Sporttinen neliveto Toyota GR Yaris
-
Teksti: Pekka Karvinen
-
Kuvat: Toyota
-
17.12.2020
-
Täysin uuden Yaris-malliston huipulle sijoittuvassa mallissa on hyödynnetty isossa mittakaavassa TOYOTA GAZOO Racingin ja Tommi Mäkinen Racing -tiimin suomalaista pitkän linjan osaamista. Lukemattomat testikilometrit Toyota WRC-tiimin kotiseuduilla Keski-Suomessa ovat hioneet tästä mallista sen mitä kaikkea se on – muun muassa seuraavan Yaris WRC -auton tyypitysmallin. Mallista tekevät ainutlaatuisen sen täysin uusi alustarakenne, voimalinja, jousitus, omamassan optimointi sekä aerodynaamiset ominaisuudet yhdessä GR-FOUR-nelivetojärjestelmän kanssa.
Ensimmäinen nelivetoinen urheiluauto vuosiin
Uusi Toyota GR Yaris on Toyotan ensimmäinen nelivetoinen urheiluauto ja WRC-tyypitysmalliksi tarkoitettu malli Celica GT Four -mallin jälkeen, jonka tuotanto päättyi vuonna 1999. Kyseinen malli toimi pohjana Toyotan siihen asti parhaimmalle menestystarinalle WRC:n osalta, ja saavutti 30 voittoa, neljä henkilökohtaista maailmanmestaruutta ja yhden valmistajakohtaisen mestaruuden. Kunnianosoituksena Celica GT Four -mallia kohtaan kantaa uusi GR Yaris ylpeydellä takaluukussaan GR-FOUR-logoa.
Suunnittelun kolmena keihäänkärkenä ovat olleet aerodynamiikka, painojakauma ja alhainen omamassa. Tommi Mäkinen Racing -tiimin WRC-kokemusta omaava henkilöstö on hionut autosta todellisen helmen. Sen kolmiovinen kori on valmistettu keveistä materiaaleista, kuten hiilikuitupolymeerista sekä alumiinista. Vaikuttavan teho-painosuhteen lisäksi uusi alustarakenne mahdollistaa leveämmän raideleveyden taka-akselilla sekä takapään jousitusratkaisun päällekkäisillä kolmiotukivarsilla.
Ainutlaatuinen design kumpuaa kolmiovisuudesta ja 91 milliä matalammasta kattolinjasta.Tekniikka palvelemassa designia
Ainutlaatuinen design kumpuaa kolmiovisuudesta ja 91 milliä matalammasta kattolinjasta. Karmittomat etuovet tukevat coupemaista ulkonäköä ja etusäleikkö sekä ilmanohjaimet korostavat auton ehdotonta GR-statusta yhdessä 18-tuumaisten kevytmetallivanteiden kanssa.
Täysin uusi kolmisylinterinen 1.6-litrainen moottori hyödyntää monia moottoriurheilusta tuttuja ominaisuuksia. Mäntien jäähdytys tapahtuu useamman öljysuihkun voimin, pakoventtiilien halkaisija on normaalia suurempi ja imukanavat ovat osittain kiillotetut. 1 618 cm3 iskutilavuudella tämä voimanpesä tuottaa 192 kW/261 hv huipputehon ja 360 Nm huippuväännön. Pakokaasuahdin on kuulalaakeroitu ja kuusivaihteinen vaihteisto on erityisesti tätä mallia varten suunniteltu.
Yhdessä auton kevyen rakenteen (omamassa on vain 1 280 kg) on lopputuloksena teho-painosuhde 4,9 kg/hv, joka siivittää auton 0–100 km/h kiihdytyksen alle 5,5 sekuntiin ja elektronisesti rajoitettuun 230 km/h huippunopeuteen.
Nelivedosta vetoa yksittäisiin pyöriin
GR-FOUR-nelivetojärjestelmä optimoi kevyen rakenteen mahdollisuuteen ohjata vetoa yksittäisille pyörille. Voimanjako eteen ja taakse on toteutettu nopeatoimisella monilevykytkimellä. Hieman toisistaan poikkeavat välityssuhteet etu- ja takatasauspyörästöille mahdollistavat teoreettisen voimanjaon aina täydestä etuvetoisuudesta täyteen takavetoisuuteen. Tämän ansiosta järjestelmä on huomattavasti kevyempi verrattuna esimerkiksi jatkuviin nelivetojärjestelmiin keskitasauspyörästöineen.
Kuljettaja voi säätää nelivetojärjestelmää olosuhteisiin sopivaksi. Normaalitilanteessa perusvoimanjako eteen/taakse on 60/40. Sport-tilassa järjestelmä on takapainotteinen 30/70-jaolla ja Track-tilassa nopeaa rata-ajoa varten 50/50. Kaikissa tiloissa kuljettajan toiminta, ajoneuvon käyttäytyminen ja ajoalustan ominaisuudet vaikuttavat voimanjaon säätöön.
GR Yaris -mallin alustarakenne on uusi osoitus TNGA-alustarakenteen monikäyttöisyydestä ja skaalautuvuudesta. Uuden sukupolven Yaris-mallissa käytettyyn GA-B-alustarakenteeseen on yhdistetty GA-C alustarakenteen takaosa. Tämä mahdollistaa normaalisti Yaris-mallissa käytettävän yhdystukiakseliston sijaan päällekkäisten kolmiotukivarsien käytön, sallien nelivedon vaatiman tekniikan asentamiseen tarvittavan tilan.
Kuljettaja voi säätää nelivetojärjestelmää olosuhteisiin sopivaksi.Varustepaketeista lisää ajettavuutta
Myös jarrut on kehitetty urheilullista ajoa silmällä pitäen. Ne sisältävät halkaisijaltaan 356 mm uritetut etujarrulevyt nelimäntäisillä jarrusatuloilla.
Lisävarusteena saatava Racing-varustepaketti tuo ajettavuuteen vielä oman ulottuvuutensa. Lisävarustepaketti sisältää Torsen-tasauspyörästöt niin etu- kuin taka-akselillekin, erilaisen jousitusprofiilin sekä Michelin Pilot Sport 4s -renkaat. Vaihtoehtona Racing-varustepaketille on Teknologia-paketti, joka sisältää mm. JBL Premium -audion, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä navigoinnin.
Uuden Suomessa syntyneen Toyota GR Yaris -mallin ajettavuus on todellakin ainutlaatuinen yhdistelmä urheilullisuutta sekä tehoa mutta myös hauskuutta ja palkitsevuutta.
-
FAKTA
MOOTTORI JA VOIMANSIIRTO
- Tyyppi Suora kolmisylinterinen
- Venttiilikoneisto DOHC, 12 venttiiliä, muuttuva imuventtiilien ajoitus
- Polttoainejärjestelmä D4S – Suora ja epäsuora suihkutus
- Imujärjestelmä Kuulalaakeroitu pakokaasuahdin
- Iskutilavuus (cm3) 1 618
- Sylinterin halkaisija ja iskunpituus (mm) 87,5 X 89
- Puristussuhde 10,5 : 1
- Suurin teho (hv / kW) 261/192
- Suurin vääntömomentti (Nm) 360
- Päästötaso Euro 6d Temp
- Voimansiirto GR-FOUR -nelivetojärjestelmä
- Vaihteisto Käsivalintainen kuusivaihteinen
- Suorituskyky Teho-painosuhde (kg/kW - kg/hv) 6,7–4,9
- Huippunopeus (km/h) 230 (elektronisesti rajattu)
ALUSTA
- Etupyörien tuenta McPherson
- Takapyörien tuenta Päällekkäiset kolmiotukivarret
- Ohjaus Sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus
- Kääntöympyrä (m) 10,8
JARRUT
- Edessä (halkaisija mm) Jäähdytetty levy (356) 4-mäntäinen satula
- Takana (halkaisija mm) Jäähdytetty levy (297) 2-mäntäinen satula
RENKAAT
- Dunlop SP Sport MAXX050
- Michelin Pilot Sport 4s (lisävarustepaketissa)
- Rengaskoko 225/40R18
ULKOMITAT (mm)
- Pituus 3 995
- Leveys 1 805
- Korkeus 1 460
- Akseliväli 2 558
- Raideleveys edessä 1 530
- Raideleveys takana 1 560
MASSA (kg)
- Omamassa (ilman kuljettajaa) 1 280