Toyota Corolla 50 vuotta

Maailman suosituimman auton tarina

Samaan aikaan kun Beatles-fanit odottivat vesi kielellä yhtyeen seuraavaa hittiä ja hipiti perustivat Kaliforniassa ensimmäisiä kommuuneitaan, Toyota valmisteli kaikkien aikojen suosituimman automallinsa, Toyota Corollan julkaisemista. Vuosi oli 1966. Tänä vuonna yli 40 miljoonaa myytyä autoa myöhemmin Corolla - kaikkien aikojen myydyin automalli - täyttää 50 vuotta!

Corolla, joka sai nimensä kukan terälehdistä, oli vastaus 60-luvun puolivälissä nopeasti kasvavan Japanin päivittäisliikenteen haasteisiin. Ihmiset halusivat liikkua omalla autolla ja nuo toiveet loivat samalla linjauksen Toyotan toimintatavalle, joka ovat voimassa tänäänkin: haluamme vastata ihmisten toiveisiin ja tarpeisiin, missä tahansa maailmassa he asuvatkin.
 
Tämän “Aina edelläkävijä” -ajatusmallin ansiosta Corolla on muotoutunut ihmisten autoksi, joka tarjoaa edullista, luotettavaa ja vaivatonta autoilua.
 
Olemme tehneet pienen koosteen 50-vuotiaan Corollan tähtihetkistä auton alkuhetkistä aina tähän päivään asti.

/
 
Kukkaistarina saa alkunsa: 1966-1970

Toyotan insinöörit ja suunnittelijat, Tatsuo Hasegwan johdolla saivat tehtäväkseen valloittaa ihmisten sydämet. Ja jo aivan alusta asti päämääränä oli luoda auto, joka sekä näytti että tuntui urheilulliselta.
 
Vallankumouksellinen Corolla tarjosi heti reilusti mallivaihtoehtoja: kaksiovinen coupe, neliovinen sedan ja kaksiovinen farmari. Autossa otettiin käyttöön uusia joustitus-voimansiirtoratkaisuja, joita japanilaisissa autoissa ei ollut vielä yleisesti käytössä..

/
/
 
Täysin uusi Corolla: 1970-1974

Ensimmäisen mallisukupolven tullessa tiensä päähän Toyotan suunnittelijoilla ja insinööreillä oli pulma: miten jatkaa menestystarinaa? Vuonna, jolloin miljoonas Corolla valmistettiin, seuraavan sukupolven Corolla tuotiin markkinoille. Se oli suunniteltu täysin puhtaalta pöydältä ja se oli todellakin ”täysin uusi Corolla”.
 
Uuden auton ulkolinjoissa oli pehmeästi kaartuvia muotoja ja suuremmat taka-akselin lehtijouset paransivat ajomukavuutta. Vuoden 1972 Levin-malli uudella 2T-G-moottorilla oli erityisesti urheiluautoilijoiden suosikki.

/
/
/
 
Puhtaampi, kevyempi uusi Corolla: 1974-1979

Uudet tiukemmat pakokaasumääräykset astuivat voimaan ja kolmannen sukupolven Corolla tuli markkinoille vaativaan aikaan. Se tarkoitti, että moottori- ja pakokaasuratkaisuja oli kehitettävä, jotta auto olisi uusien määräysten mukainen. Tiukkojen vaatimusten seurauksena Toyota otti ensimmäisenä käyttöön katalysaattorit, tekniikan, jota käytetään yhä tänään.
 
Puhtaampi, tehokkaampi Corolla hyödynsi myös toista modernin ajan tekniikkaa, tuulitunnelia. Sen tulokset näkyivät linjoissa, auto leikkasi tuulta huomattavan tehokkaasti. Sisätiloissa auton yksityiskohtien laatua ja käyttöergonomiaa parannettiin. Auto tuntui hintaluokkaansa ylellisemmälle niin matkustajille kuin ajajallekin.

/
/
 
Tuulta halkova Corolla: 1979-1983

Öljykriisin jäätyä taakse ja Japanin talouden elpyessä neljännen sukupolven Corolla esiteltiin optimistisissa tunnelmissa. Aerodynamiikalla on auton suunnittelussa yhä keskeisempi osa. Corollan suunnittelijat hioivat Corollan muotoja tuulitunnelissa yli 400 tuntia.
 
Välttääkseen liian voimakkaan irtautumisen tutuista linjoista ja jo melkoiseksi muodostuneesta Corolla-fanijoukosta, muutokset olivat erittäin harkittuja. Linjat olivat aikaisempaa terävämpiä ja kulmikkaampia. Matkustusmukavuutta ja ajettavuutta paransivat taka-akselin kierrejousitus ja taloudellisuuden haasteisiin vastattiin uudella 1,8 litran diesel-moottorilla.

/
/
/
 
Tietokonesuunniteltu Corolla: 1983-1987

Fumio Agetsuma, Corollan viidennen sukupolven suunnitteluryhmän johtaja halusi tehdä autosta niin innovatiivisen kuin mahdollista. Hän halusi, että uusimman sukupolven Corolla tarjoaisi teknisiä läpimurtoja aivan kuten mallin ensimmäinen sukupolvikin oli tehnyt. Uusi malliversio suunniteltiin hyödyntämällä runsaasti tietokoneita. Se säästi aikaa sekä moottorin että korin suunnittelussa.
 
Vinon keulan ja kiilamaisen muodon saanut auto oli haaste suunnittelijoille, sillä uusi Corolla oli myös ensimmäinen etuvetoinen Toyota.

/
/
 
Laadun uusi taso: 1987-1991

Kuudennen sukupolven Corollan suunnittelun avainsanaksi asetettiin laatu. Laatu itse auton olemuksessa ja myös siinä, kuinka ajajat auton kokevat. Ei riittänyt, että uusi auto tuntui hyvältä. Laadun tuli vakuuttaa.
 
Yli sadalle alihankkijalle ehdotettiin yli 2000 parannusta tai tuotekehitysideaa, jotta auton joka osa-aluetta voitaisiin parantaa: auton äänitasoja haluttiin laskea, kojelautaan ja katkaisimiin haluttiin pehmeämmälle ja miellyttävämmälle tuntuvia materiaaleja. Päämäärä oli selkeä. Tästä tulisi tähän mennessä paras Corolla.

/
/
/
 
Ikimuistoinen perheiden suosikki Corolla: 1991-1995

Seitsemännen sukupolven Corolla vetosi autoilijoihin karismallaan ja persoonallisuudellaan. Sen vahvoja ilmentymiä olivat tyylikäs ulkonäkö, ajamisen mukavuus sekä turvallisuus ja luotettavuus.
 
Uutuudessa hienosäädettiin tärkeitä yksityiskohtia, mutta samalla luotin tilaa matkustamoon perheiden tarpeita varten. Suunnittelijat halusivat luoda auton, jonka omistaminen palkitsee ja joka luo myös perheille yhteisiä hyviä muistoja.

/
/
 
Maailman ykkönen. Corolla: 1995-2000

Kahdeksannen sukupolven Corollaa suunniteltaessa taloudellisuus ja ympäristöasiat ohjasivat toimintaa. Japanin vaisut talousnäkymät ohjasivat suunnittelijat kehittämään auton, joka täytti kuluttajien odotukset, joka vähensi autoilun ympäristövaikutuksia ja joka oli edullisempi omistaa ja ylläpitää.
 
Ja sellaisen auton kuluttajat saivat. Auton, joka voitti puolelleen sukupolvet ja kansakunnat. Siitä tuli Japanin ja myös maailman eniten myyty automalli yli 22 miljoonan auton myynnillä. Uusi Corolla oli edullinen käyttää ja omistaa ja se tarjosi turvallisen, hiljaisen ja korkealaatuisen vaihtoehdon.

/
/
/
 
2000-luvun Corolla

Yhdeksännen sukupolven Corolla oli ensimmäinen Corolla, jonka suunnittelusta vastasivat pitkälti eurooppalaiset muotoilijat. Se toimi linkkinä menneisyyteen ja loi samalla uuden vuosituhannen linjaukset.
 
Alusta asti olemukseltaan kohtuuhintaiseksi, helppokäyttöiseksi ja luotettavaksi tehdyn auton tunnusmerkiksi muodostui laadukkaat sisätilat – mm. kojetaulussa käytettiin tarkkaa Optitron-näyttöä – uusimman Corollan ajomukavuus haastoi monta kalliimman hintaluokan autoa.

/
/
 
Maailmanauto Corolla: 2006-2013

Corollan 40-vuotisjuhlavuosi oli oiva hetki julkistaa muotoilun uusi suunta. Kymmenennen sukupolven suunnittelujohtaja, Soichiro Okudaira, halusi luoda auton globaalien markkinoiden ehdoilla ja mittakaavassa.
 
Auton ominaisuuksia suunniteltaessa vertailukohtana pidettiin Euroopan parhaita autoja. Käytön helppoudessa ja tilojen suunnittelussa otettiin oppia Pohjois-Amerikan autovalmistajilta. Suunnittelua ohjaavana ajatuksena oli saada asiakkaat välittömästi huomaamaan, kuinka merkittävästi Corolla oli kehittynyt.

/
/
/
 
Vahvoin askelin nykyisyyteen: 2013-2016

Samalla kun yhdestoista mallisukupolvi esiteltiin 40 miljoonas Corolla rullasi ulos tehtaalta tyylillä, arvokkuudella ja laadulla, joka on tehnyt siitä maailman myydyimmän auton. Uusi dynaaminen ulkonäkö, premium-luokan sisustusratkaisut esim. Toyota Touch 2 -multimediajärjestelmä ja uusimmat turvaratkaisut tekevät autoista teknisesti edistyksellisimmän Corollan ikinä.

/
/
 

Vuonna 2016 Corollan laatu ja haluttavuus ovat huipussaan. 50-vuotias Corolla on tänäänkin luokkansa huipulla. LED-ajovaloilla varustettu uusi keula yhdistettynä kevytmetallivanteisiin antavat autolle ylellisen ilmeen. Ajan tasalla olevat multimediajärjestelmät, näyttävä sisustus ja Toyotan Safety Sense -turvavarustelu tekevät Corollasta auton, jossa sekä viihtyy ja josta haluaa kertoa muillekin.

/
/

Corolla on tehnyt 50 vuoden aikana huikean matkan. Sitä valmistetaan tällä hetkellä 15 tehtaassa eri puolilla maailmaa. Autoa myydään 150 maassa tai alueella ja kuluneiden 80-vuoden aikana myydyistä Toyota-autoista, joka viides on ollut Corolla.
 
Corollan pitkään historiaan liittyy runsaasti teknologisia, muotoilullisia ja laadullisia parannuksia. Corolla on kuitenkin säilyttänyt alkuperäisen lupauksensa autoilijoille. Se on edelleen auto, joka vastaa kuluttajien tarpeisiin ja josta he saavat iloa ja nautintoa kaikkialla maailmassa.
 
Corollasta on tullut ikoni, joka tulee elämään pitkään. Paljon onnea 50-vuotiaalle Corollalle!

Toyota Corolla turns 50
Evästeiden käyttöehdot

Käytämme evästeitä sivuillamme tarjotaksemme käyttäjille parempaa palvelua. Jos hyväksyt evästeiden asettamisen koneellesi, voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti. Muussa tapauksessa voit muuttaa evästeasetuksia.