Ota yhteyttä Toyotaan Etsi lähin jälleenmyyjäsi Tilaa Toyota Uutiskirje Toyota sanasto

Hiluxin tarina

Näin syntyi legenda

Hilux tunnetaan kyvystään selvitä kaikenlaisista olosuhteista. Oli kyseessä sitten Pohjoisnapa, Etelänapa tai sitten Dakar-ralli. Hilux on työkalu, jolla pärjää joka tilanteessa.

Särkymättömän auton maine on rakentunut seitsemän mallisukupolven aikana ja jatkuvan tuotekehityksen ja ankarissa olosuhteissa tapahtuneen testauksen kautta. Vaarallisten jäätiköiden reunoilta on siirrytty aktiivisten tulivuorten rinteille. Mahdottomien haasteiden rajoja on todellakin venytetty.

Jotta ymmärtäisimme täysin legendaa, on mentävä sinne mistä kaikki alkoi…

Alku

Kaikki alkoi Hino Motorsilta vuonna 1968. Alkuperäiset suunnitelmat tavoittelivat toiminnallisuutta. Pian oheen tuli kuitenkin muita vaatimuksia: vaadittiin luotettavuutta, kestävyyttä ja liikkumisen mukavuutta.

Ensimmäinen Hilux oli nelisylinterinen R-sarjan 1,5-litrainen polttomoottori auto, jonka huippunopeus oli 130 km/t. Pian auto sai kuitenkin pirteämmän 1,6-litraisen moottorin. Tehoa ja monikäyttöisyyttä toivottiin lisää, joten nelivetomalli esiteltiin vuonna 1979. Sen avulla oli mahdollista seikkailla tiettömillä teillä, vuorilla, mutaisissan laaksoissa ja kaikessa siltä väliltä.

/
/

Vuosien aikana Hilux (yhdistelmä sanoista high ja luxury) pyrki yhä paremmin vastaamaan modernin työelämän vaatimuksiin. Mutta samanaikaisesti se pyrki vastaamaan yhä paremmin tavallisten perheiden arkiajo vaatimuksiin. Vuonna 1983 Toyota laajensikin mallistoa tuomalla tarjolle double-cap –korimallin. Siinä modernin mukavan perheauton ominaisuudet yhdistyivät perinteiseen off road –autoon. Suuren kokonsa ansiosta siinä oli reilusti tilaa kuljetettaville työkaluille ja –koneille tai vaikkapa koko perheen retkivarusteille. Tämä kehitys puolestaan loi kysyntää yhä vauhdikkaammille malleille, joilta toivottiin tilavampaa ohjaamoa tai parempaa äänieristystä. Hiluxit loivat siltaa puhtaiden käyttöautojen ja perheautojen välille.

/
Top Gear testaa!

Ei siis mennyt aikaakaan, kun Hilux oli luonut itselleen kaikesta selviävän ihmeauton maineen. Ja juuri tästä syystä Top Gear – brittiläinen moottoriohjelma – halusi testata Hiluxin mahdollisimman mahdottomasti. Heidän testinsä päämäärä oli tuhota 190 000 mailia ajettu vuoden 1988 mallinen Hilux. Automme joutui kaiken mahdollisen autosabotaasin kohteeksi: se upotettiin mereen, sitä moukaroitiin murskauspallolla, sen päälle pudotettiin matkailuperävaunu ja se sytytettiin palamaan. Kärsimistään vakavista vaurioista huolimatta Hilux oli pienten perustyökaluilla tehtyjen korjausten jälkeen edelleen ajokunnossa.

/

Top Gear –ohjelma ei lopettanut tähän. Vuonna 2007 he laittoivat vuoden 2005 mallisen Hiluxin äärimmäiseen testiin. He ajoivat sen ensimmäisenä moottoriajoneuvona maailmassa magneettiselle Pohjoisnavalle. Autoon oli tehty vain pieniä muutoksia: renkaat olivat suuremmat ja paksummat, öljypohjaa vahvistettiin sekä muutama muu pikku muutos.

Jään jälkeen oli aivan luonnollista kohdata tuli. Toimittaja James May ajoi Hiluxin islantilaisen aktiivisen tulivuoren juurelle tarkoituksenaan noutaa ylhäältä laavanäytteitä. Tämä seikkailu vahvisti entisestään eri Hilux-sukupolvien voittamatonta mainetta.

/
/
Vaikeimmat mahdolliset maastot

Vuonna 2008 Arctic Trucks, islantilainen yritys, joka on erikoistunut varustamaan ajoneuvoja vaikeisiin olosuhteisiin varusteli neljä Toyota Hilux –autoa käytettäväksi apuajoneuvoina Etelänavalle suuntautuvassa Amundsen Omega 3 Pole -kilpailussa. Kaikki neljä autoa varustettiin mm. moottorilämpöä hyödyntävällä lumensulatus laitteistolla. Ajaminen yllätyksellisissä maastossa, jäisillä harjanteilla, syvässä lumessa ja kätkössä olevien halkeamien keskellä sopi Hiluxille paremmin kuin perinteisille, suljetulla ohjaamolla varustetuille ”lumikissoille”, jotka sopivat paremmin lumen siirtämiseen. Hiluxit olivat nopeampia, polttoainetaloudellisempia ja ne tuottivat vähemmän hiilidioksidia.

Hiluxeja testataan jatkuvasti maailman vaativimmissa ympäristöissä eikä liene haastavampaa ympäristöä kuin Dakar-rallin reitti. Ralli tunnetaan yhtenä kovimmista off road –kestävyyskilpailuista. Autojen on ylitettävä äärimmäisessä kuumuudessa dyynejä, teräväkivisiä kanjoneita ja mutakenttiä.

/

Vuonna 2014 vain 204 ajoneuvoa 450:sta pääsi Dakarin maaliin. Huikeaan yli 9 500 kilometrin, Argentiinan ja Chilen läpi kulkeneeseen reittiin sisältyi 5 000 kilpa-ajokilometriä ja 13 pikataivalta. Giniel de Villiers ja Dirk von Zitzewitz sijoittuivat kokonaiskilpailun neljänsiksi ja voittivat oman luokkansa. Kaiken kaikkiaan peräti kuusi Hiluxia sijoittui 30 parhaan auton joukkoon.

Voittamaton Toyota Hilux on siis vastannut haasteisiin ympäri maailman ja valloittanut lähes jokaisen kolkan. Sen seitsemän eri mallisukupolvea ovat muokanneet tapaamme ajatella matkustamisesta. Hilux on rakennettu selviämään polttavasta kuumuudesta, äärimmäisestä kylmyydestä ja jopa murskauspallon iskuilta. Se on osoittautunut paljon enemmäksi kuin vain arkinen käyttöauto ja seuraavilla mallisukupolvilla on varmasti vielä mukavia yllätyksiä tarjottavanaan.

Jos haluat olla osa Hilux-perhettä, voit tutustua sen viimeisimpiin uutuuksiin täällä.

Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.