1. Toyota Way
  2. Ihmiset
  3. Kilometrimiljonääri Keränen ei Toyotasta luovu
Toyota palvelee

Kilometrimiljonääri Keränen ei Toyotasta luovu

Toyota Prius Plus
Keravalainen taksiautoilija Erkki Keränen on ajanut taksi-Toyotoillaan yli kolme miljoonaa kilometriä, joiden aikana takapenkillä on nähtyä iloa, surua ja kaikkea siltä väliltä. Eläkkeelle jäämisen myötä taksiperheen Prius Plussan pääkuljettajaksi on noussut poika Aki, mutta Erkki jatkaa tallin kakkoskuskina edelleen.
  • Teksti: Juho Paavola
  • Kuvat ja video: Juho Paavola
  • 27.11.2023
  • Minkälaista taksitoimintanne on?

    Aloitin ajamisen omalla taksilla vuonna 1998. Nyt olen virallisesti eläkkeellä ja ajelen satunnaisemmin, ja suurimman osan ajoista hoitaa nykyisin poikani Aki. Enimmäkseen ajomme ovat tässä Keravan alueella, mutta myös esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentokentälle ajelemme tasaiseen tahtiin. Ei kuitenkaan yhtä paljon kuin ennen koronaa, mikä vähensi liikematkailun määrää. Yksittäisten ajojen lisäksi ajamme myös koulukyytejä Keravan kaupungille. 

    Miten Prius Plus taipuu taksiksi?

    Parempaa ei voisi olla! Jos ei halua minibussia, seitsemänpaikkaiset autot ovat harvassa. Juuri koulukyydeissä auto on todella hyvä, kun tavaratilasta saadaan hetkessä nostettua kaksi kunnollista lisäistuinta. Näin kaikki lapset saadaan kätevästi kyytiin. Iäkkäämmät matkustajat puolestaan ovat kiitelleet sitä, kuinka helppoa autoon on nousta sisään. Lisäksi yksi selkeä etu on hybridin vähäinen polttoaineenkulutus.

    Miksi suosit taksina itselataavaa hybridiä?

    Se on vaivaton ja edullinen: tällä voi lähteä vaikka maailmanympärimatkalle, kun vain bensa-asemia osuu reitille. Itselataava hybridi tuo erilaisiin kuljetuksiin huolettomuutta. Se on sekä hankintahinnaltaan että huolto- ja ylläpitokuluiltaan dieseliä ja ladattavia autoja edullisempi kokonaisuus. Silti keskikulutus on vain noin 5,5 litraa, vaikka ajamme paljon kuluttavaa kaupunkiajoa. Takseilla ajetaan vuosittain tyypillisesti noin 100 000 kilometriä, joten pienellä kulutuksella on suuri merkitys yrityksen kannattavuudelle.

    "Taksissa tärkeää on paitsi tavaratilan koko myös sen muoto ja käytettävyys. Priuksessa tavarat on helppo nostaa sisään", sanoo taksiautoilija Erkki Keränen.

     

    Miten Prius Plus tuli teille taksikäyttöön?

    Pari vuotta sitten kuulin, että Haukiputaalla taksia ajanut lapsuudenkaverini oli joutunut luopumaan ammatistaan aivoinfarktin vuoksi. Ostin häneltä hyvän ja vähän eli vain noin 80 000 kilometriä ajetun ja valmiiksi varustellun Prius Plussan, joka nyt jatkaa taksikäytössä. Toyotan hybriditekniikalla varustetut autot on tehty niin toimintavarmoiksi, että niitä uskaltaa hankkia käytettynäkin ilman pelkoa suurista remontti- ja huoltokuluista.

    Voi olla, mutta mistä sen tiedät?

    Aikaisemmin meillä oli taksikäytössämme farmarimallinen Toyota Auris -hybrid, joka sittemmin siirtyi tyttäreni käyttöön ja on hänellä edelleen. Autolla on ajettu yli 450 000 kilometriä. Koko aikana autoon on tarvinnut vaihtaa vain kahdet jarrupalat, eikä muuta remonttia ole tarvittu. Jos siis tuossa ajassa kuluu vain 150 euroa kuluvien osien korjauksiin, puhutaan jo aika kestävästä laadusta!

    Miten Toyotat ovat toimineet taksikäytössä?

    Tosi hyvin. Olen ajanut kaikkiaan 11 taksi-Toyotalla eli Avensiksella, Auriksella ja erilaisilla Priuksilla yli kolme miljoonaa kilometriä 25 vuoden aikana. Perushuoltojen ohessa olen sinä aikana joutunut viemään auton vain kerran pariksi tunniksi korjaamolle, mikä on ajomäärään ja aikaan nähden kyllä äärimmäisen vähän. Taksikäytössä juuri luotettavuus on tärkeää. Hetket, jolloin auto seisoo korjauksessa, ovat suoraan omasta tilistä pois – puhumattakaan pitempien korjausten ajaksi tarvittavan sijaisauton kuluista ja vaivasta. Niitä huolia meillä ei ole ollut.

    Millainen auto on sopinut taksikäyttöön parhaiten?

    Yksikään Toyota ei ole ollut huono, mutta kyllä nykyinen Prius Plus on ollut paras. Muunneltavan matkustamon ansiosta mukaan saadaan kuusi koululaista, ja toisaalta penkit kaatamalla mukaan mahtuu vaikka asiakkaan pesukone. Taksissa tärkeää onkin paitsi tavaratilan koko myös sen muoto ja käytettävyys. Priuksessa tavarat on helppo nostaa sisään. Työkalujen tehtävä on tehdä työstä helppoa.

    "Toyota Prius Plus on ollut paras", sanoo Erkki Keränen. "Muunneltavan matkustamon ansiosta mukaan saadaan kuusi koululaista, ja toisaalta penkit kaatamalla mukaan mahtuu vaikka asiakkaan pesukone."
     
    Millaisia periaatteita sinulla on auton hankinnassa?

    Moni taksinkuljettaja suosii hienoja ja vähän kalliimpia merkkejä, koska he sanovat, että työpaikan pitää olla viihtyisä. Minä taas ajattelen, että ei riitä, että minä viihdyn autossa, vaan sen on oltava ennen kaikkea asiakkaalle hyvä. Toisin kuin monessa komeassa ja hankalasti lastattavassa sedanissa Priuksessa ei lopu tavaratila kesken, vaikka asiakkaalla olisi paljonkin tavaraa mukanaan.

    Millaista palautetta asiakkaat antavat Toyotasta?

    Suurimmalle osalle merkillä ei tunnu olevan väliä, osa tykkää tosi paljon ja sitten aina joskus löytyy joku hieman ahnaammin tuoppia tuijotellut asiakas, joka vaatii taksitolpalla käyttöönsä jotakin tiettyä merkkiä. Silloin on ehkä parempikin, että hänet ajetaan sillä toisella autolla kotiinsa.

    Millaisia tarinoita mieleesi tulee taksityöstä?

    Niitä on vaikka kuinka paljon, ihan oikeasti. Se johtuu siitä, että Suomessa perinteisesti kaikki ovat käyttäneet samoja takseja ja kyytiin voikin osua ihan kuka vain. Matkaan on mahtunut paljon iloja ja suruja sekä erilaisia ihmisiä, ja kaikkia pitää kyetä sen matkan aikana palvelemaan hyvin ja vähän kuuntelemaankin. Myös hauskoja juttuja on sattunut. Kerran kyytiin nousi hattupäinen herrasmies, joka luuli olevansa vähän hienommassa premium-kyydissä. Kun saavuimme perille, hän havahtui, taputti olalle ja kiitteli kuinka hienosti ja pehmeästi Mersu olikaan kulkenut. Se oli vähän kuin palkankorotus tai juomaraha!

    Miksi vaihdat aina Toyotaan?

    Onhan tämä ehkä vähän turhankin suorasti sanottu, mutta hyvä auto on hieman kuin hyvä puoliso. Kun on kerran löytänyt luotettavan ja vähäruokaisen, ei sitä pidä mennä vaihtamaan.

    Olet virallisesti eläkkeellä, mutta ajat mielelläsi edelleen taksia. Miksi?

    Olen tottunut nuoresta asti lähtemään erilaisiin hommiin ja töihin. Kun tällä tavalla sitten asuu tämmöisessä kaupunkikotelossa, niin mielenterveyshän siinä alkaa järkkyä, jos jää vain sohvalle kotiin ja on tekemättä mitään. Työ on minulle terapiaa ja tekemistä, jonka avulla ikään kuin tuntee itsensä tärkeäksi. Pysyn virkeänä ja osoitteetkin pysyvät siinä samalla hyvin mielessä.

    Erkki Keränen on virallisesti eläkkeellä ja ajelee satunnaisemmin, ja suurimman osan ajoista hoitaa nykyisin hänen poikansa Aki Keränen.

  • Kuka
    Erkki Keränen

    Työ: Ajanut taksia vuodesta 1996 lähtien. Siitä lähtien työkaluna on ollut koko ajan Toyota. ”Kun aloitin ajamisen renkinä, sain taksiyrittäjältä käyttööni Toyota Carinan. Se osoittautui parin vuoden koeajolla sen verran hyväksi, että merkki oli sinetöity. Kun pari vuotta myöhemmin perustin oman yrityksen, aloitin ajamisen farmarimallin Avensiksella.”

    Lähitaksiin kuuluva Taksi Keränen ajaa yksitäisiä taksiajoja ja niiden ohessa erilaisia sopimusajoja, kuten koulukyytejä Keravan kaupungille.

    Asuu: Keravalla.

    Tärkein periaate työssä: Kiireettömyys. Kun aikaa on liian vähän, tulee vain stressiä, mutta jos on ylimääräistä aikaa, se on helppo kuluttaa pois. ”Kiireessä tulee vain vahinkoja. Olen oppinut, että jos alkaa tuntua kiireeltä, laitan kaikki yhteydet kiinni ja menen hetkeksi laulamaan karaokea. Taksia on ajettu yli sata vuotta, eivätkä ne kyydit vielä ole ajamalla loppuneet.”

    Auto: Toyota Prius Plus vuosimallia 2020. Autolla on nyt ajettu noin 320 000 kilometriä.



Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua