Toyota bZ4X toi uutta virtaa pitkäaikaiseen autoiluun
-
Teksti: Juha-Pekka Honkanen
-
Kuvat:Juha-Pekka Honkanen
-
7.12.2023
-
Kalevi Järvelä on ajanut Toyotan autoilla jo vuodesta 1991. Nyt käytössä on ensimmäinen täyssähköinen malli, Toyota bZ4X.
Miten syntyi päätös ostaa täyssähköinen Toyota bZ4X?
Tätä ehdotti Maakunnan autolta Mikko Tamsi, joka on jo pidemmältä ajalta tuttu mies. Hän tuntee meidät ja tarpeemme, ja oli arvioinut, että täyssähköinen auto toimisi minun ja vaimoni käytössä hyvin. Saimme auton heinäkuussa, ja nyt mittarissa alkaa olemaan ensimmäiset 10 000 kilometriä ajettuna – Mikko oli oikeassa.
Mitkä vaatimukset teillä on autollenne?
Auton pitää olla nelivetoinen, että pääsen ajamaan metsätöihin ja saan kuljetettua polttopuut kotiin kuomukärryllä. Toyota bZ4X:n vetomassalla saa kärryyn kuormata 550 kiloa, eli puita menee 47 kantokopallista – olen mitannut sen erikseen.
Millä perusteilla valinta kohdistui täyssähköiseen autoon?
Suurin osa ajoistamme on arkista asiointia lähialueella. Toyota bZ4X oli myös edullisempi kuin RAV4 Plug-in Hybrid. Sitten tuli mieleen, että kun vaihdetaan tankattavasta autosta ladattavaan, niin vaihdetaan sitten kerralla täyssähköiseen.
Missä ja milloin lataat autoasi?
Minulla on autotallissa voimavirtapistoke, johon liitän matkalaturin. Kun lataan autoa pari-kolme tuntia edullisemmalla yösähköllä, ajaa sillä monta päivää. 22Kw suurteholaturi siirtää sadan kilometrin matkan tunnissa, joten lataaminen on helppo ajastaa auton omassa järjestelmässä. Meiltä katsottuna Seinäjoki on lähin suurempi kaupunki, ja sinne matkaa kertyy noin 120 kilometriä. Jos matkaan on lähdetty vajaalla akustolla, latauspisteiden hinnallakin ajaa bensalitraa vastaavalla summalla noin 70 kilometrin verran.
Ei bensa-autoon ole paluuta. Eläkkeellä on myös mahdollista suunnitella menonsa niin, että lataamiselle on tarvittaessa aikaa. Meidän ajoihimme kävisi hyvin myös edullisempi täyssähköinen auto – esimerkiksi Yaris sähköautona ja 600 kilometrin rangella.
Miten akuston virta riittää kärryä vetäessä?
Ajoimme syksyllä kodistamme Kristiinankaupungista poikamme luo Kouvolaan kuomukärry perässä yhdellä latauskerralla. Peräkärry lisää kulutusta noin neljästä viiteen kilowattia sataa kilometriä kohden. Minusta se on suhteessa sama kuin polttomoottoriautossakin. Metsäpalstalle on 50 kilometrin matka, joten kulutus ei ole ongelma.
Miksi täyssähköauto juuri Toyotalta?
Olemme ajaneet Toyotan autoilla jo vuodesta 1991. Ensimmäinen oli 10 000 kilometriä ajettu alle vuoden ikäinen Toyota Carina, joka sai myöhemmin 1990-luvulla toisen Carinan rinnalleen. Vuonna 2006 ostimme ensimmäisen Toyota RAV4:n. Välissä oli musta Avensis, joka toimi myös tyttäremme hääautona, mutta muutoin olemme ajaneet RAV4-malleilla tähän saakka – kaikki bensakoneilla ja polttoainelämmittimillä, joten johtojen kanssa ei ole aiemmin pelattu lämmityksessäkään. Viimeisimmät autot olivat itselataavia hybridejä.
"Auton pitää olla nelivetoinen, että pääsen ajamaan metsätöihin ja saan kuljetettua polttopuut kotiin kuomukärryllä", kertoo metsätöitä harrastava Kalevi Järvelä.Mitä Toyota tarkoittaa sinulle merkkinä?
Toyotat ovat erittäin luotettavia autoja. Sen jälkeen kun vaihdoimme vuonna 1991 tähän merkkiin, en ole koskaan joutunut käymään korjaamolla. Aiemmissa automerkeissäni 1970- ja 1980-luvulla saattoi olla jopa viikoittain jotain vikaa.
Minkälainen kokemus on ajaa Toyota bZ4X:llä?
Kristiinankaupungista Kauhajoelle vievä tie on valtavan mutkainen ja se osoittaa autojen erot. Toyota bZ4X ei kallistele, vaan kulkee kuin juna, sillä runko on erittäin jämäkkä.
Myös Toyota RAV4:t olivat hyviä ajaa, mutta tämä on aivan omaa luokkaansa. Sähköauton rengaspaineet ovat kovat vierintävastuksen laskemiseksi, ja jos saisi vaikka 0,2 baria laskea, niin alusta olisi vieläkin mahtavampi.
Tehoa ja voimaa on, minkä huomaa ohitustilanteissa. Polttomoottoriauto ei vain pysty samaan.
Mihin suuntaan odotat täyssähköisten autojen kehittyvän?
Käyttösäteet kasvavat varmasti jo viiden-kuuden vuoden kuluessa. Täyssähköautot myös jatkavat yleistymistään – olemme olleet vaimoni kanssa autoon hyvin tyytyväisiä, kuten myös lapsemme, jotka tällä ovat käyneet ajamassa.
Kalevin Järvelän mukaan bensa-autoon ei ole paluuta. Eläkkeellä on myös mahdollista suunnitella menonsa niin, että lataamiselle on tarvittaessa aikaa. -
Kuka
Kalevi Järvelä, 68
Asuu: Kristiinankaupungissa ”Erikoinen kaupunki on saanut nimensä Ruotsin kuningatar Kristiinalta. Historian voi nähdä erikoisen näköisissä puutaloissakin.”
Perhe: Vaimo, kolme aikuista lasta, kymmenen lastenlasta.
Harrastukset: Metsätyöt, ulkoilu.
Auto: Toyota bZ4X vuosimallia 2023.