Ensimmäinen Prius valmistui vuonna 1997. Sen jälkeen olemme myyneet maailmanlaajuisesti jo yli 10 miljoonaa hybridiä ja vähentäneet maailman hiilidioksidipäästöjä yli 77 miljoonaa tonnia. Hankkimamme hybriditietouden avulla olemme voineet kehittää lisäksi akkukäyttöisiä autoja, pistokehybrideitä sekä vetykäyttöisiä polttokennoajoneuvoja.

Hybridistä tuli menestys

2000-luvulla Toyotan on kehitettävä ajoneuvoja, jotka ovat ympäristöystävällisempiä ja jotka vähentävät riippuvuuttamme öljystä. Näemme hybriditekniikan yhtenä tärkeänä keinona onnistua tässä. Hybrideissä yhdistämme voimayksikköön useampia energialähteitä ja saavutamme erinomaisen polttoainetalouden pienin päästöin kustannuksin, joihin kuluttajilla on varaa.

Priusin, maailman ensimmäisen massavalmistetun hybridiauton esittelyn jälkeen, olemme tasaisesti edistyneet hybriditekniikassa. Tänään hybridimme ovat ennätyksellisen energiatehokkaita. Jokainen mallisukupolvi kuluttaa noin 10 % edellistä vähemmän polttoainetta. Lisäksi suorituskyky on parantunut ja kestävyys, luotettavuus sekä käyttökulut ovat kehittyneet oikeaan suuntaan.

Voidaksemme hyödyntää päästöjä vähentävää hybriditekniikkaa mahdollisimman laajasti, Toyota pyrkii kehittämään kohtuuhintaisia hybridiratkaisuja, jotta mahdollisimman monella voisi varaa nauttia tekniikasta.

Toyota on laajentanut hybriditarjontaansa Priusista jatkuvasti. Mallivalikoimamme laajentuessa hybriditekniikka tavoittaa yhä useampia potentiaalisia asiakkaita.

Samalla tavoitteemme myydä 1,5 miljoonaa ajoneuvoa vuodessa ja 15 miljoonaa hybridiä vuoteen 2020 mennessä helpottuu.

Saavutuksemme

/
Olemassa olonsa aikana Toyota-hybridit ovat vähentäneet maailman hiilidioksidipäästöjen määrää noin 77 miljoonalla tonnilla verrattuna siihen, että hybridien tilalla olisivat olleet vastaavat perinteiset autot.
/
Hybridimme pakokaasuissa on vain hyvin pieniä määriä ilmanlaatua vahingoittavia typenoksideja.
/
Toyotan hybridimallisto on markkinoiden laajin ja monipuolisin. Sen ansiosta yhä useampi löytää itselleen sopivan mallin, jolla nauttia hybriditekniikan eduista.
/
Yhä useampi valitsee hybridin ja niiden osuus autojen kokonaismyynnistä kasvaa. Vuonna 2016 joka kolmas Euroopassa myyty Toyota oli hybridi ja hybridien markkinaosuus kasvaa jatkuvasti.

"Kun maailma vielä keskustelee sähköautoista, Toyota on jo myynyt maailmalle yli 10 miljoonaa hybridiä."

Didier Leroy, varatoimitusjohtaja, Toyota Motor Corporation

Kuinka hybridi toimii?

Toyotan hybridijärjestelmä hyödyntää sekä polttomoottoria että sähkömoottoria. Täyshybridi-sana kuvaa sitä, että auto käyttää tietyissä tilanteissa pelkästään sähkömoottoria ja tarvittaessa molemmat moottorit toimivat saumattomasti yhdessä. Toyotan täyshybridi siis eroaa selkeästi muista kevythybrideistä, joissa sähkömoottorin rooli on antaa lisäenergiaa polttomoottorille.

Hybridi tuottaa sähköä ajaessasi ja auto varastoi liike-energian akkuihin jarruttaessasi tai pysäyttäessäsi auton. Tämä hybridiakkuihin varastoitunut energia on käytössäsi aina sitä tarvitessasi. Voimanjakoyksikkö valitsee aina tilanteeseen sopivimman voimanlähteen ajatpa sitten taajamaruuhkassa tai valtatiellä. Jatkuvassa pysähdy-aja-tilanteessa hybridijärjestelmä vaihtaa automaattisesti täyssähköiseen EV-ajotilaan. Silloin liikut ilman polttoainetta ja sen päästöjä. Jos akun varaus laskee liian alas tai lisäät nopeuttasi, polttomoottori käynnistyy automaattisesti.

/
Autojemme hybridiratkaisu hyödyntää kahta voimanlähdettä - polttomoottoria ja sähkömoottoria, johon on saumattomasti yhdistetty voimakastehoinen akku. Älykäs kokonaisuus käyttää joka tilanteessa energiatehokkainta energialähdettä. Ja lisäksi se ottaa jarruttaessasi tai hiljentäessäsi syntyvän energian talteen.

Eurooppalaisille suunniteltuja hybridejä

Eurooppa on Toyotan tärkein hybridiautomarkkina. Joka viides Euroopassa myyty auto on nykyisin hybridi. Eurooppaan sijoittamamme hybridituotanto vahvistaa asemaamme tällä kasvavalla markkina-alueella.

Toyota Yaris, Auris ja Auris Touring Sports hybridit on suunniteltu erityisesti Euroopan markkinoille ja ne valmistetaan Ranskan ja Englannin tehtailla. Hybridimallien suosion nopea kasvu kertoo siitä, että kuluttajat ovat hyväksyneet hybridit yhdeksi tärkeimmistä voimanlähdevaihtoehdoista ja että he arvostavat hybridien mukanaan tuomia etuja perinteisiin bensiini- ja dieselautoihin verrattuna. Puolet Euroopassa myytävistä Auriseista ja kolmasosa Yariseista on hybridejä. Yhdessä nämä kaksi Euroopassa valmistettua hybridimallia vastaavat kahta kolmasosaa alueella myymistämme hybrideistä.

Paikallinen valmistus on tärkeää

Olemme Toyotalla aina tienneet, kuinka tärkeää on valmistaa autot niillä samoilla markkinoilla, joilla ne myös myydään. Tämä koskee luonnollisesti myös hybrideitä. Toyotalla on useita hybridiautotehtaita Japanin ulkopuolella. Tuotantolaitoksemme Ranskan Valenciennesissa sekä Burnastonin ja Deesiden tehtaat Englannissa tukevat kestävää kehitystä ja ne asettavat maailmanlaajuiset kriteerit ympäristön huomioivalle tehdastuotannolle.

Ympäristön huomioiva tuotantotapa merkitsee luonnonvarojen mahdollisimman säästeliästä käyttöä, kierrätystä, jätemäärien minimoimista, kierrätettävän ja uusiutuvan energian hyödyntämistä sekä yhteistyötä paikallisen ympäristön ja yhteisöjen kanssa. Valmistamalla hybridit lähellä niiden tulevaa käyttöaluetta vältämme myös pitkistä laivauskuljetuksista aiheutuvat ympäristöhaitat. Näin autojemme hiilijalanjälki pienenee ja auton elinkaarenaikaiset päästöt pienenevät jälleen yhdellä osa-alueella.

/
Toyotan tehdas Valenciennessä Ranskassa on valmistanut bensiini- ja dieselautojen ohella Yaris-hybridejä jo vuodesta 2012.
/
Englannin Burnaston oli Toyotan ensimmäinen Euroopassa hybridejä valmistava tehdas. Se on Auris Hybridin, Euroopan myydyimmän hybridiauton koti.

Lue lisää:

Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.