Rallitaipaleilta jalostettu

ENEMMÄN KUIN URHEILUAUTO


Uusi GR Yaris on tarkkaan harkittu, rallitaipaleilta hankitun kokemuksen pohjalle rakennettu kokonaisuus. Yhteistyössä TOYOTA GAZOO Racing World Rally -tiimin kanssa rakennetussa autossa hyödynnetään autourheilun huipulta ammennettua kokemusta, ja sen suunnitteluun osallistuneita ihmisiä yhdistää yksi tavoite yli kaiken muun: voittaminen. Aidon urheiluauton tuntu ja ominaisuudet ovat käytössäsi arkisessakin ajossa kaikilla alustoilla.

Rallin yhdistämät


Tommi Mäkinen ja Akio Toyoda yhdistivät voimansa erään jääharjoittelun yhteydessä vuonna 2014. Heidän päämääränään oli Toyotan paluu WRC-sarjaan autolla, joka voittaisi. Tuo auto oli GR Yaris.

Katso video

KAIKKI ALKOI GR-FOUR -MALLISTA


Uuden GR Yarisin perustana on kuljettajien ylistämä GR-Four. Toyotan 20 vuotta sitten kehitetty nelivetoratkaisu, joka suunniteltiin erityisesti urheilulliseen ajoon, sisältää äärimmäisen herkkätoimisen voimansiirron ja sähköisen kytkimen, jotka antavat poikkeuksellisen hyvän tuntuman sekä vetoon että pitoon.

Uuden GR Yarisin 4WD-nelivetojärjestelmän ansiosta etu- ja taka-akselien välisen voiman ja väännön säätely on helppoa. Valittavanasi on kolme käyttötilaa, rata (50:50), sport (30:70) sekä normaali (60:40), joiden avulla voit hakea maksimivauhtia radalla, mukavaa takavetokokemusta mutkatiellä tai parempaa ohjattavuutta kaupunkiajossa.

HUIPPULUOKAN SUORITUSKYKY


Uuden GR Yarisin konepellin alla sykkii 261 hevosvoiman tehon ja 360 Nm väännön tuottava 1.6-litrainen turbomottori, joka on todennäköisesti voimakkain kolmisylinterinen moottori maailmassa.

WRC2-luokan sääntöjen mukaan toteutetussa moottorissa yhdistyvät uusin moottoriosaaminen ja materiaalit, joita ei ole ennen nähty tuotantoautoissa. Kompaktina ja äärimmäisen kevyenä se tarjoaa huippuluokan suorituskykyä. Ainutlaatuinen moottorilohko ja sylinterinkansi, erikoisvalmistettu kiertokanki ja männät sekä turbon poikkeuksellinen laakerointi varmistavat nopean reagoinnin radalla ja hauskan ajamisen millä tahansa alustalla.

SUUNNITELTU MENESTYMÄÄN


Uusi GR Yaris on suunniteltu tyylikkääksi voittajaksi. Sen huippukevyt kolmiovinen kori rakentuu painoa säästävistä, kevyistä materiaaleista. GR Yarisin kori on 38 kg normaalin Yarisin koria kevyempi, tarjoten samalla paremman ajotuntuman ja ohjattavuuden ohjauspyörän taakse.

TOYOTA GAZOO Racingin tiimi vietti lukemattomia tunteja tuulitunnelissa hiomassa uuden GR Yarisin aerodynamiikkaa ja jäähdytystä. Auton kattolinjaa on laskettu vakioautoon verrattuna 95 mm, ja ilmavirtauksia on ohjattu auton takaosaan.

VALMISTETTU MOTOMACHISSA


Kun tavoitteena on todella yksilöllinen urheiluauto, kuten GR Yaris, on vain yksi paikka, jossa se kannattaa rakentaa: Japanin Motomachi. Se on sellaisten legendojen kuin esim. Lexus LFA ja Supra A80 syntypaikka.

Se, että GR Yaris valmistetaan pääosin käsityönä tarkoittaa sitä, että auto viettää tuotantolinjalla 10 kertaa pitemmän ajan kuin massatuotantoauto. Tuotantolinjaa on parannettu useilla ratkaisuilla, esim. henkilökohtaisilla tarkastuksilla ja hitsausten erikoiskontrolleilla. Näin voidaan varmistaa, että jokainen GR Yaris on valmistettu juuri niin tarkasti ja ja huolellisesti, kuin GR Yarisin kaltaiselta urheiluautolta voi odottaakin.

Lue lisää:

Tutustu uuteen Toyota Aygo X prologue -konseptiin Tutustu uuteen Toyota Aygo X prologue -konseptiin On aika muuttaa käsitystäsi kaupunkiautoista - saammeko esitellä uuden Toyota Aygo X prologue -konseptin. Toyota Yaris on Vuoden Auto 2021 Toyota Yaris on Vuoden Auto 2021 Uusi Toyota Yaris on valittu Vuoden Autoksi 2021. Arvostetun tittelin Yarisille myönsi 59 eurooppalaisesta autotoimittajasta koostuva Vuoden Auto -tuomaristo. Tuomaristo kiitti erityisesti Yarisin vähäpäästöistä hybriditeknologiaa, luokkansa johtavaa turvallisuusvarustelua, ajo-ominaisuuksia sekä muotoilua. Toyotan hyötyajoneuvomallisto Toyotan hyötyajoneuvomallisto Tutustu monipuoliseen hyötyajoneuvomallistoomme, josta löytyy vaihtoehtoja Proace Cityn kaltaisesta kompaktista pakettiautosta aina todelliseen työjuhtaan, legendaariseen Toyota Hiluxiin. Tai kiinnostaisiko sinua kenties nelivetoinen Proace 4x4 -malli tai täyssähköinen Proace EV? Erikoisratkaisut Toyotan hyötyajoneuvoihin Erikoisratkaisut Toyotan hyötyajoneuvoihin Hyötyajoneuvomme taipuvat moneen käyttöön jo sellaisenaan, mutta välillä ammattilaistarpeet vaativat erikoisratkaisuja. Me ymmärrämme tämän hyvin – siksi tarjoammekin kattavasti erilaisia räätälöityjä ratkaisuja.