Ota yhteyttä Toyotaan Etsi lähin jälleenmyyjäsi Tilaa Toyota Uutiskirje Toyota sanasto

Elinkaariajattelu

Autojemme ympäristövaikutusten minimointi

Muotoilijoidemme tyylittelemät nykyaikaiset korimuodot ja insinöörien huippuunsa hiotut tekniset parannukset ajomukavuuden ja taloudellisuuden saralla autonomistajien miellyttämiseksi ovat vain osa siitä työstä, joka on tehty uutuusmallin ympärillä sen lipuessa autoliikkeen esittelytilaan.

Olemme sitoutuneita vähentämään autojemme ympäristövaikutuksia koko elinkaaren osalta. Suunnittelusta tuotantoon, ajamiseen ja kierrätykseen, otamme huomioon kaiken mitä käytämme ja tuotamme nähdäksemme vaikutukset ympäristöllemme ja terveydellemme ns. 360° elinkaariajattelulla.

Suunnittelu

Pikkutarkka keskittymisemme suunnitteluun on johtanut suureen määrään innovaatioita, jotka auttavat meitä parantamaan ympäristötehokkuutta. Esimerkiksi Yaris Hybrid -mallin polttoainetaloutta tehostaaksemme kehitimme pienemmän ja 17 % kevyemmän hybridijärjestelmän.

Kehitimme myös oman, kierrätettävän muovimateriaalin nimeltään Toyota Super Olefin Polymer (TSOP), joka on tavallista kierrätettävää muoviakin tehokkaammin kierrätettävissä. Käytämme tätä materiaalia esimerkiksi puskureissa. Kierrätettyjen materiaalien hyödyntäminen esimerkiksi autojemme äänieristyksessä on ollut myös merkittävä kehitysaskel.

Tuotanto

Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) alkoi valmistaa Yaris-mallia vuonna 2001. Tuotanto pohjautui alusta alkaen ”Vihreä, Puhdas ja Tehokas” -ajatteluun. Logistiikkaan ja lämmitykseen liittyvät energiankäytön optimoinnit johtivat siihen, että tehdas oli vuonna 2002 Pohjois-Ranskan ensimmäinen yritys, joka ei tuottanut lainkaan kaatopaikkajätettä. TMMF saavutti poltettavien jätteiden osalta nollatason vuonna 2007.

Jatkuvan parantamisen mallin myötä tehtaalla on otettu käyttöön 1 020 m2 aurinkopaneeli tuottamaan sähköä toimistotarpeisiin, koriosien prässäämön lämmityksessä hyödynnetään 400 m2 aurinkokeräimiä ja sadeveden talteenotto on vähentänyt yrityksen ulkopuolelta tuotetun veden kulutusta 36 %.

Closing the loop
Ajaminen

Tavoitteemme luoda äärimmäisen ympäristöystävällinen auto edistyi harppauksella esitellessämme Toyota Prius -hybridiauton vuonna 1997. Sen aiheuttamat typenoksidi- ja hiilidioksidipäästöt, samoin kuin kulutuslukemat. olivat täysin omalla tasollaan. Sähkö- ja bensiinimoottorin yhdistäminen sekä erillisen ajoakun käyttäminen mahdollistivat hitaassa ajossa pelkän sähköenergian voimin liikkumisen, joka madalsi päästö- ja kulutuslukemia merkittävästi. Autolla oli kuitenkin maantieajossa tavallisen auton toimintamatka ja suorituskyky.

Täyssähkö- ja pistokehybridiautoihin liittyvä viimeaikainen kehitystyö tulee madaltamaan entisestään polttoaineenkulutusta ja ajokustannuksia. Pelkkää sähköenergiaa hyödyntävä täyssähköauto on hyvä vaihtoehto lyhyille matkoille ja kaupunkiajoon. Sellaisella ajaminen on päästötöntä, jos lataussähkö tuotetaan uusiutuvalla energialla.

Pistokehybridimme ajoakkua pystyy lataamaan tavallisesta pistorasiasta. Tämän ominaisuuden myötä pistokehybridillämme voi ajaa yhtäjaksoisesti pelkällä sähköenergialla jopa 25 kilometrin matkan. Tavallisessa ajossakin, siis hyödyntämättä ulkopuolista latausenergiaa, pistokehybridi on hieman tavallista hybridimalliamme taloudellisempi.

Seuraava luku kehitystarinassamme tulee olemaan polttokennoauto, jonka myynnin odotetaan alkavan vuonna 2015. Vedystä ja ilman sisältämästä hapesta syntyy polttokennossa sähköä. Pakoputkesta poistuu ainoastaan puhdasta vettä. Uusiutuvalla energialla tuotettua vetyä käytettäessä polttokennoauto tekee visiomme kestävästä liikenteestä todeksi.

Kierrätys

Kaiken tekemisemme tulee noudattaa kolmen R:n mottoamme: reduce (vähennä), reuse (käytä uudelleen) ja recycle (kierrätä). On tärkeää että noudatamme näitä päämääriä, jotta voimme saavuttaa visiomme kestävää kehitytystä noudattavasta ja kierrättävästä yhteiskunnasta.

Euroopassa autojen kierrätykseen liittyvä tavoite kasvaa vuonna 2015 arvosta 85 % arvoon 95 % auton massasta. Yhteiseen tavoitteeseemme sitoutumisen vuoksi tulemme saavuttamaan tuon arvon etuajassa.

Tällä hetkellä tuotannossa olevat automme eivät käytännössä sisällä lainkaan raskasmetalleja, kuten lyijyä, elohopeaa tai kadmiumia. Olemme myös poistaneet haitallisia aineita käyttämistämme liuottimista ja maaleista.

Autoosi täytyy uusia elinikänsä aikana esimerkiksi akkuja, renkaita ja öljynsuodattimia, minkä vuoksia huoltoliikkeidemme jätteenkeräys on viety erittäin laadukkaalle tasolle. Varaosatarjontamme sisältää nykyään paljon tehdaskunnostettuja osia, kuten ilmastoinnin kompressoreita, ohjaustehostinyksiköitä ja kytkinpaketteja.

Hybridiautotuotantomme kasvaessa on tärkeää että huolehdimme niiden sisältämien akkujen kierrätyksestä hyvin. Vuonna 2006 käyttöönotetun EU direktiivin 2006/66/EC myötä nikkeli-metallihydridiakkujen, jollaisia käytetään esimerkiksi Yaris Hybridissä, loppukäsittelijöiden on saatettava vähintään 50 % akkujen painosta kierrätykseen.

Aloitteellisuuttamme kuvastaa ympäri Eurooppaa perustamamme yli 30 autojen vastaanottopistettä, joihin kuluttajat voivat jättää autonsa asiallisesti kierrätettäviksi. Suomessa vastaavaa toimintaa harjoittaa organisoidusti Autotuojat ry:n omistama Suomen Autokierrätys Oy.

Myös monet autojemme komponentit on merkitty kierrätysmerkinnöin helpottamaan materiaalien lajittelua auton romutusvaiheessa. Pyrimme siis hyödyntämään kaikki mahdollisuudet kierrätykseen auton koko elinkaaren ajalta.

Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.