Toyotan hybridiuutuudet Frankfurtin autonäyttelyssä

Toyotan hybriditeknologia on voimakkaasti esillä Frankfurtin autonäyttelyssä. Uuden, neljännen sukupolven Toyota Priuksen lisäksi Frankfurtissa esitellään suositun RAV4:n hybridiversio sekä säväyttävä konseptiauto C-HR.

Pioneerin uusi syntyminen – uusi Toyota Prius

Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä neljännen sukupolven Prius jatkaa Toyotan menestyksekästä hybriditarinaa ja on valmiina asettamaan uusia virstanpylväitä taloudellisuuden, päästöjen ja tehokkuuden saralla. Jokainen aiempi Prius-sukupolvi on tarjonnut edistysaskelia mainituilla osa-alueilla, mutta uusi Prius ottaa entistäkin suuremman harppauksen etenkin suorituskyvyn osalta.

Priuksen voimanlähteenä toimii kokonaan uudistettu Toyotan täyshybridijärjestelmä, jonka myötä kuljettaja pääsee nauttimaan aiempaa suuremmasta ajamisen nautinnosta. Kiihdytykset ovat ripeämpiä ja pehmeämpiä, ja ajaminen suuremmilla nopeuksilla on aiempaa hiljaisempaa. Merkittäviä parannuksia on luvassa myös maantieajon polttoainetaloudellisuuteen.

Uuden Priuksen muotoilussa on pyritty vangitsemaan toisaalta pehmeiden muotojen ja toisaalta korin kovien materiaalien välinen kontrasti. Entistä matalamman painopisteen saanut auto henkii uudella modernilla ulkoasullaan edistyksellisyyttä ja suorituskykyä, mutta Priukselle tunnusomainen muotoilukieli on silti säilytetty. Uudet ajovalot, sumuvalot ja ilmanottoaukot viimeistelevät Priuksen erottuvan ulkoasun.

Sivuprofiili on aiempaa matalampi ja linjakkaampi uuden TNGA-rakenteen ansiosta, ja auto onkin nyt 20 mm aiempaa matalampi. Pituutta autolla on 60 mm aiempaa enemmän (4540 mm) akselivälin säilyessä entisellään (2700 mm). Lisäksi auto on kasvanut 15 mm leveyssuunnassa (1760 mm). Auton takaosan muotoilu jatkaa saumattomasti sen voimakkuutta ja dynaamisuutta korostavaa muotoilua. Uudet led-takavalot viimeistelevät ilmeen.

Priuksen sisätilat ovat mielenrauhan tyyssija. Kojelauta on aiempaa rauhallisempi, ja yksityiskohtien viimeistelyyn on kiinnitetty paljon huomiota. Auton sisusta on suunniteltu lämpimäksi, hiljaiseksi ja miellyttäväksi tilaksi niin matkustajille kuin kuljettajallekin, ergonomiaa unohtamatta. Uudelleen suunnitellut etuistuimet ovat hyvin tukevat, ja matkustamon hiljaisuus takaa miellyttävän matkan kaikille.

Uusi Prius tekeekin jälleen kerran tyhjäksi harhaluulot, joiden mukaan ympäristöystävällinen auto näyttää ja tuntuu tavanomaiselta. Prius näyttää taas tietä vieden Toyotan ainutlaatuisen hybriditeknologian vieläkin korkeammalle tasolle. Täysin uusi Prius esitellään Suomessa alkuvuonna 2016.

/
 
Konseptiauto C-HR säväyttää ulkonäöllään ja ajettavuudellaan

C-HR herätti paljon positiivista huomiota ensiesiintymisellään Pariisin autonäyttelyssä vuosi sitten, ja siitä inspiroituneena suunnittelijat ovat jatkaneet työtään konseptin parissa. Muotoilututkielma antaa viitteitä Toyotan tulevasta kompaktista crossover-mallista.

Uusi, 5-ovinen konseptiauto jatkaa samaa timanttia muistuttavaa muotoiluteemaa kuin vuosi sitten Pariisissakin. Etenkin ajoneuvon alaosan voimakas muotoilu on saanut viitteitä timanttien yksityiskohtaisesta hionnasta. Sensuelli matkustamon muotoilu ja pyöristetyt linjat tuovat keveyttä auton yleisilmeeseen, kun taas esimerkiksi voimakkaat pyöränkaarien muotoilut tuovat auton olemukseen itsevarmuutta ja sporttisuutta.

Auton etuosan muotoilu edustaa uutta ja voimakasta tulkintaa Toyotan uudesta Keen Look muotoilukielestä, ja C-HR:n tunnistaakin välittömäksi Toyota-perheen uudeksi jäseneksi. Kapealinjainen ylempi etusäleikkö luo kiinnostavan kontrastin muuten rouhealle etuilmeelle, jonka vetävän ulkonäön viimeistelee edistyksellinen valaistus. Timanttiteemaa toistava massiivinen alempi etusäleikkö yksityiskohtineen korostaa auton matalaa painopistettä ja dynaamisuutta.

Auton sivuprofiilista pistävät silmään etenkin matala korin muotoilu ja rohkeat pyöränkaaret, joille matkustamon sulavalinjainen muotoilu tarjoaa esteettisesti kiinnostavan vastapainon. Kiiltävän mustan auton matkustamossa pääsee nauttimaan ainutlaatuisesta valoleikistä, sillä konseptiauton kattoon on sijoitettu aukkoja, joista valo siivilöityy matkustamoon.

Auton takaosan muotoilu noudattaa samaa rohkeaa ja voimakasta muotoilulinjaa, ja timanttiteema jatkuu myös takaosan muotoilun yksityiskohdissa. Näyttävät 21-tuumaiset erikoisvanteet viimeistelevät säväyttävän konseptiauton ulkonäön.

C-HR tuo hybriditeknologian jälleen uuteen segmenttiin, ja se on kehitetty erityisesti vaativaa eurooppalaista makua miellyttäväksi. Ajoneuvon kehittämistä jatketaan yhteistyössä eurooppalaisten ja japanilaisten toimijoiden kesken, ja tulos esitellään ensi vuonna Geneven autonäyttelyssä.

/
 
Uusi Toyota RAV4 Hybrid laajentaa hybridikokemuksen uuteen segmenttiin

Reilu 20 vuotta sitten Toyota muutti ratkaisevalla tavalla automaailmaa, kun se esitteli RAV4-katumaasturin, ja uusi RAV4 Hybrid laajentaa Toyotan hyvän mielen hybridikokemuksen uuteen autoluokkaan. RAV4 Hybridissä yhdistyvät 2,5-litrainen bensiinimoottori, hybridiyksikkö sekä nelivetoversioissa myös taka-akselin sähkömoottori.

Sähköinen neliveto tuottaa lisäturvaa ja pitoa liukkailla ajo-alustoilla. Lisäksi autolla voi vetää 1650 kg:n jarrullista perävaunua. Kuorman vetäminen on helppoa ja turvallista heilahduksia tasoittavan Trailer Sway Control -järjestelmän ansiosta. Hybriditekniikka ei siis sulje pois yhtäkään RAV4:n perusvahvuuksista.

Hybridiversion julkistaminen tapahtuu samanaikaisesti uudistuvan RAV4-malliston kanssa. Uusi keulamuotoilu antaa RAV4:lle voimakkaamman olemuksen, jonka led-ajovalot viimeistelevät. Sivuprofiilissa huomio kiinnittyy uuteen helmapaneeliin, joka tuo ulkonäköön virtaviivaisuutta. Takavaloumpiot on muotoiltu uudelleen, ja uusi takapuskuri korostaa RAV4:n vahvaa luonnetta.

Uuden RAV4-mallin turvavarustelu täydentyy Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteiden myötä. Pre-Collision System (PCS), kaistavahti (LDA), kaukovaloautomatiikka (AHB) ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) ovat varusteita, jotka on tänä vuonna esitelty myös uudessa Avensiksessa ja uudistuvassa Auris-mallissa. Niiden lisäksi RAV4:ään tulee saataville aktiivinen vakionopeudensäädin ja kattavampi Pre-Collision Plus -järjestelmä: se toimii kymmenen kilometrin tuntinopeudesta aina auton huippunopeuteen saakka ja se voi hiljentää auton vauhtia jopa 40 km/h. Lisäksi Pre-Collision Plus -järjestelmä pystyy havainnoimaan myös mahdollisia törmäyksiä jalankulkijaan, jolloin automaattinen jarrutustoiminto toimii 10 – 80 kilometrin tuntinopeuksissa.

RAV4 yhdistää voimakkuuden, hienostuneisuuden, vaivattoman ajettavuuden ja tavallista matalammat pakokaasupäästöt. Se on Toyotan hybridimalliston uusi ulottuvuus, joka varmistaa RAV4:n pysymisen luokkansa terävimmässä kärjessä. Malli esitellään Suomessa alkuvuonna 2016.

/
 

Lue lisää hybrideistä

Näytä kaikki (8)
Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.