1. Discover Toyota
  2. Beyond Zero
  3. Tulevaisuuden käyttövoimat
Toyota palvelee

Mikä seuraavan auton käyttövoimaksi?

Toyota – Beyond Zero

Autojen käyttövoimakeskustelu käy kuumana. Autoalan asiantuntija muistuttaa, ettei ole yhtä oikeaa ratkaisua, vaan jokaisen oma käyttötarve ratkaisee. Monenlaisille vaihtoehdoille on paikkansa tulevaisuudessakin.

  • KATSO VIDEO:

    Termit haltuun

    Kutsuimme kaksi asiantuntijaa keskustelemaan futuristi Perttu Pölösen johdolla autoilun tulevaisuudesta ja eri käyttövoimista. Mitä eroa on kevythybridillä, itselataavalla täyshybridillä ja ladattavalla hybridillä? Entä sähköautolla ja vetyautolla? Kysymyksiin vastaavat Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus Ry:n toimitusjohtaja sekä Petri Tapio, Tulevaisuuden tutkimuksen professori Turun yliopistosta. 

    Video on kuvattu elokuussa 2021.

Auton valinnan tärkein kriteeri on oma käyttötarve

  • – On hyvä muistaa, ettei yksi käyttövoima ratkaise koko tilannetta. Ihmismieli hakee helposti one size fits all -ratkaisua, vaikkei sellaista välttämättä olisi. Tarvitaan monenlaisia vaihtoehtoja erilaisiin tarpeisiin, toteaa Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja. 

    – Tärkeintä on lähteä omista tarpeista liikkeelle: kuinka paljon ajaa, missä ajaa, asuuko kaupungissa vai maaseudulla, missä työ- tai opiskelupaikka sijaitsee. Seuraavaksi voisi miettiä, paljonko auton hankintaan ja käyttöön on mahdollista panostaa. Lähes kaikista hintakategorioista löytyy nykyään vähäpäästöisiä vaihtoehtoja, Kallio jatkaa. 

    Esimerkiksi sähköautoilusta kiinnostuneen kannattaa harkita myös hankintahinnaltaan edullisempaa ladattavaa hybridiä. Jos päivittäinen ajo koostuu etupäässä kaupunkiajosta ja kilometrejä kertyy noin viitisenkymmentä päivässä, on mahdollista ajaa kaikki päivittäiset ajot pelkän sähkön voimalla.

Hybridi on helppo ja huoleton vaihtoehto

Perinteisten bensiini- ja dieselautojen rinnalle tuli reilut parikymmentä vuotta sitten Toyotan johdolla hybridiautot. Hybridiautoissa on kaksi moottoria, polttomottori ja sähkömoottori, ja liikkellelähdöt tapahtuvat aina sähkömoottorin voimalla. Kaikki Toyotan hybridit ovat täyshybridejä, eli ne lataavat ajoneuvon akkua mm. jarrutusenergian talteenoton avulla ajon aikana, ja niillä voikin ajaa jopa puolet ajasta sähköllä. 

Täyshybridiautot liikkuvat pelkän sähkömoottorin avulla aina, kun mahdollista. Itse asiassa, lyhyillä matkoilla, alhaisilla nopeuksilla tai kaupunkiruuhkassa matelussa polttoainetta ei välttämättä kulu lainkaan. Lisäksi auton päästöt voivat olla jopa 25 prosenttia pienemmät perinteiseen bensiinikäyttöiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Täyshybridi onkin erinomainen valinta henkilölle, joka on paitsi ympäristö- myös hintatietoinen. Se on helppo vaihtoehto myös siinä mielessä, ettei kuluttajan tarvitse opetella uusia tapoja esimerkiksi latauksen suhteen.

Ladattava hybridi tarjoaa parhaat palat molemmista maailmoista

  • Ladattava hybridi on oivallinen vaihtoehto sellaiselle sähköajosta kiinnostuneelle autoilijalle, jolle täyssähköauto ei ole syystä tai toisesta sopiva vaihtoehto. Se voidaan ladata ulkoisesta verkkovirrasta, mikä mahdollistaa suuremman sähköajon osuuden. Parhaimmillaan ladattavaa hybridiautoa voikin käyttää täyssähköauton tavoin, etenkin jos käyttäjällä on mahdollisuus ladata autoa esimerkiksi kotona tai työpaikalla. Kuljettaja voi siis nauttia hiljaisesta ja lähipäästöttömästä täyssähköajosta päivittäisessä ajossa ja toisaalta huolettomista kilometreistä pidemmillä matkoilla.
  • Toyotan hybridimalliston huipulle asettuva RAV4 Plug-in Hybrid -malli edustaa Toyotan näkemystä kaikkien tarpeet täyttävästä ladattavasta hybridiautosta, jossa huikea suorituskyky ja pieni energiankulutus kohtaavat kaikissa tilanteissa. Se tarjoaa kaiken sen, mitä RAV4-mallilta on totuttu odottamaan - ja vielä paljon enemmän: yli 300 hevosvoiman tehon, erinomaisen kiihtyvyyden, pienen kulutuksen, äärimmäisen alhaiset päästöt ja jopa 74 km ajomatkan ladatulla sähköllä.

  • KATSO VIDEO: 

    Millaisia ympäristöavaikutuksia eri käyttövoimilla on?

    Video on kuvattu elokuussa 2021.

Päivän kuuma puheenaihe: sähköauto

  • Täyssähköauto sisältää akuston lisäksi yhden tai useamman sähkömoottorin. Sähköverkosta ladattava auto on paikallisesti päästötön. 

    – Kotona olisi hyvä olla latausmahdollisuus, jotta käytäntö olisi mahdollisimman sujuvaa. Jos auton voi ladata taloyhtiön latauspisteessä vaikkapa yön aikana, siihen ei kuulu ylimääräistä aikaa, kertoo Petri Tapio, tulevaisuuden tutkimuksen professori Turun yliopistosta. 

    – Uudet teknologiat vaativat aina yhteiskunnan tuen, kuluttajien hyväksynnän ja yritysten yhteistyötä tullakseen läpi. Erityisesti tämä koskee liikennettä, sillä infrastruktuuri on vahvasti yhteiskunnan käsissä, Tapio jatkaa. 

    Sähköautojen yleistyminen vaatii yhteiskunnan tuen lisäksi isojen pelurien lähtemistä mukaan. Kun Toyotan kaltainen suomalaisille tuttu ja luotettava merkki tuo tarjolle täyssähköautoja, madaltuu täyssähköauton harkitsemisen kynnyskin samalla. 

    Toyota esittelee vuoteen 2025 mennessä globaalisti 15 täyssähköistä mallia. Uuden Toyota bZ -täyssähköautoperheen ensimmäinen tulokas on Toyota bZ4X.

Vetyauto - päästöinä pelkkää vettä

Vety- eli polttokennoauto on myös sähköauto, sillä autoon tankataan vetyä, jonka polttokenno muuttaa sähköksi. Sähkö varastoituu auton akkuun, joka tarjoaa käyttövoiman yhdelle tai useammalle sähkömoottorille. Auton päästöinä on vain puhdasta vettä, joko höyrymäisessä tai nestemäisessä olomuodossa. Vetyauton etuja ovat pitkä toimintamatka ja nopea, noin viiden minuutin tankkaus. 

Me Toyotalla uskomme, että vety on suunta tulevaisuuteen. Se on maailmankaikkeutemme yleisin alkuaine, ja sitä löytyy lähes kaikesta aina vedestä kasvillisuuteen. Vedyn avulla tuotetaan jo nyt energiaa koteihimme ja rakennuksiimme, ja se tarjoaa oivallisen vaihtoehdon myös autoteollisuuden tarpeisiin. Toyota jatkaa vetyteknologian kehittämistä koko ajan niin kevyen kuin raskaan kaluston osalta. Mirai-malleja tuodaan jatkuvasti suuria määriä sellaisiin käyttökohteisiin, joissa aito nollapäästöisyys on etu. Esimerkiksi Pariisissa on otettu taksikäyttöön jo useita satoja Mirai-autoja. 

Toyota toimii aktiivisesti yhteistyössä niiden tahojen kanssa, jotka haluavat mahdollistaa täysin päästöttömän tulevaisuuden. Kun maailma alkaa olla valmis vedylle, Toyota on sitä jo.

  • KATSO VIDEO:

    Mikä muuttuu uusien käyttövoimien myötä?

    Video on kuvattu elokuussa 2021.

Kohti sähköistettyä tulevaisuutta

Toyota on kulkenut sähköistymisen etujoukoissa jo vuosikymmenien ajan. Täyshybriditeknologiamme on ehtinyt jo viidenteen sukupolveen, ja hybridiautojamme on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 18 miljoonaa kappaletta. Toyota on ylivoimaisesti suosituin hybridivalmistaja myös Suomessa. Toyotan täyshybridit ovat sähköistäneet Suomen tiet ja taajamat: arvion mukaan hybrideillämme ajetaan vuosittain 150 miljoonaa ajokilometriä pelkällä sähköllä. 

Autonvalmistajat ovat tuoneet markkinoille entistä enemmän sähköistettyjä vaihtoehtoja viime vuosina. Valmistajat haluavat vastata yhä ympäristötietoisempien kuluttajien kysyntään, ja toisaalta heitä myös velvoittavat Euroopan komission asettamat päästörajoitukset. 

Vuonna 2025 Euroopassa saa tuoda markkinoille keskimäärin 81 grammaa päästäviä autoja, viisi vuotta myöhemmin raja on keskimäärin 45 grammaa. Jotta näihin lukuihin päästään, on monen autonvalmistajan oltava valmis isoihinkin muutoksiin. Toyotalla on erinomaiset lähtökohdat, sillä laaja täyshybridimallistomme antaa hyvän valmiuden myös tulevaisuuden tiukempien päästötavoitteiden saavuttamiseen.
  • KATSO VIDEO:

    Mitä nyt kannattaa ostaa?

    Video on kuvattu elokuussa 2021.

Toyota – matkalla nollapäästöjäkin pidemmälle

Me Toyotalla asetimme kunnianhimoisen tavoitteen nollapäästöistä jo yli 20 vuotta sitten. Siitä lähtien olemme pyrkineet määrätietoisesti eteenpäin ja esitelleet itselataavien hybridien lisäksi ladattavia hybridejä, täyssähköautoja ja vetykäyttöisen polttokennoauton. Haluamme tarjota jokaiselle autoilijalle paitsi oikean teknologian, ennen muuta omaan käyttötarkoitukseen ja hintaluokkaan sopivan auton. 

Matka jatkuu. Määränpäämme ei ole nolla - se on vain yksi piste matkallamme kohti nollapäästöjäkin pidemmälle. Oletko mukana?

KATSO VIDEO:

Beyond Zero, jakso 1: Tulevaisuuden käyttövoimat

Kutsuimme Tero Kallion (Autotuojat ja -teollisuus Ry:n toimitusjohtaja) sekä Petri Tapion (Tulevaisuuden tutkimuksen professori Turun yliopistosta) keskustelemaan autoilun tulevaisuudesta futuristi ja tietokirjailija Perttu Pölösen johdolla. Katso koko keskustelu.

Video on kuvattu elokuussa 2021.

Tämä artikkeli on osa Toyotan Beyond Zero -juttusarjaa, jossa tutkitaan tulevaisuuden liikkumismuotoja.