Prius Plug-in on Toyotan ensimmäinen pistokehybridi. Priusin ladattavan akun avulla voit ajaa pelkällä sähköllä entistä pidemmälle ilman päästöjä.

Hybridin avulla enemmän

Plug-in-hybridiratkaisulla hyödynnät entistä tehokkaammin täyshybridijärjestelmäämme. Voit ajaa pelkän sähkön avulla entistä pidemmälle, entistä nopeammin. Prius plug-in hyödyntää ladattavaa litiumioniakkua, jonka avulla autolla voidaan ajaa jopa yli 50 kilometriä ilman päästöjä ja polttoainetta.

Normaali sähköauto on ladattava välittömästi, kun varastoitu energia alkaa olla käytetty. Pistokehybridimme kuljettajana sinun ei kuitenkaan tarvitse kantaa huolta sähkön loppumisesta, sillä kun akun energia on käytetty, auto toimii kuten Toyotan muutkin täyshybridit. Pistokehybriditekniikan avulla pienennät myös polttoainekulutustasi. Mitä useammin lataat auton, sen edullisemmaksi ajamisesi tulee.

/

Tärkeimmät edut

/
/
/

Näin pistokehybridi toimii

Vaikka Prius Plug-in -mallin litiumioniakku on ulkomitoiltaan pienempi kuin tavallisen Priusin nikkelimetalliakku, se pystyy tuottamaan enemmän voimaa. Kuten pistoke-sanakin antaa ymmärtää, akkua voidaan helposti ja nopeasti ladata kodin tai työpaikan pistorasiasta tai tienvarsilta löytyvistä latauspisteistä. Täyslataukseen kuluu vähimmillään noin 1,5 tuntia ja tutkimme parhaillaan langattoman latauksen mahdollisuuksia, joten tulevaisuudessa et ehkä tarvitse lainkaan latauskaapeleita.

Useimmat lyhyet ajomatkat voidaan tehdä käyttämällä pelkästään ladattua sähköä. Esimerkiksi, jos työmatka on noin 10 km suuntaansa ja siihen sisältyy jonkin verran maantieajoa, työmatka voidaan tehdä pelkästään sähköllä. Auto lataukseen illalla ja se on taas aamulla valmis uuden päivän ajoihin. Pidemmillä ajomatkoilla sähkömoottori ja polttomoottori toimivat yhdessä samalla saumattomalla ja tehokkaalla tavalla kuin muissakin täyshybrideissämme. Ratkaisun ansiosta Prius Plug-in -mallien hiilidioksidipäästöt ovat äärimmäisen matalat, alkaen vain 22 g/km.

/

"Viikolla käytän Prius Plug-iniä sähköautona. Lataan auton iltaisin kotonani. Viikonloppuisin, kun ajan pidempiä matkoja, käytän sitä kuin tavallista hybridiä. Saan parhaat edut molemmista järjestelmistä."

Prius Plug-in -autoilija Saksasta

/

Pistokehybridien tulevaisuus

Prius PHEV oli maailman ensimmäinen massatuotettu pistokehybridi.

Uskomme, että tulevaisuudessa, kun latauspaikkojen määrä kasvaa ja autovalmistajien on vastattava yhä tiukentuviin kansallisiin ja kansainvälisiin päästömääräyksiin, yhä suurempi määrä autoja hyödyntää pistokelatausta.

Olemme vakuuttuneita, että pistokehybridit ovat hybridikehitystyön luonnollinen jatkumo ja samalla tärkeä osa tulevaisuuden päästövähennysratkaisuja.

/
Samanaikaisesti tutkimme, kuinka voisimme edetä langattoman latauksen osalta, jotta tulevaisuudessa ei tarvittaisi lainkaan latauskaapeleita.

Todellisessa elämässä testattua tekniikkaa

Ennen kuin toimme Prius Plug-in-mallit markkinoille, testasimme niitä kolmen vuoden ajan 200 eurooppalaisen autoilijan kanssa. Testaajista 70 oli Strasbourgilaisia.

Testattu aidoissa olosuhteissa

Halusimme olla varmoja, että pistokehybridiratkaisumme olisivat lupaustemme mukaisesti helppokäyttöisiä ja suorituskyvyltään tehokkaita, joten toteutimme osana kehitysprosessiamme ranskalaisessa Strasbourgin kaupungissa kolmivuotisen koeajon. Testiin osallistui 70 autoa ja autoilijaa. Heidän ajodatansa kerättiin tarkasti talteen ja datan avulla analysoimme heidän ajamansa matkat: niiden pituudet, frekvenssit ja kuinka usein ja missä he latasivat autojaan.

Keräsimme tietoa neljästä miljoonasta ajetusta kilometristä. Se auttoi meitä hienosäätämään Prius Plug-inin mahdollisimman tehokkaaksi ja energiataloudelliseksi. Säädimme mm. sähköisen ajomatkan määrää, jotta se täyttäisi mahdollisimman monen päivittäisen kaupunkiajon vaatimukset.

/
Usein tapahtuvalla lataamisella saavutettu säästö

Havaitsimme, että henkilöt, jotka latasivat auton useimmin, pystyivät myös ajamaan eniten puhtaassa EV-tilassa (sähköajotila) ja käyttämään vähiten polttoainetta. Kuljettaja, joka latasi auton keskimäärin 1,6 kertaa päivässä, pystyi ajamaan 60 % ajastaan EV-tilassa. Polttoaineen kulutus oli 69 % pienempi.

/
CO2-päästöjen vähentyminen

Lisääntynyt EV-tilassa ajaminen vähensi huomattavasti myös CO2-päästöjä. Kuljettaja, joka latasi 1,6 kertaa päivässä, pystyi vähentämään hiilidioksidipäästöjään 61%. Verrattuna vastaavaan perinteiseen dieselautoon pistokehybridi tuotti 20-54 % vähemmän CO2-päästöjä.

/
Alhaisemmat käyttökustannukset

Mitä useammin auto ladataan, sen edullisemmiksi käyttökustannukset muodostuvat. Tutkimustieto osoittaa, että kuljettaja, joka latasi autonsa 1,6 kertaa päivässä, pystyi säästämään vuodessa 1400 € verrattuna kuljettajaan, joka ajaa perinteisellä polttomoottoriautolla 20 000 km vuodessa.

/

Lue lisää:

Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.