FIA World Rally Championship WRC

Täyttä vauhtia niin lumella kuin asfaltilla!

WRC-sarja tarjoaa katsojille hurjavauhtista menoa kaikilla kuviteltavissa olevilla tietyypeillä, irtokivien peittämiltä taipaleilla ja jäisillä erikoiskokeilla. Sarjaan kuuluu 13 eri kilpailua 13 eri maassa. WRC-luokassa autot ovat tutuista perusmalleista kuten Yaris, rallikäyttöön kehitettyjä erikoisversioita, joita kuljettajat vievät käsittämätöntä vauhtia läpi vaikeimpien ajo-olosuhteiden.

17 vuotta kestäneen tauon jälkeen täysin uusi Yaris WRC nousi tammikuussa 2017 Monte Carlon lähtörampille valmiina ankaraan rallisarjaan. Aloitus ylitti kaikkien odotukset, kun kokenut kuljettajakaksikko Jari-Matti Latvala ja kartanlukija Miikka Anttila hankkivat toisen sijan Monte Carlossa ja ajoivat koko rallin voittoon Ruotsissa. Tiimi ei olisi voinut toivoa hienompaa starttia mestaruussarjalle!

Toyotan paluu rallimaailmaan aiheutti huumaa suomalaisissa

"Toyotan osallistuminen rallin MM-sarjaan 80–90-luvuilla ilahdutti asiakkaitamme valtavasti, ja osoitti, kuinka suuri merkitys rallilla on suomalaisille. Tämän vuoden comeback on aiheuttanut suoranaista huumaa Toyota-asiakaskunnassa, joten ralliyhteistyö on meille luonnollinen askel”, kertoo Toyota Auto Finlandin markkinointijohtaja Janne Hällfors.

Toyota mukana niin Neste Rallin pikataipaleilla kuin taustajoukoissa

Toyota on Neste Rallissa muutakin kuin TOYOTA GAZOO Racing, Jari-Matti, Juho, Esapekka ja Tommi. Toyota Auto Finland Oy on solminut yhteistyösopimuksen Suomen MM-rallin ja Neste Rallin kanssa. Sen myötä Toyota näkyy rallissa kaikkialla, sillä kisajärjestäjällä on käytössään yli 60 Toyotan toimittamaa autoa. Toyota on myös Neste Rallin virallinen automerkki.

Perinteikäs Neste Ralli otti kumppanikseen Toyotan, yhden maailman suurimmista autovalmistajista ja kansainväliseen moottoriurheiluun vahvasti sitoutuneen brändin. Sopimus kattaa vuodet 2017–2018. Yhteistyön myötä kisajärjestäjän, AKK Sports Oy:n, käytössä on ajoneuvoja henkilöautoista kuljetuskalustoon. Hybridimallit ovat hyvin edustettuina ja autoja tulee niin VIP-käyttöön kuin perinteisempiin kuljetustehtäviin.

Auto

Toyota Yaris WRC

Toyota Yaris WRC:n voimanlähteenä toimii 1,6-litrainen nelisylinterinen GI4A-rivimoottori, joka on varustettu polttoaineen suorasuihkutuksella ja turboahtimella. Moottorin teho on 283 kW (380 hv) ja suurin vääntömomentti 425 Nm.

Vaihteisto on kuusiportainen Xtrac-sekventiaalivaihteisto, vaihteiden vaihtaminen ylös- ja alaspäin tapahtuvat ohjauspyörän oikealle puolelle sijoitetun siiven avulla. Vetojärjestelmänä on jatkuva neliveto. Keskitasauspyörästön voimanjako eteen ja taakse on sähköisesti ohjattu. Edessä ja takana on erillissäiliöiset, ranskalaiset BOS-vaimentimet kynäjousilla.

Uusien sääntöjen suomat aerodynamiikkaan liittyvät vapaudet ovat mahdollistaneet Yaris WRC:n todella näyttävän ulkonäön.

/
Tekniset tiedot
Moottori 4-sylinterinen, 1600 cc turbo, suorasuihkutteinen
Teho 380 hv
Vääntö 425 Nm
Sylinterin halkaisija/isku 83.8 mm / 72.5 mm
Vaihteisto 6-nopeuksinen hydraulinen
Vetotapa Neliveto, aktiivinen keskilukko sekä mekaaniset etu- ja takatasauspyörästöjen lukot
Kytkin kaksoiskytkin
Jousitus MacPherson
Ohjaus Hydraulinen ohjaustehostin
Jarrut 300 mm sora / 370 mm asfaltti
Pituus 4085 mm
Leveys 1875 mm
Akseliväli 2511 mm
Paino 1190 kg
Huippunopeus 201 kph

Toyota Yaris WRC:n suunnittelua, rakentamista ja kehitystyötä ovat johtaneet kokeneet asiantuntijat: Tom Fowler, Simon Carrier ja Mikko Ruoho. Tallipäällikkönä on nelinkertainen rallin maailmanmestari Tommi Mäkinen. Autot rakennetaan Suomen Puuppolassa.

Tiimi ja kuljettajat

Tiimi
Tiimin nimi TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (WRT)
Tiimin johtaja Akio Toyoda
Tallipäällikkö Tommi Mӓkinen
Kuljettajat
No. Kuljettaja Kartanlukija
10 Jari-Matti Latvala (Suomi) Miikka Anttila (Suomi)
11 Juho Hӓnninen (Suomi) Kaj Lindström (Suomi)
12 Esapekka Lappi (Suomi) Janne Ferm (Suomi)
JARI-MATTI LATVALA, pääkuljettaja, MIIKKA ANTTILA, kartanlukija

"Aloitin urani Toyota Corolla GT:llä vuonna 2001 ja ajoin ensimmäinen täysivauhtisen WRC-osakilpailuni Corolla WRC:llä Virossa vuonna 2003. Joten tämä tuntuu monin tavoin kotiinpaluulta! Olen todella iloinen liittyessäni TOYOTA GAZOO Racing WRC -tiimiin tässä vaiheessa, johdattamaan seikkailua eteenpäin heidän kanssaan. Tunnen itseni onnekkaaksi ollessani osa tätä tarinaa ja toivon että saavutamme menestystä siinä", Latvala iloitsi.

/
JUHO HÄNNINEN, kuljettaja, KAJ LINDSTRÖM, kartanlukija

Tiimin toisena kuljettajana toimii Juho Hänninen. Juhon kartanlukija Kaj Lindström täydentää vahvaa kokoonpanoa. Juho osallistui Yaris WRC:n kehitystyöhön aivan alkumetreiltä saakka. Hänen huomattava WRC-kokemuksensa ja autontuntemuksensa antavat kiistatonta vahvuutta TOYOTA GAZOO Racing WRC -tiimille.

/
ESAPEKKA LAPPI, kuljettaja, JANNE FERM, kartanlukija

WRC2 -luokan maailmanmestari Esapekka Lappi on vakuuttanut nopeudellaan, tyyneydellään ja oppimiskyvyllään. Hiottuaan taitojansa R5- ja WRC2-luokissa hän on valmiina ottamaan uuden haasteen vastaan TOYOTA GAZOO Racing WRC -tiimin kuljettajana.

/

Kilpailukalenteri

FIA World Rally Championship -osakilpailut 2017
19.01. – 22.01. Rallye Monte-Carlo
09.02. – 12.02. Rally Sweden
09.03. – 12.03. Rally Guanajuato México
06.04. – 09.04. Che Guevara Energy Drink Tour de Corse
27.04. – 30.04. YPF Rally Argentina
18.05. – 21.05. Vodafone Rally de Portugal
08.06. – 11.06. Rally Italia Sardegna
29.06. – 02.07. ORLEN 74th Rally Poland
27.07. – 30.07. Neste Rally Finland
17.08. – 20.08 ADAC Rallye Deutschland
05.10. – 08.10. Rally RACC Catalunya - Rally de España
26.10. – 29.10. Dayinsure Wales Rally GB
16.11. – 19.11. Kennards Hire Rally Australia

Miten kaikki alkoi?

Lyhennelmä Toyota+ -lehden artikkelista. Lue artikkeli kokonaisuudessaan lehden digiversiosta. (Anna-Maria Wasenius, Junnu Lusa)

Tommi Mäkinen – Rallipolkujen kapellimestari

Kolme vuotta sitten Tommi Mäkinen sai erikoistehtävän. Innokkaana rallikuskina tunnettu Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda halusi Mäkiseltä ajokoulutusta. Japanin rallikaupungin Hokkaidon teillä tuttavuus syveni.

Pian Toyoda pyysi Mäkistä rakentamaan hänelle auton. Pääjohtaja ajoi rallia Toyota ”kasikutosella” ja halusi siitä nelivetoisen version.

Punainen auto esiintyi Neste Rallissa kesällä 2014. Mäkinen ajoi ja vierellä istui Akio Toyoda. Herrat ottivat tuntumaa Ouninpohjan kuuluisaan erikoiskokeeseen.

Toyota palaa WRC-sarjaan

Tapahtumaketju huipentui vuoden alussa, kun Toyota palasi WRC-sarjaan 17 vuoden tauon jälkeen tallipäällikkönään Tommi Mäkinen. Sarja on lähtenyt loistavasti alkuun ja menestys on yllättänyt monet. Puuppolassa nuppiluku on kasvanut alle kymmenestä 120:een.

Rallin nelinkertaisen maailmanmestarin meriitit ovat toki kiistattomat. Mäkinen arvioi, että ajopuolen ansioiden lisäksi Tommi Mäkinen Racingin parissa hankittu kokemus ralliautojen kehittämisestä on painanut tallipäällikön valinnassa. Mäkisen tehtävänä oli koota kumppanit ja kehittää Toyota Yaris WRC puolessatoista vuodessa.

Penkin ja ratin välissä

Rallitiimi on yritys, jossa kaikille täytyy löytää oikeat tehtävät. Projektin pitää edistyä ja tiedon kulkea. Se, että Mäkinen on ajanut paljon ja rakentanut erilaisia autoja, erottaa hänet muista vastaavassa asemassa olevista henkilöistä. ”Tällä alalla tieto ja osaaminen välittyvät tehokkaasti penkin ja ratin välissä”, Mäkinen naurahtaa. ”Ymmärrän, mitä kuljettajat haluavat ja miten he ajattelevat”.

Juuri tästä syystä hän ajoi itse ensimmäisiä testejä, jotta oppisi tuntemaan auton. Mäkinen huomasi nopeasti, että hän ja tallin ykköskuljettaja Jari-Matti Latvala pitävät samanlaisista autoista. Ajattelu käy yksiin, eikä asioita tarvitse puhua kahta kertaa. Sellainen on melkein korvaamatonta, kuten jokainen tiimityötä tekevä tietää.

”Hyvä ralliauto rakennetaan parhaista komponenteista ja hyvällä kokonaissuunnittelulla. Mutta silti auto ei ole vielä läheskään valmis, sillä kokonaisuuden paketoimiseen on äärettömästi vaihtoehtoja. Juuri tästä syystä ajokokemus oli vahvuutemme, kun lähdimme testaamaan”, Mäkinen selittää.

Hyvällä tiellä

Tallipäällikkö on saanut joukkonsa toimimaan saumattomasti. ”Kun ihmisille antaa vastuuta, he löytävät parhaat tekemisen mallit”, Mäkinen pohtii.

Työn kautta tiimi hitsautuu itse­ohjautuvaksi, tietoa vaihtavaksi kokonaisuudeksi, jossa luotettavuus ja laatukontrollointi itävät jokaisen sisällä.

Puuppolan tiimi, viralliselta nimeltään TOYOTA GAZOO Racing WRT, on hyvällä tiellä. Menestyksen lisäksi Mäkinen haluaa rallille uutta yleisöä. Sen vuoksi Toyotan tiimi on rakentanut huoltoparkkiinsa kaksi laajaa vierasaluetta, joista toinen on varattu faneille.

”Haluamme kutsua fanit tutustumaan lajiin lähemmin ja ­saada aikaan hyvää mieltä. Ralli kaipaa tiimirajat ylittävää yhteistyötä ja ­showta”.

Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.