Toyota sanasto

Toyota kehittää jatkuvasti edistyksellisiä ja älykkäitä autoalan teknologiaratkaisuja. Lisätietoa näistä teknologioista saat alla olevasta sanastosta.

  • Active Torque Control-nelivetojärjestelmä
    Sulje
    Active Torque Control-nelivetojärjestelmä

    Active Torque Control-nelivetojärjestelmä

    Tämä järjestelmä hyödyntää nopeustunnistimeen, ohjauksen kääntökulmatunnistimeen ja kaasuläpän asennontunnistimeen kytkettyä elektronista ohjausyksikköä, joka ohjaa vetovoiman jakoa akseleiden välillä ja kytkee voimansiirron etuvedolta nelivedolle silloin, kun olosuhteet niin vaativat. Jakosuhde voi vaihdella täydestä (100 %) etuvedosta jakosuhteeseen 55 % eteen - 45 % taakse asti. Kuljettaja voi valita Lock-toiminnon, joka jakaa käytettävissä olevasta väännöstä 45 % takapyörille, kunnes toiminto kytketään pois päältä. Active Torque Control 4WD on keskeinen osa Toyota Integrated Dynamic Drive -järjestelmää.

  • Adaptiivisesti säätyvä jousitus (AVS)
    Sulje
    Adaptiivisesti säätyvä jousitus (AVS)

    Adaptiivisesti säätyvä jousitus (AVS)

    Adaptiivisesti säätyvä jousitus (AVS) on tietokoneohjattu jousitusjärjestelmä, joka säätää jatkuvasti auton asentoa paremman ajomukavuuden ja tarkkojen ajo-ominaisuuksien aikaansaamiseksi.

  • Ajonvakautusjärjestelmä (VSC)
    Sulje
    Ajonvakautusjärjestelmä (VSC)

    Ajonvakautusjärjestelmä (VSC)

    Ajonvakautusjärjestelmä (VSC) jarruttaa kutakin pyörää erikseen ja säätelee moottorin tehoa säilyttääkseen auton vakauden ja estääkseen auton luistamisen voimakkaissa käänteissä tai liukkailla pinnoilla.

  • Ajonhallintajärjestelmä VSC Plus
    Sulje
    Ajonhallintajärjestelmä VSC Plus

    Ajonhallintajärjestelmä VSC Plus

    Ajonhallintajärjestelmä VSC Plus auttaa säilyttämään auton vakauden ja se estää hallinnan menetyksen terävissä käännöksissä tai liukkaissa kaarteissa. Mikäli auto alkaa liukua, VSC Plus jarruttaa automaattisesti kutakin pyörää erikseen sekä kontrolloi moottorin tehoa. Lisäksi se tukee ohjaustehostimen toiminnan avulla kuljettajan toimia auton saamiseksi tarkasti hallintaan.

  • Aktiivinen korkeussäädin
    Sulje
    Aktiivinen korkeussäädin

    Aktiivinen korkeussäädin

    Kytkettynä aktiivinen korkeudensäädin korottaa auton maavaraa 50mm mikä mahdollistaa maastossa ajamisen. Valittavina asetuksina on Korkea, Normaali ja Matala.

  • Aktiivinen vetoluistonesto (A-TRC)
    Sulje
    Aktiivinen vetoluistonesto (A-TRC)

    Aktiivinen vetoluistonesto (A-TRC)

    Vetoluistonesto (TRC) käyttää ABS-järjestelmää hidastaakseen kiihdytyksessä luistavaa pyörää, jolloin enemmän tehoa siirtyy vastakkaiselle, pitävälle pyörälle.

  • Alamäkihidastin (DAC)
    Sulje
    Alamäkihidastin (DAC)

    Alamäkihidastin (DAC)

    Laskeuduttaessa maastossa alamäkeen luistoneston tietokone laskee ajonopeuden, kulkusuunnan ja mäen jyrkkyyden nopeus-, kiertokulma- ja hidastuvuustunnistimien antamien tietojen perusteella. Tietokone käyttää pyörien jarruja automaattisesti pitääkseen auton vakaana ja nopeuden 5 – 7 km/h välillä. Mäen laskeutuminen tässä tilassa tapahtuu täysin "jalat vapaina".

  • Aurinkokennokatto
    Sulje
    Aurinkokennokatto

    Aurinkokennokatto

    Kattoluukkuun asennetut aurinkokennot antavat virtaa sähköpuhaltimelle, joka käynnistyy 10 minuuttia auton pysäköimisen jälkeen ja jäähdyttää matkustamoa siten, että matkustajat pääsevät kuumalla säällä viileämpään autoon.

  • Automaattinen äänenkorjain (ASL)
    Sulje
    Automaattinen äänenkorjain (ASL)

    Automaattinen äänenkorjain (ASL)

    Automaattinen äänenkorjain (ASL) säätää audiolaitteen äänenvoimakkuutta ja taajuusominaisuuksia automaattisesti ajonopeuden perusteella arvioidun melutason mukaisesti. Kuljettaja voi säätää järjestelmän reagoinnin ajonopeuteen.

  • Automaattisesti irrottava tasauspyörästö (ADD)
    Sulje
    Automaattisesti irrottava tasauspyörästö (ADD)

    Automaattisesti irrottava tasauspyörästö (ADD)

    Automaattisesti irrottava tasauspyörästö (ADD) välittää nelivedolla (H4 & L4) väännön etu- ja taka-akselille. Kun valittuna on 2WD-tila (H2), se sallii etupyörien pyörimisen vapaasti alentaen polttoaineenkulutusta ja auttaen vähentämään melua ja värähtelyä.

  • Automaattisesti tummentuva taustapeili
    Sulje
    Automaattisesti tummentuva taustapeili

    Automaattisesti tummentuva taustapeili

    Toyotan automaattisesti tummentuva taustapeili säätää heijastusta perässä ajavien sekä ympäristön valojen mukaan. Pimeällä ajattaessa heijastamaton taustapeili vähentää takana ajavien etuvalojen häikäisyä ja silmien rasitusta.

  • Automaattiset kaukovalot (AHB)
    Sulje
    Automaattiset kaukovalot (AHB)

    Automaattiset kaukovalot (AHB)

    Järjestelmä tarkkailee peruutuspeiliin sijoitetun hämärätunnistimen avulla ympäristön valaistuksen tasoa. Se tunnistaa ympäristön valon lisäksi katuvalaistuksen, vastaan tulevien ajovalot ja edellä ajavien perävalot. Kaukovaloautomatiikka käyttää automaattisesti kaukovaloja juuri oikea-aikaisesti, estäen vastaantulevia tai edellä ajavia häikäistymästä.

  • Automaattivaihteisto (ECT)
    Sulje
    Automaattivaihteisto (ECT)

    Automaattivaihteisto (ECT)

    Toyotan elektronisesti ohjatut ja tekoälytoiminnolla (AI) varustetut vaihteistot mukauttavat vaihtamisohjelmaa ajotilanteen mukaisesti, huomioiden kuljettajan ajotavan ja tieolosuhteet. Vertaansa vailla oleva taloudellisuus ja käyttömukavuus ovat vakiovarusteita niin ns. perinteisissä automaattivaihteistoissa kuin portaattomissa Multidrive-S -vaihteistoissa.

  • D-CAT
    Sulje
    D-CAT

    D-CAT

    Toyota Diesel Clean Advanced Technology (D-CAT) koostuu useasta eri laitteesta, joiden yhteistoiminnalla saavutetaan merkittäviä etuja päästöjen rajoittamisessa. Yksi osa tätä kokonaisuutta on huoltovapaa hiukkassuodatin ja typen oksidien vähennysjärjestelmä (Diesel Particulate & NOx Reduction, DPNR).

  • Dual VVT-i muuttuva venttiilien ajoitus
    Sulje
    Dual VVT-i muuttuva venttiilien ajoitus

    Dual VVT-i muuttuva venttiilien ajoitus

    VVT-i -järjestelmässä imuventtiilien ajoitusta muutetaan moottorin käyntinopeuden ja kaasuläpän asennon perusteella sitkeyden parantamiseksi. Dual VVT-i on tämän järjestelmän merkittävästi kehittyneempi versio, jossa ohjataan imuventtiilien lisäksi pakoventtiilejä.

  • Easy Flat -järjestelmä
    Sulje
    Easy Flat -järjestelmä

    Easy Flat -järjestelmä

    Toyotan innovatiivinen Easy Flat -istuinjärjestelmä tarkoittaa nopeasti ja helposti yli 30 yhdistelmäksi muuntuvia istuimia, mukaan lukien 7-paikkainen asento ja 2-paikkainen asento, jolloin saadaan täysin tasapohjainen kuormatila.

  • Elektroninen jarruvoimien jako (EBD)
    Sulje
    Elektroninen jarruvoimien jako (EBD)

    Elektroninen jarruvoimien jako (EBD)

    EBD jakaa nimensä mukaisesti jarruvoimaa kaikille neljälle pyörälle parhaalla mahdollisella tavalla vakauttaen autoa jarrutuksissa myös ääritilanteissa kuten hätäjarrutuksissa ja kaarrejarrutuksissa.

  • Euroopan päästörajoitukset (Euro 5)
    Sulje
    Euroopan päästörajoitukset (Euro 5)

    Euroopan päästörajoitukset (Euro 5)

    Euroopassa myytäviä uusia ajoneuvoja koskee alati tiukkeneva lainsäädäntö, mitä tulee pakokaasupäästöihin. Tällä hetkellä valtaosa myytävistä uusista autoista on Euro 5 -päästöluokituksen mukaisia, joskin siirtymä Euro 6 -päästöluokituksen autoihin on jo käynnistynyt. Lienee sanomattakin selvää, että Toyotalle näiden päästömääräysten täyttäminen on osa tavoitetta nollapäästöisestä autosta. Lisätietoja päästömääräyksistä:  http://europa.eu/legislation_summaries/environment/air_pollution/l28186_fi.htm

  • Euro NCAP (New Car Assessment Program) kolaritesti
    Sulje
    Euro NCAP (New Car Assessment Program) kolaritesti

    Euro NCAP (New Car Assessment Program) kolaritesti

    Euro NCAPin (New Car Assessment Program) kolaritestit tarjoavat kuluttajille puolueetonta ja vertailukelpoista tietoa autojen turvallisuudesta. Euro NCAPissa arvioidaan aikuis- ja lapsimatkustajan kolariturvallisuutta törmäyshetkellä, jalankulkijan loukkaantumisriskiä törmäyshetkellä sekä auton turvajärjestelmiä. Testit koostuvat etutörmäys-, sivutörmäys- ja jalankulkijatörmäystesteistä sekä lapsimatkustajan turvallisuutta mittaavasta testistä. Aikuismatkustajan turvallisuuden kokonaisarviossa huomioidaan etuistuimen turvallisuus peräänajossa, ns. piiskaheilahduksessa. Lisätietoa voi lukea osoitteesta www.euroncap.com.

  • Hiukkassuodatin (DPF)
    Sulje
    Hiukkassuodatin (DPF)

    Hiukkassuodatin (DPF)

    DPF-katalysaattori puhdistaa hiilivetyjä ja häkää perinteisen katalysaattorin tavoin, mutta samanaikaisesti se myös vähentää hiukkaspäästöjä (PM). Pakokaasut virtaavat suodattimen kennoston seinämien läpi ja hiukkaset kerääntyvät kennostoon. Moottorin ohjausyksikön käynnistämä regenerointi polttaa kertyneen noen. DPF on itsepuhdistuva ja huoltovapaa. Pienhiukkaset pääsevät helposti syvälle hengitysteihin pienen kokonsa takia, ja ne voivat olla erittäin haitallisia.

  • Huoltovapaa hiukkassuodatin ja typen oksidien vähennysjärjestelmä (Diesel Particulate & NOx Reduction, DPNR)
    Sulje
    Huoltovapaa hiukkassuodatin ja typen oksidien vähennysjärjestelmä  (Diesel Particulate & NOx Reduction, DPNR)

    Huoltovapaa hiukkassuodatin ja typen oksidien vähennysjärjestelmä (Diesel Particulate & NOx Reduction, DPNR)

    DPNR on maailman ainoa katalysaattori, joka samanaikaisesti vähentää dieselmoottorin typenoksidi- ja hiukkaspäästöjä. DPNR-katalysaattori toimii yhdessä D-CAT-moottorinohjausjärjestelmän kanssa ja säätää pakokaasujen ilma-polttoainesuhdetta. Tätä varten pakoputkistossa on suutin (Exhaust Port Injector, EPI) joka kriittisellä hetkellä ruiskuttaa polttoainetta pakokaasun sekaan, jolloin syntyvä "rikkaan seoksen piikki" auttaa DPNR-katalysaattoria vähentämään NOx- ja hiukkaspäästöjä. EPI-suutinta käytetään myös rikkipäästöjen hallintaan.

  • Hätäjarrutehostin (BA)
    Sulje
    Hätäjarrutehostin (BA)

    Hätäjarrutehostin (BA)

    Hätäjarrutustehostin (BA) mittaa jarrupolkimen painamisnopeutta ja -voimaa ja päättelee niiden perusteella, onko kuljettaja tekemässä hätäjarrutuksen. Jos kyseessä on hätäjarrutus, järjestelmä lisää jarrutusvoimaa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS) toimii suurimmalla teholla. Kun kuljettaja keventää jarrupoljinta, järjestelmä vähentää jarrutusvoimaa.

  • Hätäjarrutusvaroitin (EBS)
    Sulje
    Hätäjarrutusvaroitin (EBS)

    Hätäjarrutusvaroitin (EBS)

    Taka- ja jarruvalojen valodiodipolttimot (LEDit) parantavat auton näkyvyyttä takana tulijoille. EBS vilkuttaa jarruvaloja hätäjarrutustilanteessa takana tulevan liikenteen varoittamiseksi.

  • Hybrid Synergy Drive®
    Sulje
    Hybrid Synergy Drive®

    Hybrid Synergy Drive®

    Hybrid Synergy Drive® on täyshybridi - ei mikään puolitiehen jätetty ratkaisu. Se on dynaamisin ja hyötysuhteeltaan paras hybridijärjestelmä, joka tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn ja loistavan tehokkuuden yhdistämällä kaksi voimanlähdettä - bensiinimoottorin ja 2 sähkömoottoria. Täyshybridinä se pystyy toimimaan pelkällä bensiinillä tai pelkällä sähköllä sekä molempien yhdistelmällä. Täyshybridi tarkoittaa sarja-rinnakkaishybridiä, jonka tehonjakolaite mahdollistaa voiman siirtämisen polttomoottorista pyörille joko mekaanisesti tai sähköisesti.

  • Ilmanvastuskerroin
    Sulje
    Ilmanvastuskerroin

    Ilmanvastuskerroin

    Ilmanvastuskerroin (Cd-arvo) kertoo lahjomattomasti ajoneuvon aerodynaamisista ominaisuuksista. Mitä suurempi ilmanvastuskerroin on, sitä enemmän joudutaan käyttämään polttoainetta saman nopeuden ylläpitämiseen. Toyotan suunnittelussa tähdätään aina alhaisiin Cd-arvoihin, sillä taloudellisuuden lisäksi niillä on merkitystä mm. ajoviimasta johtuvien äänien syntyyn.

  • Ilmastointilaite (A/C)
    Sulje
    Ilmastointilaite (A/C)

    Ilmastointilaite (A/C)

    Ilmastointilaite (A/C) pitää auton viileänä ja mukavana kuumalla säällä. Järjestelmän avulla voidaan valita ja säilyttää sopiva lämpötila ja se auttaa myös huurteenpoistossa kylmissä tai kosteissa olosuhteissa.

  • Integrated Dynamic Drive -järjestelmä
    Sulje
    Integrated Dynamic Drive -järjestelmä

    Integrated Dynamic Drive -järjestelmä

    Kun useimmissa autoissa erilaiset ajovakauden hallintajärjestelmät toimivat erillisinä nelivedon voimanjakojärjestelmästä, Integrated Dynamic Drive -järjestelmän nopea elektroninen tiedonsiirto yhdistää kaikki elementit reaaliaikaisesti. Järjestelmään kuuluu Active Torque Control, Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS), Vetoluistonesto (TRC), VSC-järjestelmä, sähköinen ohjaustehostin (EPS) ja Sport-tila.

  • ISOfix
    Sulje
    ISOfix

    ISOfix

    ISOFIX on standardoitu kiinnitysjärjestelmä turvaistuimen varmaan kiinnittämiseen autoon. Järjestelmästä on muodostunut kansainvälinen standardi kaikille auto- ja turvaistuinvalmistajille. Isofix-kiinnitystekniikka vähentää asennusvirheitä ja antaa parhaan mahdollisen suojan lapselle turvaistuimen ja auton kiinteän liitoksen avulla.

  • Kaasupurkausvalot (HID)
    Sulje
    Kaasupurkausvalot (HID)

    Kaasupurkausvalot (HID)

    Kaasupurkausvalot, tai ksenon-valot, toimivat täysin eri tavalla kuin halogeenipolttimo. Kun valot kytketään päälle, akun polttimon hehkulangan läpi syöttämän 12 V jännitteen asemesta kaasupurkausvalojen ohjausyksikkö syöttää usean tuhannen voltin suurtaajuuspulssin, joka sytyttää valokaaren polttimon elektrodien välille. Kun valokaari on syttynyt, järjestelmä siirtyy käyttöjännitteeseen. Kaasupurkausvalot tuottavat 2800 - 3000 lumenin valotehon 42 W sähköteholla verrattuna halogeenipolttimon hehkulangan tuottamaan 700 - 2100 lumeniin 65 W teholla.

  • Kaistavahti (LKA)
    Sulje
    Kaistavahti (LKA)

    Kaistavahti (LKA)

    Kaistavahti tarkkailee kaistamerkintöjä kameran avulla ja varoittaa kuljettajaa, mikäli auto on ajautumassa pois kaistalta ilman, että suuntamerkki on kytkettynä päälle.

  • Kaistanvaihtovaroitin (LDA)
    Sulje
    Kaistanvaihtovaroitin (LDA)

    Kaistanvaihtovaroitin (LDA)

    Jos LDA havaitsee, jos auto on siirtymässä kaistamaalauksen päälle ilman suuntavilkun käyttöä, järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ja varoitusvalolla monitoiminäytön kautta.

  • Kuolleenkulman varoitin (BSM)
    Sulje
    Kuolleenkulman varoitin (BSM)

    Kuolleenkulman varoitin (BSM)

    Kuolleenkulman varoitin perustuu tutkiin, jotka tunnistavat viereisellä kaistalla olevan ajoneuvon ja varoittavat kuljettajaa. Kun ajonopeus on vähintään 40 km/h, tutkat havaitsevat viereisellä kaistalla olevat ajoneuvot. Tällöin sivupeileissä olevat merkkivalot varoittavat kuljettajaa.

  • Kauko-ohjattu ilmastointijärjestelmä
    Sulje
    Kauko-ohjattu ilmastointijärjestelmä

    Kauko-ohjattu ilmastointijärjestelmä

    Kauko-ohjattu ilmastointilaite toimii yhdessä aurinkopaneelilla toimivan tuuletuksen kanssa matkustamon lämpötilan alentamiseksi. Ilmastointilaite voidaan aktivoida auton kaukosäätimestä, mikä antaa kuljettajalle mahdollisuuden jäähdyttää auton sisätiloja jopa kolmen minuutin ajan ennen matkaanlähtöä.

  • Kineettis-dynaaminen jousitusjärjestelmä (KDSS)
    Sulje
    Kineettis-dynaaminen jousitusjärjestelmä (KDSS)

    Kineettis-dynaaminen jousitusjärjestelmä (KDSS)

    KDSS on elektronisesti ohjattava hydraulinen jousitusjärjestelmä. KDSS säätää maantienopeuksissa kallistuksenvakaajat jäykiksi ja vähentää korin kallistelua ja parantaa siten ajoneuvon ajettavuutta. Maastossa ajettaessa KDSS-järjestelmä vapauttaa kallistuksenvakaajan sekä edestä että takaa. Tämä sallii suuremmat joustoliikkeet auton eri puolilla edesauttaen näin pidon säilyttämistä hyvinkin epätasaisessa maastossa.

  • Kolmipisteturvavyöt
    Sulje
    Kolmipisteturvavyöt

    Kolmipisteturvavyöt

    Autoissa on kolmipisteturvavyöt, useimmat varustettuna voimanrajoittimilla ja esikiristimillä, jotka on suunniteltu estämään rintakehävammojen syntymistä törmäystilanteissa.

  • Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA)
    Sulje
    Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA)

    Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA)

    Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) tarkkailee edessä olevia liikennemerkkejä. Voimassa olevat nopeusrajoitukset ja ohituskiellot tunnistetaan kameran avulla ja näytetään kuljettajalle TFT-näytöllä. Järjestelmä myös varoittaa kuljettajaa ääni- ja valovaroituksilla mikäli tämä ei noudata liikennemerkkejä.

  • Luistonesto
    Sulje
    Luistonesto

    Luistonesto

    Kiihdytettäessä voimakkaasti vetävät pyörät saattavat menettää pitonsa. Tällöin luistonesto vähentää automaattisesti moottorin tehoa ja ohjaa pyöräjarruja siten, että pito palautuu.

  • Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS)
    Sulje
    Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS)

    Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS)

    Lukkiutumaton jarrujärjestelmä (ABS) estää pyörien lukkiutumisen jarrutuksen aikana. Tällöin kuljettaja säilyttää auton ohjattavuuden myös hätäjarrutuksen aikana ja olosuhteista riippuen myös jarrutusmatka lyhenee (koska kuljettaja voi painaa jarrupoljinta kaikin voimin ilman pelkoa auton joutumisesta luistoon).

  • Maastoajonäyttö
    Sulje
    Maastoajonäyttö

    Maastoajonäyttö

    Sopiviin paikkoihin sijoitetut kamerat antavat kuljettajalle ainutlaatuisen 360 asteen näkymän ympäristöstä ja kulkusuunnasta.

  • McPherson -pyöräntuenta
    Sulje
    McPherson -pyöräntuenta

    McPherson -pyöräntuenta

    McPherson -pyöräntuenta on yleisin tällä hetkellä käytössä oleva jousitusratkaisu etenkin etujousituksessa. Jousi ja iskunvaimennin muodostavat yhdessä joustintuen, joka kiinnittyy alapäästään esim. kolmiotukivarrella koriin. Suhteellisen yksinkertaista rakennetta viimeistelemällä saavutetaan Toyotalle tärkeitä arvoja: ajomukavuus, turvallisuus ja kestävyys.

  • Monitoiminäyttö
    Sulje
    Monitoiminäyttö

    Monitoiminäyttö

    Toyotan monitoiminäyttö tarjoaa kuljettajalle sitä informaatiota ajon aikana, mitä milloinkin tarvitaan. Näytöltä voidaan mallista riippuen seurata esim. ajotietokoneen tietoja vaikkapa polttoaineen kulutuksesta, tai tietoa käytetystä matka-ajasta tai audion tietoja - kääntämättä katsetta liikaa tiestä.

  • Multi Terrain Select -järjestelmä
    Sulje
    Multi Terrain Select -järjestelmä

    Multi Terrain Select -järjestelmä

    Multi Terrain Select mahdollistaa kuljettajalle kaikkien tilanteiden hallinnan viiden maastoajotilan avulla. Valittaessa jokin viidestä tilasta auton kaasuläppä-, jarru- ja luistonestojärjestelmien toiminta muutetaan automaattisesti maastoajo-olosuhteiden mukaiseksi, jolloin saadaan maksimaalinen vetopito ja hallittavuus. Valittavat maastoajotilat ovat Rock, Rock + Dirt, Mogul, Loose Rock ja Mud + Sand.

  • Mäkilähtöavustin (HAC)
    Sulje
    Mäkilähtöavustin (HAC)

    Mäkilähtöavustin (HAC)

    Mäkilähtöavustin auttaa varmistamaan tasaiset lähdöt jyrkissäkin ylämäissä käyttämällä automaattisesti kaikkien neljän pyörän jarruja noin kahden sekunnin ajan estäen näin auton liikkumisen taaksepäin. Järjestelmä aktivoidaan painamalla jarrupoljinta voimakkaasti ennen liikkeellelähtöä.

  • Nelitahtinen common rail -suoraruiskutusdiesel (D-4D)
    Sulje
    Nelitahtinen common rail -suoraruiskutusdiesel (D-4D)

    Nelitahtinen common rail -suoraruiskutusdiesel (D-4D)

    Elektroninen ohjausyksikkö tasapainottaa polttoaineen ruiskutuspaineen, -ajoituksen ja -määrän tarkasti moottorin tarpeiden mukaisesti. Common rail -tekniikassa polttoaine ruiskutetaan hienojakoisena sumuna korkealla paineella suoraan palotilaan, mukaan lukien pieni polttoainemäärä juuri ennen pääpolttoainetäytöksen syttymistä. Tämä esiruiskutus pienentää pääpalamisprosessin räjähtävää voimaa ja vähentää siten merkittävästi melua ja värähtelyä, jotka yleensä liitetään dieselmoottoreihin.

  • Neliveto (4WD)
    Sulje
    Neliveto (4WD)

    Neliveto (4WD)

    Vetokykyä ja pitoa voidaan parantaa välittämällä voima kaikille neljälle pyörälle. Toyota tarjoaa kolme erilaista nelivetojärjestelmää: kytkettävä, jatkuva ja Active Torque Control -järjestelmä.

  • Optitron-mittaristo
    Sulje
    Optitron-mittaristo

    Optitron-mittaristo

    Optitron-mittaristo tarjoaa hyvän kirkkauden yhdistettynä loistavaan kontrastiin. Tämä puolestaan vähentää silmien väsymistä pimeällä ajettaessa. Moderni LED-teknologia mahdollistaa sen, mitä Toyotan tuotekehitys vahvisti jo vuosia sitten - mittarien määrää vähentämällä ja mittarivalaistus paremmin suunniteltaessa kuljettajan reaktionopeus ja yleinen turvallisuus paranivat merkittävästi.

  • Pistokehybridi (PHEV)
    Sulje
    Pistokehybridi (PHEV)

    Pistokehybridi (PHEV)

    Prius-pistokehybridi perustuu testattuun ja toimivaksi todettuun Toyota Hybrid Synergy Drive® -järjestelmään. Siihen on lisätty innovatiivinen, perusteellisesti testattu litiumioniakku, joka voidaan ladata tavallisesta sähköpistorasiasta vain 1,5 tunnissa jopa 25 km sähköllä ajoa (EV-tilassa) varten.

  • Pre-Collision -järjestelmä (PCS)
    Sulje
    Pre-Collision -järjestelmä (PCS)

    Pre-Collision -järjestelmä (PCS)

    Pre-Collision -järjestelmä tarkkailee edessä olevaa tietä ajoneuvojen varalta, päättelee onko törmäys väistämätön ja aktivoi joukon turvaominaisuuksia ja varoituksia ennen törmäystä. Ajoneuvon havaitessaan järjestelmä antaa ääni- ja valovaroituksen kuljettajalle ja/tai matkustajille. Jos etäisyys edessä olevaan ajoneuvoon pienenee yhä ja törmäys muuttuu väistämättömäksi, turvavöiden törmäyskiristimet toimivat ja törmäystä edeltävä jarrutus aktivoituu automaattisesti. Tunnetaan myös nimellä: Pre-Crash -turvajärjestelmä

  • Pre-Crash-turvajärjestelmä (PCS)
    Sulje
    Pre-Crash-turvajärjestelmä (PCS)

    Pre-Crash-turvajärjestelmä (PCS)

    Pre-Crash-turvajärjestelmä hyödyntää tutkaa estääkseen mahdolliset törmäykset esteisiin tai edellä ajaviin autoihin. Se käynnistää samalla sarjan turvaominaisuuksia. Merkkiääni ja -valo varoittavat kuljettajaa ja automaattinen hätäjarrutustehostin aktivoituu. Turvavyöt esikiristyvät automaattisesti ja automaattinen jarrutus käynnistyy ilman kuljettajan toimenpiteitä. Kaikki tämä auttaa pienentämään törmäysvoimaa ja siitä aiheutuvia vammoja, mikäli törmäys tapahtuu. Tunnetaan myös nimellä: Pre-Collison-järjestelmä (PCS)

  • Rengaspainevaroitin (TPWS)
    Sulje
    Rengaspainevaroitin (TPWS)

    Rengaspainevaroitin (TPWS)

    Rengaspainevaroitin (TPWS) mittaa rengaspainetta jatkuvasti jokaisessa pyörässä. Jos jonkin renkaan paine alenee, järjestelmä varoittaa kuljettajaa rengaspaineen varoitusvalolla.

  • Retkahdusvammoja torjuvat (WIL) istuimet
    Sulje
    Retkahdusvammoja torjuvat (WIL) istuimet

    Retkahdusvammoja torjuvat (WIL) istuimet

    Järjestelmä auttaa minimoimaan peräänajotilanteissa pään ja ylävartalon piiskaliikkeestä johtuvien retkahdusvammojen riskin. Istuin on suunniteltu siten, että kallistumatonta niskatukea on siirretty eteen- ja ylöspäin, ei kuitenkaan niin pitkälle, että matkustusmukavuus heikkenee. Istuimen selkänojan runkoa on siirretty taaksepäin, kauemmas ylävartalosta. Istuimen pinta ja pehmusteet tukevat ylävartaloa samassa asennossa kuin aikaisemmissakin istuimissa.

  • Ryömintätoiminto
    Sulje
    Ryömintätoiminto

    Ryömintätoiminto

    Ryömintätoiminto säilyttää automaattisesti tasaisen nopeuden säätämällä sekä moottorin tehoa että auton jarruja vaativassa maastossa ajettaessa. Ajettaessa esim. kivikossa, hiekassa tai jyrkissä mäissä, ryömintätoiminto säätää moottoria ja jarrutusta ilman että kuljettajan tarvitsee puuttua tilanteeseen. Näin ylläpidetään hyvin hidas ja tasainen nopeus ja samalla pyörien sutiminen ja lukkiutuminen estetään. Toyota tarjoaa tämän toiminnon ensimmäisenä maailmassa.

  • Sammutus- ja käynnistysjärjestelmä
    Sulje
    Sammutus- ja käynnistysjärjestelmä

    Sammutus- ja käynnistysjärjestelmä

    Sammutus- ja käynnistysjärjestelmä pysäyttää moottorin auton hidastuessa pysähdyksiin asti ja käynnistää moottorin heti uudelleen, kun kuljettaja painaa kytkintä.

  • Smart Entry & Start -avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä
    Sulje
    Smart Entry & Start -avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä

    Smart Entry & Start -avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä

    Tavanomaisen avaimen sijasta Smart Entry&Start -järjestelmä tunnistaa taskussa tai laukussa olevan avaimen ja avaa keskuslukituksen ovenkahvaan kosketettaessa. Auton käynnistys tapahtuu napista painamalla ja ovien lukitseminen ovenkahvan etuosaa koskettamalla. Riittää, kunhan avain on taskussa tai käsilaukussa.

  • Sähköinen ohjaustehostin (EPS)
    Sulje
    Sähköinen ohjaustehostin (EPS)

    Sähköinen ohjaustehostin (EPS)

    Optimoi ohjauksen tehostusvoiman jokaiseen ajotilanteeseen ja säästää samalla polttoainetta, varmistaen rauhallisen ja kevyen ohjaustuntuman.

  • Sähköinen seisontajarru (EPB)
    Sulje
    Sähköinen seisontajarru (EPB)

    Sähköinen seisontajarru (EPB)

    Sähköisen toiminnan ansiosta seisontajarrun (käsijarrun) kytkeminen onnistuu helposti katkaisinta painamalla. Painamalla EPB-katkaisinta seisontajarru kytkeytyy automaattisesti ja sähköisesti. Jarru vapautuu katkaisinta nostamalla, jos kuljettajalla on jalka jarrupolkimella.

  • Takana olevan liikenteen varoitin (RCTA)
    Sulje
    Takana olevan liikenteen varoitin (RCTA)

    Takana olevan liikenteen varoitin (RCTA)

    Kun autoa peruutetaan pois pysäköintiruudusta, auton sivuilla oleva alue ei näy peileistä kokonaisuudessaan, Takana olevan liikenteen varoitin (RCTA) havaitsee katvealuetta lähestyvät ajoneuvot ja varoittaa kuljettajaa.

  • Taloudellisen ajon ilmaisin
    Sulje
    Taloudellisen ajon ilmaisin

    Taloudellisen ajon ilmaisin

    Graafinen ilmaisin kertoo selvästi, miten taloudellisesti kuljettaja ajaa. Vain Multidrive- ja automaattivaihteiston kanssa saatavana oleva taloudellisen ajon ilmaisin tarkkailee kaasupolkimen asentoa, ajonopeutta ja polttoaineenkulutusta ja näyttää graafisesti ECO-alueen - ellei sitä ylitetä - joka antaa optimaalisen polttoainetaloudellisuuden.

  • Tasauspyörästön luistonrajoitin (LSD)
    Sulje
    Tasauspyörästön luistonrajoitin (LSD)

    Tasauspyörästön luistonrajoitin (LSD)

    Tasauspyörästön luistonrajoitin (LSD) parantaa ajettavuutta ja ajon tasaisuutta mutkissa sekä pitoa liukkailla alustoilla.

  • Toyota Hybridi (THS)
    Sulje
    Toyota Hybridi (THS)

    Toyota Hybridi (THS)

    Toyotan hybriditeknologia yhdistää ainutlaatuisella tavalla poltto- ja sähkömoottorin hyödyntäen kummankin parhaita puolia optimaalisella tavalla. Lue lisää hybriditeknologiastamme: http://www.toyota.fi/hybrid

  • Toyota Optimal Drive
    Sulje
    Toyota Optimal Drive

    Toyota Optimal Drive

    Toyota Optimal Drive tuottaa pienemmät päästöt ja paremman hyötysuhteen tehosta ja ajonautinnosta tinkimättä. Toyota Optimal Drive merkitsee ympäristön ja yhteiskunnan rasituksen minimointia ja samanaikaisesti auton omistamisen ilon maksimointia.

  • Toyota Traction Select -järjestelmä
    Sulje
    Toyota Traction Select -järjestelmä

    Toyota Traction Select -järjestelmä

    Toyota Traction Select on kustannustehokas tekniikka, joka parantaa vetopitoa vaikeissa tieolosuhteissa. Järjestemä tarjoaa ylivertaisen pidon normaaliin kaksivetoiseen autoon verrattuna käyttämällä sekä jarruja että moottorin kaasuläppää. Toyota Traction Select täydentää TRC-toimintoa, joka kuuluu jo osana VSC:hen. Järjestelmän 5 tilaa ovat Normaali, Lumi ja jää, Muta, Hiekka sekä ESC Off.

  • Toyota Touch 2™
    Sulje
    Toyota Touch 2™

    Toyota Touch 2™

    Toyota Touch 2™ on vakiomallinen kosketusnäytöllä toimiva multimediajärjestelmämme, joka on täysin integroitu kojelautaan. Radio, ajotietokone, peruutuskamera sekä Bluetooth®- ja USB-liitäntä ovat kaikki käytettävissä värillisen, tarkan näytön kautta.

  • Toyota Touch 2 with Go™
    Sulje
    Toyota Touch 2 with Go™

    Toyota Touch 2 with Go™

    Toyota Touch 2 with Go™ lisää navigoinnin Toyota Touch 2™:n multimediakäyttöliittymään. Vedä ja pyyhkäise -tekniikka on käytettävissä luetteloiden vieritystä, liukusäätimiä, radion asemanhakua ja karttanavigointia varten.

  • Turvatyynyjärjestelmä (SRS)
    Sulje
    Turvatyynyjärjestelmä (SRS)

    Turvatyynyjärjestelmä (SRS)

    Jokaisessa Toyotassa on nykyisin lukuisia turvatyynyjä. Yhä laajemmin saatavilla on kaksivaiheisia turvatyynyjä, jotka täyttyvät yhdessä tai kahdessa vaiheessa törmäyksen voimakkuudesta riippuen. Markkinoille tulee yhä kehittyneempiä turvatyynyjä, jotka täyttyvät erittäin vähän, jos kuljettajan istuin on lähellä ohjauspyörää. Sivuturvatyynyt on asennettu etuistuinten selkänojiin oven sijasta, jotta etumatkustajan suojaus on paras mahdollinen istuimen asennosta riippumatta. Ikkunaturvatyynyt aktivoituvat voimakkaassa sivutörmäyksessä ja tarjoavat lisäsuojaa pysymällä täyttyneinä pidempään pään suojaamiseksi törmäyksen seurannaisiskuilta. Joihinkin malleihin on lisätty kuljettajan polvia suojaava turvatyyny etutörmäyksen varalta. Tämä turvatyyny suojaa kuljettajaa ohjauspylvään aiheuttamilta vammoilta ja vähentää säären tai jalkaterän loukkaantumisriskiä.

  • Tuulilasinäyttö (HUD)
    Sulje
    Tuulilasinäyttö (HUD)

    Tuulilasinäyttö (HUD)

    Tuulilasinäyttö heijastaa auton tärkeimmät tiedot tuulilasin alareunaan, josta kuljettaja voi lukea ne siirtämättä katsettaan tiestä. Näytettävät tiedot ovat ajonopeus, hybridijärjestelmän ilmaisin, mukautuvan vakionopeussäätimen (ACC) tila sekä valinnaisen Pre-Crash-turvajärjestelmän (PCS) tiedot, navigointijärjestelmällä varustetuissa autoissa lisäksi opastenuoli ja etäisyys poistumisliittymään.

  • Törmäysenergiaa vaimentava kori
    Sulje
    Törmäysenergiaa vaimentava kori

    Törmäysenergiaa vaimentava kori

    Toyotan korimallit on rakennettu vaimentamaan mahdollisimman paljon kolaritilanteessa syntyvää energiaa. Törmäyksestä vapautuva ylimääräinen liike-energia hajautuu koko korin läpi ja parantaa ohjaamon eheyttä kolaritilanteessa.

  • Vaihtamisopastin (GSI)
    Sulje
    Vaihtamisopastin (GSI)

    Vaihtamisopastin (GSI)

    Merkkivalojärjestelmä, joka antaa kuljettajalle tiedon sopivimmasta vaihteesta Toyota Optimal Drive -voimalinjojen täysimääräistä hyödyntämistä sekä suorituskyvyn ja taloudellisuuden tasapainottamista varten.

  • Valvematic-järjestelmä
    Sulje
    Valvematic-järjestelmä

    Valvematic-järjestelmä

    Kehittynyt moottoritekniikka, joka parantaa hyötysuhdetta ja suorituskykyä: Kun perinteisissä moottorinohjauksissa ilmanottoa säädetään kaasuläpällä, Valvematic-moottorissa imuilman määrää säädetään muuttamalla imuventtiilien nostoa sekä avautumis- ja sulkeutumisaikaa (jonka Valvematic on perinyt VVT-i:ltä). Perinteisen kaasuläpän jättäminen pois merkitsee, että imuventtiileillä asti vaikuttaa nyt normaali ilmanpaine, kun perinteinen kaasuläppä yleensä aiheuttaa alipaineen ja siten pumppaushäviöitä imusarjaan. Valvematic eliminoi nämä häviöt ja varmistaa optimaalisen suorituskyvyn. Siten autot pystyvät tarjoamaan erinomaisen polttoaineenkulutuksen ja dynaamiset suoritusarvot. Valvematic-moottoreissa on myös muuttuvapituinen imusarja, joka auttaa tehostamaan muuttuvan venttiilien noston toimintaa.

  • VVT-i muuttuva venttiilien ajoitus
    Sulje
    VVT-i muuttuva venttiilien ajoitus

    VVT-i muuttuva venttiilien ajoitus

    Tietokoneohjaus muuttaa venttiilien ajoitusta moottorin käyntinopeuden ja kaasuläpän asennon perusteella sitkeyden parantamiseksi. Kehittynyt tietokone optimoi moottorin ilmanottoa muuttamalla imuventtiilien ajoitusta. Säätö tapahtuu hyödyntämällä moottorin öljynpainetta, jolla ohjataan imupuolen nokka-akselin ja nokka-akselin käytön (hihna, hammaspyörät tai ketju) yhdistävää toimilaitetta.

  • X-shift-käsivaihteisto
    Sulje
    X-shift-käsivaihteisto

    X-shift-käsivaihteisto

    x-shift on käsivaihteisto, joka toimii automaattisesti ja ilman kytkinpoljinta. MultiMode toimii kolmessa toimintatilassa: "M" mahdollistaa käsivalintaisen (sekventiaalisen) vaihtamisen, "E" on automaattiasento ja "Es" on nopeammin vaihtava automaattiasento.

  • Yhdistelmävakautus (TSC)
    Sulje
    Yhdistelmävakautus (TSC)

    Yhdistelmävakautus (TSC)

    Perävaunun vetäminen kuoppaisilla teillä tai tuulisella säällä voi heikentää perävaunun vakautta ja aiheuttaa heiluriliikkeen. Yhdistelmävakautus (TSC) havaitsee heilahtelun ja vaimentaa sen hidastuvuuden avulla. Järjestelmä käyttää hidastuvuutta ja kiertomomentin säätöä ilmiön vaimentamiseen.

  • Älykäs pysäköintiavustin (SIPA)
    Sulje
    Älykäs pysäköintiavustin (SIPA)

    Älykäs pysäköintiavustin (SIPA)

    Älykäs pysäköintiavustin parkkeeraa auton puolestasi. Järjestelmä löytää sopivan ruudun ja etu- ja takatunnistimien avulla parkkeeraa auton taskuparkkiin. Kuljettajan vastuulle jää vain kaasun ja jarrun hallinta.