Toyota palvelee

Suosikki-Toyota – Yaris Cross – uudistui

Yaris Cross
Viime vuonna Yaris Cross oli Toyotan Euroopan myydyin malli, ja päivitetty versio vaikuttaa jatkavan menestyksen polullaan koeajon perusteella.
  • Teksti: Bo Ingves
  • Kuvat ja video: Bo Ingves
  • 11.6.2024
Fiilistele Toyota Yaris Crossia videossa Mallorcalta.
  • Yaris Cross on minulle hyvin tuttu malli, sillä ajoin itse sillä vuoden verran ja tykästyin sinä aikana sen monipuolisiin sisätiloihin, alhaiseen kulutukseen ja ajo-ominaisuuksiin. Talvella se puski kitkarenkailla ongelmitta lumen ja sohjon läpi etuvetoisenakin sekä lämpeni melko nopeasti.

    Uudistuneen mallin kansainvälisissä koeajoissa Mallorcalla lämmitystehoa ei tarvinnut kokeilla, mutta muilta osin koeajo osoitti, että auto on entistä eheämpi kokonaisuus. Turvajärjestelmäarsenaali on entistä kattavampi ja vastikään uusitun normi-Yariksen tavoin saatavilla on uusi, voimakkaampi 130-hevosvoimainen hybridijärjestelmä.

    Ulkoisesti auto on uudistettu hyvin maltillisesti, joten eroja vanhaan ei juuri näy. Sitä vastoin äänieristystä on selvästi paranneltu, ja myös alusta tuntui jotenkin tukevammalta. Etenkin moottoritienopeuksissa menossa oli jo isomman auton tuntua, mihin osaltaan voi vaikuttaa 18-tuumaiset renkaat verrattuna oman auton 16-tuumaisiin renkaisiin.

    Yaris Crossin korkealle sijoitettu etumaski ja kantikas sivuprofiili antavat autolle omintakeisen ilmeen.

     

    Taajuudet kuriin

    Yksi murheenkryyni minun omistamassani Yaris Crossissa oli äänijärjestelmän tehottomuus yhdistettynä matalataajuiseen huminaan, joka hukutti radion äänen. Se olisi tietenkin parantunut panostamalla paremmin varusteltuun versioon, kuten oli asian laita koeajoautossa, jossa oli JBL:n jykevä äänijärjestelmä.

    Nyt voi olla toivoa paremmasta äänenlaadusta myös heikommilla äänijärjestelmillä varustetuissa autoissa, koska osana uudistusta Toyota on keskittynyt saamaan eniten häiritsevien taajuuksien äänimaailman kuriin. Esimerkiksi 400 hertzin kohdalla matkustamoon kantautuva melu on alentunut noin kahdella ja puolella desibelillä. Se ei ehkä kuulosta kovinkaan paljolta, mutta voi vaikuttaa ratkaisevasti kaiuttimien tarjoamaan ääninautintoon.

    Lisäksi tuulilasi ja sivulasit ovat entistä paksumpia, mikä osaltaan auttaa pitämään tuulensuhinat aisoissa. Myös moottoritilan ja matkustamon äänieristystä on lisätty, minkä ansiosta moottorinäänet kuuluivat aiempaa vaimeammin sisään. 

    Näkyvin ulkoinen ero vanhaan versioon lienee Hybrid-sanan korvaaminen sanalla HEV takaluukussa (Hybrid Electric Vehicle).
     
    Uusi 130-hevosvoimainen voimalinja

    Faceliftin tuntuvin uutuus on uusi, 130-hevosvoimainen voimalinja, joka on tullut nykyisen 116-hevosvoimaisen hybridijärjestelmän lisäksi. Molemmissa versioissa on sama 68 kilowatin polttomoottori, mutta voimakkaamman version hybridijärjestelmä hyödyntää viidennen sukupolven hybridijärjestelmän tekniikkaa voimansiirtoyksikössä. Myös hybridijärjestelmän tehonohjausyksikön ohjelmistoa on hieman viilattu ja yhdistetty sähkömoottori/generaattori on hieman tehokkaampi.

    Aivan kuten Yarisissa, nämä toimenpiteet ovat antaneet autolle 15 lisähevosvoimaa sekä lisänneet vääntöä noin 30 prosenttia, mikä tuntui erityisesti maantienopeuksissa kiihdyttäessä. Se mikä pisti korville, oli se, että moottori kävi normaalikiihdytyksissä alemmilla kierroksilla kuin mihin olin tottunut oman autoni kohdalla. 

    Style-varustetasosta lähtien kuljettajan näkökentässä on 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo, joka Style Plus-tasosta alkaen täydentyy tuulilasin heijastusnäytöllä. Active- ja Intense-varustetasoissa mittaristo on 7,3-tuumainen TFT-monitoiminäyttö.

  • Faktaa:
    Toyota Yaris Cross
    • Hybridijärjestelmä: 1.5 litrainen vapaasti hengittävä moottori
      ja sähkömoottori (nelivetoversioissa kaksi).
    • Järjestelmäteho: 116/130 hv (85/96 kW).
    • Voimansiirto: Portaaton automaatti.
    • Kiihtyvyys 0–100 km/h: 11,2/10,7 s.
    • Huippunopeus: 170 km/h.
    • Kulutus (WLTP): 4,5–5,2 l/100 km.
    • CO2-päästöt (WLTP): 101–116 g/km.
    • Mitat: 4180 x 1765 x 1595 mm.
    • Tavaratila: 397 l (320 l nelivetoversioissa).

     

  • Tavaratila on järkevän muotoinen, ja sen jaetun valelattian ansiosta ostoskassit pysyvät tehokkaasti pystyssä.

     

    Suuri osa ajosta sähköllä

    Edellisversion Yaris Crossin pitkän ajokokemuksen perusteella voin sanoa, että bensiininkulutus oli lämpimässä säässä keskimäärin noin 4,5 litraa/100 km ja kylmänä vuodenaikana noin litran enemmän, riippuen tietenkin ajotavasta.

    Uudistetun Yaris Crossin kulutuslukemat lienevät molemman tehoversion osalta samansuuntaiset, koska etenkin taajamaliikenteessä polttomoottori käynnistyi melko harvoin. Sähköajon osuus oli peräti 75 prosenttia noin 26 asteen helteessä, mutta siihen kuului myös pitkähköt kuvaustauot.

    Koeajoautot edustivat malliston huippua eli hybridijärjestelmänä oli tehokkaampi 130 hevosvoimainen versio. Tehokkaampi voimalinja kuuluu kauppaan Style- ja sitä korkeampien varustetasojen yhteydessä, kun taas Active-, Intense- ja Intense Plus-varustetasoihin kuuluu perinteinen 116 hv:n hybridijärjestelmä. Tehokkaampi äänijärjestelmä ja tuulilasin heijastusnäyttö (HUD) ovat osana pakettia Style Plus-varustetasosta alkaen.

    Myyntivoittaja

    Rengaskoko on 16 tuumaa Active-versiossa, 17-tuumaa Intense-versiossa sekä 18 tuumaa Stylessä, GR Sportissa, Premiumissa ja Premier Editionissa. Kaksi viimeksi mainittua ovat lisäksi aina nelivetoisia. Mainittava on vielä se, että Style-varustetasosta ylöspäin autoissa on mukavammat ja tukevammat etupenkit.

    Viime vuonna Yaris Crossia myytiin Suomessa runsaat 2 000 kappaletta, ja tänä vuonna arvioitu myynti on noin 3 000 autoa, josta vanhan version osuus on 1 000 kappaletta.

    Toyotan malleista se oli viime vuonna Suomessa kolmanneksi myydyin Corollan ja Yarisin jälkeen. 

    Urban Khaki -värin saa pelkästään Premiere Editionin kanssa.

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua