Toyota palvelee

Uusi Toyota Yaris on yhä tehokkaampi ja turvallisempi

Ensituntuma
Uusi Toyota Yaris on ulkoisesti uudistunut maltillisesti, mutta tarjolla on entistä tehokkaampi hybridilinja ja kattavammat turvaominaisuudet.
  • Teksti: Bo Ingves
  • Kuvat: Bo Ingves
  • 21.2.2024
  • Toyota Yarista on vuosien saatossa myyty jo yli 10 miljoonaa kappaletta.

     

    Vaikka uusi Toyota Yaris pintapuolisesti näyttää entiseltään, niin pinnan alta löytyy sitä enemmän uutta. Mielenkiintoinen uutuus on esimerkiksi huippuvarustelutasojen GR SPORT ja Premiere Editionin upouusi 130-hevosvoimainen hybridivoimalinja.

    Sisätiloiltaan vajaa neljämetrinen Yaris on yllättävän tilava edessä. Myös käynti autoon on helppoa, koska kattolinja ei lähde nykymuodin mukaan heti laskemaan A-pilarin jälkeen. Takapenkillä ei tietenkään istuta kuin limusiinissa, mutta kaksi 185-senttimetristä ihmistä mahtuu istumaan peräkkäin pienellä sovittelulla.

    Tavaratila on vetoisuudeltaan 286 litraa. Se on tyypillinen luku tässä autoluokassa, ja sitä saa suurennettua takapenkkien selkänojia kaatamalla. Kahden ihmisen kuormalla kyytiin saa siis tarvittaessa melko paljon tavaraa.

    Uuden Toyota Yarisin tavaratila on kooltaan 286 litraa eli sama kuin nykymallissa. Takaselkänojat kaatuvat suhteessa 60:40.
     
    Toimiva alusta

    Entisenä Yaris-omistajana (hankin vuosi sitten Yaris Cross -mallin) oli erityisen mielenkiintoista hypätä uudistetun mallin ratin taakse kansainvälisen mediaesittelyn yhteydessä ja suunnata keula kohti Barcelonan ympäröivää maaseutua.

    Pitkähköllä koeajolenkillä autona oli 130-hevosvoimainen versio ja tarjolla oli kaikenlaista tiestöä, aina moottoritiestä kuoppaiseen kinttupolkuun. Viimeksi mainittu oli oma valintani sopivan kuvauspaikan etsinnän yhteydessä.

    Kahden hengen kuormalla vajaa nelimetrinen Yaris oli vakaa ajettava sekä suoralla tiellä että mutkaisilla vuoristoteillä. Vaikka jousitus oli luonteeltaan ennemminkin mukavuuspainotteinen kuin kova, ei se ollut moksiskaan töyssyistä tai kuopista, eikä liioin niiannut merkittävästi tiukemmissakaan mutkissa.

    Kun auto vielä kiihtyi suhteellisen rivakasti sähkömoottorin avustuksella, ymmärtää hyvin Yarisin suosion autonostajien keskuudessa. On mahdotonta verrata kiihtyvyyttä omassa käytössäni olleeseen 116-hevosvoimaiseen normiversioon. Jo se kuitenkin osoittautui näppärän nopealiikkeiseksi arkiajossa, joten nyt koeajetun version lisähevosvoimat ja -vääntö varmasti sujuvoittavat entisestään esimerkiksi ohituksia maantieajossa.

    Alhainen kulutus

    Tasakaasulla auto oli asvalttitiellä sopivan hiljainen, mutta kaasua painallessa kolmipyttyinen, vapaasti hengittävä moottori ilmoitti tapansa mukaisesti kuuluvasti olemassaolostaan. Kokemuksesta tiedän, että autolla oppii nopeasti hyödyntämään hybridijärjestelmää niin, ettei moottori normaaliajossa juurikaan käy ylikierroksilla. Moottoritienopeuksilla matkustamon melutaso luonnollisesti kasvaa selvästi, onhan kyseessä kuitenkin melko edullinen pikkuauto.

    Autossa on Toyotan neljännen sukupolven hybridijärjestelmä, vaikkakin 130-hevosvoimaisen version kohdalla se on ehostettu viidennen sukupolven opeilla. Etenkin sähkömoottoria ja tehonhallintayksikköä on viilattu entistä tehokkaammiksi, tarjoten 12 prosenttia enemmän tehoa (130 hv) ja 30 prosenttia enemmän vääntöä (185 Nm) nykyversioon verrattuna.

    Hybridijärjestelmän toimivuudesta kielii se, että keskikulutus noin 160 kilometrin koeajolenkillä mäkisessä maastossa oli 4,2 litraa, vaikka emme ajaneetkaan erityisen säästeliäästi. Lämpötila oli ihanteellinen noin 20 astetta.

    Toyota Yarisin matkustamotilat ovat avarat ja sillä voi matkustaa hieman pitempikin ihminen suhteellisen mukavasti.
     
    Turvallisuus viety uudelle tasolle

    Uusin Toyota T-Mate-turvallisuus- ja avustinjärjestelmä on vakiona kaikissa Yaris-malleissa. Pre-Collision System-järjestelmä (PCS) tunnistaa nyt myös kasvaneen nokkakolaririskin sekä entistä laajemman skaalan erilaisia tienkäyttäjiä, esimerkiksi moottoripyöräilijät. Järjestelmä auttaa lisäksi kuljettajaa valitsemaan oikean ajolinjan mutka-ajossa ja risteysajoavustin varoittaa riskeistä risteysajossa.

    Muita käytännönläheisiä ja aidosti käyttöä helpottavia ominaisuuksia ovat esimerkiksi takakamera ja se, että auto hiljentää nopeuttaan edellä ajavan hidastaessa, vaikkei vakiovarusteinen, mukautuva vakionopeussäädin (ACC) ole kytkettynä. ACC:n ollessa kytkettynä auto puolestaan hiljentää automaattisesti mutkavauhdin sopivaksi suhteessa kaarteen jyrkkyyteen.

    Uusi Emergency Driving Stop System -hätäpysäytysjärjestelmä (EDSS) mahdollistaa lisäksi kuljettajan auttamisen tilanteissa, joissa kuljettaja ei syystä tai toisesta kykene enää ajoneuvon hallintaan. Mikäli kuljettaja ei reagoi varoitusääneen, pysäyttää järjestelmä auton ja aktivoi hätävilkut. 

    Uuden Toyota Yarisin iso digitaalinen mittaristo ja leveä multimedianäyttö kojelaudan keskellä viestivät hyvin nykyaikaisesta autosta.

     

    Diginatiivi Toyota Yaris

    Täysdigitaalinen 12,3-tuumainen mittaristo (alkaen varustelutasolta Style) ja suuri 10,5-tuumainen multimedianäyttö (kahden ylimmän varustelutason yhteydessä) luovat matkustamolle modernin ilmeen.

    Vaikka alemmilla Active- ja Intense-varustelutasoilla onkin tyytyminen hieman pienempään kosketusnäyttöön ja analogiseen tai TFT-mittaristoon, on kaikissa malleissa esimerkiksi langaton Apple Car Play ja Android Auto vakiona. Ainoa poikkeus on yllättäen huippuversiot: niissä on hieman erilainen multimediajärjestelmä, joka Android Auton kohdalla vaatii USB-kaapelin. Uuteen Yarisiin on myös ensimmäistä kertaa saatavana digitaalinen avain huippuversioiden yhteyteen.

    Asiakastilausten toimitukset alkavat huhtikuussa 2024. Maahantuojan edustajan mukaan päämyyntimalli tulee olemaan 116-hevosvoimainen hybridi, mutta suosituimmiksi ennakoidaan Intense- ja Intense Plus -malleja. Mallistossa on edelleen myös 125-hevosvoimainen bensiiniautomaatti.

    B-pilarista nouseva kylkilinja, haineväantenni ja uhmakkaat pokkaukset antavat uudelle Toyota Yarisille modernin hillityn profiilin.

  • Toyota Yaris

    Hybridivoimalinjat: 116 hv/141 Nm ja 130 hv/185 Nm.
    Kiihtyvyys: 0–100 km/h: 9,7/9,2 s.
    CO2-päästöt: WLTP: 87–91/96 g/km.
    Mitat: (p/l/k): 3940/1745/1500 mm.
    Tavaratila: 286 litraa.

    Katso uuden Toyotan Yarisin tiedot täältä


    Toyota Yarisin takapenkillä mahtuu istumaan pienellä sovittelulla kaksi 185-senttimetristä ihmistä.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua