Siirry sisältöön (Paina Enter)
Toyota palvelee
Toyotan latausverkosto
 
Toyotan latausverkosto antaa pääsyn yhteen Euroopan suurimmista latausverkostoista. Voit etsiä latausasemia ja katsoa kunkin latausaseman tiedot, kuten käytettävyyden, latausnopeuden ja pistoketyypit reaaliajassa.

Tilauksen yhteydessä näet lisäksi lataushinnat, voit avata latausaseman lukituksen sovelluksellasi tai RFID-kortillasi ja käynnistää latausistunnon. Saat kuukausilaskun kaikista latausistunnoista kunkin kuukauden lopussa. Voimme käyttää ulkopuolisia kumppaneita tämän palvelun tarjoamiseksi. Jotkin henkilötiedot, kuten VIN-numero (ajoneuvotunnus), käyttäjätunnus, sopimuksen tunnus ja alkamispäivä, siirretään kumppaneillemme.

Toyotan latausverkosto tarjotaan yhteistyössä teknisten kumppaneidemme kanssa, ja siihen sovelletaan lisäehtoja ja tietosuojailmoitusta. 
 

Toyotan kotilatausasemat

Toyota-latausasema
Latauskaapelipussi
Latauslaite kotitalouspistokkeeseen
Latauskaapeli, oranssi, Mode 3, 3x32 A

Toyota-latausasema

Toyotasi lataaminen on nyt entistä helpompaa. Toyotan kotiasennettavat latausasemat, jotka täyttävät Toyotan korkeat laatuvaatimukset, ovat saatavilla sähkö- ja plug-in hybrid -autoille. Latausaseman voit hankkia Toyota-jälleenmyyjältäsi lisävarusteena auton oston yhteydessä. Huomaathan, että asennuksen saa suorittaa vain ammattitaitoinen sähköasentaja.

Latauskaapelipussi

Latauskaapelipussi auttaa säilyttämään kaapelit siististi yhdessä paikassa, jolloin ne eivät likaannu tai mene solmuun auton tavaratilassa. Kaapelit ovat helposti löydettävissä ja käyttövalmiina. Pussi suojaa kaapeleita pölyltä, kosteudelta ja lialta, mikä auttaa pidentämään kaapeleiden käyttöikää ja varmistaa niiden toimivuuden.

Latauslaite kotitalouspistokkeeseen

Toyotan sähkömallien vakiovarusteisiin kuuluvat latauslaite kotitalouspistokkeeseen (suko/mennekes) 8 A /5m, sekä latauskaapeli AC latausasemaan (mennekes/mennekes) 32 A /7,5m.

Latauskaapeli, oranssi, Mode 3, 3x32 A

Mode 3 -latauskaapeli on yleisesti käytetty kaapeli sähköautojen ja ladattavien hybridien lataamiseen julkisissa ja kotilatausasemissa. Mode 3 -kaapeli on erityisesti suunniteltu vaihtovirran (AC) lataamiseen, ja se mahdollistaa turvallisen ja tehokkaan latauksen suoraan latauspisteestä autoon.

Toyotan latausasemat

Toyotan valikoima kattaa kolme erilaista latausasemaa – Connected, Connected+ ja Premium – kaikki 22 kW maksimiteholla. Latausasemat ovat kolmivaiheisia (32 A) ja niihin sisältyy vakiona kolmen vuoden lisävarustetakuu. Kaikki latausasemamallit tukevat älykästä latausta, jolloin voit hyödyntää pörssisähkön halvimmat tunnit ja optimoida latauskustannukset.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Hybridiä ei tarvitse ladata ulkoisesta latauspisteestä. Hybridiakku latautuu ajon aikana siten, että se ottaa talteen jarrutuksista ja moottorista syntyvää energiaa, joka perinteisessä ajoneuvossa menisi hukkaan.

 

Ladattavan hybridin lataaminen onnistuu kotona pistorasiasta auton mukana tulevalla tilapäisellä latauslaitteella (8A, 230W, 1.8 kW), joka voidaan kytkeä pistorasiaan. Kotiinasennattava, yleensä kiinteä latausasema mahdollistaa nopeamman ja tehokkaamman latauksen verrattuna tavalliseen pistorasiaan kytkettyyn lataukseen.
 

Väliaikaislatauslaitteen jatkuvaa ja pitkäkestoista käyttö ei kuitenkaan suositella, sillä kodin pistorasiaa ei ole suunniteltu niiden jatkuvaa käyttöä varten. 
 

Julkisella paikalla ladattavan hybridin voi ladata auton mukana tulevalla latauskaapelilla AC-latausasemasta, joita tarjoavat esimerkiksi useat kauppakeskuskset ja ruokakaupat. Niiden teho on n. 22kW.
 

Teho- ja suurteholatauspisteet (DC) on suunniteltu pääasiassa täyssähköautoja varten, ja niiden latausteho on yleensä >22kW.

 

Sähköauton akun lataaminen onnistuu kotioloissa joko pistorasiasta auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella (virta 8A, jännite 230V, teho 1.8kW) tai kotiasennettavasta latausasemasta. 

Toyota-latausasema on helpoin ja tehokkain vaihtoehto Toyota-sähköauton lataamiseen. Tuotteemme soveltuvat täydellisesti Toyota-autojen turvalliseen lataamiseen ja toimivat saumattomasti yhteen sekä MyToyota-sovelluksen että autosi kanssa. Lisäksi ne mahdollistavat huomattavasti väliaikaislatauslaitetta nopeamman lataamisen. Kaikki Toyota -latausasemat ja oheistuotteet tukevat jopa 22 kW:n tehoista ja kolmivaiheista latausta.

Yleisimmät julkiset latauspisteet sijaitsevat usein paikoissa joissa auto voidaan asioinnin ajaksi jättää latautumaan (esim. kaupat, huoltoasemat ja kauppakeskukset). Julkisten AC-latauspisteiden latausteho on yleensä 11-22 kW.
 

Suurteholatureiksi (DC) kutsutut latauspisteet ovat suunniteltu pääasiassa täyssähköautoja varten ja niiden teho on yleensä 50-150 kW. Suurteholaturit lataavat sähköauton akun nopeammin, ja niitä kannattaa hyödyntää etenkin matka-ajossa.

Vaihtovirta (AC) on sähkövirtaa, jonka suunta muuttuu ajan funktiona ja jota käytetään kotitalouksien ja useimpien julkisten latauspisteiden sähköverkoissa. Sähköauton sisäinen laturi muuntaa vaihtovirran tasavirraksi, jota akku voi varastoida. AC-lataus on yleensä hitaampaa, ja sitä käytetään esimerkiksi kotilatauksessa.


Tasavirta (DC) on sähkövirtaa, jonka suunta ei muutu, eli virta kulkee virtapiirissä kokoa ajan samansuuntaisesti. DC-latausasemilla (pikalatauspisteet) sähkö muuntuu jo asemassa tasavirraksi, jolloin se voidaan syöttää suoraan akkuun ilman auton sisäisen laturin muunnosta. Tämä mahdollistaa nopeamman latauksen, ja DC-latausta käytetäänkin pääasiassa pikalatausasemilla.

Vaihtovirtaa voi saada yleisimmin yhdestä tai kolmesta vaiheesta. Vaiheiden määrä vaikuttaa latauksen nopeuteen. Tämä on tärkeää ymmärtää etenkin kotona ladattessa tai kotilatausaseman hankintaa suunnitellessa.

Esimerkiksi 230 V kodin pistorasiasta saa yhdestä vaiheesta niin kutsuttua yksivaiheista vaihtovirtaa. Jos lautausta haluaa nopeuttaa, tarvitaan yleensä kotilatausasema. Tällöin virtaa tulee yleensä yhdestä tai kolmesta vaiheesta. Kolmivaiheista latausta käyttämällä virtaa saadaan enemmän, vaikka jännitteen määrä pysyy samana. Tällöin latauksen teho kolminkertaistuu. Jotta auto voisi hyödyntää edellä mainittua kolmikertaista tehoa, pitää myös auton sisäisen latauslaitteen tukea kolmivaihevirtaa.

MyToyota-sovellus näyttää julkisten latauspisteiden sijainnit. Latauspalveluja tarjoavien osapuolten mobiilisovelluksien, erilaisten verkkosivujen tai auton mediakeskuksen kautta voi tapauksesta riippuen seurata yleensä seuraavia ajankohtaisia tietoja:

  • Latausasemien sijainti
  • Vapaat/käytössä olevat latauspisteet
  • Latausaseman maksimitehokapasiteetti (jaetaan usein lautauspisteiden kesken)
  • Latauspistekohtainen maksimilatausteho (voi vaihdella)
  • Hintatiedot (voivat vaihdella joissain tapauksissa vuorokauden tai kellonajan mukaan)
  • Joutoaikamaksun suuruus (joillain latausasemilla käytössä oleva lisämaksu, joka astuu voimaan tietyn ajan kuluttua)

Lataus aktivoidaan yleensä joko latausverkostokohtaisella mobiilisovelluksella tai RFID-tunnisteen avulla. 

Eri tahot tarjoavat mobiilisovelluksia oman latausverkostonsa ja/tai toisen toimijan latausverkoston käyttöön. Mobiilisovelluksien kautta ladatessa käyttäjän ei tarvitse ensimmäisen kerran jälkeen syöttää erikseen maksutietojaan, jos ne on tallennettu valmiiksi. Latauksen aloitus, seuranta ja lopetus hoituvat saman sovelluksen kautta ja lasku toimitetaan esim. sähköpostiin tai tallennetaan sovelluksen arkistoon.
 

RFID-tunniste on palveluntarjoajalta tilattavat tunniste (esim. kortti tai avaimenperä), jolla kyseiseen palveluun kuuluvat latauspisteet voidaan aktivoida käyttöön. 

Ladattavien autojen täysi potentiaali ja ominaisuudet ovat täysimittaisesti käytössä aina kun akun varaustaso on riittävän korkealla. Matala akun varaustaso saattaa aktivoida erilaisia sähkön riittävyyttä varmistavia ominaisuuksia, jotka puolestaan rajoittavat auton toimintoja. Täyssähköautoa onkin suositeltavaa ladata aina, kun latausmahdollisuus on helposti saatavilla.


Ladattavan hybridin omistajalle suositellaan täysin samaa latausmenenettelyä kuin täyssähköauton omistajalle. Säännöllinen lataus tekee ajosta edullisempaa, hiljaisempaa ja merkittävästi ympäristöystävällisempää ja tuo ladattavan hybridin täyden potentiaalin esiin.

Kylmät pakkaslämpötilat saattavat rajoitta ajoitetun latauksen käyttöä, sillä auton on priorisoitava akun sopivan lämpötilan ylläpitoa. Tällaisissa olosuhteissa lataus saattaa alkaa heti, jotta alkun lampötila voitaisiin palauttaa suotuisemmalle tasolle. Toimenpide pidentää akun ikää.

Toyotan latausverkosto antaa pääsyn yhteen Euroopan suurimmista latausverkostoista. Voit etsiä latausasemia ja katsoa kunkin latausaseman tiedot, kuten käytettävyyden, latausnopeuden ja pistoketyypit reaaliajassa.

 

Tilauksen yhteydessä näet lisäksi lataushinnat, voit avata latausaseman lukituksen sovelluksellasi tai RFID-kortillasi ja käynnistää latausistunnon. Saat kuukausilaskun kaikista latausistunnoista kunkin kuukauden lopussa. Voimme käyttää ulkopuolisia kumppaneita tämän palvelun tarjoamiseksi. Jotkin henkilötiedot, kuten VIN-numero (ajoneuvotunnus), käyttäjätunnus, sopimuksen tunnus ja alkamispäivä, siirretään kumppaneillemme.

Toyotan latausverkko tarjotaan yhteistyössä teknisten kumppaneidemme kanssa, ja siihen sovelletaan lisäehtoja ja tietosuojailmoitusta.

*Toyota-latauspakettikampanja koskee uusia yksityisasiakastilauksia Toyotan ladattaville henkilöautomalleille. Toyota-latauspaketti sisältää Toyota Connected -latausaseman, arvo 708 € sekä 100 € arvoisen lahjakortin Toyotan latausverkostoon. Lahjakortti on voimassa 20.12.2026 asti. Kampanja ei koske Toyota Proace Verso EV- tai Toyota Proace City Verso EV -malleja. Kampanja on voimassa toistaiseksi.

Toyota-latauspakettiin kuuluvalla lahjakortilla saat ladattua sähköä jopa 1 000 kilometrin ajomatkaan, kun latausten hinta on alle 50 snt/kWh ja energiankulutus alle 20 kWh/100 km. Toyota bZ4X -malliston yhdistetty WLTP-energiankulutus 14,4–17,9 kWh/100 km. Kulutus on testattu laboratoriossa keskivertoajoa jäljittelevällä WLTP-mittauksella. Tulokset on tarkoitettu automallien väliseen vertailuun, eivätkä päde tarkasti liikennekäytössä.