Legendaarinen

GT-FOUR

GT-FOUR

Mallinimeä GT-Four voidaan pitää suorituskyvyn synonyyminä. Legendaarinen GT-FOUR kohosi ikoniseen asemaan 1980- ja 1990-lukujen rallimaailmassa mm. tehojensa, tarkan ajotuntumansa ja luotettavuutensa ansiosta. Legendaarisen Celica GT-FOUR-mallin historia elää vahvasti vielä yli yli 20 jälkeenkin – nyt uudessa GR Yaris -mallissa.

Katso video

Voittaja-ainesta


GT-FOUR suunniteltiin ennen muuta voittaja-autoksi. Poimimme muutamia kohokohtia legendaarisen Celica GT-FOUR -mallin taipaleelta.

Celica ST165
GT-FOUR
vakiomalli

1986 – 1989

Moottori: 2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teho: 185 PS
Vääntö: 249 Nm
Paino: 1 480 kg

Neljännen sukupolven Celicaan perustuva ST165 GT-Four oli varustettu täysiaikaisella nelivetojärjestelmällä ja aikansa tehokkaimmalla 2.0-litraisella moottorilla. Malli tarjosi Toyota Team Europe -tiimille täydellisen lähtökohdan rallin WRC-mestaruussarjaan.

CELICA ST165 GT-FOUR RALLIAUTO


1988 – 1991

Ensiesiintyminen WRC-sarjassa:
1988 Tour De Corse
1. WRC-osakilpailuvoitto:
1989 Rally Australia
WRC-osakilpailuvoittoja: 13
WRC-sarjan mestaruudet:
1990 kuljettajien mestaruus

ST165 GT-Four ei ollut ainoastaan Toyotan ensimmäinen nelivetoinen ralliauto. Se oli myös ensimmäinen malli, jolla Toyota kilpaili WRC-mestaruussarjan korkeimmista sijoituksista. Vahvan aloituskauden ja vuonna 1989 tulleen ensimmäisen WRC-osakilpailuvoiton jälkeen Carlos Sainz oli valmis ottamaan koko sarjan voiton itselleen ja ST165 GT-Four -mallille vuonna 1990.

CELICA ST185 GT-FOUR VAKIOMALLI


1989 – 1993

Moottori: 2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teho: 225 PS
Vääntö: 304 Nm
Paino: 1390 – 1520 kg

ST185 GT-Four perustui paranneltuun viidennen sukupolven Celica liftback -malliin. Auto tunnettiin Japanissa nimellä GT-Four RC, Euroopassa taas nimellä Carlos Sainz Limited Edition. Se erottui muista GT-Four -malleista konepellin ilmanottoaukon, pienten puskureiden ja yksilöllisen numerotunnuksen avulla. Autoja valmistettiin rajoitettu 5 000 kappaleen erä.

CELICA ST185 GT-FOUR RALLIAUTO


1992 – 1994

Ensiesiintyminen WRC-sarjassa:
1992 Monte Carlo Rally
1. WRC-osakilpailuvoitto:
1992 Safari Rally
WRC-osakilpailuvoittoja: 16
WRC-sarjan mestaruudet:
1992, 1993, 1994 kuljettajien mestaruus ja 1993, 1994 valmistajien mestaruus

ST185 Celica GT-Four muistetaan Toyotan menestyksekkäimpänä ralliautona. Kolmen kilpailuvuotensa aikana se saavutti 16 WRC-osakilpailuvoittoa, kolme WRC-sarjan kuljettajien mestaruutta ja kaksi WRC-sarjan valmistajien merkkimestaruutta. Auto oli helposti tunnistettavissa Castrolin valko-puna-vihreä-värityksestä, ja se vei Carlos Sainzin, Juha Kankkusen ja Didier Auriolin WRC-sarjan mestaruuksiin tyylillä.

CELICA ST205 GT-FOUR VAKIOMALLI


1994 – 1999

Moottori: 2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teho: 255 PS
Vääntö: 304 Nm
Paino: 1390 – 1440 kg

Kuudennen sukupolven ST205 GT-Four oli helposti tunnistettavissa kiinteistä ajovaloista. Sen ominaisuuksia olivat mm. alumiininen kevyt konepelti, erityisen tehokkaat jarrut, turbon ylimääräinen 30 hv:n lisäteho sekä välijäähdytin. Malli oli tehokkain siihen mennessä valmistettu GT-Four, ja sitä valmistettiin rajoitettu 2 500 kappaleen erä.

CELICA ST205 GT-FOUR RALLIAUTO


1994 – 1997

Ensiesiintyminen WRC-sarjassa:
1994 Rally GB
1. WRC-osakilpailuvoitto:
1995 Tour De Corse
WRC-osakilpailuvoittoja: 1
WRC-sarjan mestaruudet: 0

Paperilla ST205 GT-Four -mallilla oli kaikki eväät menestykseen. Valitettavasti Didier Auriolin osakilpailuvoitto Korsikan rallissa tai muut tiimin huippusijoitukset, kuten kakkos-, kolmos- ja nelossijoitukset Uudessa-Seelannissa eivät riittäneet auton potentiaalin esille saamiseen. Tiimi päätti keskittyä uuden, vuoden 1998 Corollan kehitystyöhön.

Lue lisää:

Toyota Easy Yksityisleasing - usein kysyttyä Toyota Easy Yksityisleasing - usein kysyttyä Tutustu yleisimpiin aihepiireihin, joista saamme kysymyksiä. Jos nämä vastaukset eivät täytä tiedonjanoasi, ole yhteydessä Toyota Rahoituksen asiakaspalveluun. Täysin uusi crossover Aygo X Täysin uusi crossover Aygo X Täysin uusi Toyota Aygo X on uniikki crossover-malli, joka tuo säpinää kompaktien crossoverien luokkaan. Toyota bZ Toyota bZ Tervetuloa inspiroitumaan kanssamme. Haluamme esitellä sinulle paljon uutta ja yhden uuden nimen: Toyota bZ. Toyota bZ, “beyond Zero” kertoo Toyotan sitoutumisesta hiilineutraaliin liikkumiseen – ja paljon enemmän. Aloitamme uuden, jännittävän aikakauden esitellessämme sarjan uuden sukupolven täyssähköautoja, jotka matkaavat vielä nollapäästöjäkin pidemmälle. Oletko mukana? Laske Toyota Easy Osamaksu -kuukausierä haluamallesi Toyota-mallille. Laske Toyota Easy Osamaksu -kuukausierä haluamallesi Toyota-mallille. Helppokäyttöisellä laskurilla löydät itsellesi sopivan kuukausierän ja siihen sopivan Toyota-mallin.