Pistokehybridi eli lataushybridi on tärkeä osa Toyotan laajaa hybridiperhettä. Pistokehybridi eroaa tavallisesta hybridistä siinä, että latausmahdollisuuden ja akun suuremman varastointikapasiteetin ansiosta pistokehybridin puhtaan sähköajon toimintasäde on yli 50 kilometriä. Pistokehybridi soveltuu usein esimerkiksi päivittäisiin työmatka-ajoihin. Näin työmatka voidaan suorittaa huomattavan edullisesti, päästöttömästi ja lähes äänettömästi vahvasti vääntävällä sähkövoimalla.
Pelkällä sähköllä ajaminen näkyy tietenkin välittömänä taloudellisena etuna polttoainekustannuksissa, mutta ympäristövaikutukset ulottuvat lompakkoa pidemmälle. Hiilidioksidipäästöt, ilman saastuminen ja fossiilisten polttoaineiden käyttö ovat kaikki plug-in-autoa ajettaessa vähäisempiä. Lisäsäästöjä voidaan vielä saavuttaa esimerkiksi käyttämällä yösähköä, ja toisaalta aurinkoenergiaa lataukseen käytettäessä hiilidioksidipäästöt alkavat olla todella minimissään. Perusajossa pistokehybridi liikkuu pääsääntöisesti poltto- ja sähkömoottoria hyödyntäen sekä tietysti näiden yhteisvoimin. Kuten muissakin hybrideissä, jarrutusenergian muuttaminen sähköksi on suurimpia taloudellisuuteen vaikuttavia etuja.
Pistokehybridit ovat yksi Toyotalla kehitystyön alla olevista liikkumismuodoista itselataavien, polttokennokäyttöisten sekä puhtaiden sähköajoneuvojen ohella. Lähitulevaisuudessa Toyotan on tarkoitus kehittyä maailman parhaimmaksi ja monipuolisimmaksi liikkumispalveluita tarjoavaksi yritykseksi.