Arkiajon lisäksi on hyvä arvioida, kuinka usein tekee pidempiä matkoja vaikkapa mökille. Sähköauton ratissa reissuja kannattaa suunnitella hiukan tarkemmin kuin tavanomaisella autolla matkustettaessa. Toimintamatkan riittävyyden takaamiseksi on suositeltavaa tarkastaa julkisten latauspisteiden sijainti ja suunnitella pysähdyspaikat jo etukäteen.
– Pysähdykseen kannattaa varata hiukan aikaa, sillä julkiset latauspisteet voivat olla varattuja varsinkin juhlapyhinä. Toisaalta ihmisen elimistön ja ajoturvallisuuden kannalta on ihan hyväkin, että ajamiseen tulee jalottelutaukoja, Antti Liinpää sanoo.
Jussa Niemisen mukaan Suomen latausverkoston laajuus vastaa tämän hetken autokannan tilannetta, ja latausverkosto kasvaa huimaa vauhtia koko maan alueella. Arvio on, että täydellisempi latausverkosto olisi valmis 10–15 vuodessa.
– Latausverkoston ympärillä nähdään isoa kasvupotentiaalia ja siihen ollaan valmiit satsaamaan. Investointi sähköauton latausaseman pystyttämiseen on kuitenkin järkevällä tasolla, arvioi Antti Liinpää.
– Perinteisten bensa-asemien lisäksi mukaan tulevat vähittäiskaupat ja dedikoituneet latausoperaattorit. Ne etsivät erilaisia paikkoja, joissa ihmiset luonnollisesti pysähtyvät. Valtiokin tukee latausverkoston rakentamista kiihtyvällä tahdilla, EU-linjausten velvoittamana, sanoo Jussa Nieminen.