Siirry sisältöön (Paina Enter)
Toyota palvelee

Toyota Finance Finland – Dataskyddsbeskrivning

Uppdaterad 25.8.2025
1. Registrets namn

Toyota Finance Finland Oy:s kundregister

2. Personuppgiftsansvarig

Toyota Finance Finland Oy
Korpivaaravägen 1, PB 49
01451 Vanda
Telefon: 09 851 81

3. Registrets kontaktperson

Tuomo Juslin
Korpivaaravägen 1, PB 49
01451 Vanda
Telefon: 09 851 81
E-postadress: turvapostiasiakaspalvelu@toyotarahoitus.fi
Tjänsten My Finance: myfinance.toyota.fi (Opens in new window)

4. Dataskyddsombud

Markku Harmaala
Korpivaaravägen 1, PB 49
01451 Vanda
Telefon: 09 851 81

5. Ändamålen med behandling av personuppgifterna och den rättsliga grunden för behandlingen

Att fatta kreditbeslut

Kreditsökandens personuppgifter behandlas för att fatta ett kreditbeslut. Kreditbeslutet fattas baserat på de uppgifter som kunden lämnat i kreditansökan, uppgifter om betalningssätt i eventuella tidigare kreditavtal samt uppgifter om kunden som fås från Suomen Asiakastieto Oy och från det positiva kreditupplysningsregistret. Baserat på uppgifterna görs även automatiserade kreditbeslut när förutsättningarna för att bevilja kredit och teckna hyreskontrakt bedöms. Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter i samband med kreditbeslut är verkställande av avtal.

Kreditgivaren har rätt och skyldighet att kontrollera köparens person- eller samfundsuppgifter samt att inhämta nödvändiga kredit- och inkomstuppgifter på det sätt som avses i kreditupplysningslagen och lagen om det positiva kreditupplysningsregistret. Kreditgivaren anmäler de aktuella uppgifter som lagen kräver om krediten till det positiva kreditupplysningsregistret som upprätthålls av Skatteförvaltningen.

Skötsel av kundrelationen

Skötseln av kundrelationen förutsätter behandling av kreditkundens personuppgifter. Kundens personuppgifter behandlas för att aktivera kreditavtalet och förvalta krediten (bl.a. registrering av transaktioner, eventuella avtalsändringar och avslutande av avtalet). Den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter i samband med skötseln av kundrelationen är verkställande av avtal. 

Kundkommunikation, direktmarknadsföring och onlinereklam

Toyota Finance Finland Oy kan använda kundens personuppgifter för kundkommunikation när företaget skickar meddelanden och information om finansieringsprodukter och tjänster till kunderna. Kundens personuppgifter används också för marknadsföring av produkter i anslutning till finansiering av fordonet. I direktmarknadsföring kan företaget ta hjälp av Toyotaåterförsäljare som i detta fall är personuppgiftsbiträden för Toyota Finance Finland Oy.

Toyota Finance Finland Oy gör onlinereklam i externa reklamnätverk. Reklam inriktas både till målgrupper som företaget själv definierat och till målgrupper som definierats av tredje parter. Reklam kan även inriktas med hjälp av cookies baserat på användningen av webbplatsen, om kunden har gett sitt samtycke till användningen av cookies för detta. 

Behandlingen av personuppgifter i kundkommunikationen och direktmarknadsföringen grundar sig på den personuppgiftsansvariges berättigade intresse. Elektronisk direktmarknadsföring och onlinereklam med hjälp av uppgifter som samlats in med cookies grundar sig på ett separat samtycke som kunden har gett. 

Inspelning av telefonsamtal

Toyota Finance Finland Oy kan spela in kundsamtal för att säkerställa kvaliteten på kundservicen samt för att hantera och verifiera kund- och avtalsförhållandet. Inspelningen meddelas alltid separat i början av samtalet. Inspelningen av kundsamtal baseras på den personuppgiftsansvariges berättigade intresse. Observera att dina aktuella kund- och avtalsuppgifter finns i tjänsten My Finance på adressen https://myfinance.toyota.fi (Opens in new window).

Statistikföring och rapportering

Personuppgifter behandlas för att utveckla produkter och processer samt för att följa upp och styra affärsverksamheten. Behandlingen av uppgifter för dessa ändamål grundar sig på den personuppgiftsansvariges berättigade intresse. 

Fullgörande av en rättslig förpliktelse

Toyota Finance Finland Oy behandlar personuppgifter för att sköta sina lagstadgade skyldigheter och för att fullgöra myndighetsbeslut. Sådana skyldigheter är bland annat skyldigheter som härrör från kreditlagstiftningen, den lagstadgade bokföringsskyldigheten och skyldigheter i anslutning till beskattning. Uppgifter kan också behandlas för att fullgöra skyldigheterna enligt lagstiftning om bekämpning av penningtvätt och terrorism.

6. Registrets datainnehåll

Registret innehåller uppgifter om kunderna enligt följande gruppering:

Uppgifter om personen:

  • för- och efternamn
  • personbeteckning
  • adressuppgifter
  • telefonnummer
  • e-postadress
  • kredituppgifter
  • yrke 
  • uppgifter om arbetsplats, anställningstyp och anställningens längd
  • kontouppgift vid återbetalning av pengar
  • körkorts-/passuppgifter i anslutning till identifiering av kunden
  • eventuellt uppgifter om uppehållstillstånd 
  • telefonsamtalsinspelningar
  • annan tilläggsinformation om kundrelationen (t.ex. uppgifter som sparats i samband med kundservice)
  • tillstånd och förbud i anslutning till marknadsföring
  • nätidentifierare, såsom IP-adress, samt uppgifter som samlas in med hjälp av cookies och andra tekniska medel, om kunden har gett sitt samtycke till att dessa uppgifter behandlas. 


Kreditavtalsuppgifter:

  • uppgifter om kredit som ansökts och beviljats,
  • uppgifter i anslutning till fakturering och indrivning och
  • typ av fordon som finansierats samt dess registreringsnummer.


Andra uppgifter om kundens avtal (t.ex. uppgifter om eventuella leasingarrangemang och andra hyresavtal).

Personbeteckningen används enligt dataskyddslagen för att identifiera kunden och för att fullgöra både kundens och Toyota Finance Finland Oy:s rättigheter och skyldigheter.

7. Regelmässiga informationskällor

Personuppgifterna samlas i regel in från den registrerade. Vanligtvis fås personuppgifterna från kundens kreditansökan som återförsäljarna tillställer.

Kunden identifieras på grundval av de uppgifter som hen lämnat i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänst. I samband med detta kan personuppgifterna också uppdateras. Kundernas adressuppgifter uppdateras regelmässigt i Postis adresstjänst.

Kundens kreditvärdighet kontrolleras hos Suomen Asiakastieto Oy och i det positiva kreditupplysningsregistret som upprätthålls av Skatteförvaltningen.

8. Behandlingen av personuppgifter

Personuppgifter behandlas endast av personer som på grund av sina arbetsuppgifter behöver behandla dem. Personalen som behandlar personuppgifter har fått utbildning om dataskydd och har tillgång till skriftliga anvisningar om behandlingen av personuppgifter.

Personuppgifter kan även baserat på avtal överföras till externa serviceleverantörer. Serviceleverantörerna behandlar personuppgifter på de sätt som Toyota Finance Finland Oy har definierat och har inte rätt att använda uppgifterna för sina egna ändamål. Externa serviceleverantörer används bland annat för att leverera och administrera datasystem, för indrivning och för genomförande av undersökningar.

9. Regelmässiga utlämnanden av uppgifter eller överföring av uppgifter utanför EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet

Med överföring av personuppgifter avses situationer där personuppgifter utlämnas till en annan personuppgiftsansvarig för dennes egen, självständiga användning. I överföringar av personuppgifter iakttas den gällande dataskyddslagstiftning.

Toyota Finance Finland Oy lämnar ut uppgifterna om kreditbeslutet till den Toyotaåterförsäljare eller verkstad som skickat in kreditansökan för tecknande av det avtal som planerats.

Kundernas personuppgifter lämnas ut för direktmarknadsföringsändamål till Toyota Auto Finland Oy, återförsäljare som ingått avtal och till AXA (återbetalningsskydd) på grundval av berättigat intresse. Med kundens samtycke lämnas uppgifter också ut till de Toyotabolag som definieras närmare i samtycket.

Kundernas personuppgifter kan också lämnas ut till myndigheter och vid betalningsstörningar till kreditupplysningsföretag i enlighet med gällande lagstiftning.

Kundernas personuppgifter överförs i regel inte till länder utanför EU/EES. Vid användning av kundtjänstens chattfunktion är det dock möjligt att personuppgifterna i vissa situationer är åtkomliga även i länder utanför EU/EES. Man har försökt minska risken i anslutning till detta genom att minimera de personuppgifter som används i chattfunktionen. För mer information om innehållet i skyddsåtgärderna vid internationella överföringar av uppgifter, kontakta turvapostiasiakaspalvelu@toyotarahoitus.fi.

10. Principerna för skydd av registret

Databaserna, säkerhetskopiorna av dem och dokumenten förvaras i låsta, övervakade utrymmen som är försedda med passerkontroll.

Uppgifterna som har sparats i databasen är skyddade med brandväggar, lösenord och andra tekniska medel. I princip har endast Toyota Finance Finland Oy:s personal åtkomst till uppgifterna i registret. Dessutom har återförsäljare som är auktoriserade av Toyota Finance Finland Oy begränsad åtkomst till uppgifterna i registret.

11. Lagringstid för personuppgifter

Personuppgifter lagras enligt lagen om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism i fem års tid efter att kundrelationen har upphört, varefter uppgifterna raderas eller anonymiseras.

För marknadsföringssyften används personuppgifterna i högst ett år efter att avtalet upphört.

Inspelningar av telefonsamtal sparas i 90 dygn.

Om det är nödvändigt att bevara personuppgifter för att slutföra en pågående eller hotande rättslig åtgärd eller process, sparas personuppgifterna tills den aktuella rättsliga åtgärden har avslutats samt under den tid som motsvarar den tillämpliga preskriptionsbestämmelsen. Sådana rättsliga åtgärder eller processer kan till exempel vara en myndighetsutredning och en tillhörande överklagandeprocess.

12. Den registrerades rättigheter

Den registrerade har rätt att kontrollera vilka uppgifter om honom eller henne som lagrats i registret. På den registrerades begäran gör vi nödvändiga rättelser och kompletteringar eller raderar uppgifter som är felaktiga, onödiga, ofullständiga eller föråldrade med tanke på behandlingen.

Den registrerade har rätt att under vissa förutsättningar kräva att behandlingen av uppgifterna begränsas eller göra invändningar mot behandlingen av uppgifterna.

Den registrerade har rätt att under vissa förutsättningar överföra sina personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.

Den registrerade har rätt att förbjuda användningen och utlämnandet av sina personuppgifter för direktmarknadsföring.

För den del som behandlingen grundar sig på samtycke har den registrerade har rätt att återkalla sitt samtycke.

Begäranden gällande rättigheterna enligt ovan ska ställas elektroniskt genom att registrera sig i tjänsten MyFinance på: https://myfinance.toyota.fi eller genom att ställa en skriftlig och undertecknad begäran till registrets kontaktperson (se punkt 3).

Den registrerade har möjlighet att vägra att ta emot informationsmeddelanden eller andra meddelanden genom att meddela detta till registrets kontaktperson (se punkt 3).

Den registrerade har rätt att inte bli föremål för ett beslut, vilket enbart grundar sig på automatisk behandling. Den registrerade kan kräva att uppgifterna som påverkar kreditbeslutet behandlas på den personuppgiftsansvarigs vägnar av en fysisk person genom att meddela detta till registrets kontaktperson (se punkt 3).

Den registrerade har rätt att inge klagomål gällande behandlingen av sina personuppgifter till Dataombudsmannen.

Dataombudsmannens byrå
PB 800, 00531 Helsingfors
tfn 029 566 6700
tietosuoja@om.fi