Toyota bZ4X
48 kk

Täyssähköautojen voimanlähteenä toimii sähkömoottori, ja ne toimivat ilman fossiilisia polttoaineita. Sähköautot eivät näin ollen tuota lainkaan lähipäästöjä. Sähkömoottori tuottaa äänetöntä ja hienostunutta voimaa, ja lisäksi moottorin tarjoama voima ja vääntö ovat välittömästi käytössäsi nostaen ajamisen mukavuuden uudelle tasolle. Paitsi että sähköautolla ajaminen on hauskaa, säästät selvää rahaa mm. alhaisemman ajoneuvoveron ansiosta. Useissa maissa, myös Suomessa, valtio tukee sähköauton hankintaa erilaisilla tuilla. Lisäksi sähköauton huoltokulut ovat tavanomaisia autoja edullisemmat, sillä kuluvia osia on vähemmän.
Latausopas on suunnattu kaikille täyssähköauton tai ladattavan hybridin omistajille tai sellaista harkitseville. Tämä maksuton opas sisältää mm.
Sähköauton akun lataaminen onnistuu kotioloissa joko pistorasiasta auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella (virta 8A, jännite 230V, teho 1.8kW) tai kotiasennettavasta latausasemasta. Turvallisuussyistä emme kuitenkaan suosittele jatkuvaa lataamista pistorasiasta.
Kiinteä Toyota-latausasema on älykäs latausvaihtoehto kotitalouden tarpeisiin. Toyota on tuonut myyntiin omat, sen tiukat laatuvaatimukset täyttävät kotiasennettavat latausasemat sähköautoja varten. Voit ostaa latausaseman autokaupan yhteydessä lisävarusteena. Tutustu Toyotan laadukkaisiin kotilatausasemiin.
Julkisten latausasemien verkosto kasvaa vauhdilla. Esimerkiksi monet kauppakeskukset tarjoavat asiakkaiden käyttöön AC-latausasemia. Lataaminen tällaisen ulkoisen vaihtovirtalatausaseman kautta on selkeästi nopeampaa kuin esim. pistorasiasta lataaminen kotioloissa.
Pikalatausasemia löytyy suurimmista kaupungeista ja mm. monilta huoltoasemilta. Pikalatausasemasta auton akusto on ladattavissa alle tunnissa.
Kuten kaikki muutkin osat Toyota-autoissa, sähköautojemme akustot on suunniteltu kestämään. Lisää mielenrauhaa tuo akustoille myöntämämme säännöllisesti huollettujen sähköautojen akkutakuu 8 v/160 000 km kun akun heikentyminen alle 70 %:iin alkuperäisestä kapasiteetista ja EV-järjestelmän takuu 5 v/100 000 km. Sähköautojen ajoakuille myönnetään 10 vuotta / 1 milj. km kattava Toyota määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva. Koskee vain henkilöautoja, ei hyötyajoneuvoja.
Voit luottaa siihen, että kun sähköautosi akusto tulee tiensä päähän, se hävitetään turvallisella ja vastuullisella tavalla. Lisäksi pyrimme kierrättämään yli 50 % hybridiakun painosta.
Nauti luokkansa parhaasta suorituskyvystä lähipäästöttömästi. Toyota bZ4X tarjoaa voimaa ja vääntöä juuri silloin, kun sitä tarvitset. Etuvetoinen Toyota bZ4X on varustettu erittäin herkästi reagoivalla 150 kilowatin sähkömoottorilla, joka tuo ajoon aivan uudenlaista varmuutta ja vakautta. Nelivetoisen Toyota bZ4X -mallin sähkömoottorit ovat yhteensä 160 kilowatin tehoiset.
Kyvykkään nelivetojärjestelmänsä ansiosta se on kotonaan myös vaihtuvissa sääoloissa ja haastavassa maastossa, kuten lumessa ja mudassa.
Toyota bZ4X rakentuu Toyotan pitkälle, lähes 25 vuoden kokemukselle akkujen kehitystyöstä, minkä ansiosta uutuusmalli tarjoaa jopa 416–511 kilometrin* sähköajokantaman yhdellä latauksella.
Toyotan ensimmäinen täyssähköinen hyötyajoneuvo, Proace EV, tarjoaa jopa 1275 kg:n kantavuuden, 1000 kg:n vetomassan ja jopa 313 kilometrin* sähköajokantaman (WLTP). Toyota Proace EV -malli on saatavana kahdella eri koripituudella: Compact ja L2. Compact-korimalli on aina varustettu 50 kWh:n akustolla, kun taas L2-koripituuden yhteydessä akuston koko on valittavissa 50 kWh:n ja 75 kWh:n välillä.
Kompakti ja ketterä Proace City EV on saatavilla kahdella eri koripituudella L1 ja L2. Tämän kompaktin täyssähköpakettiauton sähkömoottorin akun koko on 50 kW ja se tarjoaa jopa 275 km:n* sähköajokantaman.
Tutustu sähköautoihin liittyvään sanastoon.
VOLTTI (V)
Se osoittaa voiman, jolla elektroneja syötetään johtimen yhdestä päästä toiseen.
AMPEERI (A)
Ilmaisee sen nopeuden, jolla elektronit virtaavat sähköjohtimessa.
WATTI (W)
Osoittaa energian kulutuksen määrän sähkövirtapiirissä, jossa potentiaaliero on 1 V ja sähkövirta 1 A.
kW kilowatti, tehon yksikkö.
kWh akun KAPASITEETIN mittayksikkö.
kWh/km kuinka paljon energiaa kulutetaan kilometriä kohden, akun ENERGIATEHOKKUUDEN mittayksikkö.
AKUN KAPASITEETTI ÷ ENERGIATEHOKKUUS = SÄHKÖAUTON TOIMINTAMATKA
AC (vaihtovirta)
Käytössä kotitalouksissa BEV:t käyttävät auton sisäistä laturia (OBC) muuntamaan AC:n DC:ksi.
DC (tasavirta)
Tyypillisesti käytössä julkisissa latauspisteissä. Lataa BEV-autot nopeasti.
SoC (varaustila)
Sähköakun varaus suhteessa sen kapasiteettiin, mitataan prosentteina.
Tyyppi 2 (mode 2)
Eurooppalainen standardipistoke, seitsemännapainen liitäntä molemmissa päissä, mahdollistaa AC-latauksen.
Suko-latauskaapeli
Suko-latauskaapelilla voi ladata auton akkua tavallisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta eli ns. suko-pistorasiasta tai lämpötolpasta.
CCS (yhdistetty latausjärjestelmä)
Eräs pikalaturityyppi.
Tutustu ladattavan auton omistajan oppaaseen
48 kk
48 kk
48 kk
48 kk
48 kk
https://dxp-webcarconfig.toyota-europe.com/v1/model-filter-results/fi/fi?fuelType=electric