1. Toyota Way
  2. Uutiset
  3. Toyotalle kolmoisvoitto automallien ensirekisteröinneissä
Toyota palvelee

Toyotalle kolmoisvoitto automallien ensirekisteröinneissä

Ensirekisteröinnit 2022
Toyota oli ylivoimaisesti Suomen eniten ensirekisteröity automerkki vuonna 2022. Mallikohtaisessa rekisteröintitilastossa japanilaismerkki pokkasi kaikki palkintopallisijat. Toyota Suomen toimitusjohtaja Heikki Freundilla on selkeä näkemys siitä, mitkä asiat ovat merkin menestyksen takana.
  • Teksti: Tuomas I. Lehtonen
  • Kuvat: Toyota
  • 16.2.2023
  • Toyota teki sen taas! Se oli viime vuonna Autoalan tiedotuskeskuksen julkaiseman tilaston mukaan Suomen eniten ensirekisteröity automerkki. Toyota-logolla varustettuja uudenkarheita menopelejä rekisteröintiin yhteensä 14 465 kappaletta.

    Toyotan ylivoima toiseksi sijoittuneeseen Volkswageniin oli huima – Toyotoja ensirekisteröitiin tuplasti enemmän kuin saksalaismerkin ajokkeja. Ensirekisteröintitilaston TOP 10:een sijoittuneista automerkeistä ainoastaan Toyota pystyi kasvattamaan rekisteröintimääriään edellisvuodesta.

    Myös alkanut vuosi näyttäisi olevan Toyotalle suotuinen. Tammikuun rekisteröintitilastossa Toyota piti jälleen ykköstilaa hallussaan. Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Heikki Freund katsoo tuoreita tilastoja hymy huulillaan. Hän uskoo menestyksen olevan seurausta useamman asian loksahtamisesta kohdalleen.

    ”Tärkeimmät tekijät menestyksen takana ovat varmasti laaja ja monipuolinen hybridimallistomme muutamine mielenkiintoisine uutuuksineen, Toyota-jälleenmyyjien erinomainen kyky palvella asiakkaita ja tietenkin asiakkaiden vankkumaton luottamus Toyotaa kohtaan. Kiitän nöyrästi kaikkia asiakkaitamme luottamuksesta”, Freund toteaa iloisena.

    Nyt myytävät Toyota Corollat edustavat klassikkomallin 12:tta sukupolvea.
     
    Toyota Corollan tenho on ja pysyy

    Suomalaiskuljettajien ehdoton suosikki ja Toyotan menestyksen avaintekijä on legendaariseen asemaan noussut Toyota Corolla. Se on nauttinut suomalaisten ehtymätöntä suosiota siitä lähtien, kun ensimmäisen sukupolven Corollat rullasivat maamme teille 60-luvun loppupuolella.

    Nyt myytävät Toyota Corollat edustavat klassikkomallin 12:tta sukupolvea – ja hyvin edustavatkin. Corollat ovat muuntuneet ulkonäöltään virtaviivaisiksi ja ominaisuuksiltaan moderneiksi. Mallikehityksen vahvasta evoluutiosta huolimatta tuoreimpienkin Corolla-mallien dna:sta löytyy edelleen mallisarjalle tunnusomainen varmatoimisuus.

    Suomalaiset autoilijat arvostavat Corollan ominaisuuksia, ja automalli oli viime vuoden suvereeni valtias. Sitä rekisteröitiin 4502 yksilön verran. Vuoden vaihtumisen jälkeen Toyota Corollan meno tuntui vain kiihtyvän; automalli nappasi tammikuun rekisteröintitilaston ykkössijan peräti 824 autolla.

    ”Toyota Corolla on monelle suomalaiselle helppo valinta, mallista kun on vaikea löytää juuri mitään puutteita. Tuote on legendaarisen luotettava, tyylikäs, hyvin varusteltu, useimmille sopivan kokoinen sekä tietenkin hybridinä vähäpäästöinen ja -kulutuksinen. Nämä kaikki ominaisuudet yhdessä takaavat autolle loistavan jälleenmyyntiarvon. Corollaa on oikeastaan aika vaikea olla valitsematta”, Freund pohtii.

    Toyota RAV4 on suuri ja voimakas menijä, joka etenee ketterästi haastavampiinkin paikkoihin.
     
    Yaris ja RAV4 täydensivät Toyotan menestyksen

    Corollan vanavedessä rekisteröintitilaston kakkossijalle kaasutteli suomalaisten toinen kestosuosikki Toyota Yaris ja kolmossijan pokkasi iso crossover, Toyota RAV4.

    Yarisien määrä Suomen teillä kasvoi viime vuonna 3144 yksilöllä. Rallin MM-karkeloissakin menestynyt sporttinen näpsäkkä Yaris säilytti kakkostilansa myös tammikuun tilastossa 285 rekisteröidyllä autolla. Toyota Yarisin kokonaispaketti on Corollan tavoin mainio: tilaa, ajettavuutta, luotettavuutta ja vähäinen kulutus dynaamisen pirtsakassa paketissa.

    Toyota Yarisia ei sovi kompaktista koostaan huolimatta lokeroida pelkäksi kaupunkiautoksi. Sen tasapainoinen ajokäytös ja tehokkaat moottorivaihtoehdot tarjoavat mukavaa kyytiä maantieympäristössäkin. Intohimoisimmin ajamiseen suhtautuvat voivat valita sporttihenkisen GR Sport -varustetason tai nelivetoisen rata-ajoonkin soveltuvan GR Yarisin 261 hevosvoiman tehoilla.

    RAV4 puolestaan edustaa Toyotan malliston isompaa laitaa. Se on suuri ja voimakas menijä, joka etenee ketterästi haastavampiinkin paikkoihin. Kaupunkioloissakin iso crossover on kotonaan. Se tottelee nöyrästi kuljettajan käskyjä, eikä tee isosta koostaan numeroa. Toyota RAV4:n monikäyttöisyys oli kotimaisten kuskien mieleen, ja automallia rekisteröitiinkin viime vuonna 2248 kappaletta. Kuluvan vuoden tammikuussa RAV4-mallien määrä nousi vielä 161 kappaleella.

    ”Toyota RAV4 -mallisto on aina ollut suosittu. Viime vuonna sen suosiota nosti entisestään sähköisten voimalinjojen monet vaihtoehdot etuvetoisesta hybridistä aina erittäin tehokkaaseen ja nelivetoiseen plug-in hybridiin. RAV4:n tilat vastaavat myös hyvin niiden asiakkaiden tarpeisiin, joille Corolla Touring Sports tai vaikkapa C-HR ovat kooltaan hieman liian pieniä”, Freund kertoo.

    Toyota Corolla Crossista tuli välittömästi suosikki.
     
    Uudet crossover-mallit menestyksen kynnyksellä

    Rekisteröintitilaston kovan kärkikolmikon lisäksi Toyotalta löytyy myös muita vetovoimaisia malleja. Erityismaininnan ansaitsevat uudet crossover-mallit Yaris Cross ja Corolla Cross. Jälkimmäinen on sen verran tuore tulokas, että sen suosio ei rekisteröintitilastoissa vielä näy. Corolla Crossin lanseerausvaiheessaan saama suosio enteilee kuitenkin kovaa myyntimenestystä lähivuosina.

    Toyota Yarisin korotettu ja astetta esikuvaansa maastokelpoisempi sisarmalli sen sijaan erottuu jo tilastoissa edukseen. Edellisvuonna lanseerattu Toyota Yaris Cross lumosi viime vuonna ison joukon suomalaisia autonostajia. Jämerä pienikokoinen crossover kipusi kertaheitolla ensirekisteröintitilaston seitsemännelle tilalle (1787 autoa). Tämän vuoden tammikuussa Yaris Crossia rekisteröitiin niin ikään mukavasti, 101 yksilön verran.

    ”Toyota Corolla Crossista tuli välittömästi suosittu vaihtoehto Corollan ja RAV4:n väliseen tilaan mallistossamme. Suosion varjopuoli oli se, että myimme Corolla Cross 2.0 Hybrid -mallin tämän vuoden tuotannon hetkessä loppuun. Onneksi pääsemme täydentämään mallistoa vielä tämän vuoden aikana uudella 1.8 Hybrid -versiolla. Sen ennakkomyynti alkaa maaliskuussa, ja ensimmäiset autot pääsemme toimittamaan jo syksyllä”, Freund kertoo.

    Edellisvuonna lanseerattu Toyota Yaris Cross lumosi viime vuonna ison joukon suomalaisia autonostajia.  

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua