4 vaihtoehtoa Avensikselle
-
Teksti: Pekka Karvinen
-
Kuvat: Toyota
-
25.3.2020
-
Toyota Avensis löysi vuosien saatossa asiakkaansa niin työsuhdeautoilijoista kuin perheistä. Moni lienee jossain vaiheessa matkustanut taksi-Avensiksen takapenkillä ja joku huolimaton on saattanut istua poliisiautona palvelevan Avensiksen kyydissä.
Avensiksen omistajat katselevat autoaan varmasti miettien, mikä olisi seuraava siirto. Valikoima on onneksi kasvanut uusilla, hienoilla tuotteilla, joista vanhan sanonnan mukaan löytyy jokaiselle jotakin. Auton hankinta alkaa aina käyttötarpeen miettimisestä, joten lähdetäänpä siitä liikkeelle.
”Tarvitsen isot sisätilat”
RAV4 rullaa niin kaupungissa kuin maastossakin.
Kun yksi tärkeimmistä vaatimuksista on isot sisätilat, voimme kääntää katseemme RAV4-mallistoon. Katumaasturi on kooltaan iso, ja mallistosta löytyy voimalinja jokaiseen makuun. Perinteisen bensiinimoottorin saa joko etu- tai nelivetoisena. Kumpikin malli löytyy niin ikään manuaalina ja automaattina.
Itselataavan hybridimallin saa puolestaan etu- tai nelivetoisena, ja tänä vuonna esiteltävä lataushybridi laventaa valikoimaa entisestään.
-
Lukuisat varustetasot sekä laaja lisävarustevalikoima tekevät crossover-mallista erittäin monikäyttöisen ajoneuvon, joka on kotonaan niin kaupungissa, maantiellä kuin haasteellisessakin maastossa.
Verrattaessa Avensikseen yleisolemus on korkeampi tarjoten paremman näkyvyyden. Myös tavaratila on korkeampi ja nostokynnys säilyy silti maltillisena. RAV4 on myös perävaunujen vetämiseen hyvä valinta, sillä se tarjoaa Toyotan henkilöautomalleista isoimmat vetomassat.
”Olen aina tien päällä”
Camryn ajomukavuus on huippuluokkaa. Leppoisampaa ajokokemusta saa hakea.
Niille, jotka ajavat paljon, ja joiden ruokavalio koostuu lähinnä huoltoasemien lounasmenuista, vaihtoehtonamme on Toyota Camry. Ison sedanin ajomukavuus, vakaus ja itselataavan hybridijärjestelmän taloudellisuus pitävät hymyn pinnassa pitkääkin siivua ajettaessa. Camryn 218 hevosvoiman huipputeho tekee ajamisesta leppoisaa ja ohittamisesta turvallista.
-
Iso auto tarjoaa hulppeat tilat niin kuljettajalle kuin matkustajille, ja porrasperäiseen tavaratilaan mahtuu isotkin matkapakaasit.
”Ajan siellä sun täällä”
Jos viihdyt ulkona, Corolla TREK voisi olla valintasi.
Uusi, iso Corolla venyi kokoluokkansa ylärekisteriin malliuudistuksessa vuonna 2019. Esimerkiksi sisätilojen kannalta olennainen akseliväli on sedan- ja Touring Sports -korimalleissa sama kuin viimeiseksi jääneessä Avensiksessa. Corollan mallivalikoima on laaja: kolmen korimallin ja voimalinjan sekä useiden varustelutasojen myötä mallistosta löytyy passeli vaihtoehto monelle käyttäjälle.
Jos arvostat perinteisen sedanin eleganttista tyyliä, Corolla Sedan tarjoilee sitä roppakaupalla. Entä onko autosi tavaratila yleensä enimmäkseen tyhjä ja haluat pitää myös takapenkin sellaisena? Sporttinen Corolla Hatchback sopii siinä tapauksessa tarpeisiisi.
-
Jos taas lapsia viedään harrastuksiin, viikonloppuisin mennään porukalla mummolaan ja koirakin olisi kiva saada kyytiin, suosittelemme Corolla Touring Sportsia. Sen farmarimallinen kori antaa koko porukalle tavaroineen miellyttävän matkustuskokemuksen niin lyhyillä kuin pidemmillä matkoilla.
Tässä vielä viimeisimpiä kuulumisia Corolla-maailmasta: Toyota-jälleenmyyjille on saapunut hiljattain sekä urheilullista ulkonäköä korostava GR Sport -varustetaso ja hieman korotetulla maavaralla varustettu ulkoiluhenkinen Corolla TREK.
”Haluan, että auto erottuu ulkonäöllään”
C-HR:n maukkaan ajettavuuden takeena on Toyotan TNGA-perusrakenne.
Siinä tapauksessa älä etsi pidempään, sillä hiljattain uudistunut Toyota C-HR on takuuvarma valinta. Toyotan muotoilun uuden tulemisen vuonna 2016 aloittanut C-HR on säilyttänyt erottuvan tyylinsä ja on sen ansiosta ollut omassa segmentissään suosituimpien mallien joukossa.
Rohkea tyyli sai kaverikseen uuden voimalinjavaihtoehdon, kun 2.0-litraiseen polttomoottoriin perustuva hybridijärjestelmä on saatavilla myös C-HR:ään.
-
Crossover-malleille ominainen, tavanomaista korkeampi istuma-asento yhdessä hieman korkeamman korin kanssa mahdollistavat hyvän näkyvyyden. Ja kuten muissakin esitellyissä malleissa, C-HR:n maukkaan ajettavuuden takeena on Toyotan TNGA-perusrakenne. Avensiksella ajamaan tottuneelle C-HR voikin tarjota jännittävän siirtymän uudenlaiseen autoluokkaan tyylistä ja teknisestä etumatkasta tinkimättä.