Tyylikkäästi halki ilman

Priusin aerodynaaminen muotoilu

Lukuisten teknisten innovaatioiden ansiosta Toyota Priusin luokkansa paras energiatehokkuus ja edistyksellinen muotoilu on neljän mallisukupolven aikana hioutunut entisestään. Tuulitunnelissa säädetyllä aerodynamiikalla on suuri ansio onnistumiseen…

Ensiesittelystään alkaen Toyota Prius on ollut automaailman edelläkävijä. Se on tuonut markkinoille täysin uusia teknisiä ratkaisuja ja rikkonut rajoja.

Ympäristöä kunnioittavan Priusin ansiosta ajamiseen tuli aivan uutta ilmettä ja vuosien kuluessa Prius on yhä uudelleen onnistunut parantamaan ylivertaista tehokkuuttaan, joutumatta samalla tekemään kompromisseja. Iso osa tästä menestyksestä kuuluu virtaviivaiselle, edistykselliselle aerodynamiikalle.

/
/
Aerodynaamisuuden maksimoiminen


Ajettaessa 100 km/t 70 % auton liikkumista vastustavasta voimasta aiheutuu ilmasta. Ilmanvastustuksella taas on valtava vaikutus polttoaineenkulutukseen. Mitä pienempi auton ilmanvastus on, sitä vähemmän voimaa tarvitaan auton liikuttamiseen ilmamassan halki. Ja se taas tarkoittaa pienempää polttoaineenkulutusta.

Muotoilullisesti ensimmäinen Prius oli melko perinteisesti linjattu auto suurlujuusteräskorilla. Se oli toki verraton yhdistelmä kaupunkiautoa ja pienen perheen sedania. Ja sen ilmanvastuskerroin oli ennätyksellinen, vain 0,29.

Seuraavan sukupolven malli, joka oli suurempi kuin edeltäjänsä, hyödynsi jo käsitteeksi muodostunutta viisiovista Kammback-designia. Tyyliä jatkettiin kolmannen mallisukupolven autoissa, hyödyntäen entistä enemmän pisaramallia. Ilmanvastuskerroin saatiin putoamaan peräti 0,26:een. Auto leikkasi ilmaa vieläkin tyylikkäämmin kuin edeltäjänsä.

Ilmavirtauksen hienosäätöä


Kolmatta mallisukupolvea luotaessa mitään aerodynaamista etua ei jätetty hyödyntämättä, olipa kyseessä sitten tuulilasin kulma tai taustapeilien linjaukset. Tuloksena oli yksi kaikkien aikojen parhaiten ja luonnollisimmin ilmaa halkova auto, joka käytti hyväkseen kaikki mahdollisuudet – virtaviivaiset spoilerit, tasaisen alustan. Kaikki tämä, jotta ehkäistäisiin häiritsevät virtaukset renkaiden ympärillä ja jotta auton vakaus suurissa nopeuksissa säilyisi hyvänä.

Kolmannen sukupolven Priusissa autolle tunnusomaista pitkää kattolinja on jatkettu entistäkin näyttävämmäksi. Takaosan pysty ”Kamm-linja” sulautuu entistä paremmin aerodynaamiseen pisaramalliin. Katkaistu perä lyhentää ja keventää autoa vähentäen samalla takaosan haitallisia pyörteitä luoden mallille tunnusomaisen silhuetin.

Tämä Prius pystyi edelliseen malliin verrattuna vähentämään hiilidioksidipäästöjä 14 % ja se halkoi tuulta huippualhaisella 0,25:n ilmanvastuskertoimella.

/
 
Edelläkävijä vuodesta toiseen


Aivan kuten ensimmäinen Prius mullisti automaailman, myös uusin, neljännen sukupolven Prius, vahvisti sen asemaa huipulla tarjoten edistyksellistä muotoilua, taloudellista tehokkuutta sekä huippuinnovaatioita. Mallin kehittyessä ja innovatiivisen tietämyksemme lisääntyessä Priusista tulee yhä sulavampi ja se tarjoaa entistä miellyttävämmän ajokokemuksen.

Toyotan aerodynamiikkalaboratorion tuulitunnelitestit simuloivat ilmavirran kulkua auton yllä, alla ja sivuilla jopa 250 km/h nopeuksissa (virtauksissa, jotka voisivat nostaa tavallisen auton lentoon). Neljännen sukupolven Prius, jossa on mm. matalampi kattolinja ja konepelti, saavutti niissä ennätyksellisen alhaisen 0,24 ilmanvastuskertoimen.

On varmaa, että Toyotan jatkuva tutkimustyö ja halumme valmistaa yhä energiatehokkaampia autoja, varmistaa sen, että Prius-mallit halkovat ilmaa sulavasti vielä usean mallisukupolven ajan.

Lue lisää hybrideistä

Näytä kaikki (8)
Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.