Tietoisuuden lisääminen

Asetamme ympäristövastuullisuuden ykkössijalle niin ajatuksissamme, suunnitelmissamme kuin toimissamme.

Kaikki alkaa siitä, että katsomme avoimesti ympärillemme. Näemme luonnon kauneuden ja loistokkuuden, myös sen haavoittuvuuden ja tämänhetkiset ongelmat. Toyota haluaa muuttaa ympäristötietämyksensä näkyviksi aloitteiksi, joilla vastaamme luonnossa kohtaamiimme haasteisiin. Tutustu toimiin, joilla haluamme nostaa ympäristöasiat henkilöstömme, paikallisten yhteisöjen ja koko maailman tietoisuuteen.

Kesäkuu. Vuoden vihrein kuukausi.

Miksi kesäkuu on niin erityinen Toyotalle?

Juuri kesäkuu on erinomainen ajankohta muistuttaa kaikkia toyotalaisia siitä, että ympäristön huomioiminen on erottamaton osa toimintaamme. Kutsumme kesäkuuta Vihreäksi kuukaudeksi, ja vietämme sitä joka vuosi. Vihreän kuukauden aikana pyrimme kaksinkertaistamaan ympäristön hyväksi tekemämme teot. Tämä ei ole uusi aloite. Ensimmäinen Vihreä kuukausi pidettiin jo vuonna 1973.

/
Etelä-Ranskassa toimiva Toyotan keskusvarasto on sopusoinnussa ympäristönsä kanssa.

Lue lisää

Miksi kesäkuu?

Valitsimme kesäkuun 1973 ensimmäiseksi Vihreäksi kuukaudeksi. Valinta ajoittui yhteen YK:n Maailman ympäristöpäivän (kesäkuun 5.) sekä Euroopan Unionin Vihreän viikon (toukokuun lopussa) kanssa.

Mitä Vihreään kuukauteen sisältyy?

Vihreän kuukauden aikana järjestämme tapahtumia, jotka lisäävät mielenkiintoa ympäristötoimiimme sekä sisäisesti että ulkoisesti. Joka kesäkuu meillä on uusi teema. Se voi liittyä EU:n teemaan tai itse havaittuun aiheaiheeseen. Vuosien aikana olemme tuoneet esiin mm. veden säästämisen tarpeellisuutta, energiankulutuksen vähentämistä, ilmanlaatua, kiertotaloutta sekä luonnon monimuotoisuudesta.

Vuonna 2016 keskityimme vahvistamaan Toyotan Ympäristötavoite 2050:n viestejä. Toimenpiteitä olivat mm. näytöt, joissa henkilöstömme voi esitellä omia ”kasvatustuloksiaan” päätyen aina yleisiin kilpailuihin ja julkisiin esityksiin. Vihreän kuukauden avulla varmistamme, että ympäristömyönteisyys säilyy pysyvänä ajatustapana ja että henkilöstöllämme on mahdollisuus siirtää ajatuksiaan konkreettisiksi toimenpiteiksi.

/
/
Esimerkki Vihreän kuukauden innostamasta aloitteesta

Tarjosimme mehiläisyhdyskunnalle kodin Toyotan Etelä-Ranskan keskusvarastolta (TPCSF). Mehiläiset ovat elintärkeitä pölyttäjiä niin kukille kuin kasveillekin. Ne ovat hyvä symboli luonnon monimuotoisuudelle, mutta samalla ne osoittavat ympäristömme haavoittuvuuden.

Joukko TPCSF-vapaaehtoisia osallistui innokkaasti jopa vapaa-ajallaan Vihreä kuukausi -projektiin. Toukokuun 2016 aikana he pystyttivät kaksi mehiläisyhdyskuntaa. Paikallisen mehiläisyhdistyksen asiantuntijat jakoivat tärkeää tietoa Toyotan henkilöstölle varmistaakseen, että mehiläisiä hoidettiin oikein.

Jopa paikallinen kaupungintalo ja alueen asukkaat osallistuivat projektiin välttämällä kasvinsuojelutoimenpiteitä ja viivyttämällä ruohonleikkuuta siten, että mehiläiset ehtivät kerätä hunajaa villeistä kukista.

Mehiläisyhdistys ja TPCSF:n vapaaehtoiset ansaitsevat erityiskiitokset. Heidän ponnisteluidensa ansiosta ajatus projektista kasvoi todellisuudeksi.

Nyt kaikki odottavat innolla kevään 2017 hunajasadon maistajaisia.

/
Kunnon suojavarusteissa mehiläisiin voi tutustua perusteellisimmin.
/
Mehiläissavutin peittää feromonit tehden mehiläisistä vähemmän aggressiivisia. Näin mehiläishoitajat voivat vierailla pesällä turvallisesti.
/
Kennot poistetaan nostokehyksen avulla.
/
Asiantuntija osoittaa yleisölle kuningattaren ja kertoo heille sen tuntomerkit.

Sanojen voima

Annetaan nuorille puheenvuoro

Ympäristöstä kirjoittavalla lehdistöllä on tärkeä rooli ympäristötietoisuuden ja ympäristömuutoksen vaikuttajana ja välineenä. Siksi Toyota tukee, yhdessä Singapore Environment Councilin kanssa, Vuoden Nuori Ympäristöjournalisti -palkintoa.

/
Syed Muhammad Abubakar. SEC-Toyota Vuoden nuori ympäristöjournalisti.

Lue lisää

Asioita on tuotava esiin

Vuoden 2015 voittaja oli pakistanilainen freelancertoimittaja Syed Muhammad Abubakar. Hänet valittiin monen tittelistä kilpailevan ehdokkaan joukosta voittajaksi tekstien luovuuden ja tyylin ansiosta.

Syedin kirjoittamat aiheet käsittelivät ilmastonmuutosta, veden talteenottoa, tulvien seuraamuksia ja maapallon ekosysteemin muutoksen aiheuttamia haasteita erityisesti juuri Pakistanin kannalta.

/
Voittajat ja heidän sponsorinsa Asian Environmental Journalism Awards 2015 -kilpailussa.
Suunnannäyttäjä

Syed Muhammad Abubakar uskoo vahvasti osaavan ja ammattitaitoisen lehdistön voimaan ympäristötietouden levittäjänä. ”Vaikka ympäristökirjoittamisella on Pakistanissa melko vähäinen asema, uskon vahvasti, että tämä palkinto toimii suunnannäyttäjänä ja se että edistää ympäristöjournalismia tulevaisuudessa”.

Syed jatkaa: ”On hienoa, että Toyota ja Singapore Environment Council antavat arvoa näille asioille, jotka liian usein sivuutetaan taloudellisten seikkojen vuoksi”.

/
Syed Muhammad Abubakar vastaanottamassa SEC-Toyota Young Environmental Journalist of the Year -palkintoa järjestyksessään neljännessä Asian Environmental Journalism Awards -kilpailussa. Palkinnon ojentaa tohtori Amy Khor.

Elämme kaikki luonnosta

Miksi luontoon kannattaa investoida?

Kasvit ovat olennainen osa luonnon kiertokulkua. Ne ovat tärkeä ravinnonlähde ja tarjoavat asumuksen lukemattomille eläinlajeille. Ilman niitä koko ihmisyhteisön olemassaolo olisi uhattuna.

/
Yksi luonnon ihmeistä lapsen silmin nähtynä. (Kuvaoikeudet ©Green-Schools Ireland)

Lue lisää

Keitä on mukana?

Haluamme olla arvokkaan elinympäristömme hyviä vaalijoita. Ja haluamme välittää tämän vaalimisen ja säilyttämisen intohimon tuleville sukupolville. Toyota on liittoutunut the Foundation for Environmental Educationin (FEE) ja Kewin kanssa levittääkseen the Great Plant Huntin välityksellä ympäristötietoutta lapslle.

The Great Plant Hunt -yhteisö keskittyy luonnon monimuotoisuuteen ja keskittyy erityisesti uhanalaisiin kasveihin ja niiden yhteydessä eläviin eläinlajeihin. Järjestö on osa maailmanlaajuista Eco-Schools-aloitetta, joka kannustaa nuoria suojelemaan aktiivisesti luontoa ja tulemaan mukaan luonnonsuojelutyöhön.

Mitä Toyota tekee käytännössä?

Toyota rahoittaa peruskouluihin tarkoitetun materiaalin käännöstyötä ja jakelua. FEE-verkoston avulla oppimateriaali jaetaan kouluille järjestön koko toimialueella.

/
/
/
/
Numerotietoa

Ohjelma alkoi marraskuussa 2015. Nyt mukana on 10 maata, 308 koulua, 3 244 opettajaa ja 34 287 oppilasta eri puolilta Eurooppaa.

Ohjelman kasvatukselliset tavoitteet perustuvat FEE:n periaatteisiin ja ne esittelevät joukon käytännöllisiä ulkoilma-aktiviteetteja. Niihin kuuluu elinaluekarttojen piirtämistä, luontomuistikirjojen kokoamista, elinalueiden aktiivista parantamista sekä Earthwalk-nimisten ”Mene ja näe -retkien” opastamista.

/

Lue lisää:

Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.