DROP BY DROP

IMPOSSIBLE HAPPENS

Me Toyotalla uskomme, että kaikki on mahdollista, kunhan ihmiset vain ovat vapaita liikkumaan. Teemme kaikkemme, jotta ihmiset pääsisivät odotuksiaan pidemmälle. Jokainen matkalla valutettu pisara vie meidät yhden askeleen lähemmäs määränpäätä.

Myös me kamppailemme oman mahdottoman haasteemme parissa matkalla kohti päästötöntä yhteiskuntaa. Toyota Mirai, jonka päästöt ovat puhtaita vesipisaroita, on ensimmäinen askel kunnianhimoisella matkallamme.

Tämä on tarina siitä, miten mahdottomasta tehdään mahdollista - askel askeleelta, pisara pisaralta.

AUTO, JONKA PÄÄSTÖT OVAT PUHTAITA VESIPISAROITA

 

/

Päältä katsottessa Mirai ei eroa mitenkään tavallisesta neliovisesta sedanista. Se on juuri niin käytännöllinen, turvallinen ja helppo ajettava kuin minkä tahansa tavanomaisen auton olettaa olevan. Sen tankin täyttäminen vie vain muutaman minuutin, ja täydellä tankilla sen toimintasäde on noin 500 km. Se eroko? Mirain tankkiin ei tankata bensiiniä tai dieseliä, vaan vetyä.

/

Mirain sydän on ainutlaatuinen polttokenno- ja hybriditeknologian yhdistävä TFCS-järjestelmä (Toyota Fuel Cell System). Kolmikerroksisiin vetysäiliöihin varastoitu vety muuntuu polttokennoissa tapahtuvan kemiallisen reaktion seurauksena sähköksi, jota käytetään auton liikuttamiseen. Vetyauto käyttäytyykin monessa mielessä sähköauton tavoin. Vetyauton päästöt ovat puhdasta vettä; ei siis lainkaan haitallisia hiilidioksidipäästöjä, typenoksidipäästöjä tai muita haitallisia pienhiukkaspäästöjä. Vetyautoa ei myöskään tarvitse ladata, vaan vetyauton tankkaaminen onnistuu yhtä nopeasti ja vaivattomasti kuin tavanomaisenkin polttomoottoriauton tankkaaminen.

/

Mirai tekee mahdottomasta mahdollista, pisara pisaralta. Lukuisat yritykset, taksit, yhteiskäyttöautopalvelut ja poliisi sekä muut viranomaistahot ympäri maailman ovat jo alkaneet hyödyntää Toyota Mirain tarjoamaa päästötöntä autoilua pyrkiessään vähentämään autokantansa ympäristövaikutuksia.

KOHTI PÄÄSTÖTÖNTÄ YHTEISKUNTAA

/

Tarvitsemme uuden, kestävän energianlähteen fossiilisten polttoaineiden tilalle. Vetyä voidaan tuottaa puhtaasti useilla eri tavoilla, kuten auringoko- ja tuulienergian avulla, ja lisäksi sitä saadaan sivutuotteena esim. jätevesien käsittelyn yhteydessä. Tiivistetyn vedyn energiatiheys on suuri, ja sitä on myös verrattain helppoa säilyttää ja kuljettaa. Ja mikä parasta: ainoa sivutuote on vesi.

/

Muutos ei tapahdu hetkessä, mutta vety on ratkaisevassa asemassa etsittäessä uusia energianlähteitä niin liikkumiseen kuin yhteiskuntaan laajemminkin. Itse asiassa, vuoteen 2050 mennessä vetyenergialla saatetaan vastata jopa viidennekseen kaikesta energiantarpeesta. Me Toyotalla työskentelemme väsymättä saavuttaaksemme visiomme vetyyn perustuvasta päästöttömästä yhteiskunnasta.

Me olemme päättäneet onnistua tässä mahdottomassa haasteessamme. Pisara pisaralta.

Miten teemme mahdottomasta mahdollista

/
Vetybussit Toyota Sora -polttokennobussikonsepti hyödyntää samaa polttokenno- ja hybriditeknologian yhdistävää TFCS-järjestelmää kuin Toyota Mirai. Sora tarjoaa erinomaisen suorituskyvyn ilman haitallisia päästöjä, ja sitä voidaan hyödyntää myös varavoimanlähteenä erilaisissa onnettomuus- ja katastrofitilanteissa. Toyotan tavoitteena on ottaa käyttöön yli 100 Sora-polttokennobussia pääasiassa Tokion alueella ennen vuoden 2020 olympia- ja paralympiakisoja.
/
Polttokennot raskaassa kalustossa Polttokennoteknologiaa käyttävä rekkaveturi "Alpha" otettiin käyttöön huhtikuussa 2017. Käyttöönoton jälkeen Alphalla on ajettu reilusti yli 15 000 km päästötöntä testiajoa Long Beachin ja Los Angelesin satama-alueille ja niiden ympäristössä. Työnimellä "Beta" kulkevan uuden rekkaveturin toimintasäde nousee lähes 500 kilometriin, ja sen avulla satama-alueella voidaan hyödyntää yhä laajemmin päästöttömiä rekkakuljetuksia.
/
Polttokennotrukit Toyota on ottanut käyttöön 20 Toyota Industries Corporationin valmistamaa polttokennotrukkia Motomahcin tuotantolaitoksessaan Toyota Cityssa. Toyota on myös rakentanut trukeille oman vetytankkausaseman tuotantolaitokseen. Toyotan tavoitteena on korvata kaikki tavanomaiset trukit polttokennotrukeilla Motomachin tuotantolaitoksessa vuoteen 2020 mennessä. Polttokennotrukkien kokonaismäärä nousee silloin noin 180 kappaleeseen.
/
Polttokennovoimaa Toyota haluaa vähentää päästöjä Long Beachin sataman Toyota Logistics -laitoksessaan. Se rakentaakin kolmannen sukupolven laitosta, josta tulee maailman ensimmäinen täysin vetyvoimalla toimiva tuotantolaitos. Sataprosenttisesti uusiutuva laitos hyödyntää maatalousjätettä, josta saadun veden, sähkön ja vedyn avulla tuetaan Toyota Logistics Services -laitoksen toimintaa Long Beachin satama-alueella.

Ajankohtaista

Hybrid aivopesu Hybrid aivopesu Toyota ja Shell Suomenoja järjestivät toukokuisena viikonloppuna ainutlaatuisen Aivopesu-tapahtuman. Tempauksella haluttiin herättää huomiota puhtaamman autoilun puolesta. Camry Hybrid Business Camry Hybrid Business Elegantti muotoilu, edistyneet teknologiaratkaisut ja 218 hv hiljaista hybridivoimaa. Ylellinen Camry Hybrid ruokkii kaikkia aisteja. C-HR Hybrid Business C-HR Hybrid Business Erottuva crossover kääntää katseet ja sytyttää sydämet. Urheilullinen ketteryys, katumaasturin mukavuus ja itselataavan hybridin helppous yhdistyvät C-HR:ssä ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi. Yaris Hybrid Business Yaris Hybrid Business Yaris tarjoaa ripauksen sähäkkyyttä ja runsaasti hyvää fiilistä jokapäiväiseen ajoon. Matkantekoa siivittää mm. monitoiminen multimediajärjestelmä kosketusnäytöllä, ja turvallisuudesta huolehtii jokaisessa Yarisissa vakiona oleva Toyota Safety Sense -turvavarustelu.
Evästeasetukset sivuillamme

Käytämme Toyota.fi-sivuilla evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen takaamiseksi. Voit jatkaa sivustomme käyttöä normaalisti tai muuttaa evästeasetuksiasi. Muuta evästeasetuksiasi täältä. Jos hyväksyt evästeiden käytön, paina OK.

OK