”Loppuvuodesta 2018 olimme päättäneet lähteä työn perässä Belgiaan. Huomasimme, että perheemme saksalainen auto oli alkanut ahmia öljyä lähestulkoon enemmän kuin bensaa, joten tarvitsimme uuden. Katselimme eri vaihtoehtoja, muun muassa Lexusta. Se kuitenkin oli hieman liian pieni perheemme tarpeisiin. Koska autokauppa meni hieman täpärälle ennen lähtöä, tärkeää oli, että auto oli saatavissa nopeasti. Auris oli vaimoni löytö, ja hyvä löytö olikin.
Luotettavuus ja taloudellisuus. Tämän kanssa ongelmia ei ole ollut, eikä ole tarvinnut pitää öljypulloa takakontissa tai odotella sydän pamppaillen vikavalon syttymistä. Hybridi on kaupunkiajossa tosi taloudellinen, mutta se on aika bensapihi moottoritielläkin. Olemme ajaneet lähes 800 kilometrin matkan yhdellä tankillisella täydessä lastissa Travemünden satamasta Brysseliin. Se on aika hyvin.
Toni perheineen on ajanut Helsingistä Brysseliin ja takaisin Helsinkiin työn perässä monet kerrat. Auris on osoittautunut luotettavaksi mutta myös taloudelliseksi näillä pitkillä ajomatkoilla.
Nykypäivänä juuri tuota luotettavuutta ja taloudellisuutta. Kun olin nuori, faijalla oli Corolla, ja tykkäsin kyllä siitäkin tosi paljon. En ole mikään bensalenkkari, ja minulle riittää, että auto vie luotettavasti paikasta A paikkaan B. Siihen Toyota on aina ollut paikallaan, mutta omien kokemusteni ja uusien hybridimoottorien myötä merkin imago silmissäni on kohentunut vielä lisää.
Tilavuus. Auris ei ole tilavista autoista se kaikkein tilavin, mutta ihmeen hyvin sinne mahtuu tavaraa. Olemme kulkeneet Helsingin ja Brysselin väliä monet kerrat, ja aina meillä on ollut koko elämä kyydissä. Aurista väheksymättä on tosin sanottava, että myös pakkaustekniikalla on osansa asiassa. Itselleni ei riitä suurinkaan auto, sillä vain sullon kamat kyytiin ja totean, että täynnä on. Vaimollani pakkaaminen vasta alkaa siinä vaiheessa. Hän osaa täyttää Auriksen pienimmätkin sopukat, ja yhtäkkiä tavaraa mahtuukin tuplamäärä mukaan.
Suunnilleen kolmen tai neljän vuoden välein. Aiemmin syy vaihtoon oli jotain ikävämpää, kuten remontit, kasvanut öljyn kulutus ja kojetaulussa kasvavat kilometrit. Varsinaista autokuumetta minulle ei nouse, tai en ainakaan sitä itsessäni tunnista. Tietty jos jonkun oikein kivan auton näen, saatan ajatella, että tuollainen olisi kiva omistaa.
Aurikseen mahtuu mukavasti matkustamaan myös perheen Taimi-koira.
Tänä päivänä auton käyttötarve liittyy lähinnä tyttärien harrastuksiin. Vanhempi tyttäremme harrastaa muodostelmaluistelua, ja treenit ovat milloin missäkin Helsingin halleissa. Suurimmaksi osaksi ajamme lyhyttä ajoa kaupungissa, missä hybridin hyödyt ja sähkönkäyttö korostuvat. Olimme juuri Luostolla laskettelemassa, ja hyvin Auris pärjää maan- ja moottoriteilläkin.
Niitä on paljon, ja aina se on se sama koominen tilanne. Se alkoi jo, kun asuimme vuoden Ranskassa ja liikuimme vanhalla Fiat Puntolla. Nyt sama on jatkunut Auriksella. Kun kerrankin saisi ajaa reippaasti Saksan autobaanalla, uskallamme ajaa enintään 110 kilometriä tunnissa, koska automme on niin täyteen lastattu. Samalla vasemmalta vilahtelevat Porschet ja muut lähemmäs 300 kilometrin tuntinopeudella ohitse. Voi olla, että heille auto merkitsee muutakin kuin luotettavaa ja taloudellista siirtymistä paikasta toiseen.
Jättäisin tämä vastauksen tyhjäksi, ja ihan syystä. En yksinkertaisesti osaa sanoa. Jos Toyotasta pitäisi valita, valitsisin varmaan Land Cruiserin. Niitä olen usein katselut ja todennut, että sellainen on tosi makea auto.