Toyotalle puhtaampien ajoneuvojen maailma ei tarkoita vain hybridejä. Uskomme, että täyssähköisillä ajoneuvoilla on merkittävä rooli matalien päästöjen kaupunkiliikenteessä.

Sähköajoneuvot avainroolissa

Toyota on tunnettu hybriditeknologiastaan, mutta tiedämme, että hybridit eivät ole ainoa tie parempaan ja energiatehokkaampaan liikkumiseen. Osana tulevaisuuden tiekarttaa Toyota kehittää myös sähköisiä ajoneuvoja. Olemme vakuuttuneita, että sähköiset ajoneuvot ovat erinomainen tapa edistää kaupunkialueilla liikkumista entistä pienimmin päästöin.

Hybridit, pistokehybridit ja polttokennoautot ovat erinomainen ratkaisu pidemmille matkoille. Sähköiset ajoneuvot puolestaan ovat parhaimmillaan lyhyillä ja suhteellisen hidasvauhtisilla matkoilla. Näppäränkokoiset, nollapäästöiset, nopeasti ladattavat akkukäyttöiset sähköajoneuvot voivat parantaa sekä ilmanlaatua että helpottaa liikenneruuhkia. Ne ovat lisäksi hiljaisia, helppoja ajaa sekä edullisia käyttää, joten ne ovat loistava ratkaisu työmatkoille tai jakeluajoon.

Tärkeimmät edut

/
/
/

Toyota on Ranskassa sijaitsevan Grenoblen kaupungin tärkeä yhteistyökumppani tulevien liikkumisratkaisujen kehittämisessä. Cité Lib by Ha:mo on lokakuussa 2014 aloitettu kolmivuotinen projekti, joka selvittää yksityisen ja julkisen liikenteen yhdistämisen etuja. Toyota toimittaa projektiin sähköajoneuvot ja niiden jakamiseen liittyvät ratkaisut.

Ainutlaatuista yhteistyötä

Cité Lib by Ha:mo on Grenoblen kaupungin, Grenoble-Alpes-Métropole -alueen, energiayhtiö EDF:n ja EDF:n kanssa yhdessä toimivan Sodetrelin-yhtiön, autojen jakamisesta vastaavan Cité Libin sekä Toyotan yhteistyöhanke. Sen lisäksi, että Toyota toimittaa kolmivuotisessa projektissa sähköiset i-ROAD and COMS ajoneuvot, Toyota myös tarjoaa Ha:mo (harmonious mobility) IT -järjestelmän. Ha:mon avulla ihmiset voivat suunnitella tulevia matkojaan käyttäen hyväkseen busseja, junia, pyöriä ja kävelyä.

"Tämä hanke toteutui, koska kaikki sen jäsenet jakoivat saman toiveen – haluamme olla mukana tulevaisuuden kaupunkiliikenteen kehittämisessä. Kaupunkiliikenteen ratkaisut ovat yksi Toyotan tärkeimmistä tulevaisuuden kasvualueista."

Takeshi Uchiyamada, Toyota Motor Corporation hallituksen puheenjohtaja

/
Cité Lib by Ha:mo luo tarjolla olevien julkisten liikennevälineiden välille integroitua verkkoa. Sen piiriin kuuluvat Toyotan i-ROAD ja COMS-ajoneuvot, bussit, junat ja raitiovaunut. Järjestelmä on työkalu, jonka avulla ihmiset voivat suunnitella itselleen helppoja, edullisia ja ympäristölle entistä ystävällisempiä matkoja.

Monimuotoista kaupunkiliikennettä

Tarkoituksenamme on luoda paremmin järjestetty, edullinen ja helpommin tarjolla oleva liikenneverkko, jonka osana sähköiset ajoneuvot toimivat.

Ajoneuvoja voidaan käyttää monentyyppisiin matkoihin: lyhyisiin matkoihin, selkeästi A:sta B:hen siirtymisiin, ostosmatkoihin, yritystapaamisiin tai ystävien tapaamiseen. Ne ovat myös erinomainen osa matkaasi yhdistäen sinut joko juna-asemalle, raitiovaunuun tai bussipysäkille.

Älypuhelimella tai tietokoneella käytettävän sovelluksen avulla voi tarkistaa kulkuvälineen saatavuuden, valita reitin, varata ja maksaa kulkuvälineen. Haet yksinkertaisesti ajoneuvon asemalta ja luovutat sen päätepistettäsi lähellä olevalle asemalla.

Puhtaampaa ilmaa, vähemmän liikennettä, enemmän tilaa

Suunnitelma on tehty mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi ja tehokkaaksi. Hyödyntämällä julkisessa liikenneverkossa tarjolla olevia nollapäästöisiä ajoneuvoja suurempi osa liikenteestä voidaan ohjata pois maanteiltä. Näin helpotetaan ruuhkia, ilmanlaatu paranee ja ympäristö kiittää. Jopa kaupunkisuunnittelu helpottuu, koska pysäköintialueita tarvitaan entistä vähemmän.

Cité Lib by Ha:mo kuvagalleria

Toyota-sähköautot

Toyotan i-ROAD ja COMS-ajoneuvot osoittavat, kuinka älykkäällä suunnittelulla ja sähkötekniikkaa hyödyntäen luodaan kompakteja, kaupunkiajoon soveltuvia ympäristöystävällisiä ajoneuvoja.

COMS: sopivan kokoinen sähköauto

Aivan kuten i-ROAD myös COMS on kaupunkiajoon suunniteltu pienikokoinen sähköauto. Toki sen muotoilu on hieman perinteisempää: kuljettajanistuin, neljä pyörää ja ajaminen kuin perinteisessä autossa. Pienellä tavaratilalla varustettu COMS on Cité Lib by Ha:mo -asiakkaille tarjolla oleva vaihtoehto i-ROADin ohella.

COMS on Toyota Auto Bodyn valmistama ja se hyödyntää lyijyakkua.

/
COMS-auton varaus riittää 50 km ajoon ja huippunopeus on rajoitettu 45 km/h.
/
COMS-autossa on pieni, kätevä tavaratila ostoksia tai tavaroita varten.
/
Kuin tavallinen pikkuauto neljällä pyörällä.
/
Yksipaikkaisen COMSin ohjaamon seinät ja katto suojaavat kuljettajaa.
/
Pieni ja helposti ohjattava COMS on vaivaton pysäköidä ja se vie vain vähän pysäköintitilaa.

i-ROAD: ketterä kaksipaikkainen sähköauto

i-ROAD on suunniteltu kaupunkiliikenteeseen. Se on vain hieman leveämpi kuin skootteri, mutta kahden etupyörän ja takapyörän ansiosta se on skootteria vakaampi. Lisäksi siinä on katto sekä kaksi ovea. Uuden Active Lean -tekniikan avulla käännyt sen avulla kaarteissa kuten laskettelija rinteessä. Käännät vain ohjauspyörää ja auto tottelee toiveitasi.

i-ROAD saa voimansa ladattavasta litiumioniakusta, joka ei tuota päästöjä. Kuljettajan istuimen takana oleva ylimääräinen istuin tuo lisätilaa ja mukavuutta autoon, joka on sekä hiljainen että hauska ajaa.

/
Active Lean -tekniikka merkitsee ainutlaatuista ajokokemusta. Se tarjoaa kaksipyöräisen hauskuuden ja helpon ohjattavuuden.
/
i-ROAD ei ole pelkästään järkevä. Sitä on myös hauska ajaa!
/
Näppärät ulkomitat tekevät autosta helpon parkkeerattavan.
/
Ketterä i-ROAD on myös ehdottoman vakaa.
/
Sähkövoimaa käyttävä i-ROAD ei tuota lainkaan päästöjä.

i-ROAD Japanissa

i-ROADin pääsuunnittelijan Akihiro Yanakan haaste oli luoda ajoneuvo, joka on kapea, kompakti sekä helposti ohjattava. Hän löysi inspiraationsa rakkaasta harrastuksestaan, laskettelusta.

Yanaka kertoo: ”Ajajan ja ajoneuvon täytyy liikkua saumattomasti yhdessä. Mielestäni vastaava ilmiö tapahtuu luonnollisimmin laskettelussa. Sain laskettelusta ideoita siihen, kuinka i-ROAD-kuljettaja hallitsee ja tuntee ajoneuvonsa. Kuljettaja on todellakin yhtä ajoneuvonsa kanssa. Tunne tuo arkielämään aivan uuden kokemuksen.”

Tokiossa toteutettavan vuoden kestävän Open Road -projektin avulla lisäämme i-ROADin mahdollisuuksia ja houkuttelevuutta.

Vuoden aikana sata ihmistä saa kuukauden ajaksi käyttöönsä i-ROADin tutkiakseen sen olemusta ja mahdollisuuksia. Kaksi erityistä aihetta, joista pyritään oppimaan ovat kuinka löytää i-ROADeille vähän tilaa vaativia pysäköintialueita, jossa niitä voidaan myös ladata, ja toiseksi löytää ratkaisuja, joilla i-ROAD räätälöidään värikkäillä 3-D-tulostetuilla osilla juuri omistajansa toivomusten mukaisiksi. Palautteen avulla i-ROADia kehitetään edelleen. Teemme siitä vieläkin houkuttelevamman ja käyttökelpoisemman kaupunkiajoneuvon.

i-ROAD -videot

Lue lisää:

Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.