Tyylikkäästi halki ilman

Priusin aerodynaaminen muotoilu

Lukuisten teknisten innovaatioiden ansiosta Toyota Priusin luokkansa paras energiatehokkuus ja edistyksellinen muotoilu on neljän mallisukupolven aikana hioutunut entisestään. Tuulitunnelissa säädetyllä aerodynamiikalla on suuri ansio onnistumiseen…

Ensiesittelystään alkaen Toyota Prius on ollut automaailman edelläkävijä. Se on tuonut markkinoille täysin uusia teknisiä ratkaisuja ja rikkonut rajoja.

Ympäristöä kunnioittavan Priusin ansiosta ajamiseen tuli aivan uutta ilmettä ja vuosien kuluessa Prius on yhä uudelleen onnistunut parantamaan ylivertaista tehokkuuttaan, joutumatta samalla tekemään kompromisseja. Iso osa tästä menestyksestä kuuluu virtaviivaiselle, edistykselliselle aerodynamiikalle.

/
/
Aerodynaamisuuden maksimoiminen


Ajettaessa 100 km/t 70 % auton liikkumista vastustavasta voimasta aiheutuu ilmasta. Ilmanvastustuksella taas on valtava vaikutus polttoaineenkulutukseen. Mitä pienempi auton ilmanvastus on, sitä vähemmän voimaa tarvitaan auton liikuttamiseen ilmamassan halki. Ja se taas tarkoittaa pienempää polttoaineenkulutusta.

Muotoilullisesti ensimmäinen Prius oli melko perinteisesti linjattu auto suurlujuusteräskorilla. Se oli toki verraton yhdistelmä kaupunkiautoa ja pienen perheen sedania. Ja sen ilmanvastuskerroin oli ennätyksellinen, vain 0,29.

Seuraavan sukupolven malli, joka oli suurempi kuin edeltäjänsä, hyödynsi jo käsitteeksi muodostunutta viisiovista Kammback-designia. Tyyliä jatkettiin kolmannen mallisukupolven autoissa, hyödyntäen entistä enemmän pisaramallia. Ilmanvastuskerroin saatiin putoamaan peräti 0,26:een. Auto leikkasi ilmaa vieläkin tyylikkäämmin kuin edeltäjänsä.

Ilmavirtauksen hienosäätöä


Kolmatta mallisukupolvea luotaessa mitään aerodynaamista etua ei jätetty hyödyntämättä, olipa kyseessä sitten tuulilasin kulma tai taustapeilien linjaukset. Tuloksena oli yksi kaikkien aikojen parhaiten ja luonnollisimmin ilmaa halkova auto, joka käytti hyväkseen kaikki mahdollisuudet – virtaviivaiset spoilerit, tasaisen alustan. Kaikki tämä, jotta ehkäistäisiin häiritsevät virtaukset renkaiden ympärillä ja jotta auton vakaus suurissa nopeuksissa säilyisi hyvänä.

Kolmannen sukupolven Priusissa autolle tunnusomaista pitkää kattolinja on jatkettu entistäkin näyttävämmäksi. Takaosan pysty ”Kamm-linja” sulautuu entistä paremmin aerodynaamiseen pisaramalliin. Katkaistu perä lyhentää ja keventää autoa vähentäen samalla takaosan haitallisia pyörteitä luoden mallille tunnusomaisen silhuetin.

Tämä Prius pystyi edelliseen malliin verrattuna vähentämään hiilidioksidipäästöjä 14 % ja se halkoi tuulta huippualhaisella 0,25:n ilmanvastuskertoimella.

/
 
Edelläkävijä vuodesta toiseen


Aivan kuten ensimmäinen Prius mullisti automaailman, myös uusin, neljännen sukupolven Prius, vahvisti sen asemaa huipulla tarjoten edistyksellistä muotoilua, taloudellista tehokkuutta sekä huippuinnovaatioita. Mallin kehittyessä ja innovatiivisen tietämyksemme lisääntyessä Priusista tulee yhä sulavampi ja se tarjoaa entistä miellyttävämmän ajokokemuksen.

Toyotan aerodynamiikkalaboratorion tuulitunnelitestit simuloivat ilmavirran kulkua auton yllä, alla ja sivuilla jopa 250 km/h nopeuksissa (virtauksissa, jotka voisivat nostaa tavallisen auton lentoon). Neljännen sukupolven Prius, jossa on mm. matalampi kattolinja ja konepelti, saavutti niissä ennätyksellisen alhaisen 0,24 ilmanvastuskertoimen.

On varmaa, että Toyotan jatkuva tutkimustyö ja halumme valmistaa yhä energiatehokkaampia autoja, varmistaa sen, että Prius-mallit halkovat ilmaa sulavasti vielä usean mallisukupolven ajan.

Lue lisää hybrideistä

Toyota Highlander saapuu Eurooppaan Toyota Highlander saapuu Eurooppaan Toyotan suurin hybridikatumaasturi, Toyota Highlander saapuu ensimmäistä kertaa Eurooppaan. Aina itselataavana täyshybridinä tarjottava Toyota Highlander täydentää Toyotan jo ennestään laajaa SUV-mallistoa Toyota-hybridien myynti ylitti jo 15 miljoonaa Toyota-hybridien myynti ylitti jo 15 miljoonaa 23 vuotta ensimmäisten Prius-hybridien markkinoille tulon jälkeen, hybridien myynti on ylittänyt maailmanlaajuisesti jo 15 miljoonan rajapyykin. Täysin uusi Yaris Cross Täysin uusi Yaris Cross Täysin uusi Yaris Cross on nähnyt päivänvalon. Uusi kompakti hybridimaasturi yhdistää ainutlaatuisella tavalla Toyotan yli 25 vuotta pitkän katumaasturikokemuksen ja hybridiosaamisen. Toyota Corolla on Tekniikan Maailman Talviauto 2020 Toyota Corolla on Tekniikan Maailman Talviauto 2020 Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid voitti Tekniikan Maailma -lehden vuotuisen talviautovertailun ja on TM:n Talviauto 2020. Corollan siivittivät voittoon mallin tasainen suoritus kaikissa talviominaisuuksia mittaavissa testeissä.
Evästeasetukset sivuillamme

Käytämme evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen takaamiseksi sekä hyödyntääksemme kolmansien osapuolien palveluita sivuston toiminnan parantamiseksi ja mainonnan kohdentamiseksi. Suosittelemme pitämään kaikki evästeet päällä, mutta voit tarvittaessa tehdä muutoksia asetuksiin alla olevan valinnan kautta. Lisätietoa on saatavilla evästeasetuksissa.