Ota yhteyttä Toyotaan Etsi lähin jälleenmyyjäsi Tilaa Toyota Uutiskirje Toyota sanasto

Konseptiautoarkisto

Koe konseptimallimme uudelleen

Ainutlaatuiset konseptimallimme ovat hyvin tärkeitä esimerkkejä tulevaisuuden teknologioista ja muotoiluteemoista. Antamalla insinööreillemme ja muotoilijoillemme vapaudet ilmaista itseään, voimme yleisön reaktioita tarkkailemalla ymmärtää mitkä konseptimallin osa-alueista kannattaa tulevaisuudessa liittää Toyota-mallistoon. Tähän on koottu keskeisimmät konseptiautomallimme viime vuosilta.

Toyota FT-Bh

Geneven autonäyttelyssä 2011 esitelty FT-Bh -konseptimalli on hybridiauto, jossa tuotiin esille energiatehokkuuden ja taloudellisuuden edistyksellisyyksiä.

Mallissa tavoiteltiin parannuksia viidellä osa-alueella: painonsäästössä, aerodynamiikassa, voimainsiirron hyötysuhteessa, lämpöenergian hallinnassa ja sähköenergian säästössä. Näiden tuloksena FT-Bh painoi vähemmän kuin kolmiovinen Aygo, mutta tarjosi vastaavat sisätilat kuin viisiovinen B-segmentin auto, eli Yaris.

Noin 30 % parannuksen aerodynamiikassa, pienempikokoisen hybridiratkaisun ja optimoidun energianhallinnan myötä insinöörimme saavuttivat tavoitteensa. Konseptimalli tuotti vain puolet saman vuoden tyypillisen B-segmenttiä edustavan auton hiilidioksidipäästöistä.

/

Jotta projektin tulokset olisivat vielä merkityksellisemmät, FT-Bh:n valmistamiseen ei käytetty mitään eksoottisia materiaaleja, joita konseptiluomuksiin tyypillisesti yhdistetään. Koska auton valmistuksessa hyödynnettiin vain tuolloin yleisesti autoteollisuudessa käytettyjä valmistusmenetelmiä, tuloksena oli kustannussäästöjen lisäksi lähes sellaisenaan sarjatuotantoon kelpaava konsepti.

/
Toyota FCV-R

FCV-R –konsepti esiteltiin ensi kertaa Tokion autonäyttelyssä vuonna 2011. Se viitoitti tietä sarjatuotantomalliselle vetyautolle.

Huomiota herättävä muotoilu, jossa hyödynnettiin W-motiivia sekä keulassa että takaosassa symboloimaan korirakenteen sisään mahdutettua polttokennon jäähdytysjärjestelmää, antoi autolle poikkeuksellisen yksilöllisen ilmeen.

Merkittävimmät innovaatiot oli piilotettu virtaviivaisen korirakenteen sisälle. Aiempia Toyotan vetyautoja pienempi polttokennoyksikkö ja auton lattian alle sijoitetut kaksi polttoainetankkia mahdollistivat tavanomaisen perheauton matkustamo- ja tavaratilat.

Sisätiloissa huomio kiinnittyy japanilasta kaaputyyliä mukaileviin istuimiin, älypuhelimen käyttölogiikkaa muistuttavaan kaksinäyttöiseen mittaristoon sekä 3D-navigaatioyksikköön. Kommunikaatiojärjestelmä on suunniteltu toimimaan helppokäyttöisesti matkapuhelimen kanssa, niin että puhelinsovellukset näkyvät auton näytössä ja vastaavasti auton tiedot tarvittaessa puhelimessa.

/

Otsikoihin päätyivät kuitenkin ennen kaikkea konseptin saavutukset polttokennotekniikan saralla. Toimintamatkan ollessa jopa 700 km ilman tankkaustarvetta ja pakokaasupäästöjä FCV-R kiinnitti yleisön varauksettoman huomion: pakoputkestahan tulee pelkää tislattua vettä!

/
Toyota NS4

Detroitin autonäyttelyssä 2012 Toyota esitteli NS4-konseptin. Se oli edistyksellinen plug-in -hybridi, eli pistokehybridi. Ilmaistessaan vahvasti tulevien Toyota-mallien tyyliä, NS4 keskittyi pääasiassa julkituomaan turvallisuusasioita ja ympäröivään yhteiskuntaan liitettävyyttä.

Ulkomuotoilunsa erikoisuutena autossa on selvästi erottuva keulamaski, voimakkaasti muotoiltu etupuskuri ja joutsenen siiven muotoiset sivuovet helpottamassa sisään astumista. Korirakenteen sisälle kätkeytyvä uusi Hybrid Synergy Drive plug-in -järjestelmä toimi konseptimallin voimanlähteenä. Komponenttien koon ja painon pienennyksien ansiosta auton polttoaineenkulutus pieneni ja kiihtyvyys parani, samalla kuin pelkällä sähköenergialla ajettava toimintamatka kasvoi.

/

Sisätiloissa kuljettaja pystyi nauttimaan hyvin monipuolisesta multimediakokemuksesta. Keskikonsoliin sijoitettu, älypuhelimen toimintaa mukaileva ja internet-yhteyden tarjoava järjestelmä mahdollisti navigoinnin, musiikin ja auton järjestelmien hallinnan. Se pystyi myös oppimaan kuljettavan tavat ja toiveet, jotta toiminta täyttäisi kaikki odotukset.

NS4:n yhteydessä otettiin myös askel eteenpäin matkustajien ja jalankulkijoiden turvallisuuteen liittyen. Konseptiin oli asennettu uudenlainen törmäyksiä ennakoiva järjestelmä, joka hyödynsi seuraavan sukupolven ratkaisuja. Autossa oli myös kuolleenkulman varoitin sekä automaattinen ajo- ja kaukovalojärjestelmä. Jalankulkijoiden turvallisuutta oli parantamassa ja heidän päävammojaan estämässä törmäyksissä takareunastaan ylös nouseva konepelti.

/
Toyota diji

Inspiroiva konseptimallimme Toyota diji vei ajoneuvon yksilöinnin uudelle tasolle. diji esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 2012. Siinä tuotiin esille visiota yhteiskunnasta, jossa emme ole ainoastaan aiempaa enemmän yhteydessä autoomme, vaan myös ympäröiviin ihmisiin automme kautta.

Toyota diji ei perustunut kuitenkaan pelkkään hauskuuteen, turvallisuus oli myös tärkeässä asemassa. Älykkääseen liikennejärjestelmään yhteydessä oleminen tarkoitti myös sitä, että turvallisuustietoa välittyi keskeytyksettä kuljettajalle. Paikallista liikennetietoa pystyttiin vastaanottamaan muista ajoneuvoista ja julkisista liikennejärjestelmistä. Näin dijiin välittyi keskeytyksettä esimerkiksi tuoretta ruuhkatietoa.

/

Ajoneuvon ulkonäköä oli helppo muokata mieleisekseen. Koko dijin kori on näyttöpintaa, joten oman mielialan, tekstien tai kuvien julkituominen onnistui viiveettä sisätilojen lisäksi myös korirakenteessa. Matkustamossa tunnelmaa täydensi ainutlaatuinen puheohjattu navigaatiojärjestelmä, jossa holograafinen opastaja antoi vinkkejä ajamiseen ja suunnistamiseen.

Tässä konseptimallissa ei ollut tarvetta ohjauspyörälle. Lukuisia ajamiseen liittyviä toimintoja oli mahdollista hallita kauko-ohjatusti älypuhelimella. Verkkoyhteys takasi, että kaikkein tuoreimmat ajamiseen, hallintaan ja multimediaan liittyvät päivitykset olivat dijin käytössä.

Jos pidät dijin olemuksesta, voit nähdä vuonna 2013 Tokiossa esitellystä FV2-mallista kuinka ideat ja ominaisuudet ovat jalostuneet eteenpäin.

/
Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.