Siirry sisältöön (Paina Enter)
Toyota palvelee

Usein kysytyt kysymykset

Toyota Info
Ennen kuin otat meihin yhteyttä, tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli et löydä alta vastausta kysymykseesi, voit olla meihin yhteydessä sivun alakulmasta chat-asiakaspalvelun kautta. Chat palvelee arkisin klo 9–22 ja viikonloppuisin klo 10–18. Voit ottaa meihin yhteyttä myös täyttämällä yhteydenottolomakkeen. 

Omaan autoosi ja saamaasi palveluun liittyviin kysymyksiin vastaa parhaiten oma 
Toyota-liikkeesi.

Toyota Infolle useimmiten esitettyjä kysymyksiä

  1. Kaikki

Yleistä

Rengaspaineen valvontajärjestelmä on tullut EY-lainsäädännön myötä pakolliseksi kaikkiin 1.11.2014 jälkeen myytyihin uusiin henkilöautoihin. Rengastunnistimet parantavat auton turvallisuutta sekä auttavat kuljettajaa taloudellisempaan ajoon varoittamalla tilanteista, joissa rengaspaine on syystä tai toisesta alentunut merkittävästi alle järjestelmän muistiin tallennetun arvon. Järjestelmä tunnistaa ja ilmoittaa alentuneesta paineesta rengaskohtaisesti. Järjestelmä on toteutettu niin, että jokainen auton rengas on varustettu omalla painetunnistimella (Toyota Aygo-mallissa poikkeava järjestelmä, jossa ei ole erillisiä tunnistimia vanteissa). 

Turvallisuussyistä rengaspainejärjestelmää ei ole mahdollista kytkeä pois päältä. Myös talvirengasyhdistelmät suositellaan aina varustettavaksi rengaspainetunnistimilla. Rengaspaineiden tunnistinjärjestelmää koskevaa kansallista lainsäädäntöä muutettiin. Rengaspaineiden tunnistinjärjestelmän pakollisuus on poistettu autoon alkuperäisten kesärenkaiden jälkeen asennettavien renkaiden osalta. Mikäli autossa on muistipaikat vain yhdelle rengassarjalle, auton järjestelmään ei voi koodata kesärenkaita ja talvirenkaita yhtä aikaa. Koodaus tehdään Toyota-liikkeessä renkaiden kausivaihdon yhteydessä. 

Rengaspaineanturin koodaus ja varoitusvalon sammuttaminen: tutustu ohjeisiin »

Toyota Relax-turva lanseerattiin 15.11.2021, tästä päivämäärästä alkaen on mahdollista saada kattava turva autoosi, kun huollat autosi Toyota-liikkeessä. Turvaa ei ole mahdollista aktivoida aiemmin tehdyistä huolloista.
 

Lisää tietoa Relax-turvasta täältä.

Toyota-liike on oikea paikka ostaa varaosa / varuste autoosi. Mielenrauha tulee 100% varmuudesta, joten suosittelemme käyttämään aitoja Toyota-osia – ne pitävät autosi aitona Toyotana – juuri sellaisena kuin valmistaja on sen tarkoittanut olevan.
 

Toyota-liikkeiden yhteystiedot löytyy täältä.

Lähes kaikissa uutena myytävissä Toyota henkilöautoissa on kyseiset ominaisuudet vakiona. Mikäli sinulla on vuoden 2019–2020 Corolla tai RAV4 malli, jossa ominaisuutta ei ole, voit kysyä lähimmältä jälleenmyyjältäsi, onko autoosi saatavilla Toyota-liikkeessä tehtävä päivitys, joka tuo ominaisuuden tarjolle. Vanhempiin Toyota henkilöautoihin päivitys ei ole saatavilla

Palvelusta löytyy Toyota-merkkiset autot vuosimallista 2000 alkaen. Uudet mallit päivitetään 4 kertaa vuodessa. Palvelu käsittää pääasiallisesti Toyota Auto Finland Oy:n toimesta maahantuodut autot. Suomen rajojen ulkopuolelle rekisteröidyt autot tai muualta Euroopasta Suomeen tuodut autot eivät valitettavasti löydy palvelusta. 

Jos autoasi ei löydy, niin tarkista oletko syöttänyt rekisterinumeron oikein. Huomioi myös, että kirjainten ja numeroiden väliin tulee väliviiva; ABC-123. 

Jos autoasi ei tunnisteta tai siihen ei löydy huoltopakettia voit myös kirjoittaa autosi huoltotarpeet tilaukselle. Huolto on tällöin varauksen jälkeen yhteydessä sinuun, jolloin huoltotarve/hinta-arvio tarkennetaan.
 

Tietoa huoltovarauksen toiminnasta löytyy täältä.

Ostaessasi uuden Toyotan saat auton mukana käsikirjan, jossa on opastettu auton tärkeimmät toiminnot. Uusimpiin autoihimme käsikirja on saatavilla myös digitaalisessa muodossa ja sen voi ladata täältä. Mikäli autoosi ei ole saatavilla digitaalista käsikirjaa, voit tilata uuden paperisen käsikirjan Toyota-jälleenmyyjältä vara-osana. Paperinen käsikirja on maksullinen. Toyota liikkeiden yhteystiedot löytyvät täältä.

Jos akku on tyhjentynyt, katso apuvirralla käynnistämisen ohjeet omistajan käsikirjasta. Varmista myös, onko polttoainetta riittävästi. 

Kokeile käynnistämistä toisella avaimella. Avain saattaa olla vaurioitunut. 

Avaimettoman käynnistyksen ollessa kyseessä, kauko-ohjaimen pariston virta saattaa olla lopussa. Pidä avainta käynnistyspainikkeen kohdalla, jolloin auto tunnistaa avaimen. Käynnistä auto käynnistyspainikkeesta. 

Manuaalivaihteisto: 
Varmista, että kytkinpoljin on pohjassa eikä lattiamatto ole välissä. 

Automaatti-/hybridivaihteisto: 
Varmista, että painat jarrua käynnistäessäsi auton. 

Jos autosi ei silti käynnisty, niin soita Toyotan-tiepalveluun 0800-13663 josta saa apua ympäri vuorokauden.

Toyota Touch with Go (MM16, MM17 ja MM19) sekä Toyota Smart Connect (MM21) kartta-aineiston sisällöstä ja päivityksistä vastaa HERE, jolta Toyota ostaa kartta-aineistoon liittyvät palvelut. Mikäli kartta-aineistossa esiintyy virheitä, pyydämme ilmoittamaan niistä suoraan kartan valmistajalle tämän linkin kautta

Mikäli autossa on Toyota Smart Connect (TAS600) esim. Yaris Cross ja AYGO X, kartan sisällöstä ja päivityksistä vastaa Mapbox. Puutteet karttapohjille voi ilmoittaa heille suoraan auton navigointijärjestelmän kautta. 

Toyotan valmistajalla tai maahantuojalla ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa karttojen sisältöön. Toyota Auto Finland Oy:n vastuulle kuuluu se, että auton luovutushetkellä siinä on tuorein saatavilla oleva kartta-aineisto. Mikäli autossasi on Toyota Touch with Go, karttapäivityksen voi tehdä MyToyota-asiakasportaalin kautta tai Toyota-jälleenmyyjällä. Päivitys on asiakkaalle maksullinen. Karttapäivityksen hinta on HERE:n määrittelemä. Mikäli autossasi on Toyota Smart Connect, karttapäivitykset tapahtuvat automaattisesti.

Tutustu tarkempiin ohjeisiin täällä.


Uusissa autoissa joilla on Toyota Touch & Go -multimediajärjestelmä, karttapäivitykset sisältyvät auton hintaan esimmäisen kolmen vuoden ajan. Karttapäivityksiä julkaistaa kahdesti vuodessa, keväisin ja syksyisin. Mikäli autossasi ei enää ole maksuttomat päivitykset voimassa, niin päivityksen hinnan voi tarkistaa MyToyota-portaalin sovelluskaupasta.

Toyota multimediajärjestelmät tukevat suurintaosaa Euroopassa myytäviä puhelinmerkkejä ja malleja. Tarkempi merkki- ja mallikohtainen soveltuvuuslista löytyy täältä.


Jos olet hankkimassa uutta autoa, suosittelemme aina kokeilemaan Bluetoothin toimintaa koeajolla, ennen ostopäätöksen tekemistä.


Bluetooth-ongelmissa tutustu ensin omistajan käsikirjan ”Bluetooth-ongelman ratkaisu” -osioon, ja jos ongelmaa ei saada ratkaistua, ota yhteys lähimpään Toyota-jälleenmyyjääsi.


Jos puhelimesi on uusi ja Toyotasi multimedialaitteen päivitysversio on vanhempi kuin puhelimesi, saattaa myös auton multimedialaitteen ohjelmiston päivittäminen viimeisimpään versioon auttaa Bluetooth-ongelmien ratkaisussa.

Autojen huolto-ohjelmat vaihtelevat automalleittain ja myös ajettujen kilometrien mukaan. Auton huoltokirjassa on ilmoitettu huoltojen välit. Huolto-ohjelma kokonaisuudessaan löytyy myös huolto-ohjelmasivultamme. Parhaiten autosi huolto-ohjelman tuntee Toyota-merkkihuolto, josta saat lisätietoja seuraavasta huollosta ja sen yksityiskohdista.

Suosittelemme auton huollattamista korjaamolla, joka täyttää valmistajan vaatimukset, joita ovat mm. tarvittava ammattitaito, tekniset välineet, huollossa tarvittavat testauslaitteet ja huolto-ohjeet. Tällöin Toyota-auton takuu säilyy. Paras mahdollinen paikka Toyotan huollattamiselle on valtuutettu Toyota-huoltoliike tai Toyota-jälleenmyyjä. Toyota tarjoaa myös jopa 10 vuoden pituisen Relax turvan, kun auto huolletaan valtuutetussa Toyota-huollossa.
 

Lue lisää Toyota Relax turvasta tästä.


Takuukorjaukset voi tehdä ainoastaan valtuutettu Toyota-huolto. Vain Toyota-huollon mekaanikot ovat saaneet Toyotan erikoiskoulutuksen ja heillä on käytettävissään korjaamokirjallisuus, erikoistyökalut, huoltotiedotteet ja muu merkkitietous.


Auton voi myös huollattaa korjaamolla, joka ei ole valtuutettu merkkihuolto. Huolto tulee kuitenkin tehdä auton määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti ja käyttäen alkuperäisiä tai vastaavia varaosia. Korjaamo vastaa tekemästään työstä sekä käyttämistään varaosista ja tarvikkeista.

Korjaamattomat kolhut ja vauriot saattavat aiheuttaa harmia ja alentaa autosi jälleenmyyntiarvoa. Jotkut vauriot voivat jopa olla turvallisuusriski. Toyota-merkkihuollossa autosi tarkistetaan ja korjataan aidoilla varaosilla ja ammattitaidolla.
 

Voit varata ajan vauriotarkistukseen tästä.

Kaikkien polttoaineiden tulee olla kaupallisten polttoainejakeluyhtiöiden jakelemaa ja valmistettu niitä koskevien EU-direktiivien mukaisesti.

Nykyisissä bensiineissä oleva bio-osuus auttaa vähentämään liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Valtaosassa Toyota- ja Lexus-bensiinimalleja voidaan jo käyttää 95E10-polttoainetta. Poikkeuksena ovat sekä ennen 1.1.1988 valmistetut autot että seuraavat mallit, joissa vaaditaan käytettäväksi 98E5-bensiiniä:

  • Avensis 2,4 VVT-i (2AZ-FSE), tuotantokuukausi kesäkuu 2000 – heinäkuu 2008
  • Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), tuotantokuukausi kesäkuu 2000 – heinäkuu 2008
  • Lexus IS250 2,5 V6 (4GR-FSE), tuotantokuukausi tammikuu 2005-elokuu 2007
  • Lexus GS300 3,0 V6 (3GR-FSE), tuotantokuukausi tammikuu 2005-elokuu 2007
  • Lexus LS460 4,6 V8 (1UR-FSE), tuotantokuukausi elokuu 2006-elokuu 2007

Toyota- ja Lexus -dieselmalleissa voidaan käyttää vastaavasti normaalia, enintään 7 % biodieseliä sisältävää B7-dieselpolttoainetta.

Uusi tuotenimi liikkuvuuspalveluille Euroopassa on KINTO. KINTO-brändin palveluita tarjotaan markkinakohtaisesti kannattavuuden ja kestävän toiminnallisuuden ollessa etusijalla. Euroopan maiden markkinoilla esitellään seuraavat palvelut (maakohtaisia eroja saatavuudessa):

KINTO One: yksityisleasing, mikä tarjoaa auton käytön helppoutta yhdistämällä ajoneuvon, huollot sekä vakuutukset selkeään kuukausiperustaiseen maksuun. 

KINTO Share: yhteiskäyttömalli, joka perustuu laajaan hybridiautojen mallistoon ja käytön helppouteen. Toyotan olemassa oleva yhteiskäyttöpalvelu Yuko (käytössä Dublinissa, Venetsiassa, Kööpenhaminassa sekä Madridissa) muodostuu osaksi KINTO-brändiä.

KINTO Join: kyytien yhdistämispalvelu (“kimppakyytipalvelu”), jonka avulla esimerkiksi päivittäisiä työmatkoja yhdistelemällä sekä työntekijät että työnantajat voivat vähentää työmatkojen aiheuttamaa hiilijalanjälkeään.

KINTO Flex: tilausmaksuun perustuva leasingmalli, joka tarjoaa erinomaista joustavuutta ja Premium-luokan asiakaskokemuksen.
 

Suomessa tulee tarjolle aluksi KINTO Flex.

Toyota ei edellytä takuun säilymiseksi mitään auton erillistä ruosteenestokäsittelyä, vaan se on aina omistajan oma päätös. Autoa saa ruostesuojata vaurioituneen/olemassa olevan ruostesuojauksen huolto- ja ylläpitotoimenpiteenä. Toyota vastaa kaikista materiaali- ja valmistusvirheistä takuuaikana, Toyota takuu - ja huoltokirjassa olevien takuuehtojen mukaisesti. Laajempi ruostesuojaus on auton alkuperäiseen alustansuojaukseen tehty muutos. Mikäli auton rakenteisiin tehdään muutoksia tai porataan reikiä yms. ruostesuojauksen yhteydessä, niin vauriotapauksissa näyttövelvollisuus siirtyy autonomistajalle / ruostesuojauksen tekijälle, kuluttajansuojalain mukaan.

Ympäristösyistä asiakaslehtemme ei enää ilmesty paperiversiona. Jatkamme kuitenkin mielenkiintoisen sisällön tuottamisista verkossa, joten vieraile sivustolla toyotaway.fi ja tilaa uutiskirjeemme, niin saat lehdestämme tuttua sisältöä jatkossa sähköpostiisi.

Hybridiakut on suunniteltu kestämään koko auton käyttöikä. Toyota-hybridiautoja on ollut liikenteessä jo lähes 25 vuotta ja tuona aikana autojen kestävyydestä saadut kokemukset ovat erinomaisia. Täyshybridiakkujen kestävyys on ollut erinomainen myös Pohjolan kovissa ilmasto-olosuhteissa. Toyota-täyshybridiakkujen korkeasta laadusta kertoo myös se, että Toyota myöntää akuille hybridiakkuturvan, jonka kattavuus on 10 vuotta / 350 000 km, kun auto on huollettu säännöllisesti Toyota-merkkihuollossa.  

Turva myönnetään Euroopan tuontialueelle ensirekisteröidyille malleille, joihin on tehty Toyota-huollossa Hybrid Health Check -tarkistus hyväksytyllä testituloksella määräaikaishuollon yhteydessä.
 

Lue lisää akkuturvasta täältä »

Voit tarkistaa autoasi koskevat korjaus-, tarkistus- ja takaisinkutsukampanjat kotisivuiltamme recall-työkalusta.


Toyota lähettää aina kampanjaan kuuluvien autojen haltijoille myös kirjeen kotiin. Lähetämme kirjeen kun tarvittavat korjausosat ja korjaamokapasiteetti on saatavilla korjauksen suorittamiseksi. Mikäli autollenne siis löytyy kampanja kotisivujemme recall-työkalusta, mutta ette ole vielä saaneet kirjettä kotiinne, niin ei huolta. Lähetämme kirjeen heti kun se on mahdollista. Voitte myös tiedustella kampanjan korjausta Toyota-jälleenmyyjältä.

Kaikki Suomessa voimassa olevat eri automerkkien takaisinkutsukampanjat löytyvät myös Traficomin verkkosivuilta.

Kyllä saa. Suosittelemme kuitenkin aivan uuteen autoon hellävaraista käsittelyä, kuten käsin vahausta. Kiillotuskoneen käyttö soveltuu vanhemmalle maalipinnalle ja osaavalle käyttäjälle. Voit myös valita autollesi täysin uuden Toyota ProTect-käsittelyn.

Uudempien mallien (vuodesta 2006 lähtien) korjaamokirjat löytyvät Toyotan eurooppalaisilta sivuilta (Opens in new window), josta voi ostaa lukuaikaa kirjallisuuteen.

Saatte todistuksen Toyota jälleenmyyjän varaosamyynnin kautta. Toyota jälleenmyyjien yhteystiedot löytyvät täältä.

Tiedoksi, että CoC-duplikaatteja voidaan toimittaa vain nykyisen Euroopan Talousalueen (ETA) ja Sveitsin markkinoille alun perin tarkoitettuja ja valmistettuja EY-tyyppihyväksyttyjä autoja varten. Toimitettava dokumentti on maksullinen ja ajoneuvoyksilökohtainen. 

Muille markkina-alueille tarkoitettuja ja valmistettuja autoja varten emme pysty toimittamaan rekisteröintikatsastus dokumentteja.

Uusimmassa Toyota malleissa on vakiovarusteena renkaanpaikkaussarja. Renkaanpaikkaussarjaa käytettäessä ei ole välttämätöntä nostaa autoa tunkilla ylös, joten tunkki ja rengasavain eivät ole useimmissa malleissamme enää vakiovarusteena. Tarvittaessa Toyota-liikkeessä on myynnissä lisävarusteena alkuperäinen tunkki ja rengasavain. Lisäksi tarjolla on myös tilapäisvarapyöriä eri tuumakoissa, mikäli on tarvetta korvata sillä auton mukana olevan renkaanpaikkaussarja. 

Auton tunkki on tarkoitettu vain satunnaista tien päällä tapahtuvaa renkaan puhkeamisesta aiheutuvaa renkaanvaihtoa varten, ei säännöllisesti kahdesti vuodessa tapahtuvaa ”kausipyörien” vaihtoa varten. Renkaan kausivaihdot voi suorittaa myös itse, mutta suosittelemme teettämään ne palvelevassa Toyota-huollossa.

Moottoria ei saa käynnistää, koska bensiinin ominaisuudet poikkeavat niin paljon dieselpolttoaineesta. Auto on hinattava korjaamolle ja polttoainejärjestelmä on tyhjennettävä bensiinistä. Voit soittaa Toyotan-tiepalveluun 0800-13663 josta saa apua ympäri vuorokauden.

Auton rekisteröintitodistukseen on merkitty kaikki tyyppihyväksytyt vaihtoehtoiset rengaskoot. Toyota-varaosamyyjän rengas/vanneluettelossa on eri automalleihin tarjolla olevat rengastyypit ja -koot. Emme suosittele muunlaisten renkaiden asentamista, kuin mitä autoon on tarkoitettu. 

Turvallisuus- ja ympäristösyistä johtuen Toyota Auto Finland Oy ei toimita dokumentteja autojen rakennemuutosten katsastuksia varten.

Erillisen moottorilämmittimen käyttö on suositeltavaa aina kun lämpötila laskee +5 C asteeseen tai sen alle. Lisälämmitintä käyttävä autoilija voi säästää talven aikana jopa useita kymmeniä litroja polttoainekuluissa. 

Lisäksi lämmittimen käyttö vähentää haitallisia päästöjä, lisää lämpimämmän auton tuomaa mukavuutta ja turvallisuutta sekä säästää moottoria.

Uusien autojen markkinointintimateriaaleissa ilmoitettu polttoaineen kulutus ja päästöt perustuvat yleiseurooppalaiseen WLTP-mittaustapaan. Kun olet hankkimassa uutta autoa, on hyvä tehdä riittävä koeajo, jotta saa paremman käsityksen auton polttoaineen kulutuksesta. Polttoaineen kulutukseen vaikuttaa mm. ajotyyli, ulkolämpötila, keliolosuhteet ja tienpinta. WLTP-arvot mahdollistavat helpomman vertailun eri automerkkien ja mallien välillä, mutta todelliseen polttoaineen kulutukseen vaikuttaa moni muu tekijä, joita on edellä lueteltu.

Asiasta kannattaa tiedustella paikalliselta katsastusasemalta. Toyota Auto Finland Oy:llä ei ole ohjeita autojen moottorien tai muiden komponenttien vaihtamiseen alkuperäisestä poikkeavaksi. 

Pakokaasupäästöistä taikka muista muutoskatsastuksessa osoitettaviksi edellytettävistä seikoista ei ole muutetun auton osalta saatavilla todistusta muuten kuin mittauttamalla ne itse viranomaisen hyväksymällä tutkimuslaitoksella. 

Turvallisuus- ja ympäristösyistä johtuen Toyota Auto Finland Oy ei toimita dokumentteja autojen rakennemuutosten katsastuksia varten.

Voit soittaa Toyotan-tiepalveluun 0800-13663 josta saat apua ympäri vuorokauden.


Tutustu myös kotisivuillamme oleviin ohjeisiin.

Ota yhteyttä ammattitaitoiseen Toyota-huoltoon. Toyota liikkeiden yhteystiedot löydät täältä. Voit varata ajan myös www.toyotahuoltovaraus.fi -palvelun kautta.


Toyota-huollossa on käytössä Toyotaan erikoistuneet koulutetut mekaanikot, Toyota-erikoistyökalut ja Toyota-korjaamokirjallisuus. Oikean ja nopean vian haun kannalta on tärkeää, että asiakas pystyisi yhdessä Toyota -huoltoneuvojan kanssa toistamaan/osoittamaan olosuhteet, joissa vika ilmenee.

Yhteistä ohjetta kaikkiin malleihin ei ole. Suosittelemme, että haet omistajan käsikirjan lopusta aakkosellisesta hakemistosta kohdan "Kello".

Ongelmatilanteessa ota aina yhteyttä käyttämääsi lähimpään Toyota-liikkeeseen tai valtuutettuun Toyota-korjaamoon. Jos tunnet, että ongelmaan ei löydy sieltä ratkaisua, voit jättää maahantuojalle yhteydenottopyynnön yhteydenottolomakkeella. Maahantuojalta ollaan sinuun yhteydessä viimeistään muutaman arkipäivän sisällä.

Voit poistua jakelusta suoraan sähköposteista valitsemalla kohdan missä mainitaan postituksen poistosta. Voit myös pyytää meitä poistamaan tietosi lähettämällä viestiä tietosuoja@toyota.fi

MyToyota-sovellus ja Connected-palvelut

MyToyota-asiakasportaali on palvelu Toyota autoilijoille. Kun tilaat uuden auton, voit seurata autosi matkaa tehtaalta jälleenmyyjälle portaalin tilausseurannan kautta. Jos sinulla on jo Toyota, voit tarkastella ajoneuvon tietoja tai hankkia multimedialaitteeseesi viimeisimmät karttapäivitykset portaalin sovelluskaupasta. Mikä sinulla on uudempi Toyota malli joka tukee Connected-palveluita, voit seurata mm. ajohistoriaasi portaalin kautta.

 

Voit luoda käyttäjätilin tai kirjautua sisään MyToyota-portaaliin tästä.

 

Lisätäksesi auton tilillesi tarvitset auton VIN- tai rekisterinumeron. Muista myös syöttää multimedialaitteesi laitetunnistenumero MyToyota-portaalin kohdassa Autoni. Laitetunnistenumero löytyy multimedialaitteesi asetuksista.

MyToyota-sovellus tarjoaa MyToyota-portaalin tiedot helposti puhelimeesi. MyToyota-sovellusta voi käyttää kuka tahansa Toyota-autoilija ja se on ilmainen. Uusimpien Toyota-mallien omistajat saavat sovelluksesta täyden hyödyn irti, sillä uusimmat mallimme tukevat myös Connected-palveluita. Sovelluksen voi ladata iOS App Storesta tai Google Playsta. Jos sinulla on jo MyToyota-portaaliin tunnukset, käyttäjätilisi sovelluksessa on sama kuin MyToyota-portaalissa. Voit luoda uuden käyttäjätilin niin portaalissa kuin MyToyota-sovelluksella. Luo käyttäjätili ja kirjaudu MyToyota-sovellukseen käyttääksesi ajamistasi helpottavia Connected-palveluita kuten: 

  • Tarkastele ajohistoriaasi ja opi ajokäyttäytymisestäsi Hybridiajovalmentajan avulla.
  • Lähetä reittejä autosi navigaattoriin valmiiksi, jo ennen matkan alkua
  • Tarkastele seuraavan suositellun huollon ajankohtaa ja varaa huolto helposti sovelluksesta
  • Etsi ajoneuvosi tai lähetä sen sijainti haluamillesi henkilöille
  • Hallitse ajoneuvoasi etänä mm. ilmastoinnin käynnistys, lukitus ja hätävilkut
  • Tarkista onko ovi tai ikkuna jäänyt auki, tai sisävalo päälle


Lisää tietoa MyToyota-sovelluksesta tästä.

MyToyota-sovelluksen avulla voit hallita autoasi missä tahansa. Sitä on helppo käyttää, ja se tarjoaa sinulle ainutlaatuisia ominaisuuksia. Voit suunnitella matkoja, paikantaa pysäköidyn autosi, tarkistaa milloin autosi on pitää viedä huoltoon sekä ohjata etänä autosi toimintoja, kuten ilmastointijärjestelmää, ovia ja varoitusvaloja.
 

Palveluiden saatavuus vaihtelee auton mallin ja varustetason mukaan. 

Connected-palvelut koostuvat MyToyota-sovelluksesta mobiililaitteellasi ja multimediajärjestelmästä ajoneuvossasi. 

Saat lisätietoja toimintojen saatavuudesta malleittain ottamalla yhteyttä valtuutettuun jälleenmyyjään.

Jos ostat käytetyn Toyotan joka tukee Connected -palveluita, voit aktivoida ne suoraan MyToyota-sovelluksesta. Voit todistaa pääsyn autoon kilometrimäärän vahvistusprosessin tai QR-koodin skannauksen avulla palveluita aktivoidessasi. Vieraile jälleenmyyjällä vaihtaaksesi auton omistajuus omalle nimellesi, jotta voit nauttia sovelluksen kaikista toiminnoista.

Lisää auto napsauttamalla etusivulla olevaa "lisää ajoneuvo"-painiketta. Jos sinulla on jo ajoneuvo, napsauta "autoni" -kuvaketta oikeasta yläkulmasta ja tämän jälkeen valitse "Lisää auto". Voit poistaa auton siirtymällä kohtaan "autoni" ja napsauttamalla "poista ajoneuvo".

Voit peruuttaa ennakkovarauksesi ilmoittamalla nimesi ja varausnumerosi sähköpostitse osoitteeseen online.reservation@toyota.fi. Kun varaus on peruttu, se näkyy peruttuna MyToyota-tililläsi, ja auton yläkulmaan ilmestyy roskakorin kuva, josta auton voi poistaa näkyvistä.

Valitse MyToyota-sovelluksessa ensin autosi, ja klikkaa sitten "Connected-palveluiden keskus" -kohtaa. Tämän jälkeen voit aktivoida ajoneuvollesi saatavilla olevat yhdistetyt palvelut noudattamalla ohjeita.

Jos yhtä tai useampaa sovellukseen lisättyä autoa ei ole vielä aktivoitu, sinua kehotetaan aktivoimaan Connected-palvelut joka kerta kun kirjaudut sisään sovellukseen. Jos ohitat tämän vaiheen, voit silti aktivoida sen myöhemmässä vaiheessa noudattamalla yllä olevia ohjeita.

Huomaa: aktivointiprosessin aikana sinun tulee hyväksyä käyttöehdot ja hyväksyä tietosuojailmoitus.

Jos haluat lopettaa Connected- palveluiden käytön, valitse ensin haluamasi auto ja klikkaa sitten "Connected-palveluiden keskus" -kohtaa. Poista palvelut käytöstä noudattamalla ohjeita.

Kuvakkeet vasemmalta oikealle tarkoittavat seuraavia asioita: Ajoneuvo - Kartta - Ilmoitukset - Tili - Tuki

Voit käyttää yhdistettyjä palveluita milloin tahansa. Auton päivitetyt tiedot lähetetään sovellukseen aina silloin, kun moottori sammutetaan. Voit tarkastella ajaman matkasi tietoja, kun moottori on sammutettu.

Kun yksityinen tila on aktivoitu, sitä sovelletaan kaikkiin palveluihin jotka käyttävät ajoneuvon sijaintia. Kun yksityinen tila on aktiivinen, nämä palvelut eivät ole käytettävissä, tai niiden laatu ja tarkkuus voivat vaihdella. Yksityinen tila on saatavilla MyToyota-sovelluksessa. 

 

Jos ajoneuvosi on varustettu Smart Connect -järjestelmällä, voit ainoastaan nähdä tilan sovelluksen kautta. Sen kytkeminen päälle/pois on tehtävä ajoneuvon multimediajärjestelmän kautta. Yksityinen tila pysyy päällä tai pois päältä niin pitkään, että muutat tilaa. 

MyToyota-tilin avulla saat käyttöösi suuren määrän hyödyllisiä ominaisuuksia autoosi liittyen. Pääset tilisi avulla niin MyToyota-sovellukseen kuin Toyota.fi-sivuston verkkoportaaliin. 

Connected-palvelut voidaan aktivoida vain yhdelle tilille kerrallaan.

Nopea tapa varmistua että Connected-palvelut ovat aktivoituneet, on tarkistaa näkyvätkö viimeisimmän matkasi tiedot sovelluksen aloitusnäytössä.

Voit vaihtaa salasanasi Toyota.fi-sivustolla tai MyToyota-sovelluksessa klikkaamalla "unohdin salasanani"-painiketta sisäänkirjautumisruudulla. 

Joissakin tapauksissa MyToyota-sovelluksen aktivointi voi vaatia käynnin jälleenmyyjällä, jotta voidaan varmistua siitä että auton oikea käyttäjä aktivoi palvelut käyttöönsä. Tämän tarkoituksena on suojella yksityisyyttäsi auton omistajana / käyttäjänä.

Deaktivoi Connected-palvelut käytöstäsi ja poista auto MyToyota-tililtäsi sovelluksessa. Poista käyttäjäprofiili ja tietosi multimedialaitteelta. Älä kuitenkaan poista tiliäsi, sillä tilille voidaan lisätä mahdollisesti tulevaisuudessa omistamasi Toyota-autot.

Mikäli poistat VIN-numeron autosi tiedoista, Connected-palvelut eivät voi enää toimia oikein. 

Muokataksesi profiilin asetuksia, napsauta navigointipalkissa Tili-osion kuvaketta joka löytyy oikeasta alakulmasta.

Connected-peruspalvelut sisältyvät yhteensopivan Toyota-ajoneuvon hintaan kymmenen vuoden ajan.

 

Connected-peruspalveluiden lisäksi sovelluksesta löytyy muitakin hyödyllisiä palveluita, joiden hinnoittelu vaihtelee mallin, valmistusvuoden ja varustetason mukaan.

Hybridiajovalmentaja tarjoaa ajomatkoihisi perustuvaa valmennusta siihen, kuinka voit parantaa hybridiajoasi. Se opastaa sinua hyödyntämään EV-tilaa parhaalla mahdollisella tavalla polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi ja ympäristövaikutusten minimoimiseksi.

Kyllä, valituissa malleissa. Lisätietoja saat Toyota-jälleenmyyjältäsi. 

Kyllä, valituissa malleissa on mahdollista nähdä ovien ja ikkunoiden tila. Lisätietoja saat Toyota-jälleenmyyjältäsi. 

Kyllä, valituissa malleissa auto on mahdollista lukita ja avata MyToyota-sovelluksen kautta. Lisätietoja saat Toyota-jälleenmyyjältäsi. 

Kyllä, valituissa malleissa on mahdollista aktivoida hätävilkut päälle MyToyota-sovelluksen kautta. Tämä voi helpottaa esimerkiksi auton löytämistä ruuhkaiselta parkkialueelta. Lisätietoja saat Toyota-jälleenmyyjältäsi. 

Kun Connected-palvelut on aktivoitu oikein, näet ajamasi matkat MyToyota-sovelluksen etusivulla. Auto päivittää ajot sovellukseen aina moottorin sammuttaessa, mutta tästä huolimatta pientä viivettä voi esiintyä. Ei siis huolta, jos matka ei heti näy sovelluksessa!

MyToyota-sovellusta voi käyttää laitteilla, joissa on on jokin seuraavista käyttöjärjestelmistä: 

-iOS versio 15 tai uudempi

-Android versio 7.0 tai uudempi (poislukien Huawei:n HarmonyOS käyttöjärjestelmä)

Löydät sovelluksen versionumeron "Tili"-osion alta.

Kyllä ja ei. Auto voidaan lisätä useille tileille, mutta vain yhdellä tilillä kerrallaan voi olla käytössään Connected-palvelut.

MyToyota-sovelluksen löydät iOS App Storesta sekä Google Play -sovelluskaupasta. 

MyToyota-käyttäjätili toimii sekä MyToyota-sovelluksessa, että Toyotan verkkoportaalissa. Voit luoda käyttäjätilin kummassa vain. Luotuasi tilin, muista vahvistaa se sähköpostiosoitteeseesi saamasi vahvistusviestin kautta.

Jotkin multimedialaitteen navigointiominaisuudet tarvitsevat verkkoyhteyden toimiakseen, sillä esimerkiksi liikenne-, sää- ja nopeuskameratiedot ladataan internetistä. 

Uuden auton multimedialaitteeseen kuuluvat ilmaiset karttapäivitykset yleensä 3 vuoden ajaksi (vaihtelee malleittain ja markkinoittain). Kun ilmaisjakso päättyy, voit ostaa uuden palvelutilauksen Toyota.fi-sivuston sovelluskaupasta.

Kun karttapäivitysten tilaus päättyy, saat tästä ilmoituksen autosi multimedianäytölle. 

Sovelluskaupan löydät Toyota.fi-sivuilta. Nähdäksesi autollesi saatavilla olevat palvelut ja päivitykset, varmista että olet sisäänkirjautunut sivustolle ja auto sekä auton multimedialaite on linkitetty tiliisi. 

Sovelluskaupasta voit ladata kartta- sekä ohjelmistopäivityksia autollesi sekä uusia vanhaksi menneen karttapäivitystilauksen. 

Sovellusten sekä palveluiden ostaminen ja lataaminen multimedialaitteelle tapahtuu Toyota.fi-sivuston sovelluskaupan kautta. 

Auton multimedialaitteelle voit kirjautua samalla MyToyota-tilillä, jolla käytät MyToyota-sovellusta sekä verkkoportaalia. 

Pystyt aktivoimaan Smart-palvelut autollesi MyToyota-sovelluksessa kohdassa "Connected-palveluiden keskus". 

Apple Carplayn tai Android Auton voit aktivoida yhdistämällä laitteesi auton USB-porttiin. Valitse tämän jälkeen haluttu toiminto auton multimedialaitteelta.

 

Jos Android-puhelimesi versio on vanhempi kuin Android 10, tulee sinun ensin asentaa Android Auto -sovellus. Mikäli autosi tukee langatonta Android Autoa, pitää puhelimen käyttöjärjestelmän olla Android 11 tai uudempi.

 

Lisätietoja ominaisuuksien saatavuudesta autoosi saat Toyota-jälleenmyyjältäsi. 

Jos autosi tukee Apple Carplayta tai Android Autoa, voit käyttää kyseisiä sovelluksia älypuhelimesi kautta auton näytöllä. 

Smart-palvelut ovat kokoelma auton multimedialaitteen ja MyToyota-sovelluksen hyödyllisiä ominaisuuksia. Näiden ominaisuuksien tarkoitus on parantaa mukavuutta ja helpottaa navigointia.

 

Esimerkkejä Smart-palveluista: pysäköintialueiden ja tankkauspisteiden löytäminen multimedian kartalta, navigoinnin liikennetiedot ja auton toimintojen ääniohjaus.

 

Ominaisuuksien saatavuus vaihtelee auton mallin ja varustetason mukaan. 

Valituissa malleissa on MyToyota-sovelluksen kautta mahdollista etäkäynnistää auton ilmastointi tai lämmitys. Kyseinen ominaisuus toimii enintään kymmenen minuuttia kerrallaan, ja sitä voi käyttää kahdesti auton käynnistyskertojen välillä.

 

Otathan toimintoa käyttäessäsi huomioon paikalliset lait ja säädökset auton tyhjäkäyntiin liittyen. 

Sinä päätät, mitä tietoja haluat jakaa Toyotan kanssa. Voit hallita yksityisyysasetuksiasi sekä lukea käyttöehdot ja tietosuojailmoituksen verkkoportaalissa tai MyToyota-sovelluksessa.

Asettamalla suosikkijälleenmyyjän saat henkilökohtaisempaa palvelua. Esimerkiksi varoitusvaloihin ja huollon verkkovaraukseen liittyvät toiminnot toimivat näin paremmin. 

Toyotan latausverkostoon liittyvissä kysymyksissä voitte olla yhteydessä asiakaspalveluun puhelimitse +358 75 309 3399 tai sähköpostilla fi@toyota-charging-network.eu.

Digitaalinen avain on MyToyota-sovelluksen mahdollistama ominaisuus, jolla voit käyttää älypuhelintasi auton avaimen tavoin. Voit lukita auton sekä avata lukituksen puhelimellasi sekä käynnistää auton ilman fyysistä avainta. Ominaisuus on kokeilujakson jälkeen maksullinen ja se on saatavilla valituille malleille ja varustetasoille.

Digitaalinen avain aktivoidaan yhteensopiville autoille MyToyota-sovelluksessa.

Yhdelle autolle voi aktivoida korkeintaan viisi digitaalista avainta (pääkäyttäjä ja neljä jaettua avainta).

Kyllä. Digitaalisessa avaimessa on käytetty BLE-viestintätekniikkaa, joka on nykyaikaisempaa ja kestävämpää varkauksia vastaan kuin klassinen fyysinen avain.

Digitaalinen avain ei toimi, jos puhelimen akku loppuu. Jos puhelimen akku loppuu auton ollessa käynnissä, autoa voi ajaa seuraavaan sammutukseen asti.

Digitaalisen avaimen tunnistusherkkyyttä voi säätää MyToyota-sovelluksessa. Suurenna herkkyyttä jos auto ei tunnista avainta kunnolla, ja pienennä sitä jos auto luulee avaimen olevan autossa vaikka olet ulkopuolella.

Lompakko

Sovelluksen lompakon avulla voit tallentaa useita maksutapoja Toyota-tuotteiden ja -palveluiden ostamiseen sekä tilausten maksamiseen.

Maksutapasi tallennetaan turvallisesti PCI-yhteensopivaan datakeskukseen, jonka tarjoaa yksi kumppaneistamme. Näitä tapoja käytetään vain valitsemiesi tuotteiden ja tilausten maksamiseen.

Tällä hetkellä tuetaan vain Visa- ja Mastercard-luottokortteja. Muita maksutapoja voidaan lisätä tulevaisuudessa.

Kyllä, voit lisätä useita maksutapoja, mutta vain ensisijaista maksutapaa käytetään aktiivisten tilausten maksuihin.

Ehdottomasti, voit poistaa maksutavat milloin tahansa. Huomioi kuitenkin, mikäli sinulla on maksullinen tilaus aktiivisena, sinulla on oltava vähintään yksi maksutapa rekisteröitynä. Jos haluat poistaa kaikki maksutavat, sinun on ensin peruutettava tilauksesi.

Kun luottokortti on lisätty, et voi muokata siihen liittyviä tietoja. Jos sinun on tehtävä muutoksia, kuten päivittää vanhenemispäivämäärä, sinun on lisättävä uusi kortti oikeilla tiedoilla ja poistettava kortti, jossa on vanhentuneet tiedot.

Maksutavat tallennetaan PCI-yhteensopivan maksupalveluntarjoajamme datakeskukseen.

 Kyllä, voit vaihtaa ensisijaisen/oletusmaksutavan milloin tahansa.

Tämä on kertaluonteinen turvallinen vahvistus, joka vaaditaan uuden kortin lisäämisen yhteydessä.

Maksutavan lisääminen voi epäonnistua useista syistä, kuten estetty kortti tai 3DS-turvavaatimusten täyttämättä jättäminen. Jos epäonnistut useiden yritysten jälkeen, ota yhteyttä Toyota Infoon.

On tärkeää ottaa yhteyttä pankkiisi tai kortin myöntäjään tällaisissa tilanteissa. Välttääksesi maksuhäiriöt Toyota-sovelluksessa, lisää uusi kortti tai valitse vaihtoehtoinen ensisijainen maksutapa mahdollisimman pian.

Välttääksesi maksujen menettämisen, lisää uusi ensisijainen maksukortti lompakkoosi tai aseta uusi ensisijaiseksi. Suosittelemme vanhentuneen kortin poistamista.

Ensisijaista korttia käytetään aina oletuksena. Esimerkiksi kaikki tilausmaksusi veloitetaan ensisijaiselta kortilta. Muut kortit voidaan tallentaa lompakkoosi, mutta niitä ei käytetä, ellei yhtä niistä aseteta ensisijaiseksi kortiksi.

Näet maksutavan näytön vain, jos tilisi/ajoneuvosi ovat oikeutettuja sovelluksen maksuihin. Oikeus riippuu sovelluksen versiosta, ajoneuvomallista ja sijainnistasi.

Tilausprosessi

Tarjoamme asiakkaillemme erilaisia palveluita sekä heidän ajoneuvoonsa että sovellukseen. Useat näistä palveluista ovat ilmaisia tietyn jakson ajan. Kuitenkin jotkut Connected-palvelut, kuten pilvinavigointi, etäilmastointi ja oven lukitus/avaus, edellyttävät maksullisen tilauksen tekemistä ilmaisjakson päätyttyä. Toyota tarjoaa erilaisia tilausvaihtoehtoja ja -paketteja tarpeidesi mukaan.

Jos Connected-palveluiden ilmaisjaksot päättyvät, voit jatkaa niiden käyttöä maksullisena tilauksena. Kuukausi-, vuosi- tai neljän vuoden laskutusvaihtoehtojen avulla voit valita sinulle parhaiten sopivan tilauspaketin. Maksullisten palveluiden saatavuus on ajoneuvokohtainen.

Joistakin palveluista kyllä. Useat Toyotan tarjoamat ominaisuudet ja palvelut edellyttävät, että sinulla on voimassa oleva maksutapa lisättynä lompakkoosi ja että rekisteröidyt sinulle parhaiten sopivaan suunnitelmaan. Lisäksi tietyt palvelut ovat ilmaisia rajoitetun ajan ajoneuvon oston yhteydessä, mutta vaativat maksun ilmaisen jakson päätyttyä.

Voit maksaa yhdellä lompakkoosi lisätyistä maksutavoista. Tällä hetkellä hyväksytään vain Visa- ja Mastercard-luottokortit.

Tarkista ensin palveluidesi ilmaisjakson kesto. Sen jälkeen maksullisia tilausvaihtoehtoja ovat kuukausi-, vuosi- tai neljän vuoden paketit.

Maksusi riippuu haluamastasi palvelusta tai ominaisuudesta ja siitä, valitsetko kuukausi-, vuosi- tai neljän vuoden maksutavan. Tarkista kaikki tilausvaihtoehdot erikseen. Hinta voi myös vaihdella maittain.

Kun rekisteröidyt maksulliseen tilaukseen, sinulle myönnetään yhden kuukauden ilmainen kokeilujakso, edellyttäen, että syötät maksutavan. Tämä tarjous voidaan käyttää vain kerran tilauspakettia kohden. Jos käytät kokeilujakson ja peruutat tilauksesi, seuraavan kerran rekisteröityessäsi sinun on maksettava ensimmäisestä päivästä alkaen.

Tilaus pysyy aktiivisena kokeilujakson loppuun asti ja peruuntuu automaattisesti. Sinulta ei veloiteta mitään.

Yhden kuukauden kokeilujaksoa voidaan käyttää vain kerran. Jos olet jo hyödyntänyt kokeilujakson, et ole oikeutettu toiseen. Jos et ole koskaan tilannut aiemmin, mutta et näe kokeiluvaihtoehtoa, ota yhteyttä Toyota Infoon saadaksesi apua.

14 päivän peruutusoikeus koskee ja lasketaan siitä päivästä, kun aktivoit tilauksesi. Jos olet oikeutettu kokeilujaksoon, ei ole mitään huolta, sillä sinulla on yksi kuukausi aikaa peruuttaa ilman kustannuksia. Kokeilujakson päätyttyä ja ensimmäisen maksun käsittelyn jälkeen 14 päivän peruutusoikeus ei enää ole voimassa, eikä palautusta ole mahdollista saada. Jos et ole oikeutettu kokeilujaksoon ja teet ensimmäisen maksun, sinulla on 14 päivää aikaa peruuttaa saadaksesi täyden hyvityksen. Voit hyödyntää 14 päivän peruutusoikeutta vain kerran.

Jos olet oikeutettu kokeilujaksoon, ensimmäinen maksu tapahtuu tarkalleen kuukausi aktivointipäivän jälkeen. Kuukausittaisessa tilauksessa sinulta veloitetaan samana päivänä joka kuukausi. Esimerkiksi, jos aktivointipäiväsi on 10. tammikuuta, ensimmäinen maksu tapahtuu 10. helmikuuta, seuraava 10. maaliskuuta ja niin edelleen. Vuosittaisessa tilauksessa sinulta veloitetaan samana päivänä joka vuosi. Esimerkiksi, jos aktivointipäiväsi on 10. tammikuuta 2024, ensimmäinen maksu tapahtuu 10. helmikuuta 2024 ja seuraava 10. helmikuuta 2025. Neljän vuoden tilauksessa sinulta veloitetaan samana päivänä joka neljäs vuosi. Esimerkiksi, jos aktivointipäiväsi on 10. tammikuuta 2024, ensimmäinen maksu tapahtuu 10. helmikuuta 2024 ja seuraava 10. helmikuuta 2028. Jos niin valitset, voimme lähettää sinulle ilmoituksia ennen jokaista maksua vuosittaisessa ja neljän vuoden tilauksissa.

Tarvitsemme laskutusosoitteen laskuasi varten, joka lähetetään jokaisen maksun tai hyvityksen jälkeen. Uutta korttia lisättäessä on ilmoitettava siihen liittyvä laskutusosoite. Tätä osoitetta käytetään turvallisuussyistä (3DS-vahvistus).

Kyllä, voit peruuttaa tilauksesi milloin tahansa.

Hyvityskäytäntö vaihtelee tapauskohtaisesti. Lisätietoja hyvityksistä saat Hyvitykset-osiosta.

Automaattinen uusiminen on aina oletuksena.

Valitettavasti tilauksesi on voimassa vain sille ajoneuvolle, johon olet tilauksen tehnyt.

Voit aktivoida tilauksen yhdelle ajoneuvolle kerrallaan. Kun palvelu on aktivoitu Connected-palveluiden keskuksesta, se koskee tällä hetkellä valittuna olevaa ajoneuvoa 'Autotalli' -osiossa. Jos haluat aktivoida Connected-palvelut toiselle ajoneuvolle, vaihda se ’Autotallissa’.

Ei, voi olla vain yksi pääkäyttäjä ja siten palveluiden tilaaja ajoneuvoa kohden. Tilauksia ei voi jakaa muiden kanssa.

Jos olet myymässä ajoneuvoasi, sinun on ensin poistettava ajoneuvo MyToyota-tililtäsi, jotta uusi omistaja voi tilata palveluita ajoneuvolle.

Ota yhteyttä Toyota Infoon saadaksesi apua.

Tilataksesi Connected-palvelun MyToyota-sovelluksessa, noudata alla olevia ohjeita: Mene Connected-palveluiden keskukseen ja valitse palvelu, josta olet kiinnostunut. Valitse tilauspakettisi - kuukausittain, vuosittain tai joka 4. vuosi. Siirry kassalle ja syötä laskutusosoitteesi ja maksutietosi. Tarvitset laskutusosoitteen ja voimassa olevan maksutavan lompakossasi. Tarkista ostoksesi Yhteenveto-osiossa ja aktivoi palvelu, jos olet valmis. Jos olet oikeutettu kokeilujaksoon, sinulta ei veloiteta vielä, mutta näet ensimmäisen maksun eräpäivän. Jos olet jo käyttänyt kokeilujakson, sinulta veloitetaan tässä vaiheessa ja lasku lähetetään sähköpostiisi.

Sinun on peruutettava nykyinen tilauksesi ensin. Nykyisen tilauksen päätyttyä voit valita toisen maksupaketin.

Voit päivittää maksutapasi lisäämällä uuden luottokortin lompakkoosi ja asettamalla sen ensisijaiseksi kortiksi. Näin tilauksesi veloitetaan uudelta kortilta.

Kyllä, maksutapaasi voidaan käyttää maksamaan useita tilauksia useissa ajoneuvoissa.

Maksullisuus riippuu useista tekijöistä, kuten ajoneuvomallista, multimedialaitteesta, tilistä, maasta ja ostopäivästä.

Muistutusviesti lähetetään sinulle muutama päivä ennen tilauskauden päättymistä. Jos haluat lopettaa tilauksesi, sinun on peruutettava se ennen tilauskauden päättymistä.

Tilaus voidaan peruuttaa menemällä MyToyota-sovelluksen Connected-palveluiden keskukseen ja valitsemalla palvelu, jonka haluat peruuttaa. Jos sovelluksessa ilmenee ongelmia, voit ottaa yhteyttä Toyota Infoon.

Tilauksia voidaan tarkastella menemällä MyToyota-sovelluksen Connected-palveluiden keskukseen.

Maksut ja laskut

Ei, sinun tarvitsee hyväksyä tilausmaksut vain kerran. Maksut luodaan sitten automaattisesti.

Laskusi löytyvät sähköpostistasi. Jos olet kadottanut ne, ota yhteyttä Toyota Infoon pyytääksesi uutta kopiota.

Jos olet kadottanut laskusi, ota yhteyttä Toyota Infoon saadaksesi uusia kopioita. Löydät myös kaikki laskusi sähköpostistasi.

Jos maksu epäonnistuu, ilmoitamme sinulle välittömästi ja teemme toisen yrityksen seuraavana päivänä. Jos maksu epäonnistuu edelleen, teemme viimeisen yrityksen seuraavana päivänä. Jos nämä yritykset epäonnistuvat, tilaus peruutetaan automaattisesti ja saat ilmoituksen peruutuksesta.

MyToyota-sovellus ilmoittaa sinulle, kun nykyinen korttisi vanhenee. Sinun on lisättävä uusi kortti ennen ensisijaisen kortin vanhenemista, sillä tämä voi johtaa maksun epäonnistumiseen.

Luottokorttilaskusi maksaminen on sinun ja kortin myöntäjän välinen sopimus. Niin kauan kuin maksu on hyväksytty, tilauksesi pysyy aktiivisena.

Tarkista tilauksesi hinta ja summa. Jos huomaat poikkeavuuksia, ota yhteyttä Toyota Infoon.

Veloitamme maksut aina eräpäivänä. Jos huomaat, että sinua ei ole veloitettu, varmista ensin, että kortissasi ei ole ongelmia. Tarkista myös, oletko saanut meiltä maksun epäonnistumisilmoituksia tai sähköposteja. Jos sinulla ei ole ongelmia ja et ole saanut ilmoitusta meiltä, se voi johtua järjestelmäviiveestä, jolloin yritämme uudelleen pian. Jos maksu ei kuitenkaan koskaan mene läpi, ota yhteyttä Toyota Infoon saadaksesi lisäapua.

Ota yhteyttä Toyota Infoon.

Kyllä, jos saat hyvityksen, saat laskun, jossa näkyvät sen tiedot.

Kyllä, lasku lähetetään jokaisen tapahtuman jälkeen MyToyota-tiliisi liitettyyn sähköpostiosoitteeseen.

Se riippuu tilausvalinnastasi. Katso lisätietoja UKK:n ylempänä olevasta tilausprosessiosiosta.

Hyvitykset

Huomioi seuraavat asiat tilaus- ja hyvityskäytännöistämme:

 

  • Kuukausittaisessa tilauksessa ei ole hyvityksiä peruutuksen yhteydessä. Tilaustasi ei kuitenkaan uusita automaattisesti kauden lopussa.
  • Vuosittaisessa tai neljän vuoden tilauksessa olet oikeutettu suhteelliseen hyvitykseen (pro rata), joka lasketaan kuukausittain.
  • Riippumatta tilaustyypistä, saat täyden hyvityksen, jos peruutat 14 päivän kuluessa tilauksen alkamisesta (eikä sinulla ole kokeilujaksoa).
  • Olet oikeutettu 14 päivän hyvitykseen vain kerran. Lisätietoja saat käyttöehdoistamme.

Saat suhteellisen hyvityksen (pro rata).

 

  • Vuosittainen tilaus: Kokeilujakso alkoi 10. tammikuuta, ensimmäinen maksu erääntyy 10. helmikuuta, ja peruutus tapahtui 30. toukokuuta. Olet siis käyttänyt palvelua yli 3 kuukautta, joten laskemme sen 4 kuukaudeksi. Saat hyvityksen jäljellä olevista 8 kuukaudesta.
  • Neljän vuoden tilaus: Kokeilujakso alkoi 10. tammikuuta 2024, ensimmäinen maksu erääntyy 10. helmikuuta 2024, ja peruutus tapahtui 30. toukokuuta 2025. Olet siis käyttänyt palvelua yli 15 kuukautta, joten laskemme sen 16 kuukaudeksi. Saat hyvityksen jäljellä olevista 32 kuukaudesta.

Et. Euroopan säädösten (rahanpesulakien) vuoksi voit saada hyvityksen vain samalle kortille, jolla maksoit alkuperäisen maksun. Lähetämme aina hyvityspyynnön alkuperäiselle kortille. Jos kortti on estetty, vanhentunut tai muuttunut, kortin myöntäjä voi palauttaa rahat sinulle uuden kortin kautta tai suoraan pankkitilillesi. Toyota ei osallistu tähän prosessiin. Poikkeustapauksissa, joissa hyvitys epäonnistuu, myöntävä pankki ilmoittaa meille, ja Toyota ottaa sinuun yhteyttä pyytääkseen lisätietoja, jotta hyvitys voidaan käsitellä.

Hyvitysten ilmestyminen luottokorttilaskelmaasi tai pankkitilillesi voi kestää jopa viikon. Jos et saa hyvitystä tämän ajan jälkeen, ota yhteyttä Toyota Infoon.

Tarkista käyttöehdot. Jos voit vahvistaa, että on tapahtunut virhe, ota yhteyttä Toyota Infoon.

Saat laskun, jossa näkyvät hyvitystesi tiedot.

Kyllä. Saat täyden hyvityksen. 14 päivän peruutusoikeus alkaa siitä päivästä, kun tilauksesi aktivoidaan, ei ensimmäisestä maksusta. Tämä koskee vain tapauksia, joissa et ole oikeutettu yhden kuukauden kokeilujaksoon ja sinun on maksettava ensimmäisestä päivästä alkaen. Huomaa, että voit saada 14 päivän hyvityksen vain kerran.

Jos olet oikeutettu hyvitykseen, laskemme automaattisesti summan käytön perusteella ja lähetämme laskun, jossa näkyy hyvityksen kokonaismäärä ja milloin saat hyvityksen.

Tilausten peruuttamisen jälkeen pyydämme hyvityksen käsittelyä viipymättä. Kortin myöntäjän tai pankin käsittelyajan vuoksi hyvityksen ilmestyminen luottokortti- tai tililaskelmiisi voi kuitenkin kestää muutaman päivän. Jos et ole saanut sitä viikon kuluttua, ota yhteyttä Toyota Infoon.

Ei. Käyttöehdoissamme sanotaan, että saat koko hyvityskelpoisen summan (mukaan lukien maksut/verot).

Turvallisuus ja yksityisyys

Kun lisäät uuden maksutavan MyToyota-sovellukseen, tiedot lähetetään suoraan kumppanillemme, joka noudattaa Payment Card Industry Data Security Standard (PCI DSS) -standardia. He vastaavat tietojesi turvallisesta tallentamisesta. Tallentamisen jälkeen voit nähdä maksutavastasi vain tietyt tiedot, kuten viimeiset neljä numeroa. Toyotan järjestelmillä ja työntekijöillä/edustajilla ei ole pääsyä täydellisiin maksutapatietoihin, eikä heillä ole mahdollisuutta lukea niitä.

Kyllä, kaikki henkilökohtaiset tietosi tallennetaan ja käsitellään sovellettavan tietosuojalainsäädännön mukaisesti.

Tietokantamme ovat salattuja ja suojattuja, ja kaikissa järjestelmissämme on pääsynvalvontamekanismit tietojesi suojaamiseksi. Lisäksi tietojen siirto järjestelmiemme välillä on salattu, mikä tarjoaa lisäturvan. Käsittelemme maksuihin liittyviä tietoja Payment Card Industry Data Security Standard -standardin mukaisesti, joka on joukko ohjeita kortinhaltijan tietojen suojaamiseksi. Henkilötietojen osalta noudatamme EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) turvallisuusperiaatteita suojellaksemme henkilökohtaisia tietojasi ja ylläpitääksemme yksityisyyttäsi.

Kyllä. Toyota noudattaa tiukkoja PCI-yhteensopivuussääntöjä käsitellessään taloudellisia tietoja.

Maksutiedot tallennetaan turvallisesti PCI-yhteensopivan kumppanimme, Pay-D GmbH:n, toimesta. He käyttävät tietojen alikäsittelijöitä käsittelemään tapahtumia. Muilla kumppaneilla tai tahoilla ei ole pääsyä taloudellisiin tietoihisi. Lisätietoja saat tietosuojailmoituksestamme.

Ilmoitukset

Vuosittaisissa ja neljän vuoden vaihtoehdoissa saat ilmoituksen sähköpostitse ennen automaattista uusimista.

Joitakin ilmoituksia voidaan mukauttaa, kun taas toiset ovat pakollisia (kuten maksun epäonnistumiset). Push-ilmoitukset voidaan poistaa käytöstä puhelimen asetuksista milloin tahansa.

Kyllä, saat ilmoituksia sovelluksessa ja sähköpostitse maksujen epäonnistuessa.

Et. Tällä hetkellä ei ole mahdollista poistaa ilmoituksia käytöstä. Tämä ominaisuus voidaan kuitenkin lisätä tulevaisuudessa.

Kaikkia kanavia, riippuen ilmoituksen tyypistä ja tärkeydestä.

Yhteensopivuus ja laitteet

Laitevaatimukset ovat samat kuin sovellukselle.

Tällä hetkellä et voi siirtää tilausta ajoneuvosta toiseen. Sinun on ensin poistettava aktiivinen tilaus ajoneuvosta, mikä myös peruuttaa siihen liittyvät tilaukset. Poiston jälkeen voit lisätä uuden ajoneuvon ja aktivoida sille uuden tilauksen.

Kirjaudu vain Toyota-tilillesi uudella puhelimella. Näet ja hallitset olemassa olevia tilauksiasi normaalisti.

Jos päätät peruuttaa maksetun tilauksesi, palvelun deaktivointipäivä asetetaan tilauspaketistasi riippuen. Tilauspaketista ja peruutusajankohdasta riippuen saatat olla oikeutettu hyvitykseen. Lisätietoja saat käyttöehdoista.

Kaikki tilaukset, mukaan lukien maksetut tilaukset, peruutetaan, kun ajoneuvo poistetaan sovelluksesta.

Vianmääritys

Voit ottaa yhteyttä Toyota Infoon yhteydenottolomakkeemme kautta.

Tähän voi olla monia mahdollisia syitä. Suosittelemme ensin tarkistamaan, että nykyinen korttisi on voimassa ja siinä on riittävästi saldoa. Jos virhe jatkuu, ota yhteyttä Toyota Infoon yhteydenottolomakkeellamme.

Palvelun toimimattomuuteen voi olla useita syitä. Se voi johtua viiveestä tilauksen aktivoinnissa tai palvelu, jota yrität käyttää, voi olla tilapäisesti poissa käytöstä tai päivitettävä. Jos ongelmat jatkuvat, suosittelemme ottamaan yhteyttä Toyota Infoon.

EU Data Act

EU Data Act (asetus (EU) 2023/2854) on asetus, jolla varmistetaan verkkoon liitettyjen tuotteiden ja niihin liittyvien palvelujen tuottaman datan oikeudellinen saatavuus ja käyttö. Autoteollisuudessa tämä sisältää:

  • Verkkoon liitetyt ajoneuvot (henkilöautot, pakettiautot, kuorma-autot, joissa on telematiikkaominaisuudet)
  • Kotilatausasemat (sähköautojen latausasemat)
  • Asiaan liittyvät palvelut, kuten mobiilisovellukset ajoneuvon etäohjaukseen tai latauksen hallintaan

Asiakkaille ja ajoneuvojen kotilatausasemien omistajille

Ajoneuvon tiedot: Ajoneuvon toiminnan ja suorituskyvyn tuottamat tiedot, jotka on lueteltu alla olevissa luokissa.

  • Sijaintitiedot:
    • Maantieteelliset sijaintitiedot (esim. ajoneuvosi maantieteellinen sijainti (pituus- ja leveysaste), suunniteltu määränpää, matkat, kulkusuunta) tarkkoina aikoina;
    • Matkatiedot (esim. viimeaikaiset määränpäät, suosikkikohteet).
  • Telematiikkatiedot:
    • Ajokäyttäytyminen (esim. ajopäiväkirjat, ajonopeus, kiihtyvyys ja jarrutusnopeus)
    • Ajoneuvon tekniset tiedot (esim. kilometrimäärä, polttoaineenkulutus, varoitukset) ja diagnostiikkatiedot (esim. järjestelmäviat ja varoitusvalot)


Kotilatausaseman tiedot: Kotilatausasemilla luodut tiedot, jotka on lueteltu alla olevissa luokissa.

  • Latausistunnon tiedot: Tiedot kustakin latausistunnosta, mukaan lukien alkamis- ja päättymisajat, kesto ja kulutettu energia.
  • Energiankulutustiedot: Yksityiskohtaiset tiedot latauksen aikana käytetyn sähkön määrästä, usein eriteltyinä aikavälein.
  • Lataustehokkuus: Tiedot latausprosessin tehokkuudesta, mukaan lukien latauksen aikana mahdollisesti tapahtuvat häviöt.
  • Laitteen tila: Kotilatausaseman reaaliaikaiset tilapäivitykset, kuten toimintatila, virhekoodit ja huoltohälytykset.


Aiheeseen liittyvät palvelutiedot: Tiedot, jotka edustavat vuorovaikutustasi palveluidemme kanssa, mukaan lukien navigointihistoria, ajoneuvon ja/tai kodin laatausaseman hallinta.


Metatiedot: Edellä mainittujen luokkien tulkitsemiseen tarvittavat tiedot, kuten kuvaukset, aikaleimat, sijainti ja mittayksiköt.

EU:n datasäädös antaa merkittäviä oikeuksia verkkoon liitettyjen tuotteiden käyttäjille. Nämä oikeudet on suunniteltu antamaan sinulle enemmän hallintaa, läpinäkyvyyttä ja joustavuutta sen suhteen, miten tietojasi käytetään ja miten niihin päästään käsiksi.
 

Tarkemmin sanottuna:


1. Oikeus tarkastella ja vastaanottaa tietoja
 

Sinulla on oikeus käyttää ja vastaanottaa verkkoon liitetyn tuotteesi ja siihen liittyvien digitaalisten palvelujen tuottamaa dataa. Tämä sisältää:

  • Reaaliaikaiset ja historiatiedot, kuten sijainti, polttoaineenkulutus, rengaspaineet, moottorin diagnostiikka ja ajotapa.
  • Sekä henkilötiedot että muut kuin henkilötiedot käyttökontekstista riippuen (esim. yksittäinen kuljettaja vs. kaluston käyttäjä).
     

Tiedot on toimitettava jäsennellyssä, yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa maksutta.
 

Tämä oikeus varmistaa, että voit ymmärtää, mitä tietoja kerätään ja miten niitä käytetään, ja hakea ne omiin tarkoituksiin, kuten analysointiin, jälleenmyyntiin tai palveluntarjoajan vaihtamiseen.
 

2. Oikeus jakaa tietoja kolmansille osapuolille
 

Sinulla on myös oikeus ohjeistaa ajoneuvon valmistajaa (tai muita datan haltijoita) jakamaan tietosi valitsemallesi kolmannelle osapuolelle. Näitä voivat olla:

  • Riippumattomat korjaamot tai palveluntarjoajat diagnostiikkaa ja huoltoa varten.
  • Vakuutusyhtiöt käyttöön perustuvia vakuutuksia varten.
  • Kalustonhallinta-alustat logistiikan optimointiin.
  • Digitaaliset palveluntarjoajat, jotka tarjoavat sovelluksia tai työkaluja, jotka parantavat ajokokemustasi.


Valmistajilla on lakisääteinen velvollisuus antaa nämä tiedot nimeämäsi kolmannen osapuolen saataville oikeudenmukaisin, kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin. Tämä edistää kilpailua ja innovointia ja estää lukkiutumisen yhteen palveluntarjoajaan.
 

3. Läpinäkyvyys ja sisäänrakennettu saatavuus
 

Valmistajien on varmistettava, että:

  • Sinulle kerrotaan selkeästi, mitä tietoja kerätään, miten niitä käytetään ja mitä oikeuksia sinulla on.
  • Ajoneuvot, kotilatausasemat ja palvelut on suunniteltu sisäänrakennetuiksi, mikä tarkoittaa, että tietojen on oltava helposti ja turvallisesti sinun ja valitsemiesi kolmansien osapuolten saatavilla.


Esimerkkejä
 

Esimerkki 1. Itsenäinen huolto: Haluat käyttää paikallista korjaamoa Toyotan huoltokeskuksen sijaan. Voit pyytää, että ajoneuvosi diagnostiikka- ja huoltotiedot jaetaan suoraan korjaamon kanssa, jotta he voivat suorittaa korjauksia ilman omia työkaluja tai tietoja.
 

Esimerkki 2. Vakuutus: Valitset käyttöperusteisen vakuutuksen. Voit valtuuttaa vakuutuksenantajasi vastaanottamaan ajokäyttäytymistietoja (esim. nopeus, jarrutusmallit) suoraan ajoneuvostasi henkilökohtaisen vakuutusmaksun laskemiseksi.
 

Esimerkki 3. Kaluston hallinta: Kalusto-operaattorina voit käyttää reaaliaikaisia tietoja kaikista kalustosi ajoneuvoista ja jakaa ne kolmannen osapuolen logistiikka-alustan kanssa reittien optimoimiseksi, polttoainetehokkuuden seuraamiseksi ja huollon ajoittamiseksi.
 

Esimerkki 4. Energiankulutuksen optimointi: Kolmannen osapuolen energianhallintayritys voi yhdistää yhdistetyn kodin latausaseman tiedot muiden verkkoon kytkettyjen energiaa kuluttavien laitteiden tietoihin ja tarjota raportteja ja ehdotuksia latausaikojen optimoimiseksi, sähkökustannusten vähentämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi reaaliaikaisten verkko-olosuhteiden ja käyttäjien mieltymysten perusteella.

1. Toyotan asiakasportaali (tiedonjakoalusta)


Toyota-asiakasportaalin kautta voit:

  • Tarkastella ja ladata ajoneuvon ja kodin latausaseman tietoja, kuten matkahistoriaa, polttoaineenkulutusta, huoltokirjanpitoa, lataustietoja ja järjestelmähälytyksiä.
  • Myöntää pääsyn kolmansille osapuolille, kuten vakuutusyhtiöille, korjaamoille tai kalustopäälliköille.
  • Seurata ajoneuvosi suorituskykyä ja vastaanottaa ennakoivia huoltoilmoituksia.


Huomaa, että tietojen jakamisalustan käyttäminen edellyttää asiakasportaalitiliä.
 

Tämä alusta on suunniteltu varmistamaan läpinäkyvyys, helppokäyttöisyys ja EU:n datasäädöksen "sisäänrakennetun pääsyn" vaatimusten noudattaminen.
 

2. Ajoneuvon liitäntä ja ajoneuvon sisäinen valvontaportti (OBD)


Autossasi on OBD-portti, jonka avulla voidaan antaa

  • Suora pääsy reaaliaikaisiin diagnostiikkatietoihin (esim. moottorin suorituskyky, vikakoodit).
  • Kolmannen osapuolen OBD-työkalujen ja -sovellusten käyttö tietojen hakemiseen ja analysointiin itsenäisesti.
  • Tuki riippumattomille palveluntarjoajille diagnostiikan ja korjausten suorittamiseen ilman omia järjestelmiä.


Näin varmistat, että sinä – tai valitsemasi palveluntarjoaja – pääset käsiksi ajoneuvon olennaisiin tietoihin rajoituksetta.

 

3. MyToyota-sovellus (mobiilisovellus)


MyToyota-sovellus tarjoaa mobiiliystävällisen tavan:

  • Käyttää ajoneuvosi ja kotilatausasemasi tietoja milloin ja missä tahansa.
  • Vastaanottaa reaaliaikaisia hälytyksiä, seurata ajokäyttäytymistäsi ja ajoneuvon kuntoa.


Sovellus täydentää asiakasportaalia ja OBD-käyttöliittymää, jolloin voit hallita tietojasi kätevässä ja käyttäjäystävällisessä muodossa.

Toyotan asiakasportaalin tiedonjakoalustan kautta voit myöntää pääsyn kolmansille osapuolille, kuten vakuutusyhtiöille, korjaamoille tai kalustopäälliköille.
 

Tämä alusta on suunniteltu varmistamaan läpinäkyvyys, helppokäyttöisyys ja EU:n datasäädöksen "sisäänrakennetun pääsyn" vaatimusten noudattaminen.

Henkilökohtaisesta pääsystä tietoihin ei veloiteta. Kolmansilta osapuolilta, jotka saavat pääsyn tietoihisi, voidaan veloittaa kohtuullinen maksu.

Kolmansille osapuolille (korjaamot, vakuutusyhtiöt, sovelluskehittäjät, kalustopäälliköt)

Avoimuuden ja EU:n datasäädöksen noudattamisen tukemiseksi Toyota tarjoaa kattavan dataluettelon, jossa esitellään verkkoon liitettyjen ajoneuvojen tuottamat tietotyypit, jotka ovat käytettävissä tai jaettavissa.
 

Löydät täydellisen luettelon saatavilla olevista tiedoista – mukaan lukien tekniset, käyttö- ja diagnostiikkatiedot – Toyota Data Sharing Platform -alustan kautta, joka on saatavilla osoitteessa: https://eda.toyota-europe.com/


Luettelo sisältää:
 

Kunkin tietotyypin kuvaukset, mukaan lukien muoto, taajuus ja lähde (esim. GPS, anturit, ECU:t).
 

Tietoluokat, kuten:

  • Ajoneuvon kunto ja diagnostiikka
  • Ajokäyttäytyminen ja käyttö
  • Sijainti- ja matkatiedot
  • Ympäristö- ja anturitiedot
  • Kotilatausaseman tiedot


Tämä luettelo auttaa käyttäjiä ja kolmannen osapuolen palveluntarjoajia ymmärtämään, mitä dataa on saatavilla, mikä varmistaa oikeudenmukaisen, tietoon perustuvan ja turvallisen datan käytön.

Voit tarkastella ajoneuvon tai kotilatausaseman tietoja (tuotteen käyttäjän puolesta):
 

Suuntaa-antavia esimerkkejä:

  • Suorita etädiagnostiikka ennen huoltotapaamista
  • Tarjoa ennakoivaa huoltoa (esim. hälytä, kun ajoneuvon osat ovat kuluneet)
  • Tarjoa lataustukea (esim. ohjelmoi kotilatausasema aloittamaan lataus, kun tariffit ovat alhaisia)

Vastuusi on määritelty asiaankuuluvissa käyttöehdoissa, jotka annetaan, kun rekisteröit tilin ja teet perehdytyspyynnön.

Kyllä, alusta tarjoaa sovellusliittymiä, jotka voidaan integroida järjestelmiisi eri käyttötapauksia varten.


Esimerkiksi:

  • Ajoneuvon vikakoodien tuominen korjaamo-ohjelmistoon
  • Lataustietojen synkronointi CRM:n kanssa energiasuunnitelmien tarjoamiseksi

Kyllä, edellyttäen, että tuotteen käyttäjä on esittänyt pyynnön.


Esimerkkejä:

  • Vakuutuksenantaja käyttää ajokäyttäytymistietoja tarjotakseen "maksa-miten-ajat" -käytännön
  • Kalustopäällikkö hakee latauslokit kotilatausasemista optimoidakseen energiankulutuksen
  • Liikkuvuussovellus käyttää ajoneuvon sijaintia ja lukituksen tilaa auton jakamisen mahdollistamiseksi

Kyllä, maksu voidaan periä EU:n datasäädöksen säännösten mukaisesti.

Tekniset ja oikeudelliset näkökulmat

Tiedonjako tapahtuu API-rajapintojen, kuten RESTful-sovellusliittymien kautta, jotka mahdollistavat reaaliaikaisen ajoneuvotelemetrian hyödyntämisen. Lisäksi käytössä on Toyota Europen tiedonjakoalusta osoitteessa https://eda.toyota-europe.com/, ja tiedot ovat saatavilla standardimuotoisina tiedostoina, kuten JSON- ja CSV-formaateissa.

Toyota Motor Europe (TME) varmistaa, että tiedot suojataan vankoilla teknisillä ja organisatorisilla suojatoimilla lakien ja määräysten mukaisesti:

  • Tietoturvan hallinta: Koko yrityksen laajuiset käytännöt ja omistautuneet tiimit hallitsevat ja valvovat tietoturvaa ja yksityisyyttä.
  • Haavoittuvuuksien ja korjausten hallinta: Säännölliset päivitykset ja kolmannen osapuolen arvioinnit tietoturvaheikkouksien tunnistamiseksi ja korjaamiseksi.
  • Järjestelmän ja verkon turvallisuus: Salauksen, virustorjunnan, kulunvalvonnan ja valvonnan käyttö IT-infrastruktuurin suojaamiseksi.
  • Pilvi- ja ajoneuvoturvallisuus: Pilviympäristöihin ja ajoneuvojärjestelmiin erikoistuneet säädöt, jotka ovat kansainvälisten standardien (esim. ISO 21434, UNR155) mukaisia.
  • Poikkeamiin vastaaminen: Jäsennellyt prosessit tietoturva- ja tietosuojapoikkeamien havaitsemiseksi, raportoimiseksi ja niihin vastaamiseksi.
  • Tietosuojan noudattaminen: GDPR:n noudattaminen, mukaan lukien rekisteröidyn oikeudet ja toimittajien vaatimustenmukaisuustarkastukset.
  • Koulutus ja tietoisuus: Jatkuva koulutus työntekijöille tietosuojavelvoitteista.
  • Luottamuksellisuus ja pääsynhallinta: Tiukat säännöt arkaluonteisten tietojen käsittelylle ja pääsyn rajoittamiselle roolien perusteella.
  • Riskienhallinta: Säännölliset arvioinnit ja tietosuojariskien lieventämisen suunnittelu.

Jos käyttöehtojen vaatimukset eivät täyty, Toyota voi evätä pääsyn tietoihin. Tässä tapauksessa voit tehdä valituksen jälleenmyyjäsi kautta tai MyToyota-sovelluksen tai verkkosivuston kautta, ja valtuutettu edustaja käsittelee ongelmasi.