1. Discover Toyota
  2. Toyota Gazoo Racing
  3. World Rally Championship
Toyota palvelee

Hattutemppu haastavassa WRC-sarjassa

TOYOTA GAZOO Racingin rallitiimi on kolminkertainen maailmanmestari

Toyota teki menestyksekkään paluun WRC-sarjaan perustaessaan TOYOTA GAZOO Racing -tallin vuonna 2017. Vuosien 2017–2021 aikana Yaris WRC -ralliauto voitti yhteensä 26 MM-rallia, ja kotiteillään Jyväskylän rallissa auto oli voittamaton joka vuosi. Myös uusi, kaudelle 2022 kehitetty hybridivoimalinjainen GR Yaris Rally1 HYBRID -auto on osoittanut suorituskykynsä siivittämällä Kalle Rovanperän ja Jonne Halttusen toisiin peräkkäisiin maailmanmestaruuksiinsa ja TOYOTA GAZOO Racingin rallitiimin jo kolmanteen peräkkäiseen FIA World Rally Championship -merkkimestaruuteensa.

Kalle Rovanperä, joka kruunattiin kauden 2022 päätteeksi kaikkien aikojen nuorimmaksi maailmanmestariksi, on nyt kuudes kuljettaja, joka on pystynyt kahteen peräkkäiseen maailmanmestaruuteen – historian nuorimpana, tietenkin. Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen vahvistivat kauden 2023 henkilökohtaiset mestaruutensa jo kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa, uudessa Keski-Euroopan rallissa. TOYOTA GAZOO Racingin rallitiimi on nyt voittanut kuljettajien ja kartanlukijoiden maailmanmestaruuden viisi kertaa peräkkäin ja valmistajien maailmanmestaruuden kolme kertaa peräkkäin. WRC-kaudella 2023 merkkimestaruus vahvistui jo kauden kolmanneksi viimeisessä osakilpailussa Chilessä. Kauden kolmastoista ja viimeinen osakilpailu Japanissa päättyi Toyota-kaksikkojen neloisvoittoon.

Entistä parempia autoja kehittämässä

18 osakilpailua voittanut Jari-Matti Latvala on WRC-historian kokenein kuljettaja, ja hän on ollut osa TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamia vuodesta 2017 saakka, jolloin talli perustettiin. Tiimipäällikön roolissa hän jatkaa työtä entistä parempien autojen kehittämiseksi.

GR YARIS RALLY1

Saammeko esitellä menestystä niittäneen Yaris WRC -auton seuraajan, GR Yaris Rally1 -hybridiauton. Auton 1,6-litrainen turboahdettu moottori tuottaa yli 500 hevosvoiman tehon yhdessä 3,9 kWh akuston ja auton hybridiyksikön kanssa. Rally1-luokka koettelee niin kilpureita kuin kuljettajia uudella tavalla myös kaudella 2022 lanseerattujen, autojen aerodynamiikkaa ja alustarakenteita rajoittavien sääntömuutosten myötä.
  • Moottori:

    1,6-litrainen nelisylinterinen suorasuihkutuksella varustettu rivimoottori sekä hybridiyksikkö
  • Maksimiteho

    Yli 500 hv
  • Huippunopeus:

    201 km/h
    (välityksistä riippuen)
  • Mitat ja paino:

    Pituus: 4225 mm
    Leveys: 1875 mm
    Korkeus: Säädettävä
    Raideväli: Säädettävä
    Akseliväli: 2630 mm
    Vähimmäispaino: 1260 kg

Kaikki tiet vievät eteenpäin

Asvaltti
Tiukat käännökset, anteeksiantamattomat tiet ja kestävät kovat renkaat. Madallettu alusta on välttämättömyys Viron rallin kaltaisissa kisoissa.

Sora
Uraiset tiet, irtokivet ja erilaiset rengasvaihtoehdot. Korotettu jousitus ja maavara ovat välttämättömyys Meksikon rallin olosuhteissa.

Lumi
Liukkaat tiet, lumivallit ja nastarenkaat. Irtolumelle säädetty jousitus on oikea ratkaisu Ruotsin rallin kaltaisissa pakkasralleissa.

 

GR Yaris. Suomessa syntynyt.

GR Yaris ei ole mikä tahansa urheiluauto. TOYOTA GAZOO Racingin kanssa yhteistyössä kehitetty malli rakentuu legendaarisen Celica GT-FOUR -mallin rikkaalle historialle, ja sen ominaisuuksiin kuuluu mm. uusi GR 4WD -nelivetojärjestelmä. Toyotan rallitiimi on ollut vahvasti mukana auton kehityksessä, ja tiimin kuljettajat ovat kehittäneet ja testanneet autoa myös Suomessa. GR Yarisin ratissa voit kokea aitoa ajamisen riemua ja nauttia urheiluajon tuntumasta joka päivä.

Tutustu tiimiin

WRC-historian kokeneimman kuljettajan Jari-Matti Latvalan johtama tiimi vahvisti kaudella 2023 jo kolmannen peräkkäisen mestaruutensa niin kuljettajien, kartanlukijoiden kuin valmistajienkin sarjassa. Suomalaisväriä tiimiin tuovat kausia 2022 ja 2023 ylivoimaisesti hallinneet Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen.
  • Akio Toyoda

    Tiimin johtaja/puheenjohtaja, Toyota Motor Corporation

  • Jari-Matti Latvala

    Tiimipäällikkö

  • Auto #69

    Kuljettaja: Kalle Rovanperä

    Maa: Suomi

    Kohokohdat: Kaksi peräkkäistä WRC-mestaruutta (2022 ja 2023), WRC 2 Pro -mestaruus (2019), 11 WRC-voittoa (2021-2023)

  • Auto #69

    Kartanlukija: Jonne Halttunen

    Maa: Suomi

    Kohokohdat: Kaksi peräkkäistä WRC-mestaruutta (2022 ja 2023), WRC 2 Pro -mestaruus (2019), 11 WRC-voittoa (2021-2023)

  • Auto #33

    Kuljettaja: Elfyn Evans

    Maa: Iso-Britannia

    Kohokohdat: Kolme kuljettajien 2. sijaa (2020, 2021 & 2023), 8 WRC-voittoa

  • Auto #33

    Kartanlukija: Scott Martin

    Maa: Iso-Britannia

    Kohokohdat: Kolme kartanlukijoiden 2. sijaa (2020, 2021 & 2023), 7 WRC-voittoa

  • Auto #17

    Kuljettaja: Sébastien Ogier

    Maa: Ranska

    Kohokohdat: Kahdeksan WRC-mestaruutta (2013-2018, 2020 & 2021), 58 WRC-voittoa

  • Auto #17

    Kartanlukija: Vincent Landais

    Maa: Ranska

    Kohokohdat: WRC 2 -mestaruus (2019), kolme WRC -voittoa kaudella 2023

  • Auto #18

    Kuljettaja: Takamoto Katsuta

    Maa: Japani

    Kohokohdat: Ensimmäinen WRC 2 -voitto Ruotsissa (2018), neljä WRC-podiumsijoitusta (2021-2023)

  • Auto #18

    Kartanlukija: Aaron Johnston

    Maa: Irlanti

    Kohokohdat: 3. sija WRC 3:ssa (2020), kolme WRC-podiumsijoitusta (2022-2023)

Lue lisää TOYOTA GAZOO Racingistä