Mikä on polttokennoauto?
Nollapäästöt
Lyhyt tankkaus, pitkä toimintamatka
Miten polttokennoauto toimii?
-
Polttokennoauto tankataan vetysemalla. Asema paineistaa vedyn ja syöttää sen polttokennoauton säiliöön. Tankkausprosessi kestää yleensä muutaman minuutin.
-
Kun polttokennojärjestelmä aktivoituu, polttoainesäiliöön varastoitu vety sekoittuu ilmanottoaukon kautta tulevaan ilmaan. Tämä kemiallinen reaktio tuottaa sähköä, joka lataa auton akkua ja antaa energiaa auton liikkumiseen.
-
Jarrutettaessa energia, joka normaalisti menisi hukkaan, ohjataan sen sijaan lataamaan akkua.
Usein kysyttyjä kysymyksiä
- Vetykäyttöinen polttokennoauto
Polttokennoauto ja sähköauto ovat molemmat sähkömoottorilla toimivia ja päästöttömiä ajoneuvoja, mutta niiden energialähteet ja lataustavat eroavat toisistaan. Polttokennoauto käyttää vetyä, josta se tuottaa sähköä kemiallisessa reaktiossa polttokennossa. Tankkaaminen kestää vain muutaman minuutin. Päästönä syntyy vesihöyryä. Sähköauto käyttää akkuun varastoitua sähköä, joka ladataan ulkoisesta latauspisteestä.
Toyota Mirain toimintamatka on jopa 650 km kuluttaen 0.79 kg vetyä/ 100 km. Luvut ovat alustavia arvioita.
-
VetyvoimaaMirain sydän on ainutlaatuinen polttokenno- ja hybriditeknologian yhdistävä TFCS-järjestelmä (Toyota Fuel Cell System). Kolmikerroksisiin vetysäiliöihin varastoitu vety muuntuu polttokennoissa tapahtuvan kemiallisen reaktion seurauksena sähköksi, jota käytetään auton liikuttamiseen. Auton täyteen tankkaaminen kestää vain muutaman minuutin.
Tulos? Ei lainkaan lähipäästöjä, jopa 650 kilometrin toimintamatka ja poikkeuksellinen voiman tunne ja hiljaisuus.
Mirai näyttää tietä tulevaisuuteen. Koe ajaminen täysin uudella tavalla. -
Kohti puhdasta ja kestävää tulevaisuuttaPitkän innovaatioperinteen pohjalle rakentuvan uuden Mirain ainoat päästöt ovat puhtaita vesipisaroita. Huippuunsa hiottu vetyteknologia ei tuota lainkaan lähipäästöjä, mutta kehitys ei pysähdy tähän. Mirain kaltaiset polttokennoautot ovat vasta alku matkallamme. Vetyä hyödynnetään jo niin maalla kuin merelläkin mm. polttokennotrukeissa, kuorma-autoissa, linja-autoissa sekä maailman merillä seilaavalla ainutlaatuisella Energy Observer -aluksella, joka tuottaa oman energiansa