Legendaarinen

GT-FOUR

GT-FOUR

Mallinimeä GT-Four voidaan pitää suorituskyvyn synonyyminä. Legendaarinen GT-FOUR kohosi ikoniseen asemaan 1980- ja 1990-lukujen rallimaailmassa mm. tehojensa, tarkan ajotuntumansa ja luotettavuutensa ansiosta. Legendaarisen Celica GT-FOUR-mallin historia elää vahvasti vielä yli yli 20 jälkeenkin – nyt uudessa GR Yaris -mallissa.

Katso video

Voittaja-ainesta


GT-FOUR suunniteltiin ennen muuta voittaja-autoksi. Poimimme muutamia kohokohtia legendaarisen Celica GT-FOUR -mallin taipaleelta.

Celica ST165
GT-FOUR
vakiomalli

1986 – 1989

Moottori: 2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teho: 185 PS
Vääntö: 249 Nm
Paino: 1 480 kg

Neljännen sukupolven Celicaan perustuva ST165 GT-Four oli varustettu täysiaikaisella nelivetojärjestelmällä ja aikansa tehokkaimmalla 2.0-litraisella moottorilla. Malli tarjosi Toyota Team Europe -tiimille täydellisen lähtökohdan rallin WRC-mestaruussarjaan.

CELICA ST165 GT-FOUR RALLIAUTO


1988 – 1991

Ensiesiintyminen WRC-sarjassa:
1988 Tour De Corse
1. WRC-osakilpailuvoitto:
1989 Rally Australia
WRC-osakilpailuvoittoja: 13
WRC-sarjan mestaruudet:
1990 kuljettajien mestaruus

ST165 GT-Four ei ollut ainoastaan Toyotan ensimmäinen nelivetoinen ralliauto. Se oli myös ensimmäinen malli, jolla Toyota kilpaili WRC-mestaruussarjan korkeimmista sijoituksista. Vahvan aloituskauden ja vuonna 1989 tulleen ensimmäisen WRC-osakilpailuvoiton jälkeen Carlos Sainz oli valmis ottamaan koko sarjan voiton itselleen ja ST165 GT-Four -mallille vuonna 1990.

CELICA ST185 GT-FOUR VAKIOMALLI


1989 – 1993

Moottori: 2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teho: 225 PS
Vääntö: 304 Nm
Paino: 1390 – 1520 kg

ST185 GT-Four perustui paranneltuun viidennen sukupolven Celica liftback -malliin. Auto tunnettiin Japanissa nimellä GT-Four RC, Euroopassa taas nimellä Carlos Sainz Limited Edition. Se erottui muista GT-Four -malleista konepellin ilmanottoaukon, pienten puskureiden ja yksilöllisen numerotunnuksen avulla. Autoja valmistettiin rajoitettu 5 000 kappaleen erä.

CELICA ST185 GT-FOUR RALLIAUTO


1992 – 1994

Ensiesiintyminen WRC-sarjassa:
1992 Monte Carlo Rally
1. WRC-osakilpailuvoitto:
1992 Safari Rally
WRC-osakilpailuvoittoja: 16
WRC-sarjan mestaruudet:
1992, 1993, 1994 kuljettajien mestaruus ja 1993, 1994 valmistajien mestaruus

ST185 Celica GT-Four muistetaan Toyotan menestyksekkäimpänä ralliautona. Kolmen kilpailuvuotensa aikana se saavutti 16 WRC-osakilpailuvoittoa, kolme WRC-sarjan kuljettajien mestaruutta ja kaksi WRC-sarjan valmistajien merkkimestaruutta. Auto oli helposti tunnistettavissa Castrolin valko-puna-vihreä-värityksestä, ja se vei Carlos Sainzin, Juha Kankkusen ja Didier Auriolin WRC-sarjan mestaruuksiin tyylillä.

CELICA ST205 GT-FOUR VAKIOMALLI


1994 – 1999

Moottori: 2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teho: 255 PS
Vääntö: 304 Nm
Paino: 1390 – 1440 kg

Kuudennen sukupolven ST205 GT-Four oli helposti tunnistettavissa kiinteistä ajovaloista. Sen ominaisuuksia olivat mm. alumiininen kevyt konepelti, erityisen tehokkaat jarrut, turbon ylimääräinen 30 hv:n lisäteho sekä välijäähdytin. Malli oli tehokkain siihen mennessä valmistettu GT-Four, ja sitä valmistettiin rajoitettu 2 500 kappaleen erä.

CELICA ST205 GT-FOUR RALLIAUTO


1994 – 1997

Ensiesiintyminen WRC-sarjassa:
1994 Rally GB
1. WRC-osakilpailuvoitto:
1995 Tour De Corse
WRC-osakilpailuvoittoja: 1
WRC-sarjan mestaruudet: 0

Paperilla ST205 GT-Four -mallilla oli kaikki eväät menestykseen. Valitettavasti Didier Auriolin osakilpailuvoitto Korsikan rallissa tai muut tiimin huippusijoitukset, kuten kakkos-, kolmos- ja nelossijoitukset Uudessa-Seelannissa eivät riittäneet auton potentiaalin esille saamiseen. Tiimi päätti keskittyä uuden, vuoden 1998 Corollan kehitystyöhön.

Lue lisää:

Työkaverina Toyotan hyötyajoneuvo Työkaverina Toyotan hyötyajoneuvo Kun työkaverinasi on Toyotan hyötyajoneuvo, voit keskittyä töihisi täysillä. Tutustu Toyotan hyötyajoneuvon valinneisiin asiakkaisiimme. Tutustu uuteen Toyota Aygo X prologue -konseptiin Tutustu uuteen Toyota Aygo X prologue -konseptiin On aika muuttaa käsitystäsi kaupunkiautoista - saammeko esitellä uuden Toyota Aygo X prologue -konseptin. Toyota Yaris on Vuoden Auto 2021 Toyota Yaris on Vuoden Auto 2021 Uusi Toyota Yaris on valittu Vuoden Autoksi 2021. Arvostetun tittelin Yarisille myönsi 59 eurooppalaisesta autotoimittajasta koostuva Vuoden Auto -tuomaristo. Tuomaristo kiitti erityisesti Yarisin vähäpäästöistä hybriditeknologiaa, luokkansa johtavaa turvallisuusvarustelua, ajo-ominaisuuksia sekä muotoilua. Toyotan hyötyajoneuvomallisto Toyotan hyötyajoneuvomallisto Tutustu monipuoliseen hyötyajoneuvomallistoomme, josta löytyy vaihtoehtoja Proace Cityn kaltaisesta kompaktista pakettiautosta aina todelliseen työjuhtaan, legendaariseen Toyota Hiluxiin. Tai kiinnostaisiko sinua kenties nelivetoinen Proace 4x4 -malli tai täyssähköinen Proace EV?