1. Toyota Way
  2. Uutiset
  3. Yhä useampi nuori haaveilee omasta autosta
Toyota palvelee

Yhä useampi nuori haaveilee omasta autosta

Tutkittua
Koronakriisi on saanut nuoret haaveilemaan auton omistamisesta. Samaan aikaan julkisten liikennevälineiden käyttö on vähentynyt.
  • Teksti: Johanna Lätti
  • Kuvat: Adobe ja Toyota
  • 26.10.2021
  • Koronapandemia on muuttanut nuorten suhtautumista autoiluun. Danske Bankin autobarometrin mukaan alle 36-vuotiaiden halu autoilla ja omistaa auto on kasvussa. Lähes 30 prosenttia nuorista haaveili oman auton ostamisesta, kun koko väestössä viidenneksellä oli sama haave. Joka neljäs nuorista kertoi lisänneensä oman auton käyttöä, kun koko väestöstä näin oli tehnyt 16 prosenttia. Kyselyn mukaan alle 36-vuotiaat ovat myös vähentäneet eniten julkisten hyödyntämistä.

    Ennen koronaa alle 36-vuotiaiden halu liikkua autolla laski pitkään ja nuoret ovat vuodesta 2013 tehdyn kyselyn aikana nyt ensimmäistä kertaa auton ostamisesta eniten haaveileva ryhmä. Danske Bankin mukaan kyse ei ole lyhyen ajan muutoksesta, joka palaa ennalleen koronarajoitusten purkamisen jälkeen.

    ”Korona on katkaissut trendin, jossa nuoret halusivat liikkua julkisilla tai autoa tarpeen mukaan vuokraten”, Danske Financen autoliiketoiminnasta vastaava johtaja Altti Kuuri sanoo.

    Kuurin mukaan yksityisautoilun suosio laski voimakkaasti vuoteen 2019 asti, jolloin reilu puolet nuorista halusi liikkua viiden vuoden päästä omalla autolla.

    ”Nyt nuorista 60 prosenttia haluaa liikkua omalla autolla viiden vuoden päästä”, Kuuri lisää.

     

    Moni harkitsee sähkö-, hybridi- tai kaasuautoa

    Kiinnostus vaihtoehtoisiin voimanlähteisiin on myös nousussa. Lähes puolet auton hankintaa suunnittelevista harkitsee sähkö-, hybridi- tai kaasuauton ostamista, kun vuosi sitten näin teki 39 prosenttia.

    ”Mediahuomio, teknologian kehittyminen ja tietoisuus ympäristöasioista ovat selvästi nostaneet kiinnostusta”, Kuuri sanoo.

    Hänen mukaansa myös pienemmät polttoainekustannukset painavat vaakakupissa. Korkea hinta, riittävä toimintamatka ja jälleenmyyntiarvo ovat puolestaan seikkoja, jotka mietityttävät kuluttajia.

    Danske Bankin autobarometriin osallistui 1 400 suomalaista.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua