Legendaarinen

GT-FOUR

GT-FOUR

Mallinimeä GT-Four voidaan pitää suorituskyvyn synonyyminä. Legendaarinen GT-FOUR kohosi ikoniseen asemaan 1980- ja 1990-lukujen rallimaailmassa mm. tehojensa, tarkan ajotuntumansa ja luotettavuutensa ansiosta. Legendaarisen Celica GT-FOUR-mallin historia elää vahvasti vielä yli yli 20 jälkeenkin – nyt uudessa GR Yaris -mallissa.

Katso video

Voittaja-ainesta


GT-FOUR suunniteltiin ennen muuta voittaja-autoksi. Poimimme muutamia kohokohtia legendaarisen Celica GT-FOUR -mallin taipaleelta.

Celica ST165 GT-Four vakiomalli


1986 – 1989

Moottori:
2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teho:
185 PS
Vääntö:
249 Nm
Paino:
1 480 kg

Neljännen sukupolven Celicaan perustuva ST165 GT-Four oli varustettu täysiaikaisella nelivetojärjestelmällä ja aikansa tehokkaimmalla 2.0-litraisella moottorilla. Malli tarjosi Toyota Team Europe -tiimille täydellisen lähtökohdan rallin WRC-mestaruussarjaan.

Celica ST165 GT-Four ralliauto


1988 – 1991

Ensiesiintyminen WRC-sarjassa:
1988 Tour De Corse
Ensimmäinen WRC-osakilpailuvoitto:
1989 Rally Australia
WRC-osakilpailuvoittoja:
13
WRC-sarjan mestaruudet:
1990 kuljettajien mestaruus

ST165 GT-Four ei ollut ainoastaan Toyotan ensimmäinen nelivetoinen ralliauto. Se oli myös ensimmäinen malli, jolla Toyota kilpaili WRC-mestaruussarjan korkeimmista sijoituksista. Vahvan aloituskauden ja vuonna 1989 tulleen ensimmäisen WRC-osakilpailuvoiton jälkeen Carlos Sainz oli valmis ottamaan koko sarjan voiton itselleen ja ST165 GT-Four -mallille vuonna 1990.

Celica ST185 GT-Four vakiomalli


1989 – 1993

Moottori:
2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teho:
225 PS
Vääntö:
304 Nm
Paino:
1390 – 1520 kg

ST185 GT-Four perustui paranneltuun viidennen sukupolven Celica liftback -malliin. Auto tunnettiin Japanissa nimellä GT-Four RC, Euroopassa taas nimellä Carlos Sainz Limited Edition. Se erottui muista GT-Four -malleista konepellin ilmanottoaukon, pienten puskureiden ja yksilöllisen numerotunnuksen avulla. Autoja valmistettiin rajoitettu 5 000 kappaleen erä.

Celica ST185 GT-Four ralliauto


1992 – 1994

Ensiesiintyminen WRC-sarjassa:
1992 Monte Carlo Rally
Ensimmäinen WRC-osakilpailuvoitto:
1992 Safari Rally
WRC-osakilpailuvoittoja:
16
WRC-sarjan mestaruudet:
1992, 1993, 1994 kuljettajien mestaruus ja 1993, 1994 valmistajien mestaruus

ST185 Celica GT-Four muistetaan Toyotan menestyksekkäimpänä ralliautona. Kolmen kilpailuvuotensa aikana se saavutti 16 WRC-osakilpailuvoittoa, kolme WRC-sarjan kuljettajien mestaruutta ja kaksi WRC-sarjan valmistajien merkkimestaruutta. Auto oli helposti tunnistettavissa Castrolin valko-puna-vihreä-värityksestä, ja se vei Carlos Sainzin, Juha Kankkusen ja Didier Auriolin WRC-sarjan mestaruuksiin tyylillä.

Celica ST205 GT-Four vakiomalli


1994 – 1999

Moottori:
2.0 DOHC Turbo (3S-GTE)
Teho:
255 PS
Vääntö:
304 Nm
Paino:
1390 – 1440 kg

Kuudennen sukupolven ST205 GT-Four oli helposti tunnistettavissa kiinteistä ajovaloista. Sen ominaisuuksia olivat mm. alumiininen kevyt konepelti, erityisen tehokkaat jarrut, turbon ylimääräinen 30 hv:n lisäteho sekä välijäähdytin. Malli oli tehokkain siihen mennessä valmistettu GT-Four, ja sitä valmistettiin rajoitettu 2 500 kappaleen erä.

Celica ST205 GT-Four ralliauto


1994 – 1997

Ensiesiintyminen WRC-sarjassa:
1994 Rally GB
Ensimmäinen WRC-osakilpailuvoitto:
1995 Tour De Corse
WRC-osakilpailuvoittoja:
1
WRC-sarjan mestaruudet:
0

Paperilla ST205 GT-Four -mallilla oli kaikki eväät menestykseen. Valitettavasti Didier Auriolin osakilpailuvoitto Korsikan rallissa tai muut tiimin huippusijoitukset, kuten kakkos-, kolmos- ja nelossijoitukset Uudessa-Seelannissa eivät riittäneet auton potentiaalin esille saamiseen. Tiimi päätti keskittyä uuden, vuoden 1998 Corollan kehitystyöhön.

Lue lisää:

RAV4 Hybrid Style Black Edition RAV4 Hybrid Style Black Edition RAV4-mallisto vahvistuu uudella, upealla RAV4 Hybrid Style Black Edition -mallilla. Ulkoväriltään kokomusta erikoismalli pitää sisällään lukuisia tyylikkäitä ja näyttäviä yksityiskohtia. Toyotan kotiasennettavat latausasemat Toyotan kotiasennettavat latausasemat Toyota tuo myyntiin omat, sen tiukat laatuvaatimukset täyttävät kotiasennettavat latausasemat sähköautoja ja ladattavia plug-in hybrid -autoja varten. Voit ostaa latausaseman autokaupan yhteydessä lisävarusteena avaimet käteen -periaatteella, jolloin hinta sisältää myös latausaseman asennuksen. Toyota RAV4 Hybrid - nyt myös ladattavana hybridinä. Toyota RAV4 Hybrid - nyt myös ladattavana hybridinä. RAV4 Hybrid mallisto on laajentunut. Itselataavan hybridin lisäksi mallistosta löytyy nyt myös ladattava RAV4 Plug-in Hybrid. Täysin uusi Proace 4x4 on pian täällä. Täysin uusi Proace 4x4 on pian täällä. Toyota Proace -pakettiautomallisto täydentyy nelivetoisella 4x4-malliversiolla, jonka ennakkomyynti on nyt käynnissä. Ensimmäiset autot saapuvaat Suomeen alkuvuodesta 2021.
Evästeasetukset sivuillamme

Käytämme evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen takaamiseksi sekä hyödyntääksemme kolmansien osapuolien palveluita sivuston toiminnan parantamiseksi ja mainonnan kohdentamiseksi. Suosittelemme pitämään kaikki evästeet päällä, mutta voit tarvittaessa tehdä muutoksia asetuksiin alla olevan valinnan kautta. Lisätietoa on saatavilla evästeasetuksissa.