Toyota palvelee
Kuva: TOYOTA GAZOO Racing

Jokainen piste merkitsee

TOYOTA GAZOO Racingin rallitiimille neljäs peräkkäinen merkkimestaruus

Toyota teki menestyksekkään paluun WRC-sarjaan perustaessaan TOYOTA GAZOO Racing -tallin vuonna 2017. Vuosien 2017–2021 aikana Yaris WRC -ralliauto voitti yhteensä 26 MM-rallia, ja kotiteillään Jyväskylän rallissa auto oli voittamaton joka vuosi. Myös uusi, kaudelle 2022 kehitetty hybridivoimalinjainen GR Yaris Rally1 -auto on osoittanut suorituskykynsä siivittämällä TOYOTA GAZOO Racingin rallitiimin jo neljänteen peräkkäiseen FIA World Rally Championship -merkkimestaruuteen.

WRC-kausi 2024 huipentui huippujännittävään Japanin MM-ralliin, jossa TOYOTA GAZOO Racingin rallitiimi ajoi haastavista lähtöasetelmista huolimatta kaksoisvoittoon ja samalla valmistajien sarjan maailmanmestaruuteen. Merkkimestaruus ratkesi lopulta vain kolmen pisteen erolla. "Tiesimme Japaniin tullessamme, että meillä oli vielä mahdollisuus voittaa mestaruus, mutta todennäköisyydet eivät olleet puolellamme. Päätimme kuitenkin taistella rallin loppuun asti. Koskaan ei pidä menettää uskoa”, tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kommentoi merkkimestaruuden varmistuttua.

TOYOTA GAZOO Racingin rallitiimi starttaa kauteen 2025 entistä sinivalkoisemmin värein, kun vasta 22-vuotias rallin suurlupaus Sami Pajari liittyy vahvuuteen. Lisäksi kaksinkertaiset maailmanmestarit Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen palaavat täysipäiväisiksi kilpailijoiksi osallistuen kaikkiin osakilpailuihin. Tutut kuljettajakaksikot Elfyn Evans & Scott Martin, Takamoto Katsuta & Aaron Johnston sekä Sébastien Ogier & Vincent Landais jatkavat Toyotan ratissa myös kaudella 2025, ja rallilegenda Juha Kankkunen tuo lisää suomalaisväriä tiimiin johtotehtäviin liittyessään tallipäällikkönä jatkavan Latvalan aisapariksi.

Entistä parempia autoja kehittämässä

18 osakilpailua voittanut Jari-Matti Latvala on WRC-historian kokenein kuljettaja, ja hän on ollut osa TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamia vuodesta 2017 saakka, jolloin talli perustettiin. Tiimipäällikön roolissa hän jatkaa työtä entistä parempien autojen kehittämiseksi.

GR YARIS RALLY1

Saammeko esitellä menestystä niittäneen Yaris WRC -auton seuraajan, GR Yaris Rally1 -hybridiauton. Auton 1,6-litrainen turboahdettu moottori tuottaa yli 500 hevosvoiman tehon yhdessä 3,9 kWh akuston ja auton hybridiyksikön kanssa. Rally1-luokka koettelee niin kilpureita kuin kuljettajia uudella tavalla myös kaudella 2022 lanseerattujen, autojen aerodynamiikkaa ja alustarakenteita rajoittavien sääntömuutosten myötä.
  • Moottori:

    1,6-litrainen nelisylinterinen suorasuihkutuksella varustettu rivimoottori sekä hybridiyksikkö
  • Maksimiteho

    Yli 500 hv
  • Huippunopeus:

    201 km/h
    (välityksistä riippuen)
  • Mitat ja paino:

    Pituus: 4225 mm
    Leveys: 1875 mm
    Korkeus: Säädettävä
    Raideväli: Säädettävä
    Akseliväli: 2630 mm
    Vähimmäispaino: 1260 kg

Kaikki tiet vievät eteenpäin

Asvaltti
Tiukat käännökset, anteeksiantamattomat tiet ja kestävät kovat renkaat. Madallettu alusta on välttämättömyys Viron rallin kaltaisissa kisoissa.

Sora
Uraiset tiet, irtokivet ja erilaiset rengasvaihtoehdot. Korotettu jousitus ja maavara ovat välttämättömyys Meksikon rallin olosuhteissa.

Lumi
Liukkaat tiet, lumivallit ja nastarenkaat. Irtolumelle säädetty jousitus on oikea ratkaisu Ruotsin rallin kaltaisissa pakkasralleissa.

 

GR Yaris. Suomessa syntynyt.

Toyota GR Yaris
GR Yaris ei ole mikä tahansa urheiluauto. TOYOTA GAZOO Racingin kanssa yhteistyössä kehitetty malli rakentuu legendaarisen Celica GT-FOUR -mallin rikkaalle historialle, ja sen ominaisuuksiin kuuluu mm. uusi GR 4WD -nelivetojärjestelmä. Toyotan rallitiimi on ollut vahvasti mukana auton kehityksessä, ja tiimin kuljettajat ovat kehittäneet ja testanneet autoa myös Suomessa. GR Yarisin ratissa voit kokea aitoa ajamisen riemua ja nauttia urheiluajon tuntumasta joka päivä.

Lue lisää TOYOTA GAZOO Racingistä