Toyotan uusia kotilatausasemia voi hallita puhelimella
-
Teksti: Satu Summa
-
Kuvat: Toyota
-
16.5.2024
-
Toyotan uudet kotilatausasemat tarjoavat helpon ja kätevän tavan ladata sähköautoa tai ladattavaa plug-in hybridiautoa kotona. Toyota-latausasema toimii saumattomasti yhteen sekä MyToyota-sovelluksen että Toyotan auton kanssa, joten erillistä sovellusta latausasemalle ei tarvita.
”MyToyota-sovellus keskustelee nyt sekä auton että uuden Toyota-latausaseman kanssa, joten latausta voi hallita helposti etänä puhelimen kautta. MyToyota-sovelluksen avulla voi hallita latausta etänä älypuhelimella, käynnistää ja pysäyttää latauksen helposti sekä tarkkailla akun varaustilaa”, kertoo tuotepäällikkö Valtteri Heinämaa.
”Latauksen ajastaminen on myös mahdollista valitsemalla ajankohdan halutulle kellonajalle tai päivälle. Se on todella hyödyllistä, sillä jos käyttäjällä on esimerkiksi pörssisähkö, voi auton asettaa latautumaan yöaikaan ja siten säästää latauskuluissa”, Heinämaa sanoo. ”Ajastus ei kuitenkaan ole käytettävissä hyvin kylmissä olosuhteissa, silloin kun auton akun lämpötila on arviolta -10 astetta tai kylmempi. Kylmissä olosuhteissa auto lataa akkua myös ajastuksen ulkopuolella lämmittääkseen akkua ja parantaakseen sen kestävyyttä ja käyttöikää.”
Kotilataus usein edullisempaa
Toyotan kotilatausasema sopii monenlaisiin tarpeisiin, olipa kyseessä sitten yksityis- tai työsuhdeautoilu tai yrityskäyttö. ”Kotilatausasemista on paljon etua käyttäjälle. Niillä voi ladata autoaan suoraan kotona, mikä on usein edullisempaa kuin julkisissa latauspisteissä ja mikä tärkeintä, usein kotilataus on myös kätevin ja helpoin tapa ladata, kun voit lähteä täydellä akulla matkaan”, pohtii Heinämaa.
Asiakkaat voivat valita kolmesta eri mallista tarpeisiinsa sopivan vaihtoehdon, alkaen Base- mallista, hieman enemmän ominaisuuksia sisältäviin Mid-tai Premium-versioihin. Kaikissa malleissa on kolmen vuoden takuu. Jokainen malli on enimmäisteholtaan 22 kW, ja on yhteensopiva MyToyota-sovelluksen kanssa, mahdollistaen siten etähallinnan ja latauksen ajastamisen. Lisäksi kaikki mallit ovat tarkoitettu sekä ulko- että sisäkäyttöön.
Base-mallissa on kattavat ominaisuudet ja hyvä hinta-laatusuhde.Base-malli tarjoaa kattavat ominaisuudet hyvällä hinta-laatusuhteella
- Hintaan sisältyy laitteelle kiinteä kaapeli, joka on suosittu vaihtoehto Suomessa, säästäen erillisen kaapelin hankinnan hinnan ja kiinteä kaapeli on vaivaton käyttää.
- Wifi-yhteys integroituina, mahdollistaen helpon yhteyden MyToyota-sovellukseen ja etäohjauksen:
- Sovelluksen avulla latausasemaa on kätevä hallita vaikka kotisohvalta; RFID-korttien hallinta, latauksen käynnistäminen tai pysäyttäminen ja oman latausaikataulun asettaminen etänä sovelluksen kautta on helppoa. Lisäksi käyttäjä saa ilmoitukset lataustapahtumista push-viesteinä.
- Latausaseman voi asettaa vapaaseen tai rajoitettuun käyttöön. Rajoitetussa käytössä lataus alkaa tunnistautumalla joko sovelluksessa tai näyttämällä RFID-korttia latausaseman lukijaan.
- Latausaikataulun voi ohittaa ja aloittaa latauksen heti MyToyota-sovelluksen kautta.
- Latauksen voi lopettaa milloin tahansa MyToyota-sovelluksessa.
- RFID-kortit mukana tunnistautumista varten. Ne lisäävät turvallisuutta ja rajoittavat latausoikeuksia tarvittaessa.
- Sisäinen energiamittari, joka tallentaa lataushistorian ja mahdollistaa energiakulutuksen seurannan MyToyota-sovelluksessa.
- Erinomainen hinta-laatusuhde, tarjoten kattavat ominaisuudet kohtuulliseen hintaan.
Mid-mallissa on irroitettava kaapeli, mikä tuo käyttöön joustavuutta.Mid-malli tarjoaa sisäänrakennetut WiFin lisäksi 4G-yhteydet
- Irrotettava kaapeli antaa joustavuutta ja mahdollisuuden käyttää erillistä latauskaapelia tarpeen mukaan. Irrotettavia kaapeleita on saatavilla eri pituuksia aina 7,5 metriin asti.
- WiFi- ja 4G-yhteys (sisäänrakennettu SIM-kortti 10 vuoden liittymällä). Sisäinen 4G-datayhteys varmistaa jatkuvan yhteyden, vaikka kotiverkko ei olisi käytettävissä. Ajastuksen suhteen tulee huomioida, että Toyotan sähköautoissa ajastuksen käytettävyyteen vaikuttaa mm. lämpötila.
Premium-mallissa on 3,5 tuuman näyttö.Premium-malli tarjoaa näytön ja sertifioidun energiamittarin
- 3,5 tuuman näyttö ja MID-sertifioitu energiamittari tarjoavat entistä tarkempaa ja monipuolisempaa lataustietoa, jota on kätevä seurata laitteen näytöltä.
- Soveltuu erinomaisesti käyttötarkoituksiin, joissa tarvitaan tarkkaa energiankulutuksen seurantaa esim. latauksen laskutusta varten.
Latausasemat ovat saatavilla Toyotan jälleenmyyjiltä lisävarusteena autokaupan yhteydessä ja erikseen ostettuna. Myyjän kanssa on hyvä keskustella, mikä versio olisi paras kyseisen asiakkaan tarpeisiin. Kotilatausaseman voi sisällyttää myös auton kuukausierään tarvittaessa.
Toyota-latausasema soveltuu niin yksityis- ja työsuhdeautoilijoille kuin yrityksillekin.Avaimet käteen -asennus
Toyotan kotilatausaseman lataus on nopea ja helppo.
”Suosittelemme käyttämään asennukseen Suomen Lataustekniikan asennuspalvelua”, kertoo Heinämaa.
”Kokemukset ovat osoittaneet, että kannattaa valita latausasemiin erikoistunut sähköasentaja. Asiakas välttää ikävät yllätykset, kun kattavassa perusasennuspaketissa esimerkiksi vikavirtasuoja sisältyy jo hintaan. Suomen Lataustekniikalla pakettiin sisältyy myös latausaseman yhdistäminen asiakkaan langattomaan verkkoon, joten asiakas saa latausaseman käyttöön avaimet käteen -periaatteella.”
Asennustyö on kotitalousvähennyskelpoinen ja sisältää muun muassa etäkartoituksen, latausaseman pinta-asennuksen seinään sekä kaapeloinnin enintään 20 metrin matkalle.
Asennus tilataan Suomen Lataustekniikan verkkosivuilla hyperlinkki: https://lataustekniikka.com/toyota/. Sivustolla vastataan annettuihin kysymyksiin.
”Kun verkossa on tehty asennustilaus, Suomen Lataustekniikalta ollaan asiakkaaseen yhteydessä päivän parin sisällä. Hyvä toimintapa on sopia latausaseman asennus ennen auton saapumista”, neuvoo Heinämaa.Latausapua kellon ympäri
Toyotan lataushallinnan asiakastuki antaa tukea Toyotan latausasemiin, sähkö- ja Plug-in -hybridien lataukseen tai latausasemien asennuksiin liittyvissä ongelmatilanteissa. Tuki on avoinna 24/7 ja palvelee suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Palvelu on kuluttajille maksuton, mutta maksullinen sähköasentajille ja jälleenmyyjille.
Puh. 0800 552 033
-