1. Toyota Way
  2. Autot ja varusteet
  3. Toyota dominoi rekisteröintitilastoissa – ja syystä
Toyota palvelee

Toyota dominoi rekisteröintitilastoissa – ja syystä

Rekisteröinnit
Toyota on keikkunut vuosikymmenet uusien autojen myyntitilastojen kärjessä. Kuluvan vuoden tammikuun automallikohtaisessa ensirekisteröintitilastossa Toyota nappasi peräti nelosvoiton. Mistä japanilaismerkin kestomenestys oikein johtuu?
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuva: Toyota
  • 25.5.2022
  • Corolla, RAV4, C-HR ja Yaris. Autoalan tiedotuskeskuksen tammikuuta koskeva henkilöautojen mallikohtainen ensirekisteröintitilasto on aika yksipuolista luettavaa. Varsinkin, kun automallien TOP 10:een mahtuu viideskin Toyota, viime syksynä Suomeen saapunut uutukainen, Yaris Cross.

    Edellä mainitussa tilastossa kyse on toki vain kuukauden mittaisesta periodista. Tilanne ei kuitenkaan paljoa muutu, kun tarkastellaan pidempää periodia. Tuttu japanilaismerkki on keikkunut henkilöautojen myyntitilastojen kärjessä vuosikymmenet, eikä 2020-luku ole muuttanut tilannetta. Toyota nousi ensirekisteröintitilastojen ylivoimaiseksi ykköseksi sekä vuonna 2020 että 2021. Viime vuonna Toyotoja ensirekisteröitiin yli 8 prosenttia edellisvuotta enemmän ja Toyotan osuus kaikista uusista henkilöautoista oli peräti 14,5 prosenttia.

    Toyota Yaris
    Viime vuoden ensirekisteröintitilastossa Yaris kipusi Corollan peesissä toiseksi.
     
    Menevä ulkonäkö ja hybridivoimalinjat innostavat

    Toyota Auto Finlandin tuotepäällikkö Daniel Iles omaa selkeän näkemyksen Toyotan kestomenestyksen taustoista. Hänen mukaansa luotettavuus, asiakkaiden tarpeita vastaavat voimalinjat, erinomainen hinta-laatusuhde ja hyvä jälleenmyyntiarvo ovat olleet aina Toyotan keskeisiä menestystekijöitä. Viimeisen vuosikymmenen aikana Toyota on pystynyt kehittämään myös uusia myyntivaltteja.

    "Toyotan 90-luvulta lähtien tekemä kehitystyö itselataavien hybridien parissa on tuottanut hienoa tulosta. Pieniruokaisia, tehokkaita ja helppokäyttöisiä hybridivoimalinjoja on saatavissa kaikkiin Toyota-malleihin. Olemme arvioineet, että itselataavalla hybridillä kuljetuista matkoista jopa puolet on mahdollista ajaa sähköllä. Ei siis ihme, että itselataavat hybridit ovat nousseet myydyimmiksi moottorivaihtoehdoiksemme", Iles kertoo.

    Toisena uudempana menestystekjiänä Iles mainitsee Toyotojen virtaviivaisen ja erottuvan muotoilun.

    "Toyotan toimitusjohtaja Akio Toyoda on todennut, että automerkki ei tee enää tylsiä autoja. Tämä näkyy nykyisessä mallistossa selvästi. Toyotat eivät ole enää harmaita arkisia kulkuvälineitä, vaan designiltaan näyttäviä ja persoonallisia yksilöitä. Ulkonäön ohella myös ajettavuus ja kehittyneet turvavarusteet kestävät vertailun", Iles toteaa.

    Corolla 2022 sisätilat
    Uudistunutta Corollaa on saatavissa sedanina, hatcbackina ja Touring Sport -farmarina, joten malli soveltuu hyvin monenlaisiin elämäntilanteisiin.
     
    Corolla kokoluokkansa suvereeni ykkönen

    Toyotan kovimmaksi syömähampaaksi on noussut odotetusti markkinoille palannut Toyota Corolla. Kotimaan automarkkinassa se on ollut viime vuosien suvereeni ykkönen. Ilesin mukaan itselataavien hybridivoimalinjojen ohella Corollan myyntiä on vauhdittanut malliston monipuolisuus ja auton vetävä ulkonäkö.

    "Uudistunutta Corollaa on saatavissa sedanina, hatcbackina ja Touring Sport -farmarina, joten malli soveltuu hyvin monenlaisiin elämäntilanteisiin. Suomessa farmari on selvästi suosituin. Lähes 600 litran tavaratilallaan se on erinomainen vaihtoehto esimerkiksi perhekäyttöön. Corollassa iso plussa on myös kattava varustelu. Varustetasoja on peräti kuusi ja valitsemaansa autoa voi täydentää vielä kattavilla lisävarustepaketeilla. Autosta saa siis varmasti omiin tarpeisiinsa sopivan", Iles sanoo.

    Pienemmässä autoluokassa kestomenestyjäksi on noussut Toyota Yaris. Automallin neljäs sukupolvi saapui markkinoille kolme vuotta sitten ja on valloittanut suomalaisten sydämet. Viime vuoden ensirekisteröintitilastossa Yaris kipusi Corollan peesissä toiseksi.

    Iles pitää Yarisin vahvuutena monipuolisuutta. Ulkomitoiltaan sutjakka ja sisältä avara Yaris sopii yhtä hyvin pienemmän kotitalouden ykkösautoksi kuin isomman perheen kakkoskaaraksi. Näppäränä kaupunki- ja taajama-autona tunnetulla Yariksella on mukava taittaa myös pidempää matkaa.

    "Uuden Yariksen vakiovarustus on kattava ja hybridivoimalinja on erityisen onnistunut. Autossa on tehoa 16 prosenttia aiempaa mallisukupolvea enemmän, mutta silti keskikulutus on pudonnut peräti litralla ja hiilidioksidipäästöjä on saatu höylättyä pois lähes 20 prosentilla."

    Toyota C-HR
    C-HR häikäisee tyylikkyydellään, sekä kokoluokalleen poikkeuksellisen hyvällä ajettavuudella.
     
    Katumaastureita joka lähtöön

    Katumaastureiden eli SUVien suosio on ollut pitkään kasvussa. Tämä näkyy myös Toyotan myynnissä. RAV4, C-HR ja viime vuonna markkinoille tullut Yaris Cross ovat nousseet nopeasti suomalaisten suosioon. Kolmikosta erityisen kovaa myyntimenestystä on saavuttanut RAV4, joka on saatavissa itselataavana hybridinä, bensaversiona ja Plug in -hybridinä.

    "RAV4 puhuttelee persoonallisella ulkonäöllään ja suurilla tiloillaan. Ohjaamossa voi taittaa matkaa mukavan väljästi ja 580-litraiseen tavaratilaan mahtuu reilusti matkatavaraa. Suojaverhon avaamalla 733 litraa ja penkit kaatamalla kuljetuskapasiteetti kasvaa 1690 litraan. RAV4 soveltuu niin tilaa ja korkeutta kaipaavalle kuin myös haastavammissa olosuhteissa seikkailevalle autoilijalle, sillä saatavana on sekä etu- että nelivetomallit", Iles sanoo.

    Toyota C-HR:ää Iles luonnehtii massasta erottuvaksi itsevarmaksi ja moderniksi suunnannäyttäjäksi. Uusi Yaris Cross on puolestaan nousemassa kovaa vauhtia Toyotan uudeksi suosikkimalliksi.

    "C-HR:ssä yhdistyvät nuorekkuus, dynaamisuus ja sporttisuus. Auto häikäisee tyylikkyydellään, sekä kokoluokalleen poikkeuksellisen hyvällä ajettavuudella. Yaris Crossissa on joitain yhteneväisyyksiä Yariksen perusversion kanssa. Molempiin autoihin on esimerkiksi saatavilla sama ylistetty hybridivoimalinja, joka on Yaris Crossissa mahdollista valita myös nelivetona. Yaris Cross on kuitenkin Yarista tilavampi ja se tarjoaa monen kuljettajan kaipaaman korotetun istuma-asennon, mikä helpottaa autosta nousemista ja tarjoaa paremman näkyvyyden. Monet asiakkaamme olivatkin innoissaan, kun Yaris Cross saapui Suomeen", Iles kertoo.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua