Seitsemän mallisukupolven ajan Toyota Celica toi urheiluautojen maailmaa askeleen lähemmäksi tavallista palkansaajaa.
Teksti: Pekka Karvinen
Vuosina 1970–2006 valmistettu Toyota Celica on tunnettu auto ympäri maailman. Sen vaikutteet ovat voimakkaat myös rallimaailmassa. Kukapa ei muistaisi Juha Kankkusen, Didier Auriolin ja Armin Schwartzin aikakautta rallin huipulla luukkulamppu-Celicoilla (ST160- ja ST180-sarjalaiset)?
Celica on edelleen suosittu harrasteauto, ja niitä näkee toisinaan liikenteessä. Rallihistorian lisäksi DNA kulkee eteenpäin erään nykymallin muodossa, 70-luvun lopulla nimittäin keksittiin laittaa Celican keulalle suora kutonen ja nimetä erikoismalli Celica Supraksi. Loppu onkin historiaa.