Legendaarinen

Legendan tarina

Supra. Latinankielinen sana, jonka suomenkielinen merkitys on "yläpuolella" tai "ylittää". Se on osuvasti myös Toyotan tunnetuimman ja rakastetuimman urheiluauton mallinimi.

Rakastetun Supran valmistus päättyi 16 vuotta sitten, mutta Supran maine on edelleen ikoninen urheiluautofanien keskuudessa. Se on mm. esiintynyt Hurjapäät-elokuvan pääroolissa ja tunnetussa Gran Turismo -pelissä. Supra on aina yhdistänyt ihmisiä yli ikä- ja kulttuurirajojen.

/

Ikonin kädenjälki

Supran historia juontaa itse asiassa 1960-luvulle asti, aina kauniiseen Toyota 2000GT -malliin, jonka vaikutus näkyy selvästi mm. uuden Supran pitkässä konepellin linjassa, ohjaamon asettelussa ja pellin alla sykkivässä kuusisylinterissä benisiinimoottorissa.

Evoluutio
Pitkän ja rikkaan historiansa aikana Supra on kehittynyt urheilullisesta luksusautosta sellaiseksi puhtaaksi ja tinkimättömäksi urheiluautoksi, jollaisena olemme oppineet sen tuntemaan. Todelliset autointoilijat viittavat usein Supran eri sukupolviin kansainvälisillä mallikoodeilla: A40, A60, A70 ja A80.

Supran sielu

Kaksi perustavanlaatuista ominaisuutta, jotka määrittelevät ikonisen urheiluautomme, ovat seuranneet Supraa koko sen historian ajan. Ne ovat herkästi reagoiva kuusisylinterinen bensiinimoottori ja takavetoisuus. Yhdessä ne tuottavat sellaisen tinkimättömän ajokokemuksen, joka tekee Suprasta Supran.

/
“Urheilijat ottavat mittaa toisistaan Olympialaisissa. Autonvalmistajat puolestaan hyödyntävät autourheilua viedäkseen autojen suorituskyvyn äärirajoille ja tarjotakseen aina kehittyneempiä ajoneuvoja.”

Kiichiro Toyoda (Toyotan perustaja) 1952

Juuret autourheilussa

TOYOTA GAZOO Racingin GR Supra Racing -konseptiauton esittelemisen jälkeen Toyota GR Supra A90 -mallin ja autourheilun yhteys ei ole koskaan ollut ilmeisempi, joskin moottoriurheilu on aina ollut merkittävässä roolissa Toyotan tuotekehittelyssä.

Tutustu TOYOTA GAZOO Racingiin

Mies ja missio

Jokaisen uraauurtavan auton takana on uraauurtava mieli. Toyota Supran tapauksessa visio tuli Toyotan pitkäikäiseltä työntekijältä, Tetsuya Tadalta, joka toimi A90-projektin johtavana insinöörinä.

Ei ole sattumaa, että Tada-sanista tuli todellinen autointoilija. Hänen isänsä oli kilpa-autoilija, ja manga-sarjakuvien asemesta hän ahmi jo lapsena autolehtiä. Tada-san toimi myös isänsä kakkoskuskina, jonka jälkeen hän siirtyi itse puikkoihin. Tada-san muistelee lämmöllä, miten hän rukkasi Corolla AE86 -mallinsa säätöjä, jotta auto käyttäytyisi hänen haluamallaan tavalla.

Aloitettuaan Toyotan palveluksessa 1987, Tada-san keskittyi silloin uusinta uutta olevan ABS-teknologian hiomiseen Toyotan rallitiimissä. 1990-luvun loppupuolella hän työskenteli Isao Tsuzukin kanssa, joka toimi usean Toyotan urheiluauton, mm. Celican, MR2:n ja A80 Supran pääinsinöörinä. Tsuzukin alaisuudessa Tada-san syvensi taitojaan ja sai tärkeää kokemusta, jota hän pystyi hyödyntämään myöhemmin mm. perheauto Toyota Raumin kehittelyssä.

/
/
Supran paluu

Muutaman vuoden kuluttua hän sai tilaisuuden, josta oli unelmoinut. Hän sai kehittää auton, jonka tarkoitus oli tuottaa puhdasta ajamisen nautintoa ja palauttaa Toyota urheiluautofanien mieliin. Auto oli GT86, joka keräsi kiitosta autotoimittajilta autoilijoille tarjoamastaan hallitusta hauskuudesta ratin takana.

Juuri kun GT86 oli saatu lanseerattua vuonna 2012, Tada-san sai unelmiensa toimeksiannon. Sen toteuttamiseen tarvittiin päättäväisyyttä ja sitkeyttä sekä kaikkea sitä kokemusta, jonka hän oli vuosien varrella kerännyt. Tämä oli hänen tilaisuutensa luoda unelmien urheiluauto, joka ei tunne kompromisseja. Sellainen, joka tuottaa puhdasta ajamisen nautintoa. Sen myötä legendaarinen mallinimi, Supra, joka oli ollut poissa aivan liian kauan, pääsi tekemään paluunsa.

Lue lisää TOYOTA GAZOO Racingista

Evästeasetukset sivuillamme

Käytämme Toyota.fi-sivuilla evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen takaamiseksi. Voit jatkaa sivustomme käyttöä normaalisti tai muuttaa evästeasetuksiasi. Muuta evästeasetuksiasi täältä. Jos hyväksyt evästeiden käytön, paina OK.

OK