Toyotan suunnittelema superakku tuo lisää käyttösädettä
-
Teksti: Toyota
-
Kuvat: Toyota
-
27.11.2023
-
Toyotan uuden sukupolven täyssähköautojen tuotanto alkaa suunnitelmien mukaan vuonna 2026. Täyssähkömallisto kasvaa, mutta samalla laajenee myös akkuteknologioiden kirjo. Käyttösäteen, suorituskyvyn ja hankintahinnan perusteella voi tuolloin valita omiin tarpeisiinsa sopivan mallin ja akuston aivan samoin kuten polttomoottoriauto on totuttu valitsemaan bensiinin ja dieselin välillä.
“Me tarvitsemme useita erilaisia akkuvaihtoehtoja, aivan kuten aiemmin on tarvittu erilaisia moottorivaihtoehtoja polttomoottoriautoissa. On tärkeää, että voimme tarjota akkuratkaisuja, jotka sopivat täydellisesti niin laajaan mallistoon kuin erilaisille asiakkaillekin”, Toyotan BEV-sähköautotehtaan johtaja Takero Kato sanoi sähköisen autoilun tulevaisuutta esitelleessä “Let’s Change the Future of Cars” -tilaisuudessa.
Toyotan seuraavan sukupolven täyssähköautojen akut jakaantuvat kolmeen kategoriaan: edulliseen, suorituskykyiseen ja erittäin suorituskykyiseen.
Nykystandardin mukainen akku kehittyy
Toyota jatkaa nykystandardin mukaisen nestemäistä elektrolyyttiä sisältävän akuston kehitystä, jolloin akkujen energiasisältö kasvaa, tuotantokustannukset laskevat ja latausnopeus parantuu. Seuraavan sukupolven sähköautojen suorituskykyinen litium-ioniakku tuo yli 800 kilometrin käyttösäteen ja 20 minuutin pikalatauksen. Tuotantokustannukset laskevat samalla viidesosan. Tämä akku esitellään vuonna 2026 ensimmäisten Toyotan uuden sukupolven täyssähköautojen myötä.
Toyotan seuraavan sukupolven täyssähköautojen akut jakaantuvat kolmeen kategoriaan: edulliseen, suorituskykyiseen ja erittäin suorituskykyiseen.Erittäin korkean suorituskyvyn akku tuo yli 1000 kilometrin rangen
Ajokantama kasvaa yli 1000 kilometriin vuosina 2027-2028 tuotantoon tulevan erittäin korkean suorituskyvyn akun myötä. Tästä huolimatta uuteen teknologiaan perustuvan akun tuotantokustannusten odotetaan laskevan edelleen kymmenesosalla verrattuna 800 kilometrin kantamaan tarjoavaan suorituskykyiseen akkuun. Pidentyneestä ajokantamasta huolimatta myös tämän akun DC-pikalataus on 20 minuuttia tai alle sen.
Erittäin korkean suorituskyvyn akku yhdistää bipolaarisen kennorakenteen pitkälle kehitettyyn litiumioni-rakenteeseen sekä kehittyneeseen nikkelikatodiin.
Toyotan ensimmäinen LiFePo-malli esitellään 2026–2027
Toyota on testannut jo pitkään bipolaarista akkuteknologiaa sen itselataavissa hybridiautoissa. Samaa teknologiaa hyödynnetään edullista litiumrautafosfaattia (LiFePo) hyödyntävässä edullisessa uuden sukupolven akussa. Edullisen akkuteknologian tuotanto aloitetaan vuosina 2026–2027.
LiFePo-mallisto tulee edistämään täyssähköautojen yleistymistä edullisen hankintahinnan ansiosta: akuston tuotantokustannus on 40 prosenttia alempi verrattuna Toyotan bZ4X-malliin. Ajokantama tulee kuitenkin olemaan viidesosan sitä pidempi, 30 minuutin DC-pikalatauksella.
Kiinteäelektrolyyttinen akku tulee sarjatuotantoon
Nopeasti ladattavien, tehokkaiden sekä muita akkuteknologioita pienikokoisempien kiinteäelektrolyyttisten akkujen heikkous on tähän asti ollut lyhyt odotettavissa oleva käyttöikä. Myös nämä akut tulevat Toyotan seuraavan sukupolven täyssähköautojen energianlähteeksi: Taustalla on Toyotan läpimurto kiinteäelektrolyyttisten litiumioniakkujen kestävyydessä. Sen myötä Toyota tavoittelee tuovansa markkinoille vuosina 2027–2028 noin 1000 kilometrin käyttösäteen tarjoavan akun, jonka latausaika on vain kymmeneen minuuttia, tai jopa sen alle.
Toyota on testannut jo pitkään bipolaarista akkuteknologiaa sen itselataavissa hybridiautoissa. Samaa teknologiaa hyödynnetään edullista litiumrautafosfaattia (LiFePo) hyödyntävässä edullisessa uuden sukupolven akussa.