Siirry sisältöön (Paina Enter)
Toyota palvelee

Suomen MM-ralli teki Jyväskylästä Toyota-kaupungin

TOYOTA GAZOO Racing
Secto Rally Finland 2025 -kävijältä ei varmasti jäänyt Toyota huomaamatta. Japanilaismerkki nappasi Suomen MM-rallin historiallisen viitosvoiton, toimi tapahtumajärjestäjän virallisena autoyhteistyökumppanina ja oli näyttävästi esillä erikoiskokeilla.
  • Teksti: Tuomas Lehtonen
  • Kuvat: Hannu Korpela
  • 21.8.2025
  • Toyotan rallitallin, TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamin (TGR-WRT), kotipesä on ollut jo vuosia Jyväskylässä. Yhteistyö kaupungin kanssa ulottuu myös vetyteknologian kehitykseen, ja se näkyi elokuun alun ralliviikonloppuna isosti.

    Paviljongin huoltoparkissa kävijät pääsivät tutustumaan laajaan Toyota-mallistoon, jossa kiiltelivät vieretysten hybridit, lataushybridit, täyssähköautot ja vetyautot. Moni pysähtyi myös Toyotan osastolla, jossa sai maistaa vetykäyttöisen polttokennoauto Toyota Mirain tuottamalla sähköllä valmistettua hattaraa ja ottaa tekoälyselfien rallitähtien kanssa.

    Näkyvyyttä Toyotalle toi myös Suomen MM-rallin virallinen autoyhteistyökumppanuus. Toyota Auto Finland toimitti tapahtumajärjestäjä AKK Sportsin käyttöön sen rallien aikana tarvitsemat henkilö- ja pakettiautot.

    Lisäksi Toyota oli näyttävästi esillä erikoiskokeiden varsilla ja huoltoparkissa. Tuttu ellipsilogo vilahteli niin suoja-aidoissa kuin jättimäisissä mainoslakanoissa, jotka peittivät Paviljongin huoltoparkkia reunustavien rakennusten seiniä.


    Toyotan osastolla sai maistaa Toyota Mirain tuottamalla sähköllä valmistettua hattaraa.
     
    Elämyksiä rallivieraille

    Toyota kutsui Jyväskylään useita vierailijaryhmiä, jotka pääsivät kokemaan tapahtumassa monenlaisia elämyksiä.

    Esimerkiksi, Special Olympics -urheilijoiden ryhmä pääsi tutustumaan TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamin tiloissa ralliautojen huoltoon. He tapasivat myös tallin tähtikuljettajia, kuten Kalle Rovanperän ja Sami Pajarin

    Ohjelmaan kuului lounas rallitallin omassa ravintolassa sekä tutustuminen Toyotan osastoon huoltoparkissa. Vierailun kruunasivat vieraiden saamat TGR-WRT:n fanituotekassi ja rallipassi, jolla pääsi seuraamaan kaikkia Suomen MM-rallin erikoiskokeita.

    ”On tosi hieno fiilis olla kannustamassa suomalaisia Toyota-kuskeja. Toivon, että Kalle voittaa, kun hänellä oli täällä viime vuonna epäonnea”, Special Olympics -joukkueen lumikenkäilijä Sami Korhonen totesi lounaspöydässä.


    Special Olympics -urheilijoiden ryhmä tapasi TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamin tiloissa mm. Kalle Rovanperän.
     
    Vedyllä pääsee pitkälle

    Vetyautoista puhutaan paljon autoilun tulevaisuuden visiona, mutta Toyotalle vetyvoimalinjat ovat jo tätä päivää. Vetyauto Toyota Miraita on Suomessa saatavana yritysasiakkaille suunnatulla KINTO One Huoltoleasingillä (Opens in new window). Myöhemmin myös kuluttajat voivat hankkia Toyota Mirain käyttöönsä Kinto Flex -sopimuksella (Opens in new window).

    Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvisen mukaan Toyota Mirain konepelti kätkee alleen 330 polttokennoa. Sähkömoottori sijaitsee taka-akselilla ja kolme yhteensä 140 litran vetysäiliötä on sijoitettu ohjaamon alle. 

    Ihanneolosuhteissa Toyota Mirai kulkee yhdellä tankkauksella yli 700 kilometriä, joten auto sopii myös paljon ajavalle. Vetytankkauspisteitäkin on Suomeen suunniteltu jo useampia, yhtä rakennetaan Jyväskylään parhaillaan.

    ”Jos suunnitellut tankkausasemahankkeet toteutuvat, Suomen tieliikenteessä voi olla vuoden päästä jo kymmeniä Toyotan Mirai -vetyautoja”, Karvinen visioi.


    Toyota Auto Finlandin tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen ja Toyota Mirai.
     
    Toyota Hilux ja Toyota GR Yaris Rally2 saivat vetyversiot

    Uutuutena Toyotalla oli huoltoparkissa esillä myös kaksi vetyvoimalinjalla varustettua konseptimallia: Toyota Hilux H2 -avolavapakettiauto ja rallikäyttöön kehitetty GR Yaris Rally 2 H2 Concept, jonka TGR-WRT lanseerasi Suomen MM-rallin aattona. 

    Vedyllä toimiva GR Yaris Rally 2 H2 Concept nähtiin myös tositoimissa, kun TGR-WRT:n tallipäällikkö Juha Kankkunen ajoi sillä näytösluontoisesti Suomen MM-rallin Harjun erikoiskokeella.

    ”GR Yaris Rally2 H2 Concept on TGR-WRT:n Jyväskylässä kehittämä ja rakentama ralliauto, jonka 1,6-litrainen polttomoottori käyttää bensiinin sijaan paineistettua vetyä. Auton päästöt ovat hyvin lähellä nollaa. Se onkin Toyotan visio tulevaisuuden ralliautosta”, Karvinen sanoo.

    Toyotan laajasta sähköistetystä mallistosta huoltoparkissa esillä olivat myös juuri uudistunut täyssähköinen Toyota bZ4X, täysin uusi täyssähköautomalli Urban Cruiser, vetykäyttöinen polttokennoauto Toyota Mirai, RAV4 Plug-in Hybrid ja Toyota C-HR Hybrid.


    Innovatiivinen GR Yaris Rally 2 H2 Concept -ralliauto hyödyntää vetyteknologiaa vähäpäästöisen suorituskyvyn saavuttamiseksi.
     
    Rallipäivä, joka jäi mieleen – Special Olympics -urheilijat Toyotan vieraina

    Toyotalla on vahva rooli urheilun tukijana. Hyvä esimerkki tästä on Toyota Auto Finlandin työ kehitysvammaisten liikunta- ja urheilujärjestö Special Olympicsin pitkäaikaisena tukijana.

    ”Pääasiallisena tavoitteenamme on tukea Special Olympics -urheilijoiden harjoittelua valtakunnallisesti, esimerkiksi rahoittamalla harjoitusleirien järjestämistä. Meillä on kuitenkin ollut perinteenä kutsua urheilijoita myös vieraaksemme ralleihin ja tarjota heille näin ikimuistoisia kokemuksia”, Toyota Auto Finlandin markkinointiviestinnän päällikkö Satu Krökki kertoo.

    Tänä vuonna Toyotan vieraina olivat Special Olympics -urheilijoista taitoluistelijaveljekset Ville ja Iiro Nuottajärvi, hiihdossa ja melonnassa kilpaileva Vilma Koskinen sekä lumikenkäilyssä menestynyt Sami Korhonen. Mukaan kutsuttiin myös hiihdossa meritoitunut paralympiaurheilija Inkki Inola.

    Hiihdossa ja rallissa jotain samaa

    Inkki Inolan mielestä oli hienoa päästä kurkistamaan ralliautoilun kulisseihin ja tarkastella, miten hiihdon ja rallin kilpailutapahtumat eroavat urheilijan näkökulmasta toisistaan.

    ”Aistin rallikuskeissa samanlaisen keskittyneisyyden kuin itsellänikin on hiihtokisoissa. Erikoiskokeelle valmistautuessa fokuksen on oltava 110-prosenttisesti suorituksessa, sillä pienintäkään virhettä ei voi tehdä.”

    ”Itselläni on pitkälti samanlainen tilanne sprinttihiihdossa. Rallikuskien on pystyttävä kuitenkin pitämään fokus ajamisessa koko pitkän viikonlopun ajan. Tämä on varmasti haastavaa”, Inola pohti.

    Varikolta treeneihin

    Vilma Koskinen oli saapunut ralleihin veljensä kanssa. Nuoren naisen tyytyväinen ilme paljasti, että tunnelma on hyvä. Kovin kauaa Koskinen ei kuitenkaan ennättänyt ralleissa viipyä, sillä seuraavana päivänä oli alkamassa melontaleiri Espoossa.

    Kiireisiä olivat myös isänsä Arin kanssa paikalle saapuneet Iiro ja Ville Nuottajärvi. Special Olympics -maailmankisojen mitalistiveljekset olivat suuntaamassa seuraavana päivänä Seinäjoelle jääharjoituksiin. Nuorten miesten leveät hymyt kuitenkin osoittivat, että rallitunnelmasta ehdittiin pysähtyä nauttimaan.

    ”Hyvältä maistuu hattara”, huudahti Iiro ja haukkasi Toyota Mirai -vetyauton tuottamalla sähköllä valmistettua pehmeää herkkua.

    ”Ja vetyauto näyttää hienolta”, lisäsi Ville iloisesti naurahtaen.


    Special Olympics -urheilijoita Toyotan vieraina.
  • Tiesitkö tämän?
    • TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team valloitti Secto Rally Finland -rallin viisi kärkisijaa. Yksikään rallitalli ei ole yltänyt vastaavaan 2000-luvulla.
    • Rallin järjestäjäorganisaatio AKK Sportsin käytössä oli rallien aikana noin 50 Toyotan henkilö- ja pakettiautoa.
    • Vety- ja täyssähköautoilla pääsee jo pitkälle. Esimerkiksi Toyota Mirai -vetyauto kulkee ihanneolosuhteissa yli 700 km ja uusi isoakkuinen Toyota bZ4X -täyssähköauto 569 km.
    • Toyota tarjosi Paviljongin huoltoparkissa kävijöille yli 2 500 ”vetyhattaraa” ralliviikonlopun aikana.

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua