FIA World Endurance Championship WEC

Kestävyys ja nopeus pääosassa!

FIA World Endurance Championship (WEC) haastaa joukkueet ja tiimit radalle yhdeksässä eri maassa ja sarjaan kuuluu myös legendaarinen 24 tunnin Le Mansin -ajo. Le Mans kuuluu maailman kolmen merkittävimmän autokilpailun joukkoon. Sarjan historian katsotaan alkaneen vuoden 1953 World Sports Car Championship -sarjasta. Nykyinen WEC sai muotonsa vuonna 2012.

WEC-sarjassa ajavat autot luokitellaan kahteen ryhmään: prototyypit ja GT-luokan autot. Ryhmät jaotellaan vielä omiin luokkiinsa.

LM P1-H eli Le Mans Prototype - Hybrid

Le Mansin kuninkuusluokkana pidetään LM P1 -H -luokkaa, johon myös Toyota TS050 HYBRID osallistuu. Siihen kuuluvat autovalmistajien hybriditekniikkaa ja energian talteenottoa (ERS) hyödyntävät tehdasautot, joiden minimipaino on vähintään 875 kg. Autoissa tulee olla katettu ohjaamo ja niiden leveys saa olla korkeintaan 1 900 mm. Moottoritehoa ei ole rajoitettu, mutta energian käytölle ja polttoaineen virtausmäärälle on asetettu katto.

Auto

TOYOTA TS050 HYBRID. 735KW /1000HV

Vuonna 2017 TOYOTA GAZOO Racing -tiimin selkeänä päämääränä on ottaa Le Mansin ensimmäinen voitto. Se edellyttää Higashi-Fujin ja Colognen tekniikkakeskusten voimien optimoimista TS050 HYBRIDin jokaisella osa-alueella.

Vuoden 2017 autossa on bensiinikäyttöinen 2,4 litrainen tuplaturbomoottori, johon on yhdistetty 8MJ hybridijärjestelmä. Higashi-Fujin kehittämä uusi moottori optimoi lämpödynaamisen tehon.

Auton hybridijärjestelmä on myös uudistettu. Moottorin voimayksikön sähköiset osat (MGU) ovat entistä pienempiä ja kevyempiä samalla kun litium-suurtehoakkua on kehitetty edelleen. Nämä hybriditekniikan kehitysaskeleet hyödyttävät suoraan myös Toyotan vakioautoja. Voimalinjasta saadun tiedon ansiosta on mahdollista rakentaa tulevaisuudessa yhä parempia autoja.

/
Tekniset tiedot
Tyyppi LMP1-H (Le Mans Prototype - Hybrid)
Runko Hiilikuitukomposiitti
Vaihteisto 6-nopeuksinen sekventiaalivaihteisto
Jousitus Päällekkäinen monivarsituenta
Ohjaus Hydrauliavusteinen
Jarrut Jäähdytetyt hiilikuitujarrut
Pituus 4650 mm
Leveys 1900 mm
Korkeus 1050 mm
Voimalinja TOYOTA HYBRID System - Racing (THS-R)
Moottori V6 DI (suorasuihkutteinen) tuplaturbo
Moottorin kapasiteetti 2.4 litraa
Teho 368 kw / 500 PS
Polttoaine Bensiini
Hybriditeho 368 kw / 500 PS (yhteensä)
Kokonaisteho 735 kw / 1000 PS

Tiimi ja kuljettajat

WEC Toyota GAZOO Racing Team
Auto Numero Kuljettajat
TS050 Hybrid 8 Sébastien Buemi
Anthony Davidson
Kazuki Nakajima
TS050 Hybrid 7 Mike Conway
Kamui Kobayashi
José Maria Lopez
Stéphane Sarrazin (Le Mansiin asti)
TS050 Hybrid 9 Nicolas Lapierre
Yuji Kunimoto
José Maria Lopez (Le Mansiin asti)
Stéphane Sarrazin (Le Mansin jälkeen)

Kilpailukalenteri

Sarjaan kuuluu yhdeksän osakilpailua. Sarja alkaa autojen esittelyllä maaliskuussa Monzassa ja päättyy Bahrainin kilpailuun maaliskuussa.

Osakilpailut
24.03. – 25.03. The WEC Prologue, Monza Italia
16.04. 6 Hours of Silverstone UK
06.05. 6 Hours of Spa-Francorchamps Belgia
17.06. – 18.06. Le Mans 24 Hours Ranska
16.07. 6 Hours of Nürburgring Saksa
03.09. 6 Hours of Mexico Meksiko
16.09. 6 Hours of Circuit of the Americas USA
15.10. 6 Hours of Fuji Japani
05.11. 6 Hours of Shanghai Kiina
18.11. 6 Hours of Bahrain Bahrain
Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.