1. Toyota Way
  2. Vinkit ja palvelut
  3. Näin autovahinko hoidetaan kuin Strömsössä
Toyota palvelee

Näin autovahinko hoidetaan kuin Strömsössä

Toyota Vakuutus
Toyotan autovahinko voidaan parhaassa tapauksessa käsitellä Ifissä automaattisesti ilman manuaalikäsittelyä. 
  • Teksti: Sanna Tapola
  • Kuvat: Adobe ja Sam Jamsem
  • 21.9.2022
  • Skriiks, kuuluu parkkipaikalla Toyotan kyljestä ja kun omistaja saapuu paikalle, hän huomaa, että auton kylki on ikävästi naarmuilla ja lommoilla. Pahin harmitus voi jäädä parkkipaikalle tai ainakin pienentyä, jos hänellä on Toyota Vakuutuksen täyskasko. Sopivan vakuutuksen myötä vahingonkäsittely ja auton korjaaminen sujuvat sukkelasti ilman ylimääräisiä mutkia.

    Parkkipaikalta alkanut tarina jatkuu parhaassa tapauksessa näin.

    Kolhitun auton omistaja muistaa, että hänellä on Toyota Vakuutuksen täyskasko, joka korvaa tuntemattoman ajoneuvon aiheuttamat kolhut ilman bonusmenetystä. Omavastuu vahingossa on 200 euroa, hän tuumii ja tekee kotiin päästyään älykännykällään vahinkoilmoituksen If Mobiili -sovelluksessa.

    "Vahinkoilmoitus otetaan Ifissä vastaan, se rekisteröityy järjestelmiimme ja omistaja saa korvauspäätöksen muutamassa minuutissa Omille Sivuille tai If Mobiiliin. Samassa yhteydessä tiedot vahingosta välitetään sopivaan Toyota-korjaamoon tai vaihtoehtoisesti omistaja ohjataan ottamaan yhteyttä Toyota-korjaamoon", kertoo Ifin kehityspäällikkö Timo Sanna.

    "Onneksi suurin osa vahingoista on pieniä ja niissä vahingot on mahdollista tarkastaa valokuvan perusteella", Ifin kehityspäällikkö Timo Sanna miettii.

     

    Sanna kuitenkin muistuttaa, että aina näin ei voida toimia, ja siihen on syynä esimerkiksi se, että osa vahingoista vaatii aina manuaalisen tarkistuksen. Silloin vahinkoilmoitus siirtyy rekisteröinnin jälkeen Ifin korvauskäsittelijälle työjonoon.

    Valokuvat säästävät korjaamokäynniltä

    Prrr, pirisee omistajan puhelin pari tuntia sen jälkeen, kun hän on tehnyt vahinkoilmoituksen Ifiin. Oli onni onnettomuudessa, että vahinko tapahtui keskellä tavallista arkipäivää. Nyt korjaamo ehti ottamaan yhteyttä jo saman päivän aikana. Jos vahinko olisi tapahtunut viikonloppuna, korjaamo olisi yhteydessä omistajaan seuraavana arkipäivänä.

    Soittaja on siis Toyota-korjaamosta. Hän harmittelee vahinkoa ja pyytää omistajaa tekemään valokuvatarkastuksen vahingosta Ifin applikaation avulla.
    "Tällä pyritään siihen, että asiakas välttyy yhdeltä ylimääräiseltä korjaamokäynniltä, säästää näin omaa aikaansa ja samalla ympäristöä", Sanna toteaa. 

    Valokuvatarkastus on nopeasti hoidettu. Omistaja kirjautuu applikaatioon älypuhelimellaan, nappaa 5–7 kuvaa ohjeiden mukaisesti ja lähettää ne korjaamolle katsottavaksi. Kuvien perusteella korjaamo tekee päätöksen auton korjaamisesta ja tarkastaa samalla Ifin järjestelmistä, onko omistaja oikeutettu sijaisautoon korjauksen ajaksi.

    "Isommissa kolareissa valokuvatarkistus ei luonnollisesti ole mahdollista. Onneksi suurin osa vahingoista on kuitenkin pieniä ja niissä vahingot on mahdollista tarkastaa valokuvan perusteella", Sanna lisää.

    Nopeasti korjaamoon, sijaisauto käyttöön

    Korjauspäätöksensä jälkeen Toyota-korjaamo sopii omistajan kanssa sopivan korjausajan ja kertoo kuinka omistaja saa sijaisauton käyttöönsä korjauksen ajaksi.

    Ennen auton korjaamista korjaamo tekee Ifille kustannuslaskelman vauriokustannuslaskentajärjestelmään. Laskelma hyväksytään Ifissä nopeasti.

    Pian auto onkin jo korjattavana ja omistaja ajaa sijais-Toyotallaan ulos korjaamon portista tiedossaan päivä, jolloin voi noutaa korjatun autonsa korjaamolta.

    Korjaus on valmis muutamassa päivässä ja omistaja pääsee noutamaan autonsa korjaamolta.

    If välittää omistajalle tiedon korjaamolle maksetuista kuluista ja lähettää omistajalle asiakastyytyväisyyskyselyn. Omistaja vastaa kyselyyn ja kertoo Ifille, olisiko jokin voinut mennä vielä paremmin.

    "Kehitämme korvauskäsittelyprosessia jatkuvasti yhdessä Toyota-korjaamojen kanssa, ja olemme iloisia jokaisesta vastauksesta ja palautteesta, jonka saamme. Sen pohjalta pyrimme kehittämään palveluamme vielä sujuvammaksi", sanoo Ifin ajoneuvokorvausten laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen

    Parkkipaikalta alkanut tarina voisi hyvinkin päättyä siihen, että vahingosta aiheutuneesta harmista huolimatta omistaja koki saavansa hyvää, nopeaa ja laadukasta palvelua. Tätä If ja Toyota-korjaamot tavoittelevat aina, kun autovahinko sattuu.

    Luottamusta ja laatua vaalitaan yhdessä

    Yhteisen, saumattoman prosessin kehittäminen vaatii sekä Ifiltä että Toyota-korjaamolta tiivistä yhteistyötä ja luottamusta.

    "Meillä on 100-prosenttinen luottamus Toyotan valtuutettuihin korikorjaamoihin, joissa on koulutettu ja ammattitaitoinen henkilöstö. Näissä korjaamoissa hoidetut vahingot voivat hyvinkin olla sellaisia, että automatiikka on hoitanut korvausprosessin kokonaan, eikä korvauskäsittelijän ole tarvinnut puuttua siihen missään vaiheessa", toteaa Sanna.  

    Luottamuksen ja ammattitaidon lisäksi koneiston rasvana toimivat yhteen integroidut järjestelmät.

    "Vauriokustannuslaskentajärjestelmä eli Cabas, Ifin asiakastietojärjestelmä Vahinkonetti ja laskutusjärjestelmät ovat keskeisessä roolissa. On tärkeää, että oikea tieto on oikeassa paikassa ja integraatiot järjestelmien välillä siirtävät tiedon tarvittavaan paikkaan. Ja kaiken pitää tietysti olla toteutettu niin, että EU:n tietosuoja-asetukset henkilötietojen käsittelystä täyttyvät", lisää Varke-Lipponen.

    Asiakkaat arvostavat nopeutta

    Toyota-asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä nopeutuneeseen palveluun ja erityisesti mahdollisuuteen lähettää korjaamoon vain valokuvat korjaamokäynnin sijaan.

    "Palvelun nopeutuminen on ollut asiakkaillemme äärimmäisen tärkeää. Ja me tietysti pidämme kiinni siitä, että ohjaamme Toyota-vakuutusasiakkaat vain Toyota-korjaamoihin, joiden kanssa voimme taata laadukkaan palvelun. Osittain automaattinen ja nopea vahingonkäsittelyprosessi pienentää myös painetta vakuutusmaksujen kohoamiselle", Varke-Lipponen toteaa. 


  • Toyota Vakuutus on järkevä päätös:

    Kun sinulla on Ifin myöntämä Toyota Vakuutus, saat apua vuorokauden ympäri.

    Vahingon sattuessa Toyotasi korjataan alkuperäisillä varaosilla Toyota-ammattitaidolla.

    Toyota Vakuutuksen saat omalta Toyota-jälleenmyyjältäsi tai puhelimitse 010 19 19 70.


     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua