1. Toyota Way
  2. Uutiset
  3. Millainen on suomalainen henkilöauto? I Toyota Way
Toyota palvelee

Millainen on suomalainen henkilöauto?

Autotietoa
Viime vuoden lopulla Suomessa oli noin 2,75 miljoonaa liikennekäytössä olevaa henkilöautoa. Keski-iältään suomalainen auto oli 13,2-vuotias. EU-maissa urakoivaan keskivertokiesiin nähden suomalaisella menopelillä on noin 0,9 vuotta enemmän ikää.
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: Toyota
  • 9.4.2024
  • Muissa Pohjoismaissa, Ranskassa ja Saksassa autokanta on huomattavasti nuorempaa kuin Suomessa, jossa autojen keski-ikä on 13,2 vuotta. Euroopan vanhimmilla autoilla ei kuitenkaan Suomi-neidon helmoissa ja kultaisilla kutreilla ajeta. Muun muassa Baltian maissa, Espanjassa, Puolassa ja Tsekissä autojen keski-ikä on suurinumeroisempi kuin meillä.

    Euroopan vanhimmat autot löytyvät Kreikasta, jossa menopelit ovat keski-iältään 17,3-vuotiaita.

    Vanhimmat autot Kainuussa

    Maakuntatason tarkastelussa Suomen tuorein autokanta löytyy Uudeltamaalta. Siellä kiesien keski-ikä on 10,7 vuotta. Vanhimmilla kulkupeleillä puolestaan huristellaan Kainuussa (15,5 vuotta). Lähimpänä maan keskiarvoa ovat varsinaissuomalaiset autot. Niiden keski-ikä on tasan 13 vuotta.

    Vaikka autojen keski-iät vaihtelevat maakunnittain, autokannan vanheneminen rasittaa koko maata. Tässä ei ole mitään uutta ja yllättävää, sillä Suomalaisten autojen keski-ikä on noussut lähes yhtäjaksoisesti 60-luvulta lähtien.

    Vuonna 1965 autokannan keski-ikä oli vain 3,9 vuotta, mutta kolme vuosikymmentä myöhemmin (1996) saavutettiin jo 10 vuoden rajapyykki. Viimeisten kymmenen vuoden aikana autokantamme keski-ikä on kohonnut noin kahdella vuodella.

    Ladattavien autojen osuus kasvaa verkalleen

    Bensiini- ja dieselautot ovat pitkään hallinneet Suomen teitä. Kuluvalla vuosikymmenellä sähköautoinnostus on kuitenkin ollut valtavaa, ja sähköisten henkilöautojen määrä on kasvanut kohisten.

    Vielä vuonna 2020 Suomessa oli liikennekäytössä vain alle 10 000 täyssähköautoa ja reilut 45 000 lataushybridiä. Viime vuoden lopulla täyssähköisiä henkilöautoja oli 83 765 ja lataushybridejä 135 090 kappaletta.

    Vaikka ladattavien henkilöautojen määrä on kasvanut hirmuista vauhtia, niiden osuus Suomen koko autokannasta on kuitenkin vielä varsin pieni – vain vajaat kahdeksan prosenttia. Edellä mainittujen käyttövoimien lisäksi Suomen teillä liikkuu myös etanolin (E85-polttoaine) ja kaasun (metanoli) voimalla liikkuvia henkilöautoja. Niiden yhteenlaskettu osuus autokannasta on kuitenkin vain 0,75 prosenttia.

    Bensiiniautoja ylivoimaisesti eniten

    Bensiini on edelleen ylivoimaisesti yleisin suomalaisten autojen käyttövoima ja diesel pitää kakkostilaa. Bensiinillä liikkuvia kiesejä on maassamme yli 1,82 miljoonaa eli 65 prosenttia autokannastamme. Dieseleitä on puolestaan reilut 695 000 eli noin neljännes koko autokannasta. Diesel- ja bensiiniautoiksi lasketaan myös täys- ja kevythybridit.

    2020-luvun tilastojen valossa bensiini- ja dieselautojen määrä näyttäisi hitaasti vähenevän. Tällä vuosikymmenellä liikennekäytössä olevien dieselautojen määrä on huvennut yli 66 000 ja bensa-autojen yli 94 000 kappaleella. Polttomoottoriautot tulevat kuitenkin vielä pitkään olemaan enemmistönä maamme teillä.

    Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua