Ralleista radoille

Parhaat autot kehitetään kilpailuissa

Maailmalla on suuri joukko autourheilun sarjoja, moottoriratoja ja rallin pikataipaleita, joiden hiuksia nostattava vauhti, mahtavat äänet ja ajajien poikkeuksellinen rohkeus innostavat lajin ystäviä. Toyotan autourheiluhistoria kattaa seitsemän vuosikymmentä, ja nyt olemme yhdistäneet koko moottoriurheilutoimintamme yhden yhdistävän nimen alle: TOYOTA GAZOO Racing.

Pushing the limits for Better

TOYOTA GAZOO Racing embodies
TOYOTA’s commitment to overcoming
every limit to make “ever-better’ cars.
To forge new technologies and solutions
under the extreme conditions of motorsports,
we will never stop innovating.
We race our cars to push ourselves to learn
from the toughest challenges.
Competing on every kind of road,
no matter what the challenge,
inspires us to build "ever-better" cars.
We’re engineering TOYOTA’s future DNA.
We’ll keep competing to bring the freedom,
adventure and joy of driving to everyone.

Uusi nimi, sama tuttu palo

Jo vuonna 1950 perustajamme Kiichiro Toyoda – joka oli varma kilpailutoiminnan eduista – totesi:
 
”Moottoriurheilu ei ole vain viihdettä. Se on olennainen osa japanilaisen autoteollisuuden kehitystä. Aivan kuten huippu-urheilijat testaavat taitojaan olympialaisissa, autovalmistajat käyttävät moottoriurheilua nostaakseen autojensa suorituskyvyn huippuunsa. Kamppailu paremmuudesta pakottaa autovalmistajat löytämään uusia autoteollisuutta hyödyntäviä tekniikoita.
 
Kyse ei ole vain autojen kehittämisestä. Tekniikan täytyy toimia sopusoinnussa ihmisen kanssa. Autourheilun ja japanilaisen autoteollisuuden on, auton renkaiden lailla, vietävä yhteisvoimin kehitystä eteenpäin."

 
/

Sana GAZOO viittaa ehkä parhaiten Talli tai Varikko-sanaan, intiimiin tilaan, jossa ihmiset työskentelevät parantaakseen jokaista pienintäkin yksityiskohtaa päämääränään yhä parempi auto. Juuri tuo merkitys kuvastaa myös TOYOTA GAZOO Racing -tiimin tavoitetta.
 
TOYOTA GAZOO Racing -nimen alle yhdistyneisiin Toyota-moottoriurheilutoimintoihin kuuluvat osallistuminen World Endurance Championship-sarjaan, paluu 17 vuoden jälkeen World Rally Championship-sarjaan vuonna 2017, osallistuminen maailman rankimpaan autokilpailuun Nürburgringin 24 tunnin kisaan ( Toyotan 10. perättäinen osallistuminen) unohtamatta Five Continents Drive -projektia, jossa Toyota-henkilökuntaan kuuluvat kuljettajat ajavat läpi viiden mantereen vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteena ei ole ainoastaan kehittää parempia autoja, vaan myös ”kasvaa ihmisinä”, joilla on entistä enemmän annettavaa myös Toyota-organisaatiolle.

Tulevaisuuden Toyota-autojen DNA

Jännittävä ja innostava World Endurance Championship (WEC) -sarja edustaa innovaatioiden, luotettavuuden ja tiimityön korkeinta haastetta. TOYOTA GAZOO Racing palasi vuonna 2012 yhdeksän osakilpailua sisältävään sarjaan, johon kuuluu myös legendaarinen Le Mansin 24 tunnin ajo. Toyota on ollut mukana Le Mansissa jo vuodesta 1985. Vuoden 2016 kilpailu oli Toyotan 18. osallistuminen, ja valitettavasti kilpailun voitto karkasi Toyota-tiimin käsistä vain minuuttia ennen ruutulipun heilahdusta. Takaisku antaa joukkueellemme vain lisäenergiaa tähdätä tulevaisuudessa vielä suurempiin saavutuksiin.

/

Toyotan kahden, yli 1000 hevosvoimaa kehittävän, TS050 HYBRID -auton tehtävänä on vastata kuudesta kahteenkymmeneenneljään tuntiin kestävien kestävyyskilpailuiden julmiin haasteisiin. Nämä hybridivoiman räjähtävää kiihtyvyyttä ja tehokkuutta hyödyntävät ja yli 330 km/h kulkevat hienostuneet hybridiautot (kuten Toyota-vakiohybriditkin) lataavat jarrutusenergiaa akkuihin sen myöhempää käyttöä varten.

 
/

Osallistuimme ensimmäisen kerran WEC-osakilpailuun vuonna 2012 ja voitimme koko sarjan vuonna 2014. Tänä aikana hankittu hybriditietous on merkittävästi edistänyt Toyotan hybridimalliston kehitystä esimerkiksi jäähdytyksen ja downsizingin osalta. Tavoitteemme valmistaa yhä parempia ja nautinnollisemman ajokokemuksen tarjoavia autoja on toteutunut.

Kovimmat haasteet opettavat eniten

Ralliohjuksen rakentaminen ei ole pelkkää teoriaa. On osattava rakentaa auto, jonka voi viedä äärirajoille kaikentyyppisillä teillä. Se vaatii tietoa ja ennen kaikkea käytännön kokemusta. Tämän tiedostaen TOYOTA GAZOO Racing -tiimi palaa World Rally Championship (WRC) -sarjaan 17 vuoden tauon jälkeen vuonna 2017.
 
WRC-sarja tarjoaa katsojille hurjavauhtista ajoa kaikilla kuviteltavissa olevilla tietyypeillä, irtokivien peittämiltä taipaleilla ja jäisillä erikoiskokeilla. Autot ovat kuitenkin tutun oloisia kuten vaikkapa Yaris, jota kuljettaja vie huippuvauhtia läpi planeettamme vaikeimpia ajo-olosuhteita.

Kuukausia kestäneiden intensiivisten testin jälkeen täysin uusi Yaris WRC nousee tammikuussa Monte Carlon lähtörampille valmiina ankaraan rallisarjaan. Adrenaliinin saa virtaamaan korin alla oleva uusi 1,6 litran turboahdettu suorasuihkutusmoottori, joka tuottaa 380 hv sekä runko, joka on perusteellisten simulaatioiden, testaamisen ja tuotannon tulos.

/

Kun kilpailet vuoristoteiden neulansilmissä, hyppäät valtavia loikkia tai ajat keskellä lumipeitteisiä metsiä, et tarvitse vain nopeaa autoa, vaan myös kunnianhimoisen ja osaavan tiimin. TOYOTA GAZOO Racing tiimissä yhdistyvät ralliin ammattilaiset sekä ralliin intohimoisesti omistautuneet henkilöt. Toyotan, Suomen Puuppolassa sijaitsevaa autojen kehityskeskusta johtaa nelinkertainen rallin maailmanmestari Tommi Mäkinen.
 
Kun tämä kaikki yhdistyy kiehtovaan Yaris WRC:hen, emme enää millään malttaisi odottaa uuden kauden alkua!

Maailman rankin autokilpailu

GAZOO Racing osallistui ensimmäisen kerran Nürburgringin 24 tunnin ajoon vuonna 2007. Maailman rankimpana tunnettuun kilpailuun osallistui tehtaan tukemia joukkueita sekä yksityistiimejä eri puolilta maailmaa. He kiersivät Saksassa sijaitsevaa 25 km pitkää, vihreäksi helvetiksikin kutsuttua rataa nähdäkseen, pystyvätkö vastaamaan sen haasteeseen.

/

Tänä vuonna osallistuimme kymmenennen kerran nyt 44. kertaa ajettuun kilpailuun. TOYOTA GAZOO Racing -tiimillä oli kolme autoa: täysin uusi Toyota C-HR Racing, Lexus RC ja Lexus RC-F. Toyota C-HR Racing-autoa - tulevan C-HR Crossoverin kilpailuversiota - ajoi neljä kuljettajaa. Näännyttävän 24 tunnin taipaleen jälkeen joukkueemme otti erittäin tyydyttävän 84. sijan ja luokkansa pronssia.

 
/

Sen lisäksi, että kilpailutoiminta antaa meille tärkeää tietoa auton kehittämiseen, se myös auttaa henkilöstöämme kehittymään. Joka vuosi insinöörimme ja teknikkomme ovat mukana kilpakaluston kehittämisessä sekä ennen kilpailua että sen aikana. Saatu tieto jaetaan ja hyödynnetään kollegojen kesken tuotantoon tulevien Toyota-autojen suunnittelussa ja kehittämisessä.

Viiden mantereen valloitus

Toyotan halu tarttua moottoriurheilun haasteisiin sai Toyota-henkilöstön ryhtymään viiden mantereen läpiajohaasteeteen. Toyota-ajoneuvot on tarkoitus ajaa viiden mantereen läpi vuoteen 2020 mennessä. Armoton maraton läpi erilaisten ilmasto-olosuhteiden ja kulttuurien antaa henkilöstöllemme aitoa oman käden tietoa ”ajamisen todellisuudesta”: tietoa, jota voimme käyttää nyt ja tulevaisuudessa yhä parempien Toyota-autojen valmistamiseen.
 
Lyhyen aikavälin tavoitteiden, kuten Le Mansin 24 tunnin ajon voittaminen tai WRC-sarjan haasteen vastaanottaminen on yksi tärkeä toiminnan taso, mutta olennaisinta on, että jaamme GAZOO-hengen kaikessa, mitä teemme. Viestimme autourheilun mukaansatempaavan ilmapiirin asiakkaillemme ja faneillemme, heille, jotka jakavat ehdottoman intohimomme moottoriurheiluun.

Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.