Ajankohtaista koronasta

Maailmalla ja Suomessa leviävä koronavirus (Covid-19) mietityttää monia asiakkaitamme. Keräsimme avuksenne listan usein kysytyistä kysymyksistä vastauksineen.

Palvelevatko Toyotan liikeet normaalisti / ovatko Toyotan liikkeet auki normaalisti?

Toyotan liikkeet ja korjaamot ovat avoinna. Toyota-korjaamoiden kyky ottaa vastaan ja toteuttaa uusia huoltovarauksia on kuitenkin rajoitettu, sillä huollossa tarvittavien varaosien ja varusteiden logistiikkaan kohdistuu haasteita. Mikäli autosi tarvitsee kriittistä korjausapua (autolla ei voi ajaa), olethan ystävällisesti puhelimitse yhteydessä omaan Toyota-liikkeeseesi.

Olen varaamassa uutta aikaa määräaikaishuoltoon. Ajan varaaminen ei onnistu verkossa, eikä Toyota-liike ota uusia varauksia puhelimitse. Miksi?

Koronavirusepidemian rajoittamistoimet heikentävät merkittävästi huollossa tarvittavien varaosien ja varusteiden saatavuutta. Näistä haasteista johtuen on mahdollista, että Toyota-verkoston liikkeet eivät kykene ottamaan uusia määräaikaishuoltovarauksia toistaiseksi vastaan.

Tarvitsen autooni uudet renkaat. Voinko asioida turvallisin mielin Toyota-liikkeessä?

Kyllä. Toyota-verkosto palvelee rengasasioissa normaalisti.

Haluan varata autolleni ajan renkaanvaihtoon. Palvelevatko Toyota-liikkeet normaalisti?

Kyllä. Toyota-verkosto palvelee renkaanvaihto- ja rengashotellipalveluiden osalta normaalisti.

Onko asioiminen Toyotan palvelupisteissä (myynti, huolto, korjaamot) turvallista?

Koronavirusepidemian johdosta kiinnitämme erityistä huomiota sekä asiakastiloihin että autokalustoomme. Niin esittelykäytössä olevien autojen kuin vuokra-autojen ja huollon sijaisautojen puhdistusta on tehostettu. Vältämme kontakteja ja kunnioitamme ihmisten välistä etäisyyttä liikkeessä asioidessa. Lisäksi varmistamme, että kaikki huollossa olleet autot sekä asiakkaille luovutettavat myydyt autot, olipa kyse uudesta autosta tai vaihtoautosta, on huolellisesti puhdistettu. Noudatamme työterveyslaitoksen siivousohjeita. Seuraamme tarkasti viranomaisten tiedotusta ja toimimme virallisten suositusten ja ohjeiden mukaan.

Autoni tarvitsee pikaista korjausta, sillä se on tällä hetkellä poissa käytöstä. Saanko autoni kuntoon Toyota-liikkeessä?

Toyota-liikkeestä saa edelleen apua kriittisiin korjauksiin, eli tilanteisiin, joissa autosi on esim. täysin ajokyvytön. Tällaisessa tapauksessa olethan ystävällisesti puhelimitse yhteydessä omaan Toyota-liikkeeseesi.

Miten Toyota-liikkeiden puhtaus ja turvallisuus on varmistettu?

Toyota-liikkeissä noudatetaan työterveyslaitoksen ohjeistusta puhtaanapidosta.

Miten koeajoautojen puhtaudesta huolehditaan?

Varmistamme säännöllisesti koeajoautojen puhtauden noudattamalla työterveyslaitoksen siivousohjeita. Seuraamme tarkasti viranomaisten tiedotusta ja toimimme virallisten suositusten ja ohjeiden mukaan.

Autoni huolto on valmistunut. Voinko noutaa autoni turvallisin mielin?

Kyllä voit. Huollossa olleen auton usein kosketeltavat pinnat (kuten ovenkahvat, ratti sekä vaihdekeppi) puhdistetaan noudattaen työterveyslaitoksen yleisiä siivousohjeita. Seuraamme tarkasti viranomaisten tiedotusta ja toimimme virallisten suositusten ja ohjeiden mukaan.

Onko mahdollista, että huollosta valmistunut autoni luovutetaan minulle ulkona, sillä en halua tulla sisälle?

Pyrimme aina mahdollisimman joustavaan toimintaan asiakkaan toiveiden mukaisesti. Voit varmistaa tilanteen ottamalla yhteyttä Toyota-jälleenmyyjääsi / valtuutettuun Toyota-korjaamoon.

Kuulun riskiryhmään. Miten voin noutaa huollosta valmistuneen autoni?

Ottamalla yhteyttä Toyota-jälleenmyyjääsi / valtuutettuun Toyota-korjaamoon voit tiedustella esimerkiksi mahdollisuutta vastaanottaa auto ulkotiloissa kontakteja minimoiden, tai kenties kotiin jälleenmyyjän toimesta toimitettuna.

Onko Toyota-liikkeiden henkilökunta testattu koronaviruksen varalta?

Toyota-liikkeiden henkilökuntaa on ohjeistettu jäämään kotiin erittäin alhaisella kynnyksellä flunssan oireiden ilmetessä. Tämä pätee myös muihin sairastumisiin kuin mahdolliseen koronavirukseen. Seuraamme jatkuvasti viranomaisten mahdollisia uusia ohjeita ja suosituksia.

Miten Toyota-liikkeiden henkilökunta on ohjeistettu esim. hygienian osalta?

Toyota-liikkeissä, kuten muuallakin, on kehotettu välttämään esim. kättelyä tai muita kontakteja ihmisiin, lisäämään käsienpesua sekä korostettu yleisen ohjeistuksen mukaista hygieniatasoa ja puhtaanapitoa.

Kuulun riskiryhmään. Voinko tulla koeajamaan auton, jonka ostamista suunnittelen?

Suosittelemme aina noudattamaan ensisijaisesti viranomaisten ohjeistuksia. Mikäli viranomaisohjeet suosittelevat, että liikkumista vähittäismyyntitiloissa tulee välttää, se on myös Toyotan suositus.

Olen tilannut uuden auton. Vaikuttaako koronavirus auton saapumiseen Suomeen?

Koronatilanteen vaikutusten muuttuessa päivittäin ja viikoittain, pidämme kaikki Toyota-liikkeet ja automyyjät omien järjestelmiemme kautta aktiivisesti ajan tasalla autojen toimitusajoista ja niiden mahdollisista muutoksista. Pyydämmekin tässä tilanteessa olemaan ystävällisesti yhteydessä omaan liikkeeseenne ja automyyjäänne. Oman tilauksenne tilanne riippuu mm. siitä, mikä malli on kyseessä ja onko se tilattu Suomen varastosta tai kenties tehdastilauksena.

Tilasin uuden auton. Onko mahdollista, että tuotanto keskeytyy koronaviruksen vuoksi?

On. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tuotanto Toyotan tuotantolaitoksilla on keskeytetty ja säilyy keskeytettynä ainakin huhtikuun loppuun saakka. Pidämme jälleenmyyjämme ajan tasalla keskeytyksen vaikutuksista toimitusaikoihin sitä mukaa, kun tietoa tulee saataville.

Mikäli autoni tuotanto viivästyy koronaviruksen vuoksi, voinko peruuttaa tilauksen?

Noudatamme kaupankäynnissä Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (Aune) ja kuluttaja-asiamiehen tarkastamia autokaupan tilaus- ja kauppasopimusehtoja. Milloin ajoneuvon luovuttaminen viivästyy myyjän syystä, ostaja saa purkaa kaupan, ellei ajoneuvoa luovuteta osapuolten sopiman lisäajan kuluessa. Myyjä ei ole kuitenkin velvollinen luovuttamaan ajoneuvoa, jos sille on olemassa ylivoimainen este (force majeure). Suosittelemme keskustelemaan tilanteesta automyyjäsi kanssa.

Tilaamani auto on valmis luovutettavaksi. Voinko luottaa siihen, että esim. muut asiakkaat eivät ole kosketelleet autoani?

Voit. Autojen puhtaudesta pidetään nyt erityisen tarkkaa huolta työterveyslaitoksen ohjeistuksen mukaisesti.

Olen sopinut auton luovutuksesta, mutta en halua tulla noutamaan autoa nyt. Voinko siirtää auton luovutuksen myöhäisempään ajankohtaan?

Voit huoletta olla yhteydessä automyyjääsi, pyrimme mahdollisuuksien mukaan joustavuuteen tämänkin asian suhteen.

Autoni on valmis luovutettavaksi, mutta en halua tulla myymälään sisälle. Onko mahdollista, että auto, jonka luovutuksesta on sovittu, luovutetaan minulle ulkona?

Pyrimme aina mahdollisimman joustavaan toimintaan asiakkaan toiveiden mukaisesti. Voit varmistaa tilanteen ottamalla yhteyttä automyyjääsi.

Onko mahdollista, että auto, jonka luovutuksesta on sovittu, toimitetaan minulle kotiin?

Pyrimme aina mahdollisimman joustavaan toimintaan asiakkaan toiveiden mukaisesti. Voit varmistaa tilanteen ottamalla yhteyttä automyyjääsi.

Voinko siirtää autolleni varatun huollon myöhäisempään ajankohtaan?

Kyllä voit, joko ottamalla yhteyttä suoraan Toyota-jälleenmyyjääsi / valtuutettuun Toyota-korjaamoon tai osoitteessa toyotahuoltovaraus.fi.

Voiko autoni takuu katketa, mikäli siirrän huoltoani selvästi myöhäisempään ajankohtaan?

Yleisesti ottaen pienet erot huolto-ohjelman ja toteutuneiden huoltojen välillä eivät vaikuta takuuseen. Ääritilanteessa on mahdollista, että takuu ei korvaa ongelmaa, joka aiheutuu selvästi laiminlyödystä huollosta. Laiminlyönniksi katsotaan 3000 km ylitys normaalista huoltovälistä. Voit tiedustella asiaa tarkemmin ottamalla yhteyttä Toyota-jälleenmyyjääsi / valtuutettuun Toyota-korjaamoon.

Taloustilanteeni on kärsinyt merkittävästi koronavirusepidemiasta. Mitä jos en pystykään maksamaan autorahoitukseni kuukausierää?

Ota yhteyttä Toyota Rahoituksen asiakaspalveluun 09 8518 2634 tai toyota.rahoitus@toyota.fi. Voimme yhdessä miettiä sinulle sopivaa ratkaisua esim. maksusuunnitelmaa muuttamalla tai mahdollisella maksuvapaalla.

Tuloni ovat pudonneet merkittävästi koronavirusepidemian seurauksena. Onko minun mahdollistaa pienentää autorahoitukseni kuukausierää?

Ota yhteyttä Toyota Rahoituksen asiakaspalveluun 09 8518 2634 tai toyota.rahoitus@toyota.fi. Voimme yhdessä miettiä sinulle sopivaa ratkaisua esim. maksusuunnitelmaa muuttamalla.

Taloustilanteeni on muuttunut. Voinko palauttaa Toyota Jousto -rahoituksella hankkimani auton etuajassa?

Toyota Jousto- rahoituksessa auton palauttaminen on mahdollista vasta sopimuksen lopussa. Ole yhteydessä Toyota Rahoituksen asiakaspalveluun 09 8518 2634 tai toyota.rahoitus@toyota.fi. Kerromme sinulle mielellämme lisää vaihtoehdoista.

Mistä voin tarkastaa, paljonko minulla on autorahoitusta jäljellä?

Jäljellä olevan velan määrän saat helposti tarkistettua My Finance -palvelussa osoitteessa myfinance.toyota.fi. Palvelussa näet myös muut sopimukseesi liittyvät tiedot. Rahoitukseesi liittyvissä asioissa voit olla myös yhteydessä Toyota Rahoitukseen 09 8518 2634 tai toyota.rahoitus@toyota.fi

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Chat-asiakaspalvelijamme on käytössä arkisin klo 09 – 22 ja viikonloppuisin klo 10 – 18. Voit olla meihin yhteydessä myös sosiaalisen median kanaviemme kautta tai täyttämällä yhteydenottolomakkeen.

Lue lisää:

MyToyota-tilin avaaminen MyToyota-tilin avaaminen Avaa MyToyota-tili ja kaikki on mukavasti käden ulottuvilla. Oletpa sitten pitkäaikainen Toyota-kuljettaja tai juuri hankkinut uuden Toyotan, MyToyota-palvelusta löydät kaikki tarvitsemasi tiedot samasta paikasta. Toyota yhtiönä – yli 70 vuotta historiaa Toyota yhtiönä – yli 70 vuotta historiaa Tee visuaalinen löytöretki Toyotan yli 70-vuotiseen historiaan siitä, kuinka pienestä japanilaisesta perheyrityksestä kasvoi maailman suurin autovalmistaja. Toyota Way – Jatkuvan parantamisen filosofia Toyota Way – Jatkuvan parantamisen filosofia Toyotasta on kirjoitettu yli 100 kirjaa. Toyotan arvot ja toimintatavat kiinnostavat siis ihmisiä. Vuosikymmenten aikana käynyt selväksi, että Toyotan arvot toimivat ja ne ovat auttaneet yritystä voittamaan vastoinkäymiset ja ohjanneet sen menestykseen. Toyotan lehdistöpankki Toyotan lehdistöpankki Toyotan lehdistöpankissa julkaistut uutiset, tiedotteet, kuvat ja videot ovat vapaasti median käytössä.
Evästeasetukset sivuillamme

Käytämme Toyota.fi-sivuilla evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen takaamiseksi. Voit jatkaa sivustomme käyttöä normaalisti tai muuttaa evästeasetuksiasi. Muuta evästeasetuksiasi täältä. Jos hyväksyt evästeiden käytön, paina OK.

OK