1. Toyota Way
  2. Autot ja varusteet
  3. Ohjauskulmat ja rengaspaineet kannattaa säätää oikein – Asiantuntija kertoo hyödyt, jotka tuntuvat lompakossa
Ota yhteyttä
Ota yhteyttä

Ohjauskulmat ja rengaspaineet kannattaa säätää oikein – Asiantuntija kertoo hyödyt, jotka tuntuvat lompakossa

Renkaat

Oikeat ohjauskulmat ja sopivat rengaspaineet säästävät ympäristöä ja kuljettajan kukkaroa. Mutta mistä tietää, että ohjauskulmat ja rengaspaineet ovat kohdillaan?

TEKSTI: SAMI TAKALA
KUVAT: ADOBE
7.1.2022

Ratti on vinossa, vaikka autolla ajaa suoraan eteenpäin tasaisella alustalla. Toisinaan auto taas tuntuu vetävän oikealle tai vasemmalle. Kuulostaako tutulta?

Taustalla on yleensä tarve säätää etupyörien ohjauskulmia. Oikeat ohjauskulmat, samoin kuin sopivat rengaspaineet, pitävät auton vakaana ja säästävät renkaita ja polttoainetta.

”Jos pyöränkulmat ovat pielessä, saattavat renkaat kulua epätasaisesti. Virheelliset ohjauskulmat lisäävät myös ajovastusta ja sitä kautta polttoaineenkulutusta sekä päästöjä. Säädättämällä kulmat kohdilleen autosta tulee suuntavakaampi ja miellyttävämpi ajaa ja ohjata”, sanoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Hänen mukaansa rengas kuluu nopeammin ja vaurioituu herkemmin myös liian alhaisilla rengaspaineilla. Auto saattaa lisäksi käyttäytyä yllättävästi erityisesti ääritilanteessa.

Mitä autolle pitäisi tehdä?

Vesalainen suosittelee nelipyöräsuuntausta, jos renkaat ovat kuluneet epätasaisesti eli kulutuspinnan jompikumpi reuna on selvästi kuluneempi kuin toinen.

”Jos pyöränkulmat ovat pielessä, on tärkeää selvittää syy. Pyöränkulmat saattavat muuttua vaikkapa monttuun ajon seurauksena. Autossa saattaa olla myös jokin vika, joka on aiheuttanut pyöränkulmien muuttumisen. Tällöin vika on tärkeää korjata eikä vain säätää pyöränkulmia uudelleen.”

Vesalaisen mukaan pyöränkulmat eivät ole aina kohdillaan eikä ratti suorassa edes uusissa autoissa.

”Tämä ilmiö tulee vastaan jopa monen, juuri asiakkaalle luovutetun uuden auton kohdalla. Tällöin ongelmasta kannattaa reklamoida välittömästi ja vaatia säätö tehtäväksi takuuna.”

Pyöränkulmat on usein tarpeellista säätää myös tiettyjen korjaustoimenpiteiden, kuten raidetangonpään, tukivarren tai iskunvaimentimien vaihdon jälkeen.

Jos autolle ei ole tehty näitä korjaustoimia tai mitään ongelmia ei ole havaittavissa, ei pyöränkulmien tarkastukselle eikä säädölle ole tarvetta, Vesalainen sanoo.

Rengaspaineet on sen sijaan tarkastettava säännöllisin väliajoin, vähintään renkaiden kausivaihtojen yhteydessä ja niiden välissä.

”Hyvä toimintatapa olisi, jos paineet tarkastettaisiin noin kerran kuukaudessa sekä silloin, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan.”

Mistä tietää, mikä on sopiva rengaspaine?

Tiedot rengaspaineista isolle ja pienelle kuormalle löytyvät auton käyttöohjekirjasta, Vesalainen sanoo.

”Osa autonvalmistajista on lisäksi määritellyt niin sanotut eko-paineet, joilla on mahdollista päästä hieman pienemmällä polttoaineella. Usein paineet on merkitty myös kuljettajan oveen tai sen karmiin. Osassa autoja ne löytyvät polttoaineen täyttöluukun kannesta.”

Talviaikaan Vesalainen suosittelee käyttämään 0,2 baria autonvalmistajan suositusta korkeampia paineita.

”Rengaspaineet tulee aina mitata kylmistä renkaista eli ei heti ajon jälkeen. Tarkastus olisi hyvä tehdä vähintään kerran kuukaudessa tai aina, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan.”

Jos autossa on vararengas, on tärkeää tarkastaa myös sen paine ainakin kausivaihtojen yhteydessä.

”Tyhjästä vararenkaasta ei ole mitään apua rengasrikon sattuessa.”

Kiihdytä mukaan Toyota-maailmaan

Tilaa Toyota Way -uutiskirje

Myös nämä voisivat kiinnostaa sinua