Toyota ja AKK Sports – autoyhteistyökumppanuus, joka liikuttaa ralliviikkoa
-
Teksti: Tuomas Lehtonen
-
Kuvat: TOYOTA GAZOO Racing, Toyota ja McKlein
-
3.7.2025
-
Kuva: McKlein
Toyota Auto Finlandin PR-manager Pekka Karvisella on ollut työntäyteinen kevätsesonki. Toyotan monitoimimiehen tehtäväluetteloon on kirjattu muun muassa Suomen MM-rallien järjestäjäorganisaation, AKK Sports Oy:n autotarpeista huolehtiminen.
Karvisen vastuulla on varmistaa, että Suomen MM-rallin aikana järjestäjäorganisaation henkilöstöllä on käytössään riittävä määrä uudenkarheita ajopelejä. Toyotan ja AKK Sportsin autoyhteistyökumppanuussopimuksessa on sovittu noin 50 auton toimittamisesta. Autojen määrä ja käyttötarpeet kuitenkin elävät kesän edetessä, joten Karvisella riittää pähkäiltävää.
”Jyväskylään saapuu autoja Toyota-jälleenmyyjiltä 12 eri paikkakunnalta. Valtaosa autoista on AKK Sportin käytössä vain ralliviikon ajan. Autot saapuvat Jyväskylään viikolla 29 ja palautetaan takaisin jälleenmyyjille rallien jälkeisenä perjantaina. Toimituslogistiikkaan liittyy oma jännitysmomenttinsa, sillä yhdellä autonkuljetusrekalla liikkuu kerrallaan vain 2–10 henkilö- tai pakettiautoa”, Karvinen toteaa hikeä otsaltaan pyyhkien.
Kuva: ToyotaIso kattaus Toyota-malleja
Secto Rally Finland -tapahtumassa autoja tarvitaan moniin erilaisiin käyttötarkoituksiin. Niillä kulkevat esimerkiksi messuvieraat, ajanottajat, liikenteenohjaajat ja katsastajat sekä WRC-tiimin tavarat. Toyotia tullaan näkemään myös Suomen MM-rallien turva-autoina, jotka muun muassa ajavat kaikki erikoiskokeet ensimmäisenä. Viimeksi mainitut autot tosin tulevat Toyotan rallitiimin, TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, kautta.
”Automalli- ja voimalinjavalinnat perustuvat AKK Sportsin kanssa talvella tehtyyn käyttötarvearvioon, jota on päivitetty kevään edetessä. Keskeisiä valintakriteerejä ovat kuljetustarve ja auton käyttöolosuhteet. Kaikkiin liikkumistarpeisiin olemme pystyneet tarjoamaan vähäpäästöisen tai täysin päästöttömän auton”, Karvinen kertoo.
Henkilöiden liikuttaminen hoituu Yaris Cross- ja Corolla Touring Sports -hybrideillä, Toyota C-HR- ja RAV4 -lataushybrideillä sekä Toyota bZ4X-, Proace City Verso EV- ja Proace Verso EV -täyssähköautoilla. Tavarankuljetustarpeet puolestaan hoituvat täyssähköisillä Proace City-, Proace-, ja Proace Max -pakettiautoilla.
Auton valinnassa kuljetettavien henkilöiden ja tavaroiden määrä on keskeisessä roolissa. Tietyissä tehtävissä rallireittien varsilla tarvitaan myös maastokelpoisuutta, jolloin valinta kohdistuu usein nelivetoisiin Toyota bZ4X- tai RAV4-malleihin. Kun auto varustetaan vetokoukulla, sillä voidaan tarvittaessa esimerkiksi siirtää tieltä suistunut ralliauto turvallisempaan paikkaan – kuitenkin aina vasta sitten, kun se on turvallista, eli joko erikoiskokeen päätyttyä tai mikäli erikoiskoe on keskeytetty turvallisuussyistä.
Kun autot ovat saapuneet Jyväskylään, ne varustellaan käyttötarpeen mukaisesti. Autot myös teipataan kisajärjestäjän ja rallitapahtuman visuaalisten ohjeistusten mukaan.
”Autoihin asennetaan esimerkiksi varoitusvaloja, Virve-verkossa eli viranomaisverkossa toimivia radio- ja puhelinlaitteita sekä kuulutusjärjestelmiä ja megafoneja. AKK Sports Oy vastaa autojen varustelusta, mutta Toyota Auto Finland ja paikallinen Toyota-jälleenmyyjä O.K. Auto toimivat varustelussa taustatukena.”
Pyrkimys hiilineutraaliuteen
Karvisesta on ollut hienoa huomata, miten systemaattisesti ralliautoilussa ollaan siirtymässä kohti hiilineutraaliutta. Ralliautojen polttomoottoreissa käytetään pelkästään hiilineutraalisti tuotettuja polttoaineita ja järjesteäjäorganisaation autoissa suositaan sähköistettyjä voimalinjoja.
”AKK:lle pitää nostaa hattua siitä, että organisaatio painottaa autovalinnoissaan vähäpäästöisiä ja päästöttömiä voimalinjoja. Esimerkiksi Suomen MM-ralleissa autoyhteistyökumppanuusautoksi on valittu aina nollapäästöinen vaihtoehto, kun se on ollut suinkin käyttötarpeet huomioiden mahdollista.”
Halu toimia hiilineutraalisti on edellyttänyt panostuksia myös väliaikaisen latausinfran rakentamiseen, sillä suurtapahtuman aikana ihmisiä liikkuu paitsi Jyväskylän kaupungin alueella myös laajasti eri puolilla Keski-Suomea.
”Toyota tukee omalta osaltaan latausverkoston riittävyyttä tuomalla väliaikaisia AC- ja DC-latausasemia Jyväskylän Paviljongin huoltoparkkiin”, Karvinen kertoo.
-