Toyota Approved Vuodeksi -sopimuksen yleiset ehdot
1. Vuokraan sisältyy
- Sovittu ajokilometrimäärä ja huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot
- Öljynvaihdot ja -lisäykset
- Normaalista kulumisesta aiheutuneet tekniset korjaukset
- Sopimuksenmukaiset varusteet
- Palveluntarjoajan toimittamat talvirenkaat ja normaalista kulumisesta aiheutuneet renkaiden uusimiset sekä renkaiden kausivaihtotyöt valtuutetussa Toyota-korjaamossa suoritettuina. Luonnollisen kuluman perusteella uusitaan lähtökohtaisesti enintään kaksi rengassarjaa (8 rengasta) kutakin 60 000 ajokilometriä kohden. Renkaiden uusimisen edellytyksenä on myös, että renkaat ovat tosiasiallisesti kuluneet uusintakuntoisiksi normaali käytössä.
- Rekisteröintikulut, katsastusmaksu ja arvonlisävero
- Sijaisauto määräaikaishuoltojen ajaksi (sis. yhden sijaisautopäivän kutakin huoltokäyntiä kohden, ajoa enintään 100 km sijaisautopäivää kohden, ylikilometriveloitus kulloinkin voimassa olevan vuokraamohinnaston mukaisesti. Asiakas vastaa vuokra-auton omavastuusta. Sijaisautopalvelu ei sisällä polttoaineita eikä koske pikahuoltotyyppisiä pieniä korjauksia eikä alle tunnin kestäviä muitakaan korjauksia)
- Auton toimitus asiakkaan valitsemaan osoitteeseen, max 250 km osoitteesta Korpivaarantie 1, Vantaa. Pidemmät kuljetukset erikseen sovittavasta lisämaksusta. Toimituksen suorittaa palveluntarjoajan alihankkija. Toimituksen suorittamiseksi palveluntarjoaja luovuttaa alihankkijalle tarvittavat tiedot, kuten asiakkaan nimen, toimitusosoitteen ja puhelinnumeron.
- Kyseessä on käytetyn ajoneuvon vuokrasopimus. Autossa voi olla käytön jälkiä eikä sen voida olettaa vastaavan uutta autoa.
2. Vuokraan ei sisälly esimerkiksi
- Polttoaineet tai lataussähköt, pesut ja vahaukset
- Lasien, lyhdynlasien, umpioiden, peilien tai renkaiden rikkoutumiset
- Asiakkaan Palveluntarjoajan luvalla asentamien lisävarusteiden korjaukset ja vaihdot
- Hinaukset ja kuljetukset
- Vakuutukset, ellei edellä ole toisin sovittu
- Renkaiden säilytys
- Ajoneuvon vuotuinen ajoneuvovero, käyttövoimavero tai muu vastaava vero tai maksu, johon Palveluntarjoaja ei ole nimenomaisesti sitoutunut.
- Pysäköintivirhemaksut, sakot ja muut vastaavat maksut
- Auton kuljetus takaisin Palveluntarjoajalle auton palauttamisen yhteydessä. Kuljetus on mahdollinen erikseen sovittavasta lisämaksusta.
- Normaalia nopeammasta renkaiden kulumisesta aiheutuva rengassarjojen vaihto.
3. Vuokran maksaminen
Vuokra maksetaan kuukausittain etukäteen laskulla.
Jos arvonlisävero nousee vuokrakauden aikana, Palveluntarjoajalla on oikeus korottaa vuokraa veronkorotusta vastaavalla määrällä. Vuokranmuutos tulee voimaan muutosilmoitusta seuraavan vuokranmaksun yhteydessä.
Jos ajoneuvoon tai sen käyttöön kohdistetaan viranomaisen toimesta vuokrakauden aikana sellaisia veroja tai maksuja, joita ei ole huomioitu tässä vuokrasopimuksessa, on Palveluntarjoajalla oikeus periä näiden kustannusten aiheuttama lisäys Asiakkaalta tai velvoittaa Asiakas vastaamaan niistä itse.
4. Ajoneuvon luovutus ja vuokra-ajan alkaminen
Palveluntarjoaja luovuttaa ajoneuvon Asiakkaalle sovitulla paikkakunnalla katsastettuna ja rekisteröitynä. Ajoneuvo toimitetaan Asiakkaalle force majeure -varaumin.
Vuokra-aika alkaa Asiakkaan sopimukselle valitsemasta luovutuspäivästä. Luovutuspäivän siirtämisellä Asiakkaan aloitteesta myöhemmäksi ei ole vaikutusta vuokran suuruuteen tai sopimuksen pituuteen. Palveluntarjoajalla on oikeus rekisteröidä auto asiakkaan nimiin 2 vuorokautta ennen auton luovutusta. Palveluntarjoajalla on oikeus aloittaa palveluntarjoamiseen liittyvät valmistelut heti tämän sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen.
5. Ajoneuvon virhe ja sitä koskevat vastuun rajoitukset
Asiakkaalla ei ole oikeutta esittää Palveluntarjoajalle muita ajoneuvon laatuun, kuntoon tai ominaisuuksiin kohdistuvia vaatimuksia kuin mitä hän ostajana voisi esittää asianomaiseen myyjään nähden.
Palveluntarjoaja vastaa autossa sopimusaikana ilmenevästä teknisestä viasta, joka ei johdu Asiakkaan käyttövirheestä ja / tai huolimattomuudesta. Asiakkaalla on oikeus vaatia virheen korjaamista ja aiheutuneiden välittömien kulujen korvaamista. Välillisten kulujen korvausvelvollisuus edellyttää Palveluntarjoajan tuottamusta.
Asiakkaan on huolehdittava auton määräaikaishuoltojen ja korjausten teettämisestä sekä muutenkin auton kunnosta kohdan 8 mukaisesti.
6. Ajoneuvon vakuuttaminen
Jos vakuutukset eivät sisälly vuokraan, on Asiakas velvollinen pitämään autossa liikenne- ja täyskaskovakuutuksen koko vuokrasopimuksen voimassaolon ajan. Asiakkaan on hankittava autolle vakuutukset viimeistään kaksi vuorokautta ennen sovittua luovutuspäivää, jotta rekisteröinti voidaan suorittaa ajallaan. Täyskaskovakuutuksen tulee kattaa ainakin palo-, varkaus-, ilkivalta-, luonnonilmiö-, törmäys- ja hirvieläinvahingot sekä rahoitusturvan. Jos Asiakas laiminlyö vakuuttamisvelvollisuutensa tai vakuutusyhtiö irtisanoo vakuutukset Asiakkaan maksulaiminlyöntien tai muun sopimusrikkomuksen johdosta, vakuutusyhtiöllä on oikeus ilmoittaa asiasta Palveluntarjoajalle. Vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönti oikeuttaa Palveluntarjoajan purkamaan sopimuksen välittömästi jäljempänä 12 kohdassa mainitulla tavalla.
7. Asiakkaan velvollisuudet ja vastuut vahingon tapahtuessa
Vahingon tapahtuessa Asiakkaan pitää välittömästi ottaa yhteyttä Palveluntarjoajaan ja tehdä vakuutusehdoissa edellytetyt ilmoitukset vakuutusyhtiölle. Palveluntarjoajalla on Asiakkaan sijasta oikeus vahingon sattuessa nostaa ajoneuvoa koskeva vakuutus- tai vahingonkorvaus, ja sillä kuitata kaikki tähän vuokrasopimukseen perustuvat saatavansa Asiakkaalta.
Asiakas on velvollinen korvaamaan Palveluntarjoajalle kaikki ne vahingot, joita ei korvata vakuutuksesta. Asiakas vastaa myös ulkopuolisiin nähden kaikista henkilö- ja omaisuusvahingoista, joita ajoneuvon käyttö voi aiheuttaa ja joita ei korvata vakuutuksesta.
Palveluntarjoajan alihankkijan toimittaessa tai noutaessa autoa tapahtuvissa liikennevahinkotilanteissa, joissa alihankkija katsotaan vahingon aiheuttajaksi, vahingot korvataan Asiakkaan ottamasta auton liikennevakuutuksesta, ja alihankkija puolestaan korvaa tästä aiheutuneen vakuutuksen bonustappion Asiakkaalle. Mikäli kyseessä on ryhmäliikennevakuutettu ajoneuvo, bonustappion suuruus tulee pystyä yksilöidä kyseiseen vahinkoon.
Palveluntarjoaja ei hyvitä Asiakkaalle ajoneuvon korjauspäivien ajalta kertynyttä leasingvuokran osuutta. Tämä sopimus purkautuu välittömästi, mikäli ajoneuvo vaurioituu niin pahasti, että vakuutusyhtiö lunastaa sen. Jos osapuolet tässä tapauksessa sopivat uuden vuokrasopimuksen solmimisesta, sopimus solmitaan uuden sopimuksen solmimisajankohdan mukaisin hinnoin ja ehdoin.
Asiakas on velvollinen korvaamaan Palveluntarjoajalle vahingot kokonaisuudessaan mikäli vahingot ovat syntyneet tai aiheutuneet jollain seuraavista tavoista: ylikuormaus, autossa tupakointi, vauriot auton verhoiluissa, yli- tai vajaapaineisilla renkailla ajaminen, avainten katoaminen, väärän polttoaineen käyttäminen, lumivahingot kun niistä on varoitettu merkeillä, ajaminen ajoneuvon koko huomioon ottaen liian ahtaissa tiloissa, huonokuntoisilla teillä tai alueilla ajaminen tai auton muu huolimaton tai virheellinen käyttö. Asiakas on velvollinen korvaamaan Palveluntarjoajalle auton epätavanomaisesta likaantumisesta johtuvat siivous- ja puhdistuskustannukset. Asiakkaan täysimääräinen korvausvelvollisuus koskee aina myös vahinkoja, jotka ovat välittömästi tai välillisesti johtuneet Asiakkaan rikollisesta menettelystä, auton käytöstä alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena tai muusta tahallisuudesta tai törkeästä tuottamuksesta tapahtuneesta sopimusehtojen rikkomisesta.
8. Auton huoltaminen ja korjaaminen
Asiakas sitoutuu huoltamaan ja korjaamaan ajoneuvoa sen valmistajan ja Palveluntarjoajan antamien huolto- ja käyttöohjeiden sekä takuuehtojen mukaisesti. Määräaikaishuollot pitää teettää ajoneuvon huolto-ohjeiden mukaisesti valtuutetussa Toyota -merkkihuollossa. Asiakkaan pitää tarkistaa rengaspaineet ja polttomoottoriauton tapauksessa öljymäärä säännöllisesti sekä huolehtia siitä, että jäähdytysneste vastaa eri vuodenaikojen vaatimuksia.
Asiakkaan pitää huolehtia siitä, että ajoneuvon tarpeelliset moottori- ja vastaavat korjaukset tehdään viipymättä. Myös muut autoa koskevat korjaukset on tehtävä vuokrakauden aikana. Mikäli auto palautetaan vaurioituneena asiakkaasta johtuvasta syystä, on Palveluntarjoajalle oikeus periä maksimissaan 1 kuukauden vuokra korvauksena Palveluntarjoajan ansionmenetyksestä auton korjausajalta. Mikäli korjaus joudutaan teettämään muualla kuin valtuutetussa korjaamossa, pitää Asiakkaan ennen korjauksen aloittamista ottaa yhteys Palvelun tarjoajaan.
Jos ajoneuvo on vuokrakauden päättyessä tai purkautuessa kesken sopimuskauden vahingoittunut tai sitä on hoidettu huonosti taikka se on muutoin huonommassa kunnossa kuin ajoneuvon normaali käyttö edellyttäisi, pitää Asiakkaan maksaa ajoneuvon normaaliin kuntoon saattamisesta aiheutuvat korjauskulut tai ajoneuvon arvonalennus. Elleivät osapuolet edellä mainitussa tilanteessa pääse sopimukseen korjauskulujen korvaamisvelvollisuudesta tai arvonalennuksesta, ratkaisee asian Asiakkaan kustannuksella molempien osapuolten hyväksymä puolueeton asiantuntija tai Palveluntarjoajan vaatimuksesta Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja.
Palveluntarjoaja ei hyvitä Asiakkaalle ajoneuvon korjaus- tai huoltopäivien ajalta kertynyttä leasingvuokran osuutta.
9. Ajoneuvon käyttäminen
Ajoneuvoa ei saa käyttää epätavallisessa ajossa kuten toisen ajoneuvon hinauksessa, luvanvaraisessa käytössä kuten taksina, tai kilpa-ajossa eikä sillä saa harjoittaa koulutusajoa. Ajoneuvossa tupakointi on kielletty ja Asiakas on vastuussa kaikista autoon tulevista normaalista kulumisesta poikkeavista vaurioista sekä mahdollisista lika- tai hajuhaitoista.
Ajoneuvoa ei saa viedä Suomen rajojen ulkopuolelle ilman Palveluntarjoajan kirjallista suostumusta. Mikäli suostumus annetaan, Asiakkaan on omalla kustannuksellaan hankittava ajoneuvolle ulkomaan liikenteen edellyttämät lisävakuutukset.
Asiakas on vastuussa kuljettajan toiminnasta sekä siitä, että ajoneuvoa käyttää vain sellainen henkilö, jolla on voimassa oleva ajokortti. Ajoneuvoa ei saa ilman Palveluntarjoajan kirjallista lupaa vuokrata edelleen.
Asiakas sitoutuu pitämään ajoneuvon lain määräämässä kunnossa ja huolehtimaan ajoneuvon katsastuksesta säädettynä ajankohtana. Palveluntarjoaja hyvittää Asiakkaalle katsastuksesta aiheutuneet kulut tämän toimitettua kuittijäljennöksen suoritetusta katsastuksesta Palveluntarjoajalle. Asiakas vastaa itse niistä lisäkustannuksista, jotka aiheutuvat siitä, että ajoneuvo viedään katsastukseen katsastukselle asetetun määräajan jälkeen.
Asiakas ei saa asentaa ajoneuvoon lisävarusteita tai maalata ajoneuvoa ilman Palveluntarjoajan kirjallista lupaa. Asiakkaan tulee poistaa omat lisävarusteensa ennen ajoneuvon palauttamista. Lisävarusteiden asennuksen tai poistamisen yhteydessä syntyneiden vaurioiden kustannukset veloitetaan Asiakkaalta. Asiakas ei saa muuttaa ajoneuvon rakennetta tai käyttötarkoitusta. Asiakas vastaa mahdollisesti tekemiensä muutosten aiheuttamista kustannuksista, kuten esimerkiksi autoverosta.
10. Sopimuksen irtisanominen, päättyminen ja ajoneuvon palauttaminen
Asiakkaalla on oikeus palauttaa auto aikaisintaan 12 kuukauden kuluttua luovutuspäivästä ja 12 kuukauden jälkeen sopimus on voimassa kuukauden sitoutumisajalla. Palautuspäivä on aina se päivä, jolloin uusi sopimuskuukausi alkaa. Asiakkaan tulee ilmoittaa halustaan palauttaa auto vähintään 30 vuorokautta ennen aiottua palautuspäivää. Ilmoitus tulee tehdä sähköpostitse osoitteeseen leasing@toyota.fi. Auto tulee palauttaa sopimuksella mainittuun auton palautusosoitteeseen viimeistään palautuspäivänä ma-pe klo 9–16 välisenä aikana. Jos palautuspäivä on viikonloppu tai arkipyhä, auto on palautettava seuraavana arkipäivänä. Mikäli Asiakas ei palauta autoa palautuspäivänä, Palveluntarjoajalla on oikeus jatkaa kuukausivuokrien veloittamista Asiakkaalta. Mikäli Asiakas ei suorita laskutettuja kuukausivuokria, Palveluntarjoajalla on oikeus purkaa sopimus kohdan 12 mukaisesti.
Palveluntarjoajalla on oikeus irtisanoa sopimus 3 kuukauden irtisanomisajalla 36 kuukauden jälkeen luovutuspäivästä.
Palautuspäivänä ajoneuvo varusteineen palautetaan puhdistettuna. Palautuksen yhteydessä ajoneuvolle tehdään palautustarkastus, joka Asiakkaan on kuitattava. Mikäli auton palautuksessa käytetään Asiakkaan kanssa erikseen sovitusti kuljetuspalvelua, tulee auto olla puhdistettu ja siistissä kunnossa kun kuljetuspalvelun tarjoava alihankkija noutaa auton Asiakkaalta.
11. Sovitun ajokilometrimäärän ylittäminen
Mikäli Asiakas havaitsee, että kilometrit tulevat ylittymään, voi hän olla yhteydessä Palveluntarjoajaan sopimuksen päivittämiseksi.
Loppuselvitys ajokilometreistä tehdään auton palautuessa tai sopimuksen purkauduttua. Sopimuksenmukaisen ajokilometrimäärän ylittyessä yli 1000 km peritään lisäkorvaus etusivulla sovitun mukaisesti tai vähintään 0,19 €/km.
Ylikilometriveloituksen laskennan esimerkki: Asiakas palauttaa auton 14 kuukauden kohdalla, jolloin autolla on vuokra-aikana ajettu 20 tkm. Esimerkissä sopimuksenmukainen ajomäärä olisi ollut 15 tkm vuodessa eli keskimäärin 1250 kilometriä kuukaudessa. Näin ollen Asiakas olisi saanut ajaa 14 kuukauden aikana yhteensä 17 500 kilometriä (14 kk x 1250 km = 17 500 km). Tästä syystä hänen täytyisi maksaa sopimuksenmukaista ylikilometriveloitusta 2500 kilometrin osalta.
Mikäli Palveluntarjoaja havaitsee, että autolla ajettu kilometrimäärä ylittää olennaisesti sopimuksen mukaisen ajokilometrimäärän suhteessa sopimusaikaan, Palveluntarjoajalla on oikeus muuttaa sopimusta todellista ajokilometrimäärää vastaavaksi. Ennen muutoksen tekemistä Palveluntarjoaja pyrkii ottamaan yhteyttä Asiakkaaseen.
Sopimusmuutoksista veloitetaan kulloinkin voimassa olevan Toyota Finance Finland Oy:n palveluhinnaston mukainen toimenpidekulu. Hinnasto löytyy yhtiön internetsivuilta.
Jos sopimus puretaan tai vakuutusyhtiö lunastaa ajoneuvon sopimuskauden aikana, lasketaan ylikilometreiksi se osa ajetuista kilometreistä, mikä ylittää sopimuskilometrit suhteessa sopimusaikaan.
12. Sopimuksen purkaminen
Palveluntarjoajalla on oikeus välittömästi purkaa tämä sopimus ja ottaa ajoneuvo takaisin, jos Asiakas on laiminlyönyt maksun kahden kuukausivuokran osalta ja jälkimmäisen kuukausivuokran eräpäivästä on kulunut neljätoista (14) vuorokautta.
Palveluntarjoajalla on oikeus purkaa sopimus myös, jos Asiakas muutoin olennaisesti rikkoo tämän sopimuksen ehtoja kuten esimerkiksi laiminlyö sovittujen vakuutuksien voimassa pitämisen, ajoneuvon hoidon tai käyttää ajoneuvoa tämän sopimuksen vastaisesti.
Palveluntarjoajalla on oikeus purkaa sopimus myös, jos Asiakas hakee velkajärjestelyä tai yrityssaneerausta.
Jos sopimus puretaan ennen 12 kk sitoutumisajan täyttymistä Asiakkaasta johtuvista syistä, Asiakas on velvollinen maksamaan korvauksena sopimuksen ennenaikaisesta päättämisestä 30 % jäljellä olevista vuokraeristä. Korvaus on kuitenkin aina vähintään kolmen kuukauden vuokraa vastaava summa. Palautushetkellä mahdollisesti olevat ylikilometrit velotetaan näiden sopimusehtojen 11 kohdassa mainitulla tavalla.
Palveluntarjoajalla on oikeus itse tai tarvittaessa viranomaisen avulla ottaa ajoneuvo takaisin, jos Asiakas ei sitä oma-aloitteisesti palauta. Asiakas on velvollinen maksamaan ajoneuvon takaisinottamisesta aiheutuneet kulut.
13. Sosiaalinen suorituseste
Mikäli sopimuksen purkaminen Palveluntarjoajan aloitteesta johtuu Asiakkaan maksuvaikeuksista, joihin Asiakas on joutunut sairauden, työttömyyden tai muun erityisen seikan vuoksi pääasiassa omatta syyttään, näiden ehtojen 12 kohdassa tarkoitettua purkumaksua voidaan sovitella. Asiakkaalla on velvollisuus näyttää toteen sosiaalisen suoritusesteen olemassaolo ja toimittaa yhtiölle kirjallinen selvitys irtisanomisen perusteista sekä siitä, että Asiakas on siinä menestymättä pyrkinyt korjaamaan tilannettaan.
14. Ulosmittaus ja muut vastaavat toimenpiteet
Jos ajoneuvoon kohdistetaan ulosmittaus, tai takavarikko, pitää Asiakkaan ilmoittaa toimenpiteestä välittömästi Palveluntarjoajalle. Sama ilmoitusvelvollisuus Asiakkaalla on, jos Asiakas hakee velkajärjestelyä.
Asiakkaan pitää edellä mainituissa tilanteissa esittää velkojalleen tämä vuokrasopimus todisteena Palveluntarjoajan omistusoikeudesta.
15. Viivästyskorko ja perimiskulut
Jos Asiakas ei maksa kuukausivuokraa eräpäivään mennessä tai sopimuksen purun tai päättymisen yhteydessä erääntyvää loppusuoritusta, hän on velvollinen maksamaan vuotuista viivästyskorkoa viivästyskorkolain mukaisesti eräpäivästä lukien sekä perimiskulut.
16. Ajoneuvon omistusoikeus ja sopimuksen siirto-oikeus
Ajoneuvo on Toyota Finance Finland Oy:n omaisuutta eikä Asiakas saa myydä, pantata, vuokrata tai muuten luovuttaa autoa edelleen. Asiakas ei myöskään saa luovuttaa tähän sopimukseen perustuvia oikeuksia kolmannelle ilman Palveluntarjoajan kirjallista suostumusta. Esitys vuokraoikeuden siirtämisestä on tehtävä vähintään 30 päivää ennen haluttua siirtymisajankohtaa. Mikäli siirto hyväksytään, siirtoa pyytänyt Asiakas on velvollinen maksamaan korvauksena sopimuksen siirtämisestä Palveluntarjoajan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisen siirtomaksun. Aikaisempi Asiakas vastaa kaikista niistä maksuista, jotka kohdistuvat hänen hallinta-aikaansa tai jotka johtuvat hänen toimistaan.
Palveluntarjoajalla on oikeus pantata ja siirtää tämä sopimus kaikkine oikeuksineen kolmannelle, jolla on oikeus siirtää se edelleen. Sopimuksen siirrosta pitää ilmoittaa Asiakkaalle. Jos Palveluntarjoaja on siirtänyt sopimuksen, Asiakkaan on maksettava sopimuksenmukaiset maksut siirtoilmoituksen jälkeen siirronsaajalle.
17. Yhteys- ja luottotiedot
Palveluntarjoajalla on oikeus tarkastaa Asiakkaan henkilö- tai yhteisötiedot sekä hankkia tarpeelliset luotto- ja tulotiedot luottotietolaissa (527/07) sekä positiivisessa luottotietorekisterilaissa (739/2022) tarkoitetulla tavalla. Lisäksi Palveluntarjoajalla on oikeus ja velvollisuus tunnistaa ja ilmoittaa Asiakas luottolaitostoiminnasta annetun lain (610/2014) ja rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetussa laissa (444/2017) tarkoitetulla tavalla. Asiakkaan tuntemistietoja ja muita henkilötietoja voidaan käyttää rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen, paljastamiseen ja selvittämiseen sekä rahoittamisen ja em. rikoksella saadun omaisuuden tai rikoshyödyn tutkintaan saattamista varten.
Asiakkaan pitää ilmoittaa välittömästi Palveluntarjoajalle yhteystiedoissaan tapahtuneista muutoksista.
Asiakkaan maksulaiminlyönti voidaan ilmoittaa merkittäväksi luottotietorekisteriin sen jälkeen, kun maksu on viivästynyt enemmän kuin kolme viikkoa Palveluntarjoajan eräpäivän jälkeen lähettämästä maksukehotuksesta, ja viivästys on tuolloin kestänyt vähintään 60 päivää maksukehotuksessa mainitusta alkuperäisestä eräpäivästä.
18. Sopimusta koskevat asiakasvalitukset ja riidat
Tähän Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia lukuun ottamatta lainvalintaa koskevia määräyksiä.
Kaikki tätä Sopimusta koskevat mahdolliset riitaisuudet pyritään ratkaisemaan neuvottelemalla.
Asiakasvalitukset voi osoittaa sähköpostiosoitteeseen leasing@toyota.fi tai postitse osoitteeseen PL 49, 01451 Vantaa.
Mikäli asiaa ei saada ratkaistua neuvotteluteitse, asia käsitellään
A. Kuluttaja-asiakkaan tapauksessa vastaajan kotipaikan käräjäoikeudessa. Kuluttajasuojalakiin perustuva vaatimus voidaan käsitellä myös kuluttaja-asiakkaan kotipaikan tai vakituisen asuinpaikan käräjäoikeudessa. Mikäli Asiakkaalla ei ole vakinaista kotipaikkaa Suomessa, asia käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa. Kuluttaja-asiakas voi myös viedä asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) käsiteltäväksi joko suoraan tai Euroopan komission verkkovälitteisen riidanratkaisu foorumin kautta: http://ec.europa.eu/odr. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi, Asiakkaan on syytä olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi)
B. Yritysasiakkaan tapauksessa Keskuskauppakamarin välimiesmenettelyssä. Välimiesoikeus on yksijäseninen, välimiesoikeuspaikka on Helsinki ja välimiesmenettelyn kieli on suomi.
19. Etäkaupan ehdot kuluttaja-asiakkaille
Asiakas hyväksyy autoa koskevan vuokrasopimuksen sekä nämä auton vuokrauspalvelua koskevat etämyynnin sopimusehdot sopimuksen allekirjoittamishetkellä.
Koska tilaus on tehty verkossa, auton tilaukseen sovelletaan kuluttaja suojalain 6 luvun etämyyntiä koskevia ehtoja ja kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus ilman kustannuksia neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa sopimuksen allekirjoittamisesta.
Käyttäessään peruuttamisoikeuttaan asiakkaan on ilmoitettava siitä Palveluntarjoajalle kirjallisesti (postilla tai sähköpostilla) viimeistään 14 päivän kuluessa sopimuksen allekirjoittamisesta. Mikäli peruuttamisajan viimeinen päivä on viikonloppuna tai pyhäpäivänä, voi peruuttamisilmoituksen lähettää postitse tai sähköpostitse seuraavana arkipäivänä. Ilmoituksessa on oltava asiakkaan nimi, tilausnumero, osoite, sopimuksen allekirjoituspäivä sekä tilatun ajoneuvon merkki ja malli. Tehdessään peruutusta asiakas voi käyttää tämän sopimuksen liitteenä olevaa peruuttamislomaketta, mutta se ei ole välttämätöntä. Palveluntarjoaja vahvistaa asiakkaalle vastaanottaneensa peruuttamisilmoituksen.
Asiakas vastaa auton palauttamisesta ja siihen liittyvistä kuluista Palveluntarjoajalle viimeistään 14 vrk kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Asiakas vastaa mahdollisesta auton arvon alenemasta siltä osin kun autolla ajetaan yli 100 km, mikä on riittävä kilometrimäärä auton luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi.
Jos ilmoitusta peruutuksesta ei tehdä neljäntoista (14) päivän kuluessa sopimuksen allekirjoittamisesta, asiakas menettää oikeutensa sopimuksen peruuttamiseen ja mahdollisissa kuluttaja-asiakkaan puolelta tapahtuvissa sopimuksen purkutilanteissa sovelletaan sopimusehtojen kohtaa 12.