Pistokehybridi

Pistokehybridi on osa Toyotan laajaa hybridiperhettä

Pistokehybridi, eli Plug-In Hybrid, liikkuu hybridin tavoin polttomoottorin ja sähkömoottorin saumattomalla yhteistyöllä. Lisäksi pistokehybridin akku voidaan ladata ulkoisesti, mikä mahdollistaa vielä isomman sähköajon osuuden.

Pistokehybridi eli lataushybridi on tärkeä osa Toyotan laajaa hybridiperhettä. Pistokehybridi eroaa tavallisesta hybridistä siinä, että latausmahdollisuuden ja akun suuremman varastointikapasiteetin ansiosta pistokehybridin puhtaan sähköajon toimintasäde on yli 50 kilometriä. Pistokehybridi soveltuu usein esimerkiksi päivittäisiin työmatka-ajoihin. Näin työmatka voidaan suorittaa huomattavan edullisesti, päästöttömästi ja lähes äänettömästi vahvasti vääntävällä sähkövoimalla.

Pelkällä sähköllä ajaminen näkyy tietenkin välittömänä taloudellisena etuna polttoainekustannuksissa, mutta ympäristövaikutukset ulottuvat lompakkoa pidemmälle. Hiilidioksidipäästöt, ilman saastuminen ja fossiilisten polttoaineiden käyttö ovat kaikki plug-in-autoa ajettaessa vähäisempiä. Lisäsäästöjä voidaan vielä saavuttaa esimerkiksi käyttämällä yösähköä, ja toisaalta aurinkoenergiaa lataukseen käytettäessä hiilidioksidipäästöt alkavat olla todella minimissään. Perusajossa pistokehybridi liikkuu pääsääntöisesti poltto- ja sähkömoottoria hyödyntäen sekä tietysti näiden yhteisvoimin. Kuten muissakin hybrideissä, jarrutusenergian muuttaminen sähköksi on suurimpia taloudellisuuteen vaikuttavia etuja.

Pistokehybridit ovat yksi Toyotalla kehitystyön alla olevista liikkumismuodoista itselataavien, polttokennokäyttöisten sekä puhtaiden sähköajoneuvojen ohella. Lähitulevaisuudessa Toyotan on tarkoitus kehittyä maailman parhaimmaksi ja monipuolisimmaksi liikkumispalveluita tarjoavaksi yritykseksi.

/
/
/
/
Hybridisanasto

CO2-päästöt

CO2-päästöt eli hiilidioksidipäästöt ovat yksi kasvihuoneilmiötä kiihdyttävä tekijä. Polttomoottoriautot ovat yksi merkittävä CO2-päästöjen aiheuttaja. Hybridiautojen ajoajasta jopa puolet ajetaan sähköllä ja siksi myös niiden CO2-päästöt ovat pienemmät. Autojen autovero määräytyy myös CO2-päästöjen mukaan. Siksi hybridiautojen autovero ja käyttömaksut ovat pienempiä. Pelkästään Toyota-autojen ansiosta maailman CO2-päästöt ovat vähentyneet 77 miljoonaa tonnia.

Fossiiliset polttoaineet

Fossiiliset polttoaineet ovat uusiutumattomia tai hyvin hitaasti uusiutuvia luonnonvaroja. Fossiilisia polttoaineita ovat mm. öljy, kivihiili, maakaasu ja turve. Fossiilisia polttoaineita käytettäessä syntyy erilaisia savukaasuja kuten hiilidioksidia, rikkidioksidia, typen oksideja ja lukuisia pienhiukkasia. Ne ovat merkittäviä kasvihuonepäästöjen aiheuttajia.

Jarrutusenergian talteenotto

Itselataavan hybridin ohjausyksikkö tarkkailee ajotilannetta jatkuvasti ja muuttaa jarrutettaessa sähkömoottorin generaattoriksi, joka ottaa talteen liike-energian ja varastoi sen akkuun.

Pistokehybridi, plug-in hybridi, lataushybridi, PHV

Pistokehybridi eli plug-in hybridi on yksi hybridiautojen muunnelma. Pistokehybridin akkuihin voi ladata virtaa esim. ostoskeskusten latauspaikoilta tai useissa tapauksissa vaikkapa kotisi tai työpaikan latauspistokkeista. Usein oman kodin virtapistoke kelpaa latauspisteeksi. Toyota-pistokehybridissä on myös polttomoottori, joten virran vähennyttyä matka jatkuu polttomoottorin voimin. Pistokehybridillä on mahdollista lisätä sähköllä ajetun matkan osuutta kokonaiskilometreistä, ja autoon ulkopuolelta ladattu sähkö on polttoaineeseen verrattuna huomattavan edullista.

Polttokennoauto

Polttokennoautossa (Fuel Cell Vehicle, FCV) voimanlähteenä on polttokennoyksikkö, joka tuottaa sähköä vedystä ja ilman sisältämästä hapesta. Pelkkää puhdasta vettä pakoputkestaan päästävä polttokennoauto ei ainoastaan tarjoa nollapäästöjä, vaan FCV on myös hyvin energiatehokas. Toyota Mirai hyödyntää Toyotan omaa, polttokennoteknologian ja hybriditeknologian yhdistävää TFCS-polttokennojärjestelmää. TFCS-järjestelmä on energiatehokkaampi kuin perinteinen polttomoottori. Toyota Mirai on jo myynnissä maailmalla, mutta Suomessa sen polttoaineelle ei ole vielä jakeluverkostoa.

Lue lisää »

Toimintasäde

Hybridien yhteydessä toimintasäteellä tarkoitetaan ajomatkaa, joka pistokehybridillä voidaan ajaa puhtaassa sähköajotilassa.

Lue lisää hybrideistä

Evästeasetukset sivuillamme

Käytämme Toyota.fi-sivuilla evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen takaamiseksi. Voit jatkaa sivustomme käyttöä normaalisti tai muuttaa evästeasetuksiasi. Muuta evästeasetuksiasi täältä. Jos hyväksyt evästeiden käytön, paina OK.

OK