1. Toyota Way
  2. Ihmiset
  3. Toyota vei nuoren miehen mukanaan
Toyota palvelee

Toyota vei nuoren miehen mukanaan

Hyvä tyyppi
Kajaanilaisen No-Pan Auton varaosapäällikkö Raimo Meriläinen jäi eläkkeelle 56-vuotisen autoalalla tehdyn työuran jälkeen. Raimon rakkain auto on ollut Toyota Celica vuodelta 1972.
  • Teksti: Juha-Pekka Honkanen
  • Kuvat: Juha-Pekka Honkanen
  • 19.1.2023
  •  

    Raimo Meriläinen on juuri käynyt kahvipöydässä läpi seitsemälle eri vuosikymmenelle ulottunutta työuraansa, kun mieleen tulee uusi ajatus: Ei vastaaville vuosille kovin moni ole autoalalla tainnut yltääkään? Ura alkoi vuonna 1966 kajaanilaisessa Korpi-Autossa.

    ”Kun luin Kainuun Sanomista, että liikkeeseen etsitään varaosamyyjiä, jostain syystä se iski kuin salama. Kävin aiemman työpaikkani ruokatauolla kysymässä töitä.”

    Liikkeen teki seutukunnalla perin mielenkiintoiseksi sen uusi edustus, Toyota. Ensin ykkösmalli oli Crown, ja vuonna 1967 Suomeen rantautui myös Corolla. Tähän automalliin vaihtui myös Meriläisen ensimmäinen auto Ford Anglia.

    ”Kaikkein rakkain on ollut vuonna 1977 ostamani Toyota Celica vuosimallia 1972. Se oli sininen, nätti auto, ja olihan se puolet kalliimpikin kuin Corolla.

    Kajaanilaisen Raimo Meriläisen rakkain auto on ollut sininen Toyota Celica vuosimallia 1972, jonka hän kävi nuorena miehenä Tampereelta asti ostamassa.

     

    Meriläinen sai Celicastaan yhdeksän vuoden jälkeen enemmän rahaa kuin mitä hän siitä oli itse maksanut.

    ”Mallin arvostus vain kasvoi ja kasvoi vuosien varrella.”

    Ei ihme, että kaikki myöhemmätkin autot ovat olleet Toyotoja. Corolla, Camry, Carina, neljä Avensista ja nyt RAV4. Lisäksi harrasteautojen virkaa toimittavat 1980-lukuiset Carina II ja Corolla.

    ”Niillä harrastaminen on ajelua kesäisin, sillä autoja ei erityisemmin tarvitse korjata.”

    Nykyään Raimo Meriläinen ajaa Toyota RAV4:lla. Harrasteautoina on 1980-lukuiset Toyota Carina II ja Toyota Corolla, joilla ajellaan kesäsin.

     

    No-Pan Auto kutsuu edelleen

    No-Pan Auton riveihin Meriläinen siirtyi 1988, kun tuolloin ainoastaan kuhmolaisena tunnettu liike avasi autokaupan Kajaaniin. Muutos oli tilaisuus rakentaa varaosatoiminnot täysin uusiksi ilman vanhoja rasitteita. Työhaastattelussa hän lupasi kolmannen polven toimitusjohtajalle Mauri Huotarille, ettei tämä tulisi pettymään. Myöhemmin asia tuli uudelleen puheeksi.

    ”Ei Mauri ollut pettynyt”, Meriläinen naurahtaa.

    ”Minulle No-Pan Auto merkitsee hyvää tiimiä, jonka kaverit ovat kasvaneet ammattilaisina ja ympärillä työkaverit ovat työskennelleet samalla innostuksella kuin minä itsekin.”

    Meriläisen kädenjälki jää elämään liikkeeseen asiakkaille esimerkiksi siten, että No-Pan Auto on autokaupan lisäksi merkittävä rengasliike. Hän sanoo, että eläkkeellä jääminen tuntuu edelleen uudelta asialta – merkittävintä on vapaus valita, miten päivänsä viettää.

    ”Aamulla pitää saada itsensä liikkeelle myös eläkkeellä harrastamaan tai puuhastelemaan.  No-Pan Autossa tulee myös käytyä viikoittain, sillä olen edelleen meidän veikkausporukkamme vetäjä.”

    "Aamulla pitää saada itsensä liikkeelle myös eläkkeellä harrastamaan tai puuhastelemaan", tuumaa Raimo Meriläinen.

  • Kuka

    Raimo Meriläinen, eläkkeellä

    Ammatti: Eläkeläinen, jäi No-Pan Auton varaosapäällikön tehtävistä eläkkeelle 56-vuotisen autoalalla tehdyn työuran jälkeen.

    Asuu: Kajaanissa.

    Auto: Toyota RAV4 ja harrasteautoina 1980-lukuiset Carina II ja Corolla.

    Harrastukset: Itsensä liikuttaminen, puuhastelu ja harrasteautot.


     

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua