1. Toyota Way
  2. Autot ja varusteet
  3. Ristiä pukkaa – ensitestissä Toyota Corolla Cross
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä

Ristiä pukkaa – ensitestissä Toyota Corolla Cross

Toyota Corolla Cross

Toyota Corollan mallisto kasvaa muodinmukaisella crossover-versiolla. Lyöttäydyimme suomalaisten autotoimittajien joukon jatkeeksi ja kävimme tutustumassa uutuuteen Iberian leppoisassa syyssäässä.

TEKSTI: PEKKA KARVINEN
KUVAT: TOYOTA
25.10.2022
Mikä malli, mikä valuutta?

Viimeisten vuosien suosituin hokema autoalalla on ollut se, miten ”autoala on suurimmassa murroksessaan koko historiansa aikana”. Hokemassa on totuuspohjansa, ja kaikki näkevät tämän ajanhetken keskusteluissa merkkejä isoista muutoksista. Vahvimpana esimerkkinä on luonnollisesti käyttövoimakeskustelu. Kyseinen keskustelu käy niin kuumana, ettei sen päällä voi enää edes paistaa kananmunaa ilman pelkoa ylikypsymisestä.

Murroksella on toki lähtökohtansa, joita ei sovi vähätellä. Ympäristö- ja ennen kaikkea energiateknisistä lähtökohdista kumpuavan käyttövoimaväännön lisäksi myös muut asiat muuttuvat. Me autojen käyttäjät olemme joskus toivoneet pelkkää raakaa voimaa. Joskus olemme halunneet tila-autoja, ja joskus olemme olleet myös melko turvallisuusorientoituneita. Viimeksi mainittu aspekti on toki asia, jonka ei soisi menevän muodista koskaan.

Viimeisimmän muodin aallonharjalla

Voidaan puhua siis myös hieman vähätellen muoti-ilmiöistä, kun katsotaan mihin autoalan trendit ovat tällä hetkellä menossa ja kenties mihin suuntaamassa. Muodissakaan ei sinänsä ole mitään väärää, kunhan autonvalmistaja pystyy palvelemaan asiakkaitaan parhailla mahdollisilla tuotteilla, aina autoista palvelutuotteisiin. Crossover- tai SUV-mallit ovat olleet tällaisia varsinkin Euroopassa jo pitkään, ja trendi maistuu myös globaalissa mittakaavassa. Jopa täällä meillä, jossa on tapana sanoa ”ei toimi Suomessa” SUV-segmentit kauhovat tällä hetkellä noin 44 prosentin osuutta henkilöautojen kokonaismyynnistä.

Pitkähkön mutta perusteellisuuden tuntomerkkejä täyttämättömän alustuksen jälkeen edessämme onkin mainio aasinsilta varsinaiseen otsikkoaiheeseen. Toyotan crossover-mallisto on melkoisen laaja jo ennen Corolla Crossia, kuuluuhan siihen Aygo X, Yaris Cross, Toyota C-HR sekä RAV4. Toisaalta Corolla-mallisto on myös laaja ja monipuolinen kolmella eri korimallilla ja lukuisilla erilaisilla varustetasoilla. Kysymys kuuluukin: mihin tarvitaan uutta crossover- tai Corolla-mallia? Vastaus kuuluu: vaikka mihin.

Mallistojen osalta kyseessä on erittäin luonteva jatkumo crossover-mallistollemme. Uutuus sopiikin Toyota C-HR:n kanssa samaan segmenttiin mainiosti, Corolla Crossin tarjotessa tyylikkään tilavaa monikäyttöisyyttä ja Toyota C-HR:n taas tilavaa tyylikkyyttä. Myös laaja Corolla-mallisto palvelee Corolla Crossin myötä entistä suurempaa käyttäjäkuntaa erilaisine käyttötarpeineen.

Corolla Cross näyttää itsevarmalta ja rauhalliselta, tarjoten kuitenkin samalla silmää miellyttäviä yksityiskohtia.
 
Ei vain Corollan uudet vaatteet

Koeajot alkavat yleisesti sillä, että siirrytään autoille ja ollaan äärimmäisessä valmiudessa hyökätä autoihin sisälle. Tällä kertaa lähtöpisteenä toimivan parkkipaikan valaistusolosuhteet olivat autojen kuvauksiin erinomaisen otolliset, joten ensimmäiset kuvasarjat otettiin hyvin lyhyillä siirroilla. Huomion keskittyessä näin luonnollisesti auton ulkonäköön voisi tylsämielinen kuvailla sitä tyypilliseksi lajinsa edustajaksi. Sitä se tavallaan onkin, mutta nimenomaan hyvässä mielessä.

Maalaustaiteesta tuttujen käsitteiden mukaisesti on isolle kankaalle ilo maalata. Autoissa tämä näkyy siten, että isompaa koria voi käyttää laajemmassa mittakaavassa suunnittelijan visioiden toteuttamiseen. Corolla Crossissa tämä näkyy niin Toyotan nykymallistolle tyypillisten sukunäköelementtien lisäksi linjakkaassa, mutta harteikkaassa yleisolemuksessa. Auto näyttää itsevarmalta ja rauhalliselta, tarjoten kuitenkin samalla silmää miellyttäviä yksityiskohtia.

Tilaa kauneudelle

Hieman kulunut, mutta sitäkin käytetympi sutkaus kuuluu takapenkille istuuduttaessa kuin automaattisesti: ”ei mutta täällähän on yllättävän hyvät takatilat!” Tällä(kin) kertaa lausahdukselle on katetta, sillä allekirjoittanut pääsi kahden autotoimittajan mukaan. Matka alkaa tällöin aina takapenkiltä. Kaksi muutakin kaveria ovat aikanaan aamupuuronsa syöneet, ja kolmen matkalaisen keskipituus huitelee jossain 190 sentin kieppeillä. Jos kaikki kerran mahtuvat kivuitta kyytiin, lienee ensimmäinen testi läpäisty.

Takapenkkiläinen nauttii hyvistä tiloista, eikä etupenkkien suunnalta kuulu mitään isompaa tai kriittistä palautetta. Takana pääntila on se, mikä monesti ensimmäisenä loppuu. Tässä se riittää juuri sopivasti, vaikka autossa onkin Suomessa Premium-varustetasoon kuuluva panoraamakatto. Se tuo aina kattopaarteen kohdalla kattoa muutaman sentin normaalikattoa alemmas, mutta se ei osoittautunut häiritseväksi.

Corolla Crossin voimalinjassa päästään tutustumaan ensimmäistä kertaa Toyotan viidennen sukupolven hybriditeknologiaan.
 
Eteenpäin

Corolla Crossin voimalinjan suurin ”juttu” on se, että siinä päästään tutustumaan ensimmäistä kertaa Toyotan viidennen sukupolven hybriditeknologiaan. Kun liikenteen sähköistymisestä kerran puhutaan, on hyvä huomata jälleen kerran valtavan pitkän kokemuksen merkitys. Toyota toi ensimmäisen sukupolven järjestelmän sarjatuotantoon jo 1997. Nyt neljännesvuosisata myöhemmin on kaikki tuo kokemus sekä tuotekehitys saavuttanut seuraavan askeleensa.

Viides sukupolvi merkitsee useiden järjestelmään kuuluvien komponenttien pienentymistä ja energiatehokkuuden sekä hyötysuhteen kasvamista. Pari prosenttia kevyempi virranhallintayksikkö tai muutaman kilon kevyempi akku ei välttämättä kuulosta paljolta, mutta kokonaisuus ratkaisee ja se on aina pienten tekijöiden summa. Prosentin säästö tuolta, kilo pois tuolta, tuon hyötysuhde kuusi prosenttia paremmaksi… lopputuloksena on voimalinja, jonka nerokkuutta kuvastaa parhaiten yksi sana: helppous.

Kahden litran polttomoottoriin perustuvan hybridivoimalinjan suurin ulostuloteho on nyt 197 hevosvoimaa, tai oikeilla yksiköillä puhuttaessa 145 kilowattia. Se riittää näkökulmasta riippuen kahteen eri tulokseen. Joko nautitaan seisovasta lähdöstä satasen nopeuteen noin 7,5 sekunnin pintaan tai erittäin jouhevaan käytökseen liikenteessä. Tehoa on sekä normaaliin liikkumiseen että siihen tilanteeseen, jossa pitää päästä liikkeelle hieman ripeämmin.

Corolla Cross on saatavilla sekä etuvetoisena versiona että AWD-i-nelivetojärjestelmällä varustettuna. Jälkimmäistä ei katalonialaisella kestopäällysteellä juurikaan huomaa, elleivät esimerkiksi kaarreajonopeudet ala kasvaa isompiin lukemiin. Järjestelmän varsinainen hyöty meille suomalaisille sen sijaan lienee vuodenaikarakenteestamme johtuen melko selvä. Tällöin taka-akselille sijoitettu, 30 kilowatin tehoinen sähkömoottori potkii tehoa tonttiin juuri silloin kun sitä tarvitaan.

Corolla Cross on saatavilla sekä etuvetoisena versiona että AWDi-nelivetojärjestelmällä varustettuna.
 
Matkalla jossain päin Espanjaa

Auton varustelua voisi kuvailla laiskana kirjoittajana yhdellä sanalla: riittävä. Koska tämä ei tietenkään riitä, avataan asiaa hieman tarkemmin. Kaikissa Corolla Cross -malleissa on luonnollisesti vakiona täysi Toyota T-Mate-varustelu. Tämän sanahirviön tarkempi preparointi tuo meidät useiden aktiivisten turvallisuus- ja ajoavustinvarusteiden pariin. Uusi termi kuvaa kieltämättä paremmin varustelua, jossa joidenkin yksittäisten varusteiden ja järjestelmien kohdalla on kuultu hieman epäileviä ajatuksia – miten niin vakionopeudensäädin on muka turvallisuusvaruste?

T-Mate on muutaman käännösvirheen ja rallienglanniksi vedetyn lausuntayrityksen jälkeen ymmärrettävissä kuljettajan kaveriksi, tiimityöläiseksi, tai virallisemmin yhteistyökumppaniksi. Tämän nimikkeen alle kuuluvien varusteiden ja järjestelmien määrä on todella kattava. Mainittu vakionopeudensäädin on adaptiivinen, eli pitää etäisyyden edellä ajavaan vakiona. Lisäksi järjestelmä ymmärtää kaistanvaihdot sekä kaistamerkintöjen ollessa heikosti näkyvillä edellä olevan ajolinjan seuraamisen.

Lisäksi järjestelmään kuuluu Pre-collision-järjestelmä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella sekä hätäväistöavustimella. Kaistallapitoavustin auttaa kuljettajaa pitämään ajoneuvon kaistalla, mutta ei salli ajoa ilman, että kuljettaja todella on auton ohjaimissa. EDSS-järjestelmä osaa pysäyttää ajoneuvon ja aktivoida e-Call-yhteydenoton pelastusviranomaisiin, mikäli kuljettaja ei enää reagoi varoituksiin.

Kaikenkattavan turvallisuusjärjestelmän lisäksi auto on varustettu uusimman sukupolven multimediajärjestelmällä, johon kuuluu myös pilvipohjainen navigointi. Multimediajärjestelmä itsessään tuo mukanaan myös miellyttävän ominaisuuden. OTA- eli Over the air-päivitykset mahdollistavat hyvinkin laajojen kokonaisuuksien päivittämisen ilman korjaamokäyntiä auton oman verkkoyhteyden avulla. Sen lisäksi OTA-päivitykset mahdollistavat jopa uusien ominaisuuksien tuonnin jo käytössä oleviin autoihin.

Sisätiloissa vallitsee kaiken kaikkiaan harmonisen hyväksyvä tunnelma. Matka maistuu myös takapenkillä.

Hieman kulunut, mutta sitäkin käytetympi sutkaus kuuluu takapenkille istuuduttaessa kuin automaattisesti: ”ei mutta täällähän on yllättävän hyvät takatilat!”
 
Kuljettajan toimisto

Näiden mediaesittelyjen tärkein tarkoitus on luonnollisesti tarjota kotimaiselle automedialle mahdollisuus autojen riittävän laajaan koeajoon. Nyt aikataulu poikkeuksellisesti salli myös allekirjoittaneen siirtymisen ohjauspyörän taakse.

Huomio kiinnittyy nopeasti Toyotan ensimmäiseen sarjatuotannossa olevaan täysdigitaaliseen mittaristoon. Mittaristosta on valittavissa useita erilaisia näkymiä, mikä auttaa kuljettajaa keskittymään kaikesta tärkeimpään eli auton ulkopuolisen ympäristön havainnointiin. Tällöin intuitiivisen selkeä informaatio on tärkeässä asemassa.

Itse ajamisen luonnehdinnaksi löytyy kuin apteekin hyllyltä liki vakiomuotoinen ilmaus: kaikki se hyvä, mitä TNGA-alustarakenne tuo tullessaan, on läsnä myös Corolla Crossissa. Vääntöjäykän korin ja matalan painopisteen yhdistelmä tekee lähtökohtaisesti aina ajoneuvon käsittelystä johdonmukaista, selkeää ja nautinnollisen erinomaista. Erikseen on mainittavaa, että Corolla-perheeseen kuulumisestaan huolimatta yhteisten osien määrä esimerkiksi akselistoissa on melko pieni. Corolla Crossin erinomaiset ajo-ominaisuudet kumpuavat niin skaalautuvasta alustarakenteesta kuin mallikohtaisesti räätälöidyistä komponenteistakin.

Corolla Crossissa on Toyotan ensimmäinen sarjatuotannossa oleva täysdigitaalinen mittaristo. Mittaristosta on valittavissa useita erilaisia näkymiä, mikä auttaa kuljettajaa keskittymään kaikesta tärkeimpään eli auton ulkopuolisen ympäristön havainnointiin.
 
Päivän päätteeksi

Paljoa tätä positiivisempaa kokonaiskuvaa ei oikeastaan uusi automalli pysty jättämään. Se suoriutuu selkeästi kaikille sille annetuista tehtävistä erinomaisen hyvin, ja tulee varmasti sopimaan myös suomalaisen Toyota-asiakkaan jokapäiväiseen käyttöön loistavasti. Kolme varustetasoa kattavat kaikki olennaiset toiveet käyttötarkoituksen mukaisesti.

Uudet Toyota Corolla Crossit saapuvat Toyota-jälleenmyyjille marraskuun alussa, ja asiakastoimitukset jo hyvän tovin ennakkomyynnissä olleelle mallille alkavat vuoden loppuun mennessä.

 Corolla Crossin kolme varustetasoa kattavat kaikki olennaiset toiveet käyttötarkoituksen mukaisesti.

 
Toyota Corolla Cross
  • Hinta alkaen: 38 988,10 € (2.0 Hybrid Active)
  • Hybridijärjestelmän suurin ulostuloteho: 145 kW (197 hv)
  • Huippunopeus: 180 km/h (raj.)
  • Kiihtyvyys: 7,6–7,7 s (FWD), 7,5–7,6 s. (AWD-i)
  • Polttoaineen kulutus (WLTP yhd): 5,0–5,1 l/ 100 km (FWD), 5,3–5,4 l/ 100 km (AWD-i)
  • CO²-päästöt (WLTP yhd): 114–115 g/km (FWD), 120–122 g/km (AWD-i)
  • Pituus: 4 460 mm
  • Leveys: 1 825 mm
  • Korkeus: 1 620 mm
  • Omamassa: 1 510–1 625 kg
  • Suurin sallittu vetomassa (jarruin / jarruitta): 750 kg

 

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua