Avaa itse ovet, anna ilmastoinnin hoitaa loput
-
Teksti: Juho Paavola
-
Kuvat: Toyota ja Adobe
-
13.6.2022
-
Miten auton ilmastointia käytetään fiksusti?
Kaikki lähtee pysäköinnistä, tietää Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
”Kun ilmastointi ei vielä ollut lisävarusteena yleistynyt, autot yritettiin parkkeerata varjoon. Se on edelleen hyvä ohje. Mitä viileämpänä auto pysyy, sitä helpommalla ilmastointilaite pääsee, kun autolla lähdetään ajoon”, Vesalainen perustelee.
Kesähelteellä kaikille varjoparkkia ei kuitenkaan löydy.
Auto kannattaa pakata ovet auki
Kuumalla kelillä usein kuultu ohje on avata ikkunat muutaman sadan metrin matkalle, asettaa hetkeksi ilmastointi täysille ja sen jälkeen lämpötilan mukaiselle auto-asetukselle. Näin voi toki tehdä, mutta Vesalaisella on parempikin niksi.
”Lähteminen varsinkin lapsiperheissä on aika säätöä, ja siihen kuluu aikaa. Kun pakkausvaiheessa avataan ovet ja takaluukku, kuuma sisäilma korvautuu viileämmällä ulkoilmalla. Sen jälkeen ilmastointi ei joudu tekemään niin kovasti töitä”
Ennen käynnistämistä ikkunat kannattaa sulkea. Tärkeää on myös ilman virtauksen varmistaminen, eli kaikkien tuuletusventtiilien pitäminen auki.
”Ikkunoiden aukipitäminen ilmastoinnin ollessa päällä on samanlaista hölmöläisen hommaa kuin jääkaapin oven pitäminen auki. Sopiva ja mukava lämpötila autossa on 22 astetta.”
Väärin, itseä tai matkustajia kohti suunnattu tai liian kylmä puhallus ovat varma resepti kesäflunssan hankkimiseen.
”Monessa autossa on ilmastoinnin avulla viilennetty hanska- tai keskilokero. Jos lokeroissa ei ole viilennettävää, kannattaa niiden suuttimet sulkea. Näin saadaan lisää tehoa sen tärkeimmän eli matkustamon viilentämiseen”, Vesalainen vinkkaa.
Ilmastointi on muistettava huollattaa
Kuten muutkin auton osat, myös ilmastointijärjestelmä vaatii huoltoa. Ilmastointihuolto ei kuitenkaan kuulu autojen normaaliin huolto-ohjelmaan, vaan se on muistettava teettää lisätyönä.
”Hyvä nyrkkisääntö on ilmastoinnin huolto kahden vuoden välein määräaikaishuollon yhteydessä. Näin sen muistaa, ja muun huollon yhteydessä siitä voi saada hieman edullisemman tarjouksenkin.”
Huollossa järjestelmästä poistetaan kylmäaine ja öljy. Tämän jälkeen järjestelmä kuivataan ja mahdolliset vuodot tutkitaan. Kuivauksen jälkeen vanha, suodatettu kylmäaine palautetaan järjestelmään. Sekaan lisätään tarvittava määrä uutta kylmäainetta sekä öljyä, jonka tehtävä on voidella kompressoria. Lisättävien aineiden mukana on myös väriainetta, joka helpottaa mahdollisten vuotokohtien paikannusta UV-valolla.
Myös siitepölyn, bakteerit ja ilman epäpuhtaudet siivilöivä raitisilmasuodatin puolestaan on hyvä vaihdattaa jokaisen huollon yhteydessä.
”Mikäli huollot jäävät tekemättä, ilmastointijärjestelmän teho laskee ja auto alkaa haista tunkkaiselta. Ajan oloon höyrystinkennolle kertyy hometta, joka leviää suoraan hengitysilmaan.”
Älä jätä lasta tai koiraa autoon
Sopiva lämpötila on lopulta makuasia. Yhdestä kesäautoilun ohjeesta sen sijaan ei voi kiistellä.
”Älä milloinkaan jätä lasta tai koiraa hetkeksikään pysäköityyn autoon”, Vesalainen muistuttaa.
Aurinkoisella kelillä auto kuumenee saunaksi nopeasti. Joissakin autoissa turvalukitus menee automaattisesti päälle ja lukitsee myös ovien sisäkahvat. Silloin autosta ei pääse ulos.
”Aina voi ajatella palaavansa nopeasti autolle takaisin, mutta elämässä ei koskaan tiedä mitä tapahtuu. Jos kaupassa saakin sairaskohtauksen, eivät pelastajat tiedä, että lapsi tai koira on kuumassa autossa.”
Siksi on parasta toimia niin, että näin ei pääse käymään.”