Tätä ehdotti Maakunnan autolta Mikko Tamsi, joka on jo pidemmältä ajalta tuttu mies. Hän tuntee meidät ja tarpeemme, ja oli arvioinut, että täyssähköinen auto toimisi minun ja vaimoni käytössä hyvin. Saimme auton heinäkuussa, ja nyt mittarissa alkaa olemaan ensimmäiset 10 000 kilometriä ajettuna – Mikko oli oikeassa.
Auton pitää olla nelivetoinen, että pääsen ajamaan metsätöihin ja saan kuljetettua polttopuut kotiin kuomukärryllä. Toyota bZ4X:n vetomassalla saa kärryyn kuormata 550 kiloa, eli puita menee 47 kantokopallista – olen mitannut sen erikseen.
Suurin osa ajoistamme on arkista asiointia lähialueella. Toyota bZ4X oli myös edullisempi kuin RAV4 Plug-in Hybrid. Sitten tuli mieleen, että kun vaihdetaan tankattavasta autosta ladattavaan, niin vaihdetaan sitten kerralla täyssähköiseen.
Minulla on autotallissa voimavirtapistoke, johon liitän matkalaturin. Kun lataan autoa pari-kolme tuntia edullisemmalla yösähköllä, ajaa sillä monta päivää. 22Kw suurteholaturi siirtää sadan kilometrin matkan tunnissa, joten lataaminen on helppo ajastaa auton omassa järjestelmässä. Meiltä katsottuna Seinäjoki on lähin suurempi kaupunki, ja sinne matkaa kertyy noin 120 kilometriä. Jos matkaan on lähdetty vajaalla akustolla, latauspisteiden hinnallakin ajaa bensalitraa vastaavalla summalla noin 70 kilometrin verran.
Ei bensa-autoon ole paluuta. Eläkkeellä on myös mahdollista suunnitella menonsa niin, että lataamiselle on tarvittaessa aikaa. Meidän ajoihimme kävisi hyvin myös edullisempi täyssähköinen auto – esimerkiksi Yaris sähköautona ja 600 kilometrin rangella.
Ajoimme syksyllä kodistamme Kristiinankaupungista poikamme luo Kouvolaan kuomukärry perässä yhdellä latauskerralla. Peräkärry lisää kulutusta noin neljästä viiteen kilowattia sataa kilometriä kohden. Minusta se on suhteessa sama kuin polttomoottoriautossakin. Metsäpalstalle on 50 kilometrin matka, joten kulutus ei ole ongelma.
Olemme ajaneet Toyotan autoilla jo vuodesta 1991. Ensimmäinen oli 10 000 kilometriä ajettu alle vuoden ikäinen Toyota Carina, joka sai myöhemmin 1990-luvulla toisen Carinan rinnalleen. Vuonna 2006 ostimme ensimmäisen Toyota RAV4:n. Välissä oli musta Avensis, joka toimi myös tyttäremme hääautona, mutta muutoin olemme ajaneet RAV4-malleilla tähän saakka – kaikki bensakoneilla ja polttoainelämmittimillä, joten johtojen kanssa ei ole aiemmin pelattu lämmityksessäkään. Viimeisimmät autot olivat itselataavia hybridejä.
Toyotat ovat erittäin luotettavia autoja. Sen jälkeen kun vaihdoimme vuonna 1991 tähän merkkiin, en ole koskaan joutunut käymään korjaamolla. Aiemmissa automerkeissäni 1970- ja 1980-luvulla saattoi olla jopa viikoittain jotain vikaa.
Kristiinankaupungista Kauhajoelle vievä tie on valtavan mutkainen ja se osoittaa autojen erot. Toyota bZ4X ei kallistele, vaan kulkee kuin juna, sillä runko on erittäin jämäkkä.
Myös Toyota RAV4:t olivat hyviä ajaa, mutta tämä on aivan omaa luokkaansa. Sähköauton rengaspaineet ovat kovat vierintävastuksen laskemiseksi, ja jos saisi vaikka 0,2 baria laskea, niin alusta olisi vieläkin mahtavampi.
Tehoa ja voimaa on, minkä huomaa ohitustilanteissa. Polttomoottoriauto ei vain pysty samaan.
Käyttösäteet kasvavat varmasti jo viiden-kuuden vuoden kuluessa. Täyssähköautot myös jatkavat yleistymistään – olemme olleet vaimoni kanssa autoon hyvin tyytyväisiä, kuten myös lapsemme, jotka tällä ovat käyneet ajamassa.
Kalevi Järvelä, 68
Asuu: Kristiinankaupungissa ”Erikoinen kaupunki on saanut nimensä Ruotsin kuningatar Kristiinalta. Historian voi nähdä erikoisen näköisissä puutaloissakin.”
Perhe: Vaimo, kolme aikuista lasta, kymmenen lastenlasta.
Harrastukset: Metsätyöt, ulkoilu.
Auto: Toyota bZ4X vuosimallia 2023.